Γεωργία Νταγάκη, η ήρεμη διεθνής δύναμη

Γεωργία Νταγάκη, η ήρεμη διεθνής δύναμη Facebook Twitter
0
Γεωργία Νταγάκη, η ήρεμη διεθνής δύναμη Facebook Twitter
Ο Eric Burdon με τη Γεωργία Νταγάκη εν ώρα δράσης

Η Γεωργία Νταγάκη είναι άλλη μία ιδιαίτερη περίπτωση μέσα στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και όχι μόνο, αν υποτεθεί πως οι συνεργασίες της με θρυλικά ονόματα του εξωτερικού θα αποτελούσαν όνειρο για κάθε συνάδελφο της στη χώρα της.

Μπορώ να αναφέρω τη συνύπαρξη της με τον Eric Burdon σε συναυλίες, αλλά και στη δισκογραφία, όπου με την κρητική λύρα της έδωσε ελληνικό χρώμα σε all time classic τραγούδια, σαν τα ''Don't let me be misunderstood'' και ''The House of the Rising Sun''. Την κυκλοφορία, επίσης, του άλμπουμ της με τον παράξενο - για τους ξένους - τίτλο ''Askardamykti'' (2009), σε 29 χώρες του εξωτερικού, μέσω της γερμανικής world music εταιρείας Network Medien. Τη συμμετοχή της, τέλος, εν είδει happening στην περσινή συναυλία του συγκροτήματος Violent Femmes στην Αθήνα.

Ο "Φόβος" εντάχθηκε μέσα στα 20 άλμπουμ που προτείνουν τα World Music Charts της Ευρώπης και που, κατά συνέπεια, θα παίζονται καθ' όλη τη διάρκεια του μήνα από ραδιόφωνα πολλών χωρών του εξωτερικού.

Στο περιθώριο όλων αυτών, η Νταγάκη έχει δουλέψει ως ερμηνεύτρια και ως μουσικός δίπλα σε σημαντικούς Έλληνες δημιουργούς: Τον Νίκο Ξυδάκη, τον Νίκο Ζούδιαρη, τον Παναγιώτη Μάργαρη, τον Παναγιώτη Καλαντζόπουλο, τον Ορφέα Περίδη και τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου.

Επειδή έχω δει αρκετές φορές επί σκηνής τη Νταγάκη, γνωρίζοντας τα ξανοίγματα της στο εξωτερικό, προσπαθώ πάντα να την ''αναλύω'' κατά κάποιο τρόπο. Η Νταγάκη, λοιπόν, πάνω απ' όλα παίζει λύρα! Στα χέρια ενός όμορφου κοριτσιού το αρχαίο αυτό όργανο της Κρήτης προσαρμόζεται στο ξένο ρεπερτόριο που καλείται να υπηρετήσει κάθε φορά. Η διαφορά με άλλους ομότεχνούς της που κάνουν το ίδιο, με κορυφαίο φυσικά τον Ψαραντώνη, είναι πως ο ήχος της λύρας δεν επιβάλλεται, αλλά συνυπάρχει απλά κι ωραία με τα υπόλοιπα ηλεκτρικά κατά κόρον όργανα. Και για να γίνω πιο σαφής, όταν ο Ψαραντώνης συμμετέχει στο τελευταίο σάουντρακ των Nick Cave - Warren Ellis, ξέρεις εκ των προτέρων πως έχεις τη σύμπραξη τριών ξεχωριστών μουσικών προσωπικοτήτων. Όταν, όμως, η Νταγάκη εμπλουτίζει με τη λύρα της το ''The House of the Rising Sun'', λόγου χάριν, είναι σαν η μπάντα του Burdon να αποτελείται από κιθάρες, ντραμς, μπάσο και κρητική λύρα.

Αυτό δε φανερώνει έλλειψη μουσικού στίγματος εκ μέρους της Νταγάκη. Κάθε άλλο! Γνώμη μου είναι πως οι ξένοι την προτιμούν όχι μόνο για τη δεξιοτεχνία της στη λύρα, αλλά και για την καλή σκηνική παρουσία της, καθώς και για την αρμονικότατη ένταξη της στο εκάστοτε σχήμα.

Γεωργία Νταγάκη, η ήρεμη διεθνής δύναμη Facebook Twitter

Το τελευταίο άλμπουμ της, το "Φόβος", παρ' ότι έφτασε στα γραφεία της LIFO την επόμενη της κυκλοφορίας του, πριν μερικούς μήνες, ακόμη δεν έχω αξιωθεί να το ακούσω. Ένα άλμπουμ με 9 τραγούδια σε μουσική και στίχους της ίδιας της Νταγάκη και των Ψαραντώνη, Σταύρου Σιόλα, Ανδριάνας Μπάμπαλη, Οδυσσέα Ιωάννου, Ορέστη Ντάντου, Πηγής Λυκούδη, της Νορβηγίδας μουσικού και τραγουδοποιού Mari Boine Persen κ.α. Μαθαίνω όμως για κάτι πολύ ευχάριστο που συνέβη και που αξίζει της προσοχής όλων μας:

Με την είσοδο στον Απρίλιο, ο "Φόβος" ("Phobie" ο διεθνής τίτλος) εντάχθηκε μέσα στα 20 άλμπουμ που προτείνουν τα World Music Charts της Ευρώπης και που, κατά συνέπεια, θα παίζονται καθ' όλη τη διάρκεια του μήνα από ραδιόφωνα πολλών χωρών του εξωτερικού (Αγγλία, Γερμανία, Ολλανδία, Αυστρία, Σλοβενία, Λετονία, Νορβηγία, Ισπανία, Σλοβακία κ.α.) Κι αν στη διεθνή επιτροπή, μετέχουν και Έλληνες ραδιοφωνικοί παραγωγοί, το σίγουρο είναι πως δε μπορούν να στηρίξουν την υποψηφιότητα της χώρας τους. Δεν είναι και λίγο να καταφτάνουν περίπου χίλιοι δίσκοι το μήνα προς αξιολόγηση από τα World Music Charts Europe και να επιλέγεται τελικά μία δισκογραφική εργασία αμιγώς ελληνική για την τελική εικοσάδα! Για του λόγου το αληθές δείτε εδώ.

Όλο αυτό εν όψει της κοινής εμφάνισης της Γεωργίας Νταγάκη με το βρετανικό post punk ντουέτο των Eyeless in Gaza στο Βερολίνο, στις 15 Ιουλίου του 2015. Εκεί, η Νταγάκη θα παρουσιάσει ένα δικό της καινούργιο τραγούδι σε ποίηση Jacques Prevert, που οι Eyeless in Gaza ενορχήστρωσαν και συμπεριέλαβαν στις συναυλίες τους! Το ταξίδι συνεχίζεται!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ