Do it yourself: Ο Δημήτρης Τσιλιφώνης έφτιαξε τη νέα του ταινία μόνο με τα υλικά που αγαπά

Do it yourself: Ο Δημήτρης Τσιλιφώνης έφτιαξε τη νέα του ταινία μόνο με τα υλικά που αγαπά Facebook Twitter
Εσείς θα κρίνετε αν το «DIY» είναι πετυχημένο, αν λειτουργεί ή όχι, αλλά ξέρω πως προέκυψε από ένα πολύ προσωπικό κομμάτι του εαυτού μου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Όταν πρωτομίλησα με τον Θοδωρή τα Χριστούγεννα, δεν ήξερα σε τι ταξίδι θα με έβαζε.

Μου ζήτησε να γράψω ένα open-ended άρθρο, αναφέροντας μεν το «Do it yourself», την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μου που κάνει πρεμιέρα την ερχόμενη Πέμπτη 8 Μαρτίου στους κινηματογράφους (ουφ, βγήκε το plug από τη μέση), αλλά εξηγώντας και τον τρόπο που βλέπει ένας νέος σκηνοθέτης το σινεμά στην Ελλάδα και στον 21ο αιώνα.


Έτσι, άρχισα να γράφω από τα προβλήματα και τα άγχη μου για το ελληνικό σινεμά μέχρι τον λόγο που δεν πιστεύω στη θεωρία του auteur. (Για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για το τελευταίο, κατά την έρευνά μου βρήκα 3-4 υπέροχα βιβλία, τα οποία παραθέτω¹.)

Ξανακοίταξα τις ταινίες που μπορώ να βλέπω ξανά και ξανά, in sickness and in health, ταινίες που με κάνουν να κλαίω, να γελάω. Και κοίταξα όσα αγαπάω πραγματικά, την τεχνολογία, τα βιντεοπαιχνίδια, τα manga. Διάλεξα τα πράγματα που μου αρέσουν περισσότερο και με αυτά άρχισα να φτιάχνω το «DIY».


Ο λόγος που αυτήν τη στιγμή δεν διαβάζετε σχετικά με κάποιο από αυτά τα ζητήματα είναι επειδή δεν νομίζω ότι μπορώ να ασχοληθώ με τόσο σημαντικά και χιλιοειπωμένα θέματα.

Κάπως έτσι αποφάσισα να μιλήσω για το ένα πράγμα που ξέρω και καταλαβαίνω, με όση ωριμότητα μπορεί να έχει ένας 26χρονος.

«Κάνε τις ταινίες που θες να δεις». Εσείς θα κρίνετε αν το «DIY» είναι πετυχημένο, αν λειτουργεί ή όχι, αλλά ξέρω πως προέκυψε από ένα πολύ προσωπικό κομμάτι του εαυτού μου.

Και μου πήρε περίπου δύο χρόνια και καμιά δεκαριά drafts για να νιώσω αρκετά άνετος ώστε να βάλω σε χαρτί τον εαυτό μου όσο καλύτερα μπορώ και να ξέρω πως όποιος διαβάζει το σενάριο με κάποιον τρόπο διαβάζει εμένα.

Do it yourself: Ο Δημήτρης Τσιλιφώνης έφτιαξε τη νέα του ταινία μόνο με τα υλικά που αγαπά Facebook Twitter
Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης πρωταγωνιστεί στο Do It Yourself.


Όλα αυτά μπορεί να ακούγονται πολύ μυστηριακά και κουλτουριάρικα, αλλά δεν είναι. Μεγαλώνοντας στα '90s, η αγάπη μου ήταν τα βιντεοπαιχνίδια, το sci-fi και το Ιnternet.

Καλώς ή κακώς, υπήρχε (στην πραγματικότητα, αλλά σίγουρα και στο μυαλό μου) μεγάλη προκατάληψη αναφορικά με αυτούς τους nerdy τύπους.

Θυμάμαι στα 15 μου να κρύβω από την εκάστοτε κοπέλα που μου άρεσε όλες αυτές τις geeky αναφορές, το ποιος είμαι, λες και αυτό θα αύξανε τις πιθανότητες επιτυχίας ή κάτι τέτοιο ‒ δυστυχώς όχι.


Από τότε ήξερα ότι ήθελα να κάνω ταινίες, αλλά δεν είχα αποφασίσει τι είδους ταινίες. Στα 19 μου, η πρώτη μου «επαγγελματική» μικρού μήκους, επηρεασμένη αρκετά από σκηνοθέτες τύπου Λιντς και Mάλικ, πήγε στο Φεστιβάλ Δράμας.

Εκείνο τον Σεπτέμβρη του 2012 είδα γύρω στις 50 ταινίες μικρού μήκους στο φεστιβάλ και συνειδητοποίησα πως οι περισσότεροι κινηματογραφιστές δεν έλεγαν αυτό που ήθελαν.

Do it yourself: Ο Δημήτρης Τσιλιφώνης έφτιαξε τη νέα του ταινία μόνο με τα υλικά που αγαπά Facebook Twitter
Χρήστος Λούλης και Μυρτώ Αλικάκη.

Έκαναν πανέμορφες ταινίες με βαθυστόχαστα νοήματα, που όμως δεν αντιπροσώπευαν τους ίδιους. Η μικρού μήκους μου πήγε καλά, αλλά δεν εξέφραζε εμένα. Όταν γύρισα από τη Δράμα ήταν που άρχισα να καταλαβαίνω ποιος είμαι και τι ταινίες θέλω να κάνω.

Ξανακοίταξα τις ταινίες που μπορώ να βλέπω ξανά και ξανά, in sickness and in health, ταινίες που με κάνουν να κλαίω, να γελάω.

Και κοίταξα όσα αγαπάω πραγματικά, την τεχνολογία, τα βιντεοπαιχνίδια, τα manga. Διάλεξα τα πράγματα που μου αρέσουν περισσότερο και με αυτά άρχισα να φτιάχνω το «DIY».

Ένα συνονθύλευμα όλων αυτών που αγαπάω. Μια μαύρη κωμωδία που δεν θα μπορούσε να συμβεί παρά μόνο στις αρχές του 21ου αιώνα, που ορίζει την πληροφόρηση, την υπερπληροφόρηση και την παραπληροφόρηση.

Μια ταινία που είναι κινηματογραφική, κρατά το ενδιαφέρον του θεατή και ξέρει ακριβώς πού ανήκει. Δεν πάει να το παίξει κάτι παραπάνω από αυτό που είναι ούτε και κάτι λιγότερο.

 


Και για να ολοκληρώσω, πολλές φορές στην Ελλάδα ακούω ως αρνητικό το ότι η τάδε ταινία έκλεψε αυτό από τη δείνα ταινία κ.λπ. κ.λπ. Το άκουσα για το «La La Land», το άκουσα για το «Mr. Robot», το άκουσα και για εμένα προφανώς.

Το tribute του «Mr. Robot» στο «Fight Club» με τη διασκευή του «Where is my mind» είναι πανέμορφο και εύστοχο.


Για να δημιουργήσεις τις ταινίες που θες να δεις, κάτι τέτοιο είναι όχι μόνο απαραίτητο αλλά και ειλικρινές. Επειδή, λοιπόν, δεν σκέφτηκα κάτι τόσο ευφυές όσο η διασκευή του «Where is my mind», είπα να παραθέσω μερικές ταινίες, σειρές και παιχνίδια που με επηρέασαν και πιστεύω πως αξίζουν τον χρόνο σας.

1.

Η μεγαλύτερη επιρροή στη μουσική μας προσέγγιση ήταν οι Rodrigo και Gabriela και οι Taalbi Brothers που έγιναν γνωστοί μέσω των κομματιών τους στο «Breaking Bad», τη σειρά που με έπεισε ότι η πρώτη μου μεγάλου μήκους ταινία έπρεπε να είναι crime film.

 

Rodrigo y Gabriela - Tamacun

Και το δικό μας:

 

Chris Christodoulou - The Man with the Plan (radio edit) | DIY OST (2018)

2.

Δεν θα κάνω spoiler, αλλά γυρίσαμε μια συγκεκριμένη σκηνή της ταινίας με το ίδιο ακριβώς εύρημα και timing όπως αυτό από την παρακάτω σκηνή των «Sopranos». Μάλιστα, μέχρι να γίνει η μείξη απλώς είχαμε temp τον ήχο και τα sound effects από τη σκηνή. Κόλλαγε καρμπόν.

 

3.

Gustavo Dudamel: Dvorak - Symphony no. 9 - 4th movement - Allegro con fuoco. Το κομμάτι που παίζει ξανά και ξανά στην ταινία είναι ξεκάθαρο tribute στο «One Piece», μία από τις μεγαλύτερες επιρροές μου και από τις ομορφότερες μάχες στη σειρά.

 

One piece - Luffy vs Crocodile

4.

Το υπερ-δημοφιλές «Horse Steppin'» των Sun Araw το πήρα από το εξαιρετικό videogame «Hotline Miami». Το παιχνίδι, κατά τη γνώμη μου, ξεχωρίζει για τον τρόπο που διακρίνει τι είναι αλήθεια και τι πραγματικότητα. Αντίστοιχο μοτίβο βλέπουμε και στο «DIY».

 

Horse Steppin - Sun Araw (Hotline Miami OST)

5.

Η σκηνή του πορνοστάρ με πρόβλημα στύσης βασίστηκε στην κλασική σκηνή από την '80s softcore cult τσόντα του Μπόκολη.

 

6.

Η όλη αισθητική είναι ξεκάθαρα επηρεασμένη από τον Φίντσερ. Είτε από τα πολλαπλά superimposed μηνύματα, όπως στο «House of Cards», είτε από μονοπλάνα όπως το παρακάτω, όπου η κάμερα είναι ένας αντικειμενικός παρατηρητής.

 

Υπάρχουν άλλες τόσες αναφορές και πολύ περισσότερες, αλλά φοβάμαι μήπως κάνω spoilers.

Για να κλείσω, λοιπόν, θα παραθέσω την κουβέντα με την οποία άνοιξε το σεμινάριό του ο Κουέντιν Tαραντίνο την πρώτη μου μέρα στο Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (AFI). Μας ρώτησε ποια είναι η ταινία που θέλουμε να δούμε, ποια είναι αυτή που δεν την έχει δει το κοινό επειδή δεν την έχουμε φτιάξει ακόμα εμείς. Αυτό είναι που προσπάθησα να κάνω με το «DIY».

Do it yourself: Ο Δημήτρης Τσιλιφώνης έφτιαξε τη νέα του ταινία μόνο με τα υλικά που αγαπά Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία.

1. William Goldman - Adventures in the Screenwriting Trade /Joe Eszterhas - The Devil's Guide to Hollywood / David Kipen - The Schreiber Theory

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ