Ο σκηνοθέτης του «I am not your negro» μιλά στο LIFO.gr για τον ρατσισμό και το διαχρονικό έργο του Τζέιμς Μπόλντουιν

0

Ένας εκ των κορυφαίων Αφροαμερικανών συγγραφέων του 20ού αιώνα, ο Τζέιμς Μπόλντουιν, είναι το θέμα του ντοκιμαντέρ «I am not your negro» που μετά από βραβείο στο Βερολίνο, δεκάδες διακρίσεις αλλά και υποψηφιότητα για Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ φτάνει στη χώρα μας.

Ο Μπόλντουιν, με μια σειρά από μυθιστορήματα και δοκιμιακά κείμενα, ξεκίνησε από τη δεκαετία του '50 ένα κύμα αμφισβήτησης των κοινωνικών στερεοτύπων, έχοντας ως βάση δύο πυλώνες: τον φυλετικό ρατσισμό και τον κοινωνικό αποκλεισμό των ομοφυλόφιλων.


Τη δεκαετία του '60 δοκίμιά του όπως το «The fire next time» (1963) και το «Nothing Personal» (1964) τον φέρνουν κοντά σε πρωτεργάτες των κοινωνικών αγώνων της μαύρης κοινότητας. Οι σταδιακές δολοφονίες των Malcolm X, Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και Μέντγκαρ Έβερς τον τσακίζουν, αλλά ο ίδιος, με τα κείμενά του, συνεχίζει να αποτελεί τη φωνή της λογικής.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ξεκίνησε να γράφει το «Remember this house», μια σύνοψη όσων είδε και είπε, ένα εφόδιο ζωής για τις επόμενες γενιές. Το βιβλίο δεν τελείωσε ποτέ, καθώς ο πρόωρος θάνατός του το 1987 άφησε αυτή την πολύτιμη δουλειά ανολοκλήρωτη.

Oι σκέψεις του Τζέιμς Μπόλντουιν, ακόμα και σήμερα, είναι τόσο αποτελεσματικές όσο και όταν εκφράστηκαν για πρώτη φορά. Η ανάλυσή του, η κρίση του, οι ετυμηγορίες του είναι ακόμα πιο επίκαιρες τώρα από ό,τι όταν γράφτηκαν.


Όλα τα κείμενα και οι σημειώσεις βρέθηκαν στα χέρια του σκηνοθέτη Ραούλ Πεκ, έμπειρου στη μελέτη μεγάλων προσωπικοτήτων με ταινίες όπως το «Λουμούμπα» (2000) και το πρόσφατο «The Young Karl Marx», ο οποίος δούλεψε για μια δεκαετία περίπου για να μετατρέψει τις σκόρπιες σκέψεις του Μπόλντουιν σε ένα μανιφέστο κατά του φασισμού μιας ολόκληρης χώρας εις βάρος των μειονοτήτων της. Το «I am not your negro», με τη φωνή του Σάμιουελ Τζάκσον, καλύπτει με επιτυχία αυτό το κενό στο έργο του συγγραφέα, ενώ η επιτυχία συνέβαλε στο να τον γνωρίσουν οι νεότερες γενιές.


Ο σκηνοθέτης, με την ευκαιρία της εξόδου της ταινίας στους ελληνικούς κινηματογράφους, μίλησε για τους λόγους που τον οδήγησαν να αφιερώσει 10 χρόνια από τη ζωή του σε αυτό το πρότζεκτ, τη σημασία του Μπόλντουιν στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του και το κατά πόσο παραμένουν επίκαιρα τα προβλήματα που αναφέρει.

Ο σκηνοθέτης του «I am not your negro» μιλά στο LIFO.gr για τον ρατσισμό και το διαχρονικό έργο του Τζέιμς Μπόλντουιν Facebook Twitter
Ο Μπόλντουιν μιλούσε για έναν κόσμο που ήξερα. Αφηγούνταν περιστατικά που μιλούν για την Ιστορία και συνέπιπταν με όσα έβλεπα γύρω μου.

— Πότε αρχίσατε να διαβάζετε κείμενα του Μπόλντουιν;

Άρχισα να διαβάζω τον Τζέιμς Μπόλντουιν όταν ήμουν 15 χρονών, μια ηλικία στην οποία ψαχνόμουν λόγω της νομαδικής ζωής μου, καθώς ήδη, πέρα από τις ΗΠΑ, είχα βρεθεί στο Κονγκό, στην Αϊτή, στη Γαλλία και στη Γερμανία.


— Ποια ήταν ακριβώς η επιρροή του πάνω σας;

Υπάρχουν συγγραφείς όπως ο Εμέ Σεζέρ, ο Μάρκες ή ο Καρπεντιέρ που θεωρώ «δικούς μου». Ένας από αυτούς ήταν και ο Μπόλντουιν. Μιλούσε για έναν κόσμο που ήξερα. Αφηγούνταν περιστατικά που μιλούν για την Ιστορία και συνέπιπταν με όσα έβλεπα γύρω μου.


— Γιατί διαλέξατε ένα ανολοκλήρωτο βιβλίο του;

Όταν συναντήθηκα για πρώτη φορά με την Γκλόρια, την αδελφή του Τζέιμς Μπόλντουιν, ένα από τα πρώτα πράγματα που μου έδωσε ήταν μια επιστολή του στον λογοτεχνικό ατζέντη Τζέι Άκτον σχετικά με το επόμενο (και τελευταίο) βιβλίο του, το «Remember this house». Αυτό ήταν, για τα επόμενα δέκα χρόνια θα είχα τα δικαιώματα του έργου του Μπόλντουιν. Ήθελα να μεταφέρω τον Μπόλντουιν στην οθόνη, ακόμα κι αν η προσπάθεια αποδεικνυόταν επώδυνη και πολύπλοκη.

Μια μέρα η Γκλόρια μου έδωσε ένα σωρό γράμματα του αδελφού της, λέγοντάς μου: «Είμαι σίγουρη ότι εσύ θα βρεις τρόπο να τα αξιοποιήσεις». Έτσι ξεκίνησα την ταινία. Ένιωσα λες και το βιβλίο ήταν ολοκληρωμένο. Ήταν «θαμμένο» παντού, σε όλα τα γραπτά και τις δημόσιες παρουσιάσεις του. Δουλειά δική μου ήταν να το βρω και να το αναδημιουργήσω από την αρχή.

Ο σκηνοθέτης του «I am not your negro» μιλά στο LIFO.gr για τον ρατσισμό και το διαχρονικό έργο του Τζέιμς Μπόλντουιν Facebook Twitter
Σήμερα τα λόγια του Τζέιμς Μπόλντουιν ακόμα μας εκπλήσσουν με την ωμή αλήθεια τους. Κάποτε δεν θα υπάρχει τίποτα τόσο ακριβές και απλό, τόσο λεπτό και επιθετικό όσο το γράψιμο αυτού του ανθρώπου.


— Διάβασα πως ξεκινήσατε αυτό το ντοκιμαντέρ πριν από περίπου 10 χρόνια. Αυτό που βλέπουμε σήμερα αντικατοπτρίζει τις τότε ιδέες σας ή στην πορεία αλλάξατε την προσέγγιση στο θέμα σας;

Η σύνδεση της δολοφονίας των τριών ανδρών (Malcolm X, Μ.Λ. Κινγκ και Μέντγκαρ Έβερς) ήρθε πολύ καιρό αφού είχα ξεκινήσει το ντοκιμαντέρ. Αυτά τα τρία γεγονότα εκπροσωπούν μια βαθιά προσωπική σκέψη της δικής μου πολιτικής και πολιτιστικής μυθολογίας, τις δικές μου εμπειρίες ρατσισμού και πνευματικής βίας. Με την προσθήκη αυτή νομίζω ότι οι ιδέες μου ενισχύθηκαν περισσότερο, παρά άλλαξαν.


— Θεωρείτε πως τα λόγια του Μπόλντουιν γίνονται πιο επίκαιρα ειδικά σήμερα ή αυτό είναι κάτι που θα λέγαμε για κάθε εποχή;

Σήμερα τα λόγια του Τζέιμς Μπόλντουιν ακόμα μας εκπλήσσουν με την ωμή αλήθεια τους. Κάποτε δεν θα υπάρχει τίποτα τόσο ακριβές και απλό, τόσο λεπτό και επιθετικό όσο το γράψιμο αυτού του ανθρώπου. Κατανοούσε τα πάντα: την πολιτική, την ιστορία και, πάνω απ' όλα, τον ανθρώπινο παράγοντα. Ο Μπόλντουιν επιβίωσε από τους μάγους, τους γκουρού και τους «τρελούς» ομιλητές της εποχής του, μαύρους ή λευκούς. Οι σκέψεις του, ακόμα και σήμερα, είναι τόσο αποτελεσματικές όσο και όταν εκφράστηκαν για πρώτη φορά. Η ανάλυσή του, η κρίση του, οι ετυμηγορίες του είναι ακόμα πιο επίκαιρες τώρα από ό,τι όταν γράφτηκαν.

Ο σκηνοθέτης του «I am not your negro» μιλά στο LIFO.gr για τον ρατσισμό και το διαχρονικό έργο του Τζέιμς Μπόλντουιν Facebook Twitter
Σε όποιον τόπο έχουν ζήσει μαύροι κι έχουν αντιμετωπιστεί βάναυσα, με προεξάρχουσα την Αμερική φυσικά, το ντοκιμαντέρ σίγουρα θα αγγίξει και θα επηρεάσει το κοινό.


— Γιατί διαλέξατε τον Σάμιουελ Τζάκσον ως αφηγητή;

Ο Σάμιουελ είναι ο πιο χαρακτηριστικός μαύρος ηθοποιός της εποχής μας. Η επαγγελματική του πορεία, η στάση του απέναντι στα πράγματα, οι ιδέες του, η «αγωνιστική» φωνή του, όλα συνέτειναν στην επιλογή του.


— Χρησιμοποιείτε πολλές σκηνές από ταινίες στις οποίες εντοπίζεται το ρατσιστικό πρόβλημα της χώρας. Πιστεύετε πως το Χόλιγουντ υπήρξε μέρος αυτού του προβλήματος ή πως βοήθησε να αλλάξουν τα πράγματα;

Νομίζω πως αυτά τα δύο συμβαδίζουν. Το σινεμά στις ΗΠΑ πήγαινε ανέκαθεν χέρι-χέρι με όσα συνέβαιναν στην κοινωνία τη δεδομένη στιγμή και από αυτήν τη συνθήκη δεν θα μπορούσαν να ξεφύγουν οι μαύροι. Είτε ως μέσο προπαγάνδας είτε ως αποτύπωση μιας γενικότερης τάσης και θέσης, το Χόλιγουντ αφομοίωσε τις αντιλήψεις περί μαύρων − όχι πάντα με αρνητική χροιά, κι αυτό ήταν αισιόδοξο. Δεν θα μπορούσαμε να παραβλέψουμε όμως το ότι οι μαύροι υποτιμήθηκαν και στο σινεμά.


— Πιστεύετε πως αυτό το φιλμ μπορεί να επηρεάσει εξίσου και το μη αμερικανικό κοινό;

Σε όποιον τόπο έχουν ζήσει μαύροι κι έχουν αντιμετωπιστεί βάναυσα, με προεξάρχουσα την Αμερική φυσικά, το ντοκιμαντέρ σίγουρα θα αγγίξει και θα επηρεάσει το κοινό. Από την άλλη, όμως, είναι μια ακτιβιστική αποτύπωση, με δύναμη και ένταση, που θα επηρεάσει κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ