Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter

Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ

0

Η δρ Μαρία Χιδίρογλου, αρχαιολόγος-επιμελήτρια στο Τμήμα Συλλογών Αγγείων, Μικροτεχνίας και Έργων Μεταλλοτεχνίας και υπεύθυνη του Φωτογραφικού Αρχείου του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΕΑΜ), με αφορμή τις προκαταρκτικές εργασίες συντήρησης, καταγραφής και ψηφιοποίησης του υλικού του Φωτογραφικού Αρχείου που οργανώνονται συστηματικά πλέον, μίλησε στο LiFO.gr για την ιστορία του και επέλεξε δέκα από τις σημαντικότερες φωτογραφίες που περιλαμβάνει.


«Το Φωτογραφικό Αρχείο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου είναι από τα παλαιότερα και πλουσιότερα αρχεία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Συνολικά, περιλαμβάνει έναν αριθμό γυάλινων φωτογραφικών πλακών, ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά, έγχρωμες διαφάνειες, εκτυπωμένες φωτογραφίες, πόστερ και ψηφιακά αρχεία στα οποία αποτυπώνονται κυρίως τα αρχαία που φυλάσσονται στο Μουσείο. Οι φωτογραφικές λήψεις που αποτυπώθηκαν στις γυάλινες πλάκες χρονολογούνται από το τέλος του 19ου μέχρι και το πρώτο τρίτο του 20ού αιώνα. Οι περισσότερες απεικονίζουν αρχαιότητες των συλλογών του Μουσείου και ένας μικρός αριθμός από αυτές φωτογραφικές λήψεις τοπίων, καθώς και ανασκαφών που διενεργήθηκαν κατά τα τέλη του 19ου και τον πρώιμο 20ό αιώνα. Οι λήψεις που αποτυπώθηκαν σε πλαστικού τύπου φιλμ και εκτυπωμένες φωτογραφίες απεικονίζουν σχεδόν στο σύνολό τους αρχαιότητες του Μουσείου και καλύπτουν όλο τον υπόλοιπο 20ό αιώνα. Ο αριθμός των αρνητικών γυάλινου ή πλαστικού τύπου και των διαφανειών (slides), καθώς και των εκτυπωμένων φωτογραφιών ανέρχεται, κατ' εκτίμηση, σε περίπου 260.000 δείγματα» αναφέρει η κ. Χιδίρογλου. «Το υλικό αποτελεί πολύτιμη κιβωτό με απεικονίσεις των αρχαίων του Μουσείου κατά τα χρόνια εισαγωγής τους σε αυτό αλλά και όψεων της Αθήνας και άλλων πόλεων της Ελλάδας» συμπληρώνει.

Από το 2005 και μετά, νέες ψηφιακές φωτογραφικές λήψεις καλύπτουν τις ανάγκες του Μουσείου. Παράλληλα με τη χρήση του ψηφιακού αρχείου σταδιακά ψηφιοποιείται από το Μουσείο μέρος του αναλογικού αρχειακού υλικού. Οι πρώτες εργασίες σύγχρονης συντήρησης και ψηφιοποίησης των γυάλινων πλακών του Φωτογραφικού Αρχείου του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου ξεκίνησαν κατά τα έτη 2010-2014 με τη βοήθεια εξειδικευμένων συντηρητών και την κατάλληλη αρχαιολογική και αρχειακή τεκμηρίωση. Με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών του αρχείου, τη βελτίωση των συνθηκών αποθήκευσης και τη βέλτιστη προληπτική συντήρηση των τεκμηρίων εκπονείται μελέτη σε συνεργασία με τη δρα Γεωργιάννα Μωραΐτου, προϊσταμένη του Τμήματος Συντήρησης, Χημικών και Φυσικών Ερευνών & Αρχαιομετρίας του Μουσείου, και την κ. Εύη Σταμούλη, συντηρήτρια Φωτογραφικού Υλικού του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου της Αθήνας. Με την προτροπή της δρος Μαρίας Λαγογιάννη-Γεωργακαράκου, διευθύντριας του ΕΑΜ, το 2016 ξεκίνησε μια σειρά εκθέσεων με φωτογραφικό υλικό του Αρχείου στο Καφέ του Μουσείου, ώστε να γίνει περισσότερο γνωστό το περιεχόμενό του.

10 σημαντικές φωτογραφίες*

Επιλέχθηκαν δέκα αντιπροσωπευτικές ψηφιοποιημένες γυάλινες ασπρόμαυρες πλάκες, αρνητικά και εκτυπώσεις από την περίοδο της γέννησης της αρχαιολογικής φωτογραφίας στην Ελλάδα. Απεικονίζουν ανασκαφές και ιστορίες της Ελληνικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και των αρχαιολόγων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Αθήνα. Γενική άποψη, με τη σημερινή Βουλή. Εκτύπωση επιστολικού δελταρίου, αρχές 20ού αιώνα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Ακρόπολη Αθηνών. Άποψη της δυτικής πλευράς του Παρθενώνα. Ύστερος 19ος-πρώιμος 20ός αιώνας. Εκτύπωση επιστολικού δελταρίου. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Άποψη της Ρωμαϊκής Αγοράς από τα δυτικά. Αριστερά, το Ωρολόγιον του Ανδρονίκου Κυρρήστου. Εκτύπωση επιστολικού δελταρίου, αρχές 20ού αιώνα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Ελευσίνα. Ιερό της Δήμητρας, γενική άποψη, αρχές 20ού αιώνα. Γυάλινη φωτογραφική πλάκα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Ερέτρια. Τα ερείπια του ναού του Απόλλωνα Δαφνηφόρου, αρχές 20ού αιώνα. Γυάλινη φωτογραφική πλάκα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Το πλοίο «Μυκάλη» στα Αντικύθηρα, 1900-1901. Περίοδος πρώτης έρευνας του ναυαγίου των Αντικυθήρων. Γυάλινη φωτογραφική πλάκα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. 1940-1941. Απόκρυψη και προστασία αρχαιοτήτων κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Απόκρυψη μαρμάρινων γλυπτών σε λάκκο σε αίθουσα του Μουσείου. Διακρίνονται η ερμαϊκή στήλη (αρ. ευρ. 385) του κοσμητού Σωσιστράτου, το άγαλμα Αφροδίτης (αρ. ευρ. 3524) τύπου Συρακουσών, το άγαλμα άνδρα (αρ. ευρ. 1828) των αρχών του 1ου αιώνα π.Χ. από τη Δήλο, το γυναικείο καθιστό άγαλμα από τη Ρήνεια (αρ. ευρ. 380) του 2ου αιώνα π.Χ., καθώς και τα αγάλματα Ερμή (αρ. ευρ. 241) από το Αίγιο και την Τροιζήνα (αρ. ευρ. 243), της ρωμαϊκής περιόδου, αντίγραφα κλασικών και υστεροκλασικών πρωτοτύπων. Πλαστικό αρνητικό και εκτύπωση. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. 1940-1941. Απόκρυψη του αγάλματος κούρου (αρ. ευρ. 2720), των χρόνων γύρω στο 600 π.Χ., από το Σούνιο, κάτω από το δάπεδο της αίθουσας όπου ήταν τοποθετημένος. Πλαστικό αρνητικό και εκτύπωση. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Μία από τις πρώτες λήψεις αντιπροσωπευτικού αρχαίου του Μουσείου. Ύστερος 19ος-πρώιμος 20ός αιώνας. Μαρμάρινο αγαλμάτιο Αθηνάς (αρ. ευρ. 129). Έργο του 1ου μισού του 3ου αιώνα μ.Χ. που αντιγράφει τη μορφή του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς Παρθένου του Φειδία, το οποίο στήθηκε στον Παρθενώνα το 447 π.Χ. Βρέθηκε στο Βαρβάκειο Λύκειο στην Αθήνα το 1880. Εκτύπωση. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Μία από τις πρώτες λήψεις αντιπροσωπευτικού αρχαίου του Μουσείου. 1937 ή λίγο μετά. Ανάγλυφη επιτύμβια στήλη (αρ. ευρ. 3790) της Φυλονόης (όπως αναφέρεται στην επιγραφή στο επιστύλιο), που παριστάνεται καθιστή. Μια θεραπαινίδα ή μέλος του οίκου πλησιάζει την καθιστή μορφή, κρατώντας στα χέρια μικρό παιδί. Γύρω στα 370-360 π.Χ. Βρέθηκε το 1937 στην περιοχή όπου βρίσκεται το σημερινό Ψυχικό. Γυάλινη φωτογραφική πλάκα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

*Οι αρχειακές λήψεις πραγματοποιήθηκαν από φωτογράφους που συνεργάστηκαν με αρχαιολόγους του Μουσείου ή ανέλαβαν εργασίες από αυτούς, όπως οι Αδελφοί Ρωμαΐδη, ο Ε. Χαλκιόπουλος, πολύ μεταγενέστερα ο Αθ. Μηλιαράκης κ.ά., και η τεκμηρίωση του υλικού με καταγραφή των ονομάτων τους αποτελεί έναν από τους στόχους των εργασιών ανάδειξης του Αρχείου. Η αρχαιολόγος κ. Ελ. Μωράτη, υπεύθυνη του Αρχείου μέχρι το 2009, πρόσφερε πληροφορίες για το θέμα της ταύτισης υλικού του ύστερου 20ού αιώνα. Ο κ. Ελ. Α. Γαλανόπουλος είναι ο σημερινός φωτογράφος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και ο κ. Δ. Γιαλούρης ο προκάτοχός του σε αυτήν τη θέση.

Βιβλιογραφία

Clairmont C.W., 1993. Classical Attic Tombstones, Kilchberg.

Καλτσάς Ν., 2007. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αθήνα, Ίδρυμα Λάτση.

Καλτσάς Ν., Βλαχογιάννη Έ., Μπούγια Π., 2012. Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων. Το πλοίο, οι θησαυροί, ο μηχανισμός, Αθήνα.

Karouzou S., 1974 [1968]. National Archaeological Museum, Collection of Sculpture, Athens.

Καρούζου Σ., 2000. Το Εθνικό Μουσείο από το 1941, Το Μουσείον 1 (2000), 5-14.

Κόκκου Α., 2009 [1977]. Η μέριμνα για τις αρχαιότητες στην Ελλάδα και τα πρώτα Μουσεία, Αθήνα.

Κουρουνιώτης Κ., 1899. Ἀνασκαφαί Ἐρετρίας, ΠΑΕ 1899, 16, 34-37.

Κουρουνιώτης Κ., 1900. Ἀνασκαφαί ἐν Ἐρετρίᾳ, ΠΑΕ 1900, 14-15, 53-56.

Κουρουνιώτης Κ., 1902. Τὰ εὑρήματα τοῦ ναυαγίου τῶν Ἀντικυθήρων, ΑΕ 1902, 146-174.

Κουρουνιώτης Κ., 1910. Ἀνασκαφή Ἐρετρίας, ΠΑΕ 1910, 61-62, 267-269.

Κουρουνιώτης Κ., 1911. Ἔκθεσις τῶν πεπραγμένων τῆς Ἑταιρείας, ΠΑΕ 1911, 56-57.

Λαγογιάννη Μ., 2016. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Ένα περιπετειώδες χρονικό, Διάλεξη, Ιανός, 28-06-2016, online εδώ.

Παπαγγελή Κ., 2002. Ελευσίνα: Ο αρχαιολογικός χώρος και το Μουσείο, Αθήνα, Ίδρυμα Λάτση.

Πασχαλίδης Κ., 2016. Η ίδρυση και οι περιπέτειες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Ένα συνοπτικό χρονικό με αφορμή την επέτειο των 150 χρόνων από τη θεμελίωσή του (1866-2016), online εδώ.

Πετράκος Β.Χ., 2011. Η εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία. Οι αρχαιολόγοι και οι ανασκαφές, 1837-2011, Αθήνα.

Πετράκος Β.Χ., 2012. Τα αρχαία της Ελλάδος κατά τον πόλεμο 1940-1944, Αθήνα.

Χιδίρογλου Μ., 2015. Αθήνα και Αττική. 19ος έως πρώιμος 20ός αιώνας. Ματιές σε μνημεία και ανασκαφές μέσα από το Φωτογραφικό Αρχείο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, στο Μ. Λαγογιάννη-Γεωργακαράκου – Θ. Κουτσογιάννης (επιμ.), Ένα όνειρο ανάμεσα σε υπέροχα ερείπια. Περίπατος στην Αθήνα των περιηγητών, 17ος-19ος αιώνας, Κατάλογος Έκθεσης, Αθήνα 2015, 382-403.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς τα αρχαία ερείπια παράγουν πολιτική

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς τα αρχαία ερείπια παράγουν πολιτική

Όταν ο Γιάννης Χαμηλάκης, καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Brown των ΗΠΑ εξηγούσε αυτό που η αρχαιολογική κοινότητα υμνεί σήμερα: τη σημασία της αρχαιολογίας του σώματος και των αισθήσεων, την πολιτική υπόσταση των αρχαιοτήτων και τον τρόπο που ακόμη και σήμερα επηρεάζουν τον δυτικό πολιτισμό
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ