Ο Γούντι Άλεν και οι Κάννες

Ο Γούντι Άλεν και οι Κάννες Facebook Twitter
O Woody Allen στις Κάννες το 2015.
0


Οι φήμες των τελευταίων ημερών επιβεβαιώθηκαν και τελικά το φεστιβάλ των Καννών ανακοίνωσε (http://www.lifo.gr/guide/culturenews/cinema/95257) το Café Society ως ταινία έναρξης της φετινής διοργάνωσης. Η επιλογή αυτή φέρνει τον 'Αλεν να γίνεται ο πρώτος σκηνοθέτης που ανοίγει για τρίτη φορά στην καριέρα του τις Κάννες με αμιγώς δική του ταινία – υπήρξε και μια τέταρτη, οι Ιστορίες της Νέας Υόρκης που συν-σκηνοθέτησε το 1989 μαζί με τους Σκορσέζε και Κόπολα. Το ρεκόρ αυτό, αλλά και το όνομα του σκηνοθέτη, έφεραν σε δεύτερη μοίρα πάντως κάτι άλλο πολύ σημαντικό που φέρνει μαζί της αυτή η ταινία, το ότι είναι δηλαδή παραγωγή των Amazon Studios που φαίνεται πως ήρθαν για να μείνουν στον χώρο της κινηματογραφικής βιομηχανίας.


Συνυπολογίζοντας τις σπονδυλωτές Ιστορίες της Νέας Υόρκης, αυτή θα είναι η 13η φορά που θα προβληθεί ταινία του Άλεν στην Κυανή Ακτή, αριθμός μεγάλος, έστω και αν αφορά σκηνοθέτη με 47 φιλμ στη καριέρα του. Παρά το γεγονός πως ο Άλεν γυρίζει σταθερά ένα φιλμ το χρόνο από τις αρχές της δεκαετίας του 70 μέχρι και σήμερα, οι 12 προηγούμενες φορές δεν απλώνονται ισομερώς στο φάσμα της φιλμογραφίας του, αλλά μπορούν να χωριστούν σε 2 μακρινές, και εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους, περιόδους.

Ο Γούντι Άλεν και οι Κάννες Facebook Twitter
Ο Woody Allen με τους πρωταγωνιστές του Cafe Society, Kristen Stewart και Jesse Eisenberg.


Η πρώτη αφορά κυρίως τη δεκαετία του 80, και πιο συγκεκριμένα τη χρονική περίοδο 1979-1989 όπου 6 ταινίες του Γούντι Άλεν παίρνουν το δρόμο για το φεστιβάλ των Καννών. Ξεκίνημα με το Μανχάταν (1979) που παίζεται εκτός διαγωνιστικού τμήματος, κάτι που ίσχυσε και σε όλες τις υπόλοιπες ταινίες και ήταν ανέκαθεν βασικός όρος του Άλεν για τη συμμετοχή μιας ταινίας του σε οποιοδήποτε φεστιβάλ – άλλωστε δεν αποδέχτηκε ποτέ και τα Όσκαρ. Η συνέχεια περιλαμβάνει τα Broadway Danny Rose (1984), Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου (1985), Η Χάνα και οι Αδελφές της (1986) και Μέρες Ραδιοφώνου (1987) για να φτάσουμε στις Ιστορίες της Νέας Υόρκης (1989), πρεμιέρα μεν, παρέα με άλλους σκηνοθέτες δε. Κανένας από τους 3 πάντως δεν ήταν στις Κάννες, αλλά αυτό δεν ήταν περίεργο για τον Άλεν μια που δεν εμφανίστηκε σε καμία από τις υπόλοιπες ταινίες που αναφέρθηκαν, όπως και σχεδόν κανένα μέλος από το καστ τους. Ήταν η χρονική περίοδος όπου ο αμερικανός σκηνοθέτης έκανε ελάχιστες εμφανίσεις σε κάμερες, πρεμιέρες και φεστιβάλ και οι Κάννες δεν αποτέλεσαν εξαίρεση σε αυτή την πολιτική του. Στα αξιοσημείωτα επίσης, η βράβευση του Πορφυρού Ρόδου του Καΐρου από την διεθνή ένωση κριτικών FIPRESCI, παρά το γεγονός πως παιζόταν εκτός διαγωνιστικού, που παραμένει ως σήμερα και η μοναδική (παράλληλη έστω) βράβευση που έχει πάρει ταινία του Άλεν στο συγκεκριμένο φεστιβάλ.


Αντιθέτως, η δεύτερη περίοδος είναι πολύ πιο εξωστρεφής και ξεκινά το 2002 συνεχιζόμενη ως σήμερα. Ξεκινά με την απόφαση του φεστιβάλ να προβάλει για πρώτη φορά σε τελετή έναρξης ταινία του Γούντι Άλεν, κάτι που τον πείθει να εμφανιστεί δημόσια, μαζί με κάποιους από τους ηθοποιούς του, όπως θα κάνει και σε κάθε ταινία του από εδώ και έπειτα. Ατυχής συγκυρία που η ταινία ήταν το Παίζοντας στα Τυφλά, μια από τις χειρότερες στην καριέρα του σκηνοθέτη, κάτι που δεν πτόησε το φεστιβάλ και τον ξανάφερε 3 χρόνια αργότερα με αφορμή την πρώτη ταινία του που γυρίζεται στην Ευρώπη, το Match Point. Ακολούθησαν τα Vicky Cristina Barcelona (2008), Θα Συναντήσεις Έναν Ψηλό Μελαχρινό Άνδρα (2010) και το 2011 έρχεται η δεύτερη πρεμιέρα, άλλωστε τίποτα λιγότερο δεν θα άρμοζε στο Μεσάνυχτα στο Παρίσι. Η λίστα τελειώνει με τον Παράλογο Άνθρωπο (2015) στο περσινό φεστιβάλ, δεν κλείνει οριστικά όμως όπως απέδειξε η φετινή ανακοίνωση, αλλά πιθανά να συνεχιστεί και στο μέλλον αφού η μακροχρόνια σχέση του σκηνοθέτη με το φεστιβάλ, όπως και ο αμείωτος ρυθμός παραγωγικότητας του Άλεν παρά την ηλικία του (81 χρονών), δε μπορεί να αποκλείσει κάτι τέτοιο. Ο Άλεν άλλωστε ήταν πάντοτε πολύ αγαπητός στη Γαλλία, αφού πέρα από την πολύ καλή εμπορική πορεία που κάνουν σχεδόν πάντα εκεί οι ταινίες του, τον έχουμε δει και σε γαλλικό φιλμ ως τον καλλιτέχνη που είναι σημείο αναφοράς για νεαρή γαλλίδα στο Παρίσι-Μανχάταν (2012).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ