Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών

Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών Facebook Twitter
O Αλφόνσο Κουαρόν, ένας απ' τους πέντε υποψήφιους, σκηνοθετώντας το φιλμ «Gravity»
0

Η Αμερικανική Ένωση Σκηνοθετών αφήνει έξω από την πεντάδα της σκηνοθέτες που ενδέχεται να δούμε στα Όσκαρ, σε ένα σενάριο αντίστοιχο με το περυσινό.

Με περίπου δέκα ταινίες να συναγωνίζονται ισάξια για τα βραβεία φέτος, η πεντάδα των σκηνοθετών που ψηφίστηκε από την Ένωση τους, παρατείνει το σασπένς της αντίστοιχης που θα ανακοινωθεί το απόγευμα της Πέμπτης, από την Ακαδημία των Όσκαρ.

Αν θυμάστε πέρυσι, το Directors' Guild πρότεινε τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, τον Ανγκ Λι, την Κάθριν Μπίγκελοου, τον Τομ Χούπερ και τον Μπεν Άφλεκ, ενώ τα Όσκαρ κράτησαν μόνο τους δύο πρώτους, και στις άλλες τρεις θέσεις τοποθέτησαν τον Μπεν Ζάιτλιν, τον Μίκαελ Χάνεκε και τον Ντέιβιντ Ο' Ράσελ. Ενώ το φαβορί ξεκίνησε να είναι ο Σπίλμπεργκ, το Όσκαρ σκηνοθεσίας πήγε στον Ανγκ Λι, και το βραβείο σκηνοθετών κατέληξε στον Μπεν Άφλεκ, ο οποίος σάρωσε όλα τα υπόλοιπα βραβεία της βιομηχανίας, μαζί με τις Χρυσές Σφαίρες και τα BAFTA.

Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών Facebook Twitter
O Στιβ Μακουίν, σκηνοθέτης του «12 χρόνια σκλάβος»

Φέτος λοιπόν, η Ένωση προτείνει τον Στιβ Μακουίν, τον Αλφόνσο Κουαρόν, τον Ντέιβιντ Ο' Ράσελ, τον Μάρτιν Σκορσέζε και τον Πολ Γκρίνγκρας. Οι τρεις πρώτοι πρέπει να θεωρούνται σχεδόν σίγουροι και για την πεντάδα των Όσκαρ, ενώ για τις δυο άλλες θέσεις σπρώχνουν πολλοί άλλοι, όπως ο Αλεξάντερ Πέιν, οι αδελφοί Κοέν και ο Σπάικ Τζονζ, με μικρότερες πιθανότητες για τον Τζον Λι Χάνκοκ για τη Μαγική Ομπρέλα, τον Γούντι Άλεν, τον Ζαν Μαρκ Βαλέ για το Dallas Buyers Club, και ακόμη μακρινότερα αουτσάιντερ τον Λι Ντάνιελς, τον Ρον Χάουαρντ και τον Στίβεν Φρίαρς.

Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών Facebook Twitter
Ο Μάρτιν Σκορσέζε, σκηνοθέτης του «Λύκου της Wall Street»

Ο νικητής της Ένωσης Παραγωγών, ιστορικά μιλώντας, έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να έχει την ίδια τύχη και στα Όσκαρ (η τελευταία φορά που υπήρξε απόκλιση ήταν το 2007, όταν ο Πληροφοριοδότης κέρδισε Όσκαρ καλύτερης ταινίας και το Little Miss Sunshine πήρε το βραβείο Παραγωγών) από τον σκηνοθέτη που συνήθως προτιμά η επίσημη λίγκα. Το γεγονός πως τα περισσότερα μέλη των δυο επαγγελματικών ενώσεων είναι και μέλη της Ακαδημίας επιτείνει το μυστήριο για τις διαφορές στις πεντάδες.

Τα Όσκαρ, αν και δεν τους φαίνεται, είναι ικανότερα να εντάξουν ξένους σκηνοθέτες στην πεντάδα τους, όπως πέρυσι τον Χάνεκε και με δεδομένο το δημογραφικό ξεσκόνισμα προς νεότερες ηλικίες, δεν ήταν και τόσο μεγάλη έκπληξη το περυσινό πλασάρισμα του Μπεν Ζάιτλιν για τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου.

Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών Facebook Twitter
Τo «Captain Phillips» χάρισε στον Πολ Γκρίνγκρας την φετινή του υποψηφιότητα

Όσο κι αν δεν το παραδεχόμαστε, οι Χρυσές Σφαίρες που απονέμονται το βράδυ της Κυριακής, καλούνται και πάλι να δώσουν μια ιδέα στους υπόλοιπους με τα βραβεία στην ταινία και τη σκηνοθεσία, γιατί η κατάσταση εξακολουθεί να είναι ρευστή, όχι τόσο στο επίπεδο των υποψηφιοτήτων, αλλά στο όνομα του τελικού μεγάλου νικητή . Το Επιχείρηση Αργώ ήταν μια ταινία που τα μέλη της Ένωσης Ξένων Ανταποκριτών λάτρεψαν αμέσως και το επιβεβαίωσαν. Έπεσαν μέσα (στα Όσκαρ που θα ακολουθούσαν) σε όλα: ταινία στον Άφλεκ, σενάριο για τον Ταραντίνο, ερμηνείες για τους Βαλτζ, Λόρενς, Ντέι Λιούις, Αν Χάθαγουεϊ. Έδωσαν τη σκηνοθεσία στον Άφλεκ, που δεν υπήρχε στην πεντάδα των Όσκαρ, εκεί όπου επικράτησε ο Ανγκ Λι την τελευταία στιγμή, χωρίς να έχει κερδίσει κάποιο άλλο αξιόλογο βραβείο στο μεταξύ, καθώς ο Σπίλμπεργκ κόλλησε.

Φέτος, το παιχνίδι των χωριστών κατηγοριών (δράμα και κωμωδία ή μιούζικαλ) στο οποίο επιδίδονται οι Σφαίρες, διευκολύνει μόνο τους ίδιους, αφού φαβορί στη μία κατηγορία είναι το 12 Χρόνια Σκλάβος, με επιλαχόντα το Gravity και στην άλλη ο Οδηγός Διαπλοκής, με μακρινό δεύτερο το Inside Llewyn Davis, αλλά όχι και τα Όσκαρ της ενιαίας κατηγορίας της καλύτερης ταινίας, εκεί όπου δεν μπορούμε ακόμη αν δώσουμε ασφαλή πρόβλεψη μεταξύ των ταινιών του Ντέιβιντ Ο' Ράσελ και του Στιβ Μακουίν. Με μια πρώτη ανάγνωση, ο Οδηγός Διαπλοκής φαίνεται πιο δόκιμη λύση, αλά Επιχείρηση Αργώ, γιατί βλέπεται πιο ευχάριστα, είναι πιο σέξι κατά μια έννοια, βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, και δεν προσβάλλει τη νοημοσύνη των ψηφοφόρων, ενώ ταυτόχρονα είναι και μια ψιλο-ένοχη απόλαυση, γιατί διαθέτει και χιούμορ, χωρίς να είναι καραμπινάτη κωμωδία.

Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών Facebook Twitter
O Nτέιβιντ Ο' Ράσελ, σκηνοθέτης του «Οδηγού Διαπλοκής»

Επαναλαμβάνω το ερωτηματικό του Gravity, με τη δυναμική που έχει, τα πάμπολλα εισιτήρια που έκοψε και το στοίχημα που κέρδισε σε πολλά επίπεδα, αλλά και το ανερχόμενο φιλμ-πλασέ των βραβείων, το Λύκο της Wall Street. Ο Σκορσέζε «έσκασε» πιο αργά απ' όλους ημερολογιακά, αλλά φαίνεται να κερδίζει πόντους και να αρέσει περισσότερο από ό,τι στους κριτικούς που το είδαν πρώτοι, και λίγο ζορισμένοι, καθώς μόλις και μετά βίας πρόλαβε την προθεσμία και προβλήθηκε στο παρά πέντε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ