Θλιμμένη Τζάσμιν (Blue Jasmine)

Θλιμμένη Τζάσμιν (Blue Jasmine) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν

Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Μπλάνσετ, Άλεκ Μπόλντγουιν, Σάλι Χόκινς

Βαθμολογία: 3,5/5

Ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι και ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν έχουν παίξει μεγάλο ρόλο στο alter ego του Γούντι Άλεν: τα μεγάλα ηθικά διλήμματα που έλκουν την καταγωγή τους από τον Ρώσο συγγραφέα τα είδαμε τουλάχιστον σε δύο από τα καλύτερα δράματά του, το Crimes and Misdemeanors και το Match Ρoint, ευτυχώς ανακατεμένα με ευπρόσδεκτα ελαφρά στοιχεία. Με χλιαρά αποτελέσματα, ο Άλεν μιμήθηκε τον Σουηδό δημιουργό και τη γεωγραφία της ανθρώπινης απελπισίας στην πρώτη του «σοβαρή» απόπειρα, το Interiors.

Η Θλιμμένη Τζάσμιν είναι μια πολύ ευχάριστη κινηματογραφική έκπληξη με πολύ δυσάρεστο θέμα και κεντρική ηρωίδα μια γυναίκα σε απόγνωση, μια πρώην κυρία των σαλονιών της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ, που πλήρωσε πολύ ακριβά τη φαινομενικά ανώδυνη και διακοσμητικά σουσουδίστικη συνήθειά της να κοιτάζει αλλού (και να σφυρίζει στον δικό της, σνομπ σκοπό), όταν έπρεπε να δίνει προσοχή στα απειλητικά σημάδια που τελικά την έφεραν στο ναδίρ. Διακριτική και εξίσου υποκριτική, η στάση της φανερώνει σοβαρή άρνηση με βιβλικές συνέπειες: η πρώην Τζάνετ που διάλεξε το όνομα Τζάσμιν ως πιο εύηχο και κλασάτο (και ο Γούντι Άλεν έκανε πονηρή παρήχηση με την «τζαζ», κυριολεκτικά και μεταφορικά) υπήρξε σύζυγος ενός πανίσχυρου, πάμπλουτου επενδυτή, ο οποίος χρεοκόπησε και τελικά αυτοκτόνησε στη φυλακή. Ντρεσαρισμένη στη χλιδή, η Τζάσμιν αναγκάζεται πλέον να ζητήσει καταφύγιο στο ταπεινό σπίτι της ετεροθαλούς, επίσης υιοθετημένης αδελφής της στο Σαν Φρανσίσκο και πασχίζει να προσαρμοστεί σε ένα προλεταριακό περιβάλλον, να πιάσει μια οποιαδήποτε δουλειά, να ανεχτεί ένα αφεντικό που της ρίχνεται, τους γκόμενους και τα παιδιά της αδελφής της, την απότομη αλλαγή, τις γύρω δονήσεις και τον νευρικό κλονισμό. Ρίχνει τα μούτρα της για να επιβιώσει και ουσιαστικά δεν έχει ιδέα ποιο είναι το ενδεδειγμένο μονοπάτι. Θεωρητικά, θα μπορούσε να ξεφύγει και να ξαναρχίσει από το μηδέν αν ήταν καλά στην υγεία της. Αλλά δεν είναι. Η ψυχή της είναι τσακισμένη χωρίς επιστροφή.

Η Τζάσμιν είναι μια έξυπνη παραλλαγή της Μπλανς Ντιμπουά, χωρίς το φιλμ Θλιμμένη Τζάσμιν να είναι άμεση αναφορά στο Λεωφορείον ο Πόθος του Τενεσί Γουίλιαμς. Είναι ευδιάκριτα Γούντι Άλεν, με ροή που διανθίζεται με πρόσωπα και περιστατικά αλλά που δεν επηρεάζουν δραστικά μια τραγωδία στο επίκεντρο, και με την υπόθεση να εμπνέεται από το πρόσφατο, κολοσσιαίο πατατράκ του απατεώνα χρηματιστή Μπέρνι Μάντοφ - ο Μάντοφ καταδικάστηκε επειδή έφαγε 65 δισεκατομμύρια δολάρια από πελάτες, ο γιος του αυτοκτόνησε και η γυναίκα του, η Ρουθ Άλπερν, κρατούσε τα βιβλία και έμπλεξε, όπως και η Τζάσμιν, μένοντας στον άσο, έχοντας κάνει ένα πέρασμα από το σπίτι της αδελφής της στη Φλόριντα. Οι ομοιότητες είναι πολλές, αλλά άμεσο κοινωνικό σχόλιο δεν υπάρχει. Ο Γούντι Άλεν ενδιαφέρεται για την προσωπική ακροβασία μιας γυναίκας που εφησύχασε σε κακουργηματικό βαθμό κι έχασε την ισορροπία της. Η Τζάσμιν δεν είναι αποκύημα φαντασίας όπως η νεραϊδοπαρμένη Ντιμπουά, μια συναρπαστική, υπερβολική ψυχολογική προβολή με ασαφές παρελθόν.

Με εναλλαγές ανάμεσα στα περασμένα μεγαλεία με τον άπιστο, γόη σύζυγο και τη χαοτική διαβίωση στο Σαν Φρανσίσκο, μαθαίνουμε λεπτομερώς το προφίλ της Τζάσμιν, τον (φαύλο) κύκλο στον οποίο ανήκε, τις φευγαλέες σκέψεις και τις άτσαλες αντιδράσεις της, το πώς κουκούλωνε επί χρόνια την αλήθεια και πόσο αυτοκαταστροφικά τη διαχειρίστηκε σε μια κρίσιμη στιγμή. Με άλλα λόγια, δικαιολογούμε το θρυμματισμένο ον που βλέπουμε να διασύρεται και να καταρρέει. Η Τζάσμιν είναι το αντίθετο από έναν άνθρωπο σε δίλημμα: πρόκειται για τον αποδέκτη πολλών χτυπημάτων που φέρει μερική ευθύνη, μα βασικά τιμωρήθηκε από μια σειρά γεγονότων και δεν έχει ουδεμία περαιτέρω επιλογή. Εξού και το δυσάρεστο θέμα μιας ταινίας που, παρά τις κωμικές ανάσες που προκύπτουν από το κοντράστ της ραφιναρισμένης μεγαλοαστής που προσγειώθηκε στον κόσμο των αγράμματων με τα ζωώδη ένστικτα (σαν κομεντί του '30 με την Κάρολ Λομπάρντ), αναδίδει πίκρα και αδιέξοδο.

Όλο το καστ είναι κουρδισμένο γύρω από τη βουτιά της Τζάσμιν, με καλύτερο τον κωμικό Άντριου Ντάις Κλέι σε μια εντυπωσιακή αναβάθμιση από τον Φορντ Φερλέιν και τις προσβλητικές, κωμικές του μούτες. Στο Interiors ο Γούντι Άλεν είχε το άγχος να μιμηθεί τον δάσκαλο Μπέργκμαν. Με τη Θλιμμένη Τζάσμιν επιστρέφει στην Αμερική και διακόπτει πανηγυρικά την περιήγηση στις ευρωπαϊκές πόλεις (πάνω που το Ρίο ανακοίνωσε πως τον πληρώνει όσο όσο για να γυρίσει, τάχα μου, μια έντεχνη διαφήμιση της πόλης), κάνοντας τα δικά του, όπως τα ξέρει, καλά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ