Εugeniο Μοntale & Νίκος Αλιφέρης: 2 ποιητές

Εugeniο Μοntale & Νίκος Αλιφέρης: 2 ποιητές Facebook Twitter
0

Ημερολόγιο του '71, του Εugeniο Μοntale

Μτφρ.: Νίκος Αλιφέρης / Εκδόσεις Άγρα

Σελ.: 144, Τιμή: €9,50

Κωστής ΠαπαγιώργηςΑν μας ρωτούσαν  ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην πρόζα και την ποίηση, στο μυθιστόρημα και στον λυρισμό, ήτοι ανάμεσα στον πεζογράφο και τον ποιητή, το βέβαιο είναι ότι, ανάμεσα στις δύο «τέχνες», εκείνο που προέχει είναι η διαφορετική αντίληψη για τη γλώσσα και τον τρόπο. Ενώ ο μυθιστοριογράφος αφηγείται τις ιστορίες προσώπων, μεταπλάθει δράματα και κατά έναν τρόπο διατηρεί μια σχέση επικοινωνίας με τον αναγνώστη, ο ποιητής θυμίζει δημιουργό που μια απροσδιόριστη δύναμη τον πήρε και τον σήκωσε. Για παράδειγμα, αν μεταγράψουμε τη «φτωχή τέχνη» του Μοντάλε από τη στιχουργική μορφή της στην πεζή, ενώ το νόημα διασώζεται χωρίς ιδιαίτερες αβαρίες, με μιαν αλλόκοτη αίσθηση κατανοούμε ότι διαπράξαμε μιαν αμαρτία. Ιδού η «φτωχή τέχνη»:

Ο πίνακας ζωγραφικής / σημαίνει θυσίες για τον καλλιτέχνη / και για τον αγοραστή πλεόνασμα: άραγε πού να τον κρεμάσει; / Ζωγράφιζα για χρόνια μόνο δίχτυα-παγίδες / και παγιδευμένα πουλιά, / πάνω σε μπλε σακούλα ζάχαρης ή σε χαρτί / περιτυλίγματος, / Κρασί, καφές μα κι οδοντόκρεμα / αν φόντο ήταν μια θάλασσα στολισμένη με πανιά, / τα χρώματά μου. / Σχεδίασα ακόμα και με στάχτες ή με το κατακάθι / του καπουτσίνο στο Σαιντ-Αντρές όπου / ο Γιόνγκιντ ανακάλυψε τα παγερά του φώτα / – το πακέτο το προστάτευε κάμφορα και σελοφάν / (δίχως μεγάλη επιτυχία). / Ένα κομμάτι του εαυτού μου που εντέλει επιβίωσε από το τίποτα μέσα μου, από το παν / πού ήσουν εσύ, και τ' αγνοούσες.

Ο Νίκος Αλιφέρης τονίζει στον πρόλογό του: «Στον σύντομο αυτό πρόλογο θα τονίσω απλώς για άλλη μια φορά ότι η αλλαγή πλεύσης του Μοντάλε, η οποία ξεκινά λίγο νωρίτερα με το Σατυρικόν, σημαίνει στροφή από το υψηλό προς το κωμικό και το γκροτέσκο – αλλά και προς τον διακριτικό τόνο ή τη μετρημένη έκφραση. Σημαίνει, επίσης, στροφή από το λυρικό αίσθημα προς μια ποίηση πιο στοχαστική και διανοητική, που παραπέμπει ταυτόχρονα στον δημοσιογραφικό λόγο».

Θα έλεγε κανείς ότι η πεζογραφία ζυγίζεται με το καντάρι, ενώ η στιχουργία με τον ευπαθή ζυγό του φαρμακοτρίφτη. Ένα τρίστιχο στην ενότητα «Στον Λεόνε τραβέρσο» λέει πάρα πολλά: «Εσύ, πάντως, Λεόνε, αντάμωσες την ποίηση / σ' όλα τα μονοπάτια της, σκουληκοφαγωμένος / αλλά μαζί συνεπαρμένος, πριν παρανάλωμα γίνεις / της ζωής». Η ποιητική μεταφορά στο ποίημα «Χρωματικές μεταλλάξεις» αποδίδει εντυπωσιακά, έστω κι αν (ο πρώτος στίχος) θυμίζει προφανώς  Έλιοτ: «Πήρε τη ζωή με το κουταλάκι του καφέ / μένοντας / απόρθητη κι ολότελα απ' έξω».

Το ποιητικό τέχνασμα που ισοδυναμεί με δραματική σκηνή, η οποία φιλοξενεί «έναν» άνθρωπο, αλλά κυρίως την ουσία του ανθρώπου –όποιος κι αν είναι αυτός–, για να καταλήξει σε μια αποκαλυπτική πρόταση, είναι από τις πλέον εύστοχες στιγμές του Μοντάλε. Λέει ο Ιταλός ποιητής: «Πασχίσαμε να βρούμε μια στάση / ως προς το θνήσκειν που να μην είναι αυτοχειρία / μα ούτε και επιβίωση. Άλλος έλαβε την  πρωτοβουλία / για μας, τώρα πλέον, είναι αργά / για να ξαναπηδήξουμε απ' τον βράχο. / Το ότι μια ψυχή μισοπεθαμένη / είναι η ίδια η ζωή στη διαπασών / δεν το πίστεψες ποτέ: ο χρόνος πίεζε πολύ / εσύ αρκέστηκες στην περηφάνια και στο κουβούκλιο / εγώ / του υποβολέα».

Κάθε ποίημα, μολονότι ρέπει με εσωτερική πίεση προς το ακατανόητο και το κρυπτικό, τελικά δεν απαρνείται τη γλώσσα που βρίσκεται σε αγαστή «δυσκολία» με τα νοήματά της. Για παράδειγμα, στο τρίστιχο για τη «φιλανθρωπία» διαπιστώνουμε ένα μεστό συμπέρασμα που δεν έχει ανάγκη από ερμηνεία για να κατανοηθεί: «Η φιλανθρωπία δεν ανήκει σε κανέναν. Ταίρι της είναι η σαπουνόφουσκα που λάμπει για μια στιγμή, σκάει, κι άγνωστο ποιος την έχει φυσήξει». Στο άλλο άκρο, «στο μεγάλο ζήτημα», οι στίχοι είναι σαφείς μέχρις ακατανοησίας: «Πάντως, υπάρχει και το θαύμα που δεν το θέλησε / κανένας για τον ίδιο, αλλά μονάχα για τους άλλους / Δεν ήταν έργο ανθρώπου: το διακηρύσσουν / οι σκύλοι των τσιγγάνων, τέρατα των Ηλυσίων / που εδώ κι εκεί δεν έπαψαν να γρυλίζουν».

Ο Μοντάλε, όπως δείχνει η βιογραφία και η εργογραφία του, δοκίμασε το απόλυτο αλλά δεν απώλεσε την ψυχική του βάση. «Τελικά, είναι νάρκισσος ο Μοντάλε;» διερωτάται ο Πιερ Πάολο Παζολίνι με κάποια χολή. «Δεν μπορούσα να το πω με βεβαιότητα. Αν όντως είναι, τότε πρόκειται για τέρας αυτοελέγχου. Αλλά, προφανώς, η "διόρθωση" έγινε μια για πάντα, από την αρχή. Ο Μοντάλε διόρθωσε την εικόνα του νωρίς νωρίς, ταυτίζοντας τον εαυτό του με το πρόσωπο ενός μυθιστορήματος ανάλογου με ένα από τα ελάχιστα εκείνα που είχε αγαπήσει κατά τη διάρκεια του βίου του. Στα τρία του βιβλία αφήνει να φανεί πως αυτό που λέει "εγώ" είναι ένας άνδρας άχρωμος, λιγόλογος, άμεμπτος, ρομαντικός αλλά και ειρωνικός, πως η ζωή του, αν θελήσεις να συμπεράνεις από τα ποιήματα, εκτυλίσσεται ανάμεσα σε ένα κομψό, όχι όμως μοναδικό διαμέρισμα, και την παραμονή σε ξενοδοχείο πρώτης κατηγορίας, μεταξύ περιόδων εντελώς σκοτεινών, απόλυτης privacy... και κάποιο ταξίδι σε τόπους ούτε τελείως κοινούς ούτε τελείως αυθεντικούς...».

Η ζωοφόρος του ουρανού, του Νίκου Αλιφέρη

Εκδόσεις Άγρα

Σελ.: 56, Τιμή: €8,50

Προφανώς, εκτός από την τρέχουσα γλώσσα που μιλάμε ή δεν μιλάμε καθημερινά, η ποιητική άδεια –για να αποδώσει– δεν αρκεί να την έχει κλέψει κανείς από το παγκάρι αλλά πρέπει να είναι ο ίδιος λίγο λογοτεχνικός ιερέας και λίγο ή πολύ ταμένος διάκος. Ο Αλιφέρης –παρισινή γνωριμία– ήταν ένας νεαρός εξαιρετικά λιγόλογος, ταμένος στη λογοτεχνία και δη την ποίηση – επίσης, διακονούσε την κλίση του χωρίς μεγάλα λόγια, αλλά με ενδιαφέροντα βιβλία. Έχουμε και λέμε: Άβυδος (1994), Εκ του Μετώπου (1998), Προσωπογραφίες και άλλα ποιήματα (2005), Γράμματα του Φλωμπέρ απ' την Ελλάδα (1995), Φινιστέρε και άλλα ποιήματα (1995), Ποιήματα του Μοντάλε (1999), Ημερολόγιο του '72 (του Μοντάλε) (1999), Περί ποιήσεως (2005), όλα στις εκδόσεις Άγρα.

Η ΒΑΡΚΑ

Οι γλάροι πετούν πιωμένοι μες στο φως / Με ακατανόητες κραυγές / Οι γέροι του χωριού / δείχνουν με απλοϊκές χειρονομίες / τις χρυσωμένες κορυφές των βουνών / Ο ήλιος επιδεικνύει τον σκελετό / μιας αναποδογυρισμένης βάρκας / με Σπασμένα κουπιά / Το σκυλί μας γαβγίζει / Χαρά και θλίψη μιας λαμπρής ημέρας / δίχως όνομα.

ΕΜΠΕΔΟΚΛΗΣ

Κάποτε ήμουν αγόρι / κορίτσι θάμνος πουλί / άφωνο ψάρι της στεριάς / Μες στο αιδοίο της Αίτνας θα ριχτώ / για να γίνω το Παν.

ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ

Αναρωτιέμαι πού πάνε τα πουλιά / Πετούν σε ομάδες χαμηλά πάνω / απ' τους σκαλισμένους λόφους / με τις ξερολιθιές κάνουν αέναους / κύκλους κατόπιν ανεβαίνουνε ψηλά / και χάνονται προς Ανατολή / σε μακρινές πόλεις / φτερουγίζοντας ηδονικά / πάνω απ' τη θάλασσα.

Το δειλινό / θα στροβιλίζονται μαγνητισμένα / γύρω απ' τους μιναρέδες / ή μάλλον τρελαμένα από τις προσευχές / του μουεζίνη που μάταια προσπαθεί / να εξευμενίσει την άγρια νύχτα.

ΦΩΚΙΩΝΟΣ ΝΕΓΡΗ

Εκείνη την ημέρα / είχαν ανοίξει οι ουρανοί / Ο χείμαρρος κατέβαινε / από τα Τουρκοβούνια τις παράγκες / των προσφύγων μέχρι την Πατησίων / Ορμητικός παρασέρνοντας / καρέκλες καφενείων πολύχρωμα / καπέλα χαρτοκιβώτια γλάστρες / με στραπατσαρισμένα λουλούδια / το κόκκινο ποδηλατάκι της πλατείας / Να κλείσουν καλά οι πόρτες / πέταξε η γιαγιά μου ξαφνικά / Ένας άγνωστος φώναζε επίμονα / Μαρία Μαρία / Η νεροχελώνα / δεν είχε φανεί / Θα είχε γαντζωθεί καλά / στη στέρνα περιμένοντας καρτερικά / να περάσει το κακό / Στο πάνω μέρος του δρόμου / εμφανίστηκε μία απ' τις πάπιες / του σιντριβανιού / Άσπρη πιπιλισμένη με λάσπες / κολυμπώντας καμαρωτά / Βασίλισσα στην καρδιά μιας πόλης / που όλως ξαφνικά / είχε γίνει δική της.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ