Η εργασία αλλάζει, και ίσως για πρώτη φορά προς το καλύτερο

Η εργασία αλλάζει, και ίσως για πρώτη φορά προς το καλύτερο Facebook Twitter
0

Έπειτα από δεκαετίες που η δουλειά οριζόταν από το ωράριο, το γραφείο και την κούραση, κάτι αλλάζει. Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ), η υβριδική εργασία και οι «πόλεις των 15 λεπτών» υπόσχονται ένα μέλλον στο οποίο η δουλειά συνδέεται ξανά με τη ζωή, αφήνοντας πίσω το μοντέλο που οδηγεί τον εργαζόμενο στην εξάντληση.

Σύμφωνα με την International Workplace Group, το 2026 το πού θα δουλεύουμε παύει να έχει σημασία· αυτό που μετράει είναι πώς και γιατί. Ίσως, τελικά, η επόμενη επανάσταση να είναι απλώς πιο ανθρώπινη.

Όπως αναφέρει η εταιρεία στην παρουσίαση των 10 κορυφαίων τάσεων που αναμένεται να διαμορφώσουν το εργασιακό τοπίο σε παγκόσμια κλίμακα, «καθώς η προτεραιότητα στους εργαζόμενους αποκτά μεγαλύτερη σημασία, είναι ξεκάθαρο ότι η παραγωγικότητα και η δέσμευση καθορίζονται από το πώς, πότε και με ποιον συνεργάζονται και όχι αποκλειστικά από το πού εργάζονται».

Ακόμη, όπως εκτιμάται, το 2026 η προσοχή μετατοπίζεται από το πού πραγματοποιείται μία εργασία στο πώς ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιείται επηρεάζει την παραγωγικότητα, τα κέρδη και την ευημερία των ομάδων. Συνεπώς, οι επιχειρήσεις αναμένεται να επενδύσουν σε ευέλικτα προγράμματα συνδρομής σε χώρους εργασίας, επιτρέποντας στους εργαζόμενους να εργάζονται κοντά στο σπίτι τους, αποφεύγοντας τις άσκοπες και δαπανηρές μετακινήσεις. Για τους περισσότερους, αυτό σημαίνει εργασία από τα προάστια, τις μικρές ή τις αναδυόμενες «πόλεις των 15 λεπτών», με την εργασία να γίνεται πιο ανθρώπινη από ποτέ.

Οι επιχειρήσεις αναμένεται να επενδύσουν σε ευέλικτα προγράμματα συνδρομής σε χώρους εργασίας, επιτρέποντας στους εργαζόμενους να εργάζονται κοντά 
στο σπίτι τους.

Σύμφωνα με την πλατφόρμα ευέλικτων χώρων εργασίας, οι 10 κορυφαίες τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν το εργασιακό τοπίο σε παγκόσμια κλίμακα το 2026 είναι οι εξής:

1. Η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης

Οι υβριδικές ομάδες θα ενσωματώνουν σε σταθερή βάση στην καθημερινή τους λειτουργία ψηφιακούς βοηθούς που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, αυτοματοποιώντας απλές διαδικασίες όπως οι διοικητικές εργασίες, η αναζήτηση πληροφοριών και ο προγραμματισμός. Έτσι, οι εργαζόμενοι θα αφιερώνουν περισσότερο χρόνο σε δημιουργικές δραστηριότητες, στην επίλυση σύνθετων προβλημάτων και στη σύναψη συνεργασιών με νόημα. Αυτό θα έχει θετικό αντίκτυπο τόσο στην παραγωγικότητα όσο και στην ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής.

2. Επιστροφή σε ευέλικτα κέντρα γραφείων

Εταιρείες όλων των μεγεθών εγκαταλείπουν σταδιακά τις αόριστες πολιτικές υβριδικής εργασίας και υιοθετούν πιο δομημένα, πολυτοπικά μοντέλα, όπου οι ομάδες ενθαρρύνονται όλο και περισσότερο να εργάζονται από πιο βολικές τοποθεσίες, πιο κοντά στο σπίτι. Αντί για μια αυστηρή «επιστροφή στο κεντρικό γραφείο», διαμορφώνεται μια νέα πραγματικότητα: η επιστροφή σε ευέλικτα κέντρα γραφείων.

3. Στοχευμένα προγράμματα κατάρτισης: η νέα τάση που αγκαλιάζουν εργοδότες και εργαζόμενοι

Στο πλαίσιο του υβριδικού μοντέλου εργασίας, όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι στρέφονται σε σύντομα και εξειδικευμένα προγράμματα κατάρτισης προκειμένου να ενισχύσουν τις δεξιότητές τους και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Η έμφαση μετατοπίζεται από τα παραδοσιακά πτυχία και τις ετήσιες αξιολογήσεις στην πρακτική γνώση που μπορεί να αξιοποιηθεί άμεσα.

4. Αντιμετώπιση της «σιωπηλής κατάρρευσης»

Σε αντίθεση με τη «σιωπηλή παραίτηση» (quiet quitting), όπου οι εργαζόμενοι περιορίζονται εσκεμμένα στο ελάχιστο των καθηκόντων τους, η «σιωπηλή κατάρρευση» (quiet cracking) περιγράφει μια πιο έμμεση μορφή αποστασιοποίησης: εργαζόμενοι που συνεχίζουν να αποδίδουν, αλλά είναι συναισθηματικά και ψυχικά αποκομμένοι, με αποτέλεσμα την επαγγελματική εξουθένωση, τη στασιμότητα και την απώλεια νοήματος.

5. Μερικής απασχόλησης διευθυντικά και υψηλόβαθμα στελέχη

Σε ένα περιβάλλον οικονομικής αβεβαιότητας, ολοένα περισσότερες επιχειρήσεις επιλέγουν υψηλόβαθμα στελέχη με καθεστώς μερικής απασχόλησης ή συμβολαίου, αξιοποιώντας την εξειδίκευσή τους και αποφεύγοντας το κόστος μιας μόνιμης θέσης.

Η εργασία αλλάζει, και ίσως για πρώτη φορά προς το καλύτερο Facebook Twitter

6. Δημιουργία «πόλεων των 15 λεπτών» από το μηδέν

Η ιδέα της «πόλης των 15 λεπτών», όπου όλα, από την εργασία έως την αναψυχή, είναι προσβάσιμα μέσα σε λίγα λεπτά με τα πόδια και με ποδήλατο, εισέρχεται σε μια νέα φάση το 2026. Μέχρι πρόσφατα, η εφαρμογή της περιοριζόταν κυρίως σε προσαρμογές υφιστάμενων γειτονιών, φέρνοντας πιο κοντά τον χώρο εργασίας, τη στέγαση και τη διασκέδαση. Στο εξής, οι «πόλεις των 15 λεπτών» σχεδιάζονται από την αρχή, με στόχο να προαγάγουν τη συνδεσιμότητα, τη βιωσιμότητα και την αίσθηση κοινότητας.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Ελληνικό, ένα από τα μεγαλύτερα πανευρωπαϊκά έργα ανάπλασης στην Αττική, το οποίο κατασκευάζεται στον χώρο του πρώην αερολιμένα με χρηματοδότηση άνω των 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. 

7. Επανασύνδεση με την τοπική κοινότητα και υβριδική εργασία

Το υβριδικό μοντέλο εργασίας προσφέρει στους εργαζόμενους τη δυνατότητα να συνδεθούν πιο ενεργά με τις κοινότητές τους σε τοπικό επίπεδο. Οι εταιρείες, μέσω διαφόρων δράσεων όπως ο εθελοντισμός, οι συνεργασίες με τοπικούς φορείς ή η ανταλλαγή δεξιοτήτων, είναι σε θέση να ενθαρρύνουν αυτή τη σύνδεση. Έτσι, ενισχύεται όχι μόνο η εικόνα τους ως εργοδοτών, αλλά και η κοινωνική συμμετοχή στις περιοχές όπου ζουν και εργάζονται οι υπάλληλοι.

8. Το γραφείο ως εμπειρία φιλοξενίας

Ο χώρος εργασίας του 2026 θα αρχίσει να θυμίζει όλο και περισσότερο την αίσθηση ενός boutique ξενοδοχείου. Προβλέπεται να ενσωματώνει υπηρεσίες τύπου concierge, επιλεγμένες προτάσεις φαγητού και ποτού, καθώς και αισθητηριακό σχεδιασμό που παραπέμπει σε χώρους φιλοξενίας υψηλής αισθητικής.

9. Αυξανόμενη ζήτηση για τα «γραφεία ημέρας»

Τα «γραφεία ημέρας» αναδεικνύονται σε βασικό στοιχείο του σύγχρονου εργασιακού τοπίου, προσφέροντας επαγγελματικούς χώρους και χώρους γραφείου που ενθαρρύνουν την παραγωγικότητα, όποτε και όπου χρειάζεται. Είτε πρόκειται για ήσυχους χώρους συγκέντρωσης είτε για προσωρινούς συνεργατικούς χώρους ομάδων, αυτές οι λύσεις «κατά παραγγελία» εξαλείφουν την ανάγκη για μακροχρόνιες δεσμεύσεις, παρέχοντας παράλληλα όλες τις ανέσεις ενός παραδοσιακού γραφείου.

10. Generation Z: Η νέα γενιά εργατικού δυναμικού και οι προσδοκίες της

Η Generation Z εισέρχεται δυναμικά στην αγορά εργασίας, φέρνοντας μαζί της διαφορετικές αξίες και ξεκάθαρες προτεραιότητες που υπερβαίνουν το ζήτημα του μισθού. Για τη νέα γενιά εργαζομένων, η επαγγελματική ικανοποίηση συνδέεται στενά με την ευεξία, την ψυχική υγεία, τις συνθήκες εργασίας, την ευελιξία και τη συμμετοχή σε έργο που έχει ουσιαστικό νόημα και κοινωνικό αντίκτυπο.

Good Living
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικός Χρυσός: Η δημιουργία αξίας στον πυρήνα της εταιρικής στρατηγικής

Good Living / Ελληνικός Χρυσός: Η δημιουργία αξίας στον πυρήνα της εταιρικής στρατηγικής

Σε μια περίοδο που η δημόσια συζήτηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη αποκτά ολοένα πιο καθοριστική σημασία, η ανάγκη για επιχειρήσεις που παράγουν πραγματική, μετρήσιμη αξία για την κοινωνία, το περιβάλλον και την οικονομία γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ.
THE LIFO TEAM
Don Julio Blanco & Reposado: Η διαχρονική κομψότητα της premium tequila και το νέο κεφάλαιο στο gifting

Good Living / Don Julio Blanco & Reposado: Η διαχρονική κομψότητα της premium tequila και το νέο κεφάλαιο στο gifting

Από τις πρώτες φυτείες αγαύης στο Jalisco μέχρι τις σύγχρονες εγκαταστάσεις αποστακτηρίων, κάθε μπουκάλι κουβαλά την κληρονομιά ενός ανθρώπου που τόλμησε να ονειρευτεί διαφορετικά.
THE LIFO TEAM
Η στιγμή, σου ανήκει: Πώς σχεδιάζεται η εμπειρία γύρω από τις μικρές, μεγάλες στιγμές των παικτών

Good Living / Η στιγμή, σου ανήκει: Πώς σχεδιάζεται η εμπειρία γύρω από τις μικρές, μεγάλες στιγμές των παικτών

Σε μια καθημερινότητα γεμάτη ερεθίσματα, η Stoiximan επιλέγει να επικεντρωθεί σε αυτό που τελικά μετρά περισσότερο: σε εκείνη τη μοναδική στιγμή που ο καθένας ζει με τον δικό του τρόπο.
THE LIFO TEAM
Empower Forward – Women in Sports: Ένα ταξίδι έμπνευσης και επιτυχίας που ενώνει γυναίκες και κορίτσια σε όλη την Ελλάδα

Good Living / Empower Forward – Women in Sports: Ένα ταξίδι έμπνευσης που ενώνει γυναίκες & κορίτσια σε όλη την Ελλάδα

Το πρόγραμμα, πρωτοβουλία εταιρικής υπευθυνότητας της Stoiximan σε συνεργασία με την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή, ολοκλήρωσε την πορεία του έχοντας βρεθεί σε 10 πόλεις και έχοντας κινητοποιήσει πάνω από 1000 συμμετέχουσες.
THE LIFO TEAM
L’Oréal: H υπευθυνότητα γίνεται πυλώνας ομορφιάς, καινοτομίας και κοινωνικής δράσης

Good Business Directory 6 / L’Oréal: H υπευθυνότητα γίνεται πυλώνας ομορφιάς, καινοτομίας και κοινωνικής δράσης

Ο μεγαλύτερος όμιλος καλλυντικών παγκοσμίως χτίζει πάνω στη φιλοσοφία ότι οι άνθρωποί του αποτελούν το θεμέλιο κάθε προόδου και δημιουργεί τεχνολογίες που καθορίζουν την επόμενη μέρα της ομορφιάς.
THE LIFO TEAM
Deal maker και το 2025 ο κλάδος τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα

Good Business Directory 6 / Deal maker και το 2025 ο κλάδος τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα

Η ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών δεν αποτελεί μόνο πεδίο επενδυτικής κινητικότητας αλλά είναι και ένας από τους πιο δραστήριους κλάδους στο πεδίο της έρευνας και της καινοτομίας.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΝΑ
Φυσικό αέριο: «Χρυσές» επενδύσεις για την ελληνική οικονομία

Good Business Directory 6 / Φυσικό αέριο: «Χρυσές» επενδύσεις για την ελληνική οικονομία

Η προοπτική ανάδειξης της χώρας σε δίαυλο εφοδιασμού της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης με φυσικό αέριο δημιουργεί έδαφος για νέες επενδύσεις στην επεξεργασία και μεταφορά του αερίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΥΤΣΑΔΑΚΗΣ
Rebrain Greece | Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα: Πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα επαναπατρισμού στελεχών

Good Business Directory 6 / Rebrain Greece | Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα: Πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα επαναπατρισμού στελεχών

Οι εκδηλώσεις Rebrain Greece και Ημέρα Καριέρας λειτουργούν ως δίαυλος μεταξύ των επιχειρήσεων και της ελληνικής διασποράς, παρουσιάζοντας αλλαγές στο εργασιακό περιβάλλον, φορολογικά κίνητρα και νέες ευκαιρίες απασχόλησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΑΥΡΟΥΛΗ
Μανόλης Παπαπολύζος: Η δημιουργικότητα δεν χάθηκε, απλώς σταματήσαμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά

Good Business Directory 6 / Μανόλης Παπαπολύζος: Η δημιουργικότητα δεν χάθηκε, απλώς σταματήσαμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά

Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος και πρόεδρος της DDB Athens βλέπει μια αγορά που προσπαθεί να ανασάνει μέσα σε νόμους, πίξελ και αλγόριθμους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ