Django, Ο Τιμωρός (Django Unchained)

Django, Ο Τιμωρός (Django Unchained) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Κουέντιν Ταραντίνο

Πρωταγωνσιτούν: Τζέιμι Φοξ, Λιονάρντο ντι Κάπριο, Κριστόφ Βαλτζ

Βαθμολογία: 4/5

Δύο χρόνια πριν ξεσπάσει ο Αμερικανικός Εμφύλιος, ο Django, ένας μαύρος σκλάβος από τον Νότο (Τζέιμι Φοξ) συναντά τον Γερμανό κυνηγό επικηρυγμένων/οδοντίατρο Dr. King Schultz (Κριστόφ Βαλτζ), ο οποίος ακολουθεί τα ίχνη των φονικών αδελφών Brittles. Καθώς μόνο ο Django μπορεί να τον οδηγήσει σε αυτούς, ο ανορθόδοξος Schultz συνεργάζεται μαζί του με την υπόσχεση ότι θα τον ελευθερώσει με το πέρας της αποστολής. Αφού πετύχουν τον σκοπό τους, ο Schultz απελευθερώνει τον Django και οι δυο τους αποφασίζουν να συνεχίσουν την καταδίωξη των πιο γνωστών εγκληματιών του Νότου.

Εν τω μεταξύ, ο Django ακονίζει τα μαχαίρια του για τον δικό του σκοπό: τη σωτηρία της Broomhilda (Kέρι Ουάσινγκτον), της γυναίκας του που έχασε σε σκλαβοπάζαρο πριν από καιρό. Η έρευνα του Django και του Schultz τους οδηγεί στον Calvin Candie (Λιονάρντο ντι Κάπριο), τον ιδιοκτήτη της «Candyland», μιας κακόφημης φυτείας, όπου οι σκλάβοι παλεύουν μεταξύ τους μέχρι θανάτου. Η παρουσία των δύο πρωταγωνιστών τραβάει την προσοχή του Stephen (Σάμιουελ Λ. Τζάκσον), που είναι ο έμπιστος του Candie. Ο κλοιός αρχίζει να σφίγγει γύρω τους και οι δυο σύντροφοι θα πρέπει να διαλέξουν ανάμεσα στη θυσία και την επιβίωση.

Ο πρώτος και καλύτερος DJ σκηνοθέτης σαμπλάρει το σπαγκέτι γουέστερν, ακροπατώντας στο παλιό Django του Σέρτζιο Κορμπούτσι, διατηρώντας τον φορμαλισμό στο περίγραμμα της βίας και την ουσία της κινηματογράφησης, κάνοντας ωστόσο μια παιχνιδιάρικα «ηθική» ταινία για τη δουλεία, με την ψυχή ενός blaxploitation movie, σαν κι εκείνα που γυρίζονταν με περηφάνια και υπερβολή στις αρχές της δεκαετίας του ’70.

Η άπλετη χρήση του «nigger» προκάλεσε ήδη αδικαιολόγητες αντιδράσεις σε όσους διαφυλάσσουν κλινικά την κληρονομιά, δημιουργώντας έτσι ένα θεματικό γκέτο όπου οι μη μαύροι δεν έχουν δικαίωμα πρόσβασης. Ό,τι κι αν λένε, ωστόσο, ο Σπάικ Λι και άλλοι, ο Ταραντίνο καλύπτεται και δεν προσβάλλει. Περιττό να αναφέρουμε ότι πολλές ταινίες που εμπίπτουν στο ψευδο-ιταλικό και αφροαμερικανικό b-movie ιδίωμα (αντάμα με το ασιατικό στυλ της υπερτονισμένης βίας) συγκαταλέγονται ανάμεσα στις αγαπημένες του Ταραντίνο.

Αυτή η δημιουργική επεξεργασία είναι, άλλωστε, αναπόσπαστο κομμάτι της φήμης του, μαζί με το συνεχιζόμενο ταλέντο του να απελευθερώνει πολλούς ηθοποιούς από τα δεσμά του στυλ τους (όπως εδώ τον Ντι Κάπριο στον ρόλο του... φρενολόγου) και να δίνει σε άλλους την ευκαιρία να λάμψουν με ασυνήθιστους συνδυασμούς ξερού χιούμορ και βαθιάς ανθρωπιάς, όπως με την περίπτωση του Κριστόφ Βαλτζ. Με δεδομένη την πρόοδό του στην αφήγηση, το Django, ο Τιμωρός είναι άνετα μια από τις πιο ολοκληρωμένες, διασκεδαστικές κι εξωφρενικές ταινίες του, όπου το σοφιστικέ πνεύμα συναντά το καρτουνίστικο χιούμορ και οι απανωτές ατάκες ενισχύουν τη σπουδή χαρακτήρων, σε μια ερωτική ιστορία τριών πράξεων και πολλών ρόλων.

Το δίδυμο του Φοξ με τον Βαλτζ γίνεται αυτόματα κλασικό - ένα οξύμωρο αρμονικής αντίθεσης ανάμεσα στον λακωνικό σκλάβο και τον αμοραλιστή, αλλά ως Ευρωπαίο, αλλεργικό στη σκλαβιά, λαλίστατο κι εκφραστικό κυνηγό κεφαλών. Ο Κριστόφ Βαλτζ μετουσιώνει την ιερή αγάπη του Ταραντίνο στη σημασία των λέξεων (ραψωδός των περιθωριακών, εξου και pulp fiction) σε ένα κινηματογραφικό ευαγγέλιο για τη χρήση της γλώσσας, όπως έκανε και στους Άδοξους Μπάσταρδους. Κι όσο αν ο σκηνοθέτης έχει αποκτήσει μια συνείδηση της σπουδαιότητας του λόγου του (που μετριάζεται αισθητά με το φαινομενικά χαβαλεδιάρικο τρόπο που αντιμετωπίζει τους χαρακτήρες, και ειδικά στο θέμα του ξεπαστρέματός τους), η ικανότητά του να παντρεύει τη μεγάλη ιδέα της ταινίας και της Ιστορίας σε μια σειρά από γεγονότα που σχετίζονται με τους ανθρώπους και το σινεμά παραμένει μαγική.

Στις τελευταίες δύο ταινίες του, μάλιστα, όλη η κριτική που είχε δεχτεί, εν μέρει δικαιολογημένα, για τη δωρεάν υπερβολή του στο αίμα και τη χαρά που νιώθει ο θεατής από την εμπειρία αυτή φαίνεται να υποχωρεί, αφού οι Μπάσταρδοι και ο Τιμωρός διορθώνουν μέγιστες ιστορικές αδικίες σε έναν φανταστικό καμβά και οδηγούν στη λύτρωση. Πάντα με υψηλό τον δείκτη των θυμάτων, για να μην ξεχνιόμαστε... Η σκηνή/παρωδία με τους κουκουλοφόρους της Κου Κλουξ Κλαν, που παραπέμπει στη Γέννηση ενός  Έθνους του Γκρίφιθ, είναι ένα μόνο παράδειγμα αντιστροφής της εικόνας που αναπαρήγε το λευκό σινεμά για τους σκλάβους και που στην κάμερα του Ταραντίνο γίνεται αφορμή για σχόλιο πάνω στον διάλογο της ορθότητας με την πραγματικότητα.

Αλλά πόσα πράγματα από τη μυθοπλασία είναι το ίδιο μεγάλη κουβέντα με το αν η βία του σινεμά επηρεάζει καταλυτικά τα μυαλά των θεατών και οπλίζει τα χέρια τους; Ο Ταραντίνο της ωριμότητας, χωρίς να έχει χάσει τη διάθεσή του να γιορτάζει τα καταφρονεμένα είδη του παγκόσμιου σινεμά περασμένων δεκαετιών, απαντά με πανδαισία, έστω κι αν το τρίτο μέρος, από τη στιγμή που δύο από τους βασικούς πρωταγωνιστές εγκαταλείπουν την κούρσα με εντυπωσιακό τρόπο, τραβάει σε διάρκεια αποδυναμώνει αντί να απογειώνει.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ