Η σπάνια συλλογή της Ειρήνης Παναγοπούλου ανοίγει τις πόρτες της στο κοινό

Μια περιήγηση στην πρώτη έκθεση της σημαντικής διεθνούς συλλογής της Ειρήνης Παναγοπούλου Facebook Twitter
Από Αριστερά προς τα δεξιά Στέλιος Φαϊτάκης (1976-2023) Ο πόλεμος, 2020 Μικτή τεχνική σε καμβά 200 x 144 εκ. Silvina Der-Meguerditchian (γεν. 1967) Βιεννέζικο χαλί, 2021 Πλαστικοποιημένες φωτογραφικές αναπαραγωγές, μαλλί 210 x 100 εκ. Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος/ Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου
0

Αν μια συλλογή είναι ένα ζωντανός οργανισμός, η συλλογή της Ειρήνης Παναγοπούλου είναι ένα παράδειγμα αυτής της αντίληψης, της ιδέας ότι μια συλλογή μεγαλώνει, ωριμάζει, αγγίζει και εξερευνά νέες περιοχές και πεδία, ενώ εμβαθύνει σε έννοιες που συνδέουν έργα τέχνης όλων των μέσων, αντικείμενα λαϊκής και εφαρμοσμένης τέχνης, αρχειακό υλικό, βιβλία και πολιτιστικά αντικείμενα.

Η Συλλογή Ειρήνης Γ. Παναγοπούλου (Συλλογή IYP) βρίσκεται στη Βούλα, στη Β. Παύλου 146, και στεγάζεται σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο που χρησιμεύει ως χώρος εργασίας, εκθεσιακός χώρος, αρχείο, βιβλιοθήκη και αποθηκευτικός χώρος.

Η συλλογή εκτείνεται σε ένα εντυπωσιακό χρονολογικό εύρος, από τον 16ο αιώνα έως σήμερα, όπως μπορεί να διαπιστώσει ο επισκέπτης της πρώτης έκθεσης που ανοίγει στο κοινό. Πρόκειται για μια ομαδική έκθεση με περισσότερα από 80 έργα, που αντανακλά και τη δέσμευση της συλλέκτριας στην ανακάλυψη και την υποστήριξη αναδυόμενων καλλιτεχνικών φωνών και στην ανάδειξη των ανταλλαγών και των διασταυρώσεων μεταξύ Ανατολής και Δύσης, με έμφαση στις καλλιτέχνιδες και στις γυναίκες δημιουργούς από την ελληνική διασπορά και την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

«Η γενιά μου μεγάλωσε με τις ευαισθησίες μας ως γυναικών να μην εκφράζονται ελεύθερα. Για μένα αυτή η έκφραση της ελευθερίας μέσα στα έργα των γυναικών είναι ένα μικρό δείγμα της ανάγνωσης που κάνω στα έργα και της ανάγνωσης που αναζητώ. Αναζητώ τον τρόπο να αντιμετωπίσω κι εγώ την ευαλωτότητα της ζωής σε έναν κόσμο που συνεχίζει να μας περιορίζει».

Ο τίτλος αυτής της πρώτης έκθεσης, «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους», προέρχεται από τον γερμανικό όρο «Fernweh» που εκφράζει τον πόθο της ανακάλυψης και την αστείρευτη ανάγκη για μια γνωριμία με το άγνωστο. Σε αυτό το προκλητικό πεδίο του ανεξερεύνητου πνευματικού τόπου συναντά κάποιος τα έργα της συλλογής, που έρχονται να συνδέσουν την επιθυμία και την εμπειρία, την ανάγκη διερεύνησης των επίσημων αφηγημάτων μέσω προσωπικών ιστοριών, δημιουργώντας ένα δίκτυο σχέσεων ακόμα και φαινομενικά ασύνδετων, οι οποίες προσφέρουν μια προκλητική και ερεθιστική ευκαιρία να δημιουργήσει κάθε επισκέπτης το προσωπικό του αφήγημα, να υφάνει –όπως η συλλογή– ένα δίχτυ εννοιών, ιστορικών περιόδων και κοινωνικoπολιτικών γεγονότων όπως του προσφέρονται μέσα από από τους θεμελιώδεις άξονες της Συλλογής Ειρήνης Παναγοπούλου και τις πέντε ενότητες της έκθεσης, «Ρομαντισμός - Ελληνική Αρχαιότητα», «Το ταξίδι της ύπαρξης», «Εξερευνήσεις και αποστολές», «Συγκρούσεις και εκτοπισμοί», «Ιδανικοί κόσμοι».

Μια περιήγηση στην πρώτη έκθεση της σημαντικής διεθνούς συλλογής της Ειρήνης Παναγοπούλου Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Κωνσταντίνος Ξενάκης (1931-2020) Ευρωπαϊκή Ένωση, 1982 Ακρυλικό σε καμβά 100 × 100 εκ., Χρύσα Ρωμανού (1931-2004) Χάρτης – Λαβύρινθος, 1997 Ντεκολάζ από χάρτες σε πλεξιγκλάς, 100 × 70 × 6 εκ. Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος/ Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου

Μπαίνοντας στην έκθεση, η συνάντηση του Σαλβαντόρ Νταλί μέσα από ένα σχέδιο της θεάς Αθηνάς με ένα έργο του Αλέξη Ακριθάκη, φόρο τιμής στον υπαρξιστή ποιητή Γιώργο Μακρή που έγραψε το 1944 «…να ανατινάξουμε την Ακρόπολη!», με μια αργυροτυπία του Edward Steichen με την Ισιδώρα Ντάνκαν στην Ακρόπολη, μια φωτογραφία του Ormond Gigli για το περιοδικό «TIME» με το μοντέλο να ποζάρει στην Κνωσό, ένα φωτογραφικό άλμπουμ ανώνυμου από το 1880 με φωτογραφίες των αγαλμάτων από το παλιό Μουσείο της Ακρόπολης, τα «Αποκατεστημένα Αγάλματα» του Kader Attia και οι φωτογραφίες μιας γυναικείας φωνής της Francesca Woodman, που έσβησε νωρίς αλλά πρόλαβε να αφήσει ένα σημαντικό έργο με φανταστικές απεικονίσεις γυναικών ως Καρυάτιδων, δίνουν μια πρώτη γεύση στον επισκέπτη και την ελευθερία να υφάνει το δικό του νήμα αφήγησης, να φτιάξει τη δική του ιστορία και να συνδέσει ζωές, πρακτικές και εντυπώσεις οι οποίες αφήνουν ένα καλλιτεχνικό ίχνος που στις μέρες μας καθένας μπορεί να διαβάσει με τον δικό του τρόπο, αναζητώντας μέσα από την τέχνη τη δική του εικόνα και αλήθεια για τον κόσμο που τον περιβάλλει και τον κόσμο μέσα στον οποίο φαντάζεται ή ονειρεύεται να υπάρχει.

Το μήνυμα, ενώ παραμένει το ίδιο, αλλάζει με κάθε ανάγνωση και απευθύνεται με τρόπο διαφορετικό στον καθένα μας, που καλείται να πυροδοτήσει τη φαντασία και την περιέργειά του για να εξερευνήσει, όπως οι περιηγητές μέσα στους αιώνες, το πλούσιο και πάντα ανήσυχο τοπίο της τέχνης, που διαμορφώνεται και αναδύεται μέσα στον χρόνο με τους πιο απρόβλεπτους τρόπους. Παίρνοντας ως αφορμή την παρουσίαση έργων από διαφορετική χρονολογική περίοδο με κοινή θεματική, μπορεί κάποιος να δημιουργήσει τους δικούς του διαλόγους ανάμεσα στα έργα, ακόμα και το δικό του πλαίσιο, όπως το υπαγορεύει η συγκίνηση ή η εντύπωση που έχουν τη δύναμη να προκαλέσουν τα έργα τέχνης.   

«Η κ. Παναγοπούλου δάνειζε έργα εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αλλά αυτή είναι η πρώτη έκθεση που ανοίγει στο κοινό και εκπροσωπεί τη συλλογή» εξηγεί η επιμελήτρια της έκθεσης Κατερίνα Χατζή. «Οπότε, ήθελα να αναδείξω τους βασικούς άξονες της συλλογής, με σκοπό να φανεί το εύρος της  (χρονολογίες, χώρες προέλευσης των δημιουργών) και η ποικιλία όσων την συγκροτούν, έργα τέχνης, αντικείμενα design, ιστορικά αντικείμενα, αρχεία. Έχουμε μέσα που δεν περιορίζονται στην τέχνη, αλλά έχουν να κάνουν με την καταγραφή της ιστορίας και την αντίληψη της πραγματικότητας μέσω των αντικειμένων. Αναρωτιόμουν πώς θα μπορούσαμε να δώσουμε την αίσθηση που έχω από αυτήν τη συλλογή και ποια είναι τα πιο βασικά πράγματα που ξεχωρίζουν, έτσι συνάντησα μια έννοια που μου φάνηκε ότι εκπροσωπεί τον άξονα αυτής της συλλογής, τον όρο “Fernweh”, κάτω από τον οποίο συγκροτήθηκαν οι ενότητες της έκθεσης».

Μια περιήγηση στην πρώτη έκθεση της σημαντικής διεθνούς συλλογής της Ειρήνης Παναγοπούλου Facebook Twitter
Από Αριστερά προς τα δεξιά: Raed Yassin (γεν. 1979) Δυναστεία των Γιασίν (νο. 27), 2013, Χειροποίητο πορσελάνινο βάζο, κουτί με ειδική επένδυση 56 x 25 εκ. Έκδοση 4/7 και 2 δοκίμια του Καλλιτέχνη, Μαρία Λοϊζίδου (γεν. 1958) The Place I Am Not, 2024, Βιβλίο, κέντημα σε ύφασμα, 45 x 28 x 32 εκ. Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος/ Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου
Μια περιήγηση στην πρώτη έκθεση της σημαντικής διεθνούς συλλογής της Ειρήνης Παναγοπούλου Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Πάνος Τσαγκάρης (γεν. 1979) The Union, 2011 Φύλλο χρυσού σε εφημερίδα, τρίπτυχο, 56 × 30 εκ. το καθένα, Francis Alÿs (γεν. 1959) Camgun #76, 2008, Ξύλο, μέταλλο, πλαστικό, καρούλι φιλμ, φιλμ 36 x 74 x 36 εκ. & Camgun #67, 2008, Ξύλο, μέταλλο, πλαστικό, καρούλι φιλμ, φιλμ, 48 x 62,5 x 42 εκ. Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος/ Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου
Μια περιήγηση στην πρώτη έκθεση της σημαντικής διεθνούς συλλογής της Ειρήνης Παναγοπούλου Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Christoph Keller (γεν. 1967) Σειρά φυτικής αρχαιολογίας (1–4), 2014, 1) Ηφαιστίωνας, 2) Θέατρο Επιδαύρου, 3) Ολυμπιείο, 4) Ποσειδώνας του Αρτεμισίου, Εκτύπωση με χρωστικές σε φωτογραφικό χαρτί, 54 x 43 εκ., Thomas Struth (γεν. 1954) Μουσείο της Ακρόπολης, Αθήνα, 2009, Χρωμογενής εκτύπωση, 203 x 163,5 x 6 εκ., Έκδοση 2/10 Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος/ Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου

Η Ειρήνη Παναγοπούλου συλλέγει συστηματικά εδώ και είκοσι χρόνια. Ο πατέρας της ήταν και εκείνος συλλέκτης, με μια συλλογή που αποτελούνταν από παλιά χαλιά μέχρι χάρτες και σύγχρονη ελληνική τέχνη της εποχής του, κυρίως από τη δεκαετία του ’70. Μεγάλωσε με αυτές τις παραστάσεις και την ανάμνηση να βλέπουν μαζί εκθέσεις και να μοιράζονται τη χαρά της συλλογής. Με κάποια πράγματα που είχε στο μυαλό της να έχουν αρχίσει να παίρνουν σχήμα, μετά από δυο δεκαετίες αισθάνθηκε ότι ήρθε η ώρα μαζί με μια ομάδα συνεργατών να μοιραστούν αυτήν τη συλλογή, να τη δείξουν παραέξω και να επιτρέψουν τη διαφορετική επιμέλεια και τη διαφορετική ανάγνωση από το κοινό, θεωρώντας ότι κάθε επισκέπτης θα έχει κάτι να εισπράξει από αυτή την εμπειρία.

«Μοιραζόμαστε απόψεις και ιδέες, ειδικά στην επιμέλεια, και ο καθένας έρχεται με τη δική του οπτική και διαβάζει διαφορετικά τα έργα της συλλογής. Αυτή είναι η ομορφιά της», εξηγεί όταν μας υποδέχεται στην έκθεση. «Έχουμε αρχίσει με αυτό τον όροφο και έχουμε οραματιστεί τη συνέχεια αυτού του ξεκινήματος με εκδηλώσεις, δημοσιεύσεις, βιβλία. Η ομάδα μας αναπτύσσεται. Προσωπικά μου δίνει μεγάλη χαρά και ελπίζω αυτήν τη χαρά να τη μοιραστώ με περισσότερο κόσμο. Ο χώρος είναι πλέον ανοιχτός και επισκέψιμος, λειτουργεί ως βιβλιοθήκη και ως αρχείο, οπότε ο καθένας μπορεί να ζητήσει βοήθεια σε σχέση με την αναζήτησή του, μπορεί να ψάξει για κάποια θέματα ή απλώς να ενημερωθεί, να δει κάτι καινούργιο». 

Δεν περνά απαρατήρητη η παρουσία των καλλιτέχνιδων, των θαρραλέων και συχνά υποτιμημένων φωνών στην ιστορία της τέχνης. Στην έκθεση στέκονται ισότιμα δίπλα στους άνδρες. Είναι μια ενδιαφέρουσα πτυχή, όπως και το γεγονός ότι δεν διαχωρίζονται τα αντικείμενα ανάλογα με το πόσο πολύτιμα είναι ή από τι υλικό είναι φτιαγμένα. Σημασία έχει η αφήγηση. Η νέα ιστορία που γεννιέται μπροστά στα μάτια κάθε επισκέπτη –ο οποίος κάθε φορά που θα επισκεφθεί την έκθεση θα έχει τη δυνατότητα να παρατηρήσει τη λεπτομέρεια, να δει την ιστορία που γεννιέται πέρα από το προφανές–, αυτή που δημιουργεί η προσωπική του ανάγνωση, θα συγκροτήσει τη δική του εμπειρία και τη σύνδεσή του με μια συλλογή που επιδέχεται πολλαπλές αναγνώσεις.

Μια περιήγηση στην πρώτη έκθεση της σημαντικής διεθνούς συλλογής της Ειρήνης Παναγοπούλου Facebook Twitter
Λητώ Κάττου (γεν. 1990) Πολεμιστής ΙΙΙ, 2017, Ατσάλι, χρώμα αυτοκινήτου, αλουμίνιο, ορυκτά, αλυσίδες, πλαστικό, 188 × 157 × 76 εκ. Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος/ Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου

«Αυτή η συλλογή είναι η ματιά μιας συλλέκτριας, ξεκάθαρα, είναι τα θέματα που έχω βιώσει στη ζωή μου και τα ψάχνω εδώ. Δεν είναι μια αυστηρά εικαστική συλλογή αλλά μια συλλογή από διαφορετικά αντικείμενα που το ένα υποστηρίζει το άλλο», λέει η κ. Παναγοπούλου. «Η γενιά μου μεγάλωσε με τις ευαισθησίες μας ως γυναικών να μην εκφράζονται ελεύθερα. Για μένα αυτή η έκφραση της ελευθερίας μέσα στα έργα των γυναικών είναι ένα μικρό δείγμα της ανάγνωσης που κάνω στα έργα και της ανάγνωσης που αναζητώ. Αναζητώ τον τρόπο να αντιμετωπίσω κι εγώ την ευαλωτότητα της ζωής σε έναν κόσμο που συνεχίζει να μας περιορίζει».  

Το ενδιαφέρον σε αυτή την έκθεση είναι ότι εστιάζει, όπως και η συλλογή, στις γυναίκες δημιουργούς, χωρίς να τις τοποθετεί σε ανεξάρτητη ενότητα ή σε διαφορετική περιοχή, δίνοντάς τους έτσι μια θέση ίση με εκείνη των ανδρών και αντάξια του έργου τους. Έρχεται να συμπληρώσει άλλη μια αναζήτηση της συλλέκτριας, που αφορά τις σχέσεις των καλλιτεχνών μεταξύ τους, το πώς ενθάρρυναν ο ένας τον άλλον, πώς η εποχή τους επηρέασε την έκφραση του έργου τους. Μέσα από αντικείμενα που στοιχειοθετούν αυτήν τη σχέση, γράμματα, αλληλογραφία, προσκλήσεις που υπάρχουν σε συρτάρια και προθήκες, συμπληρώνεται η ανάγνωση των έργων. «Ευελπιστούμε κάθε φορά με διαφορετική ανάγνωση και επιμέλεια να αναδεικνύουμε άλλες σχέσεις και διαφορετικές ιστορίες μέσα από τη συλλογή» λέει η κ. Παναγοπούλου.

Μια περιήγηση στην πρώτη έκθεση της σημαντικής διεθνούς συλλογής της Ειρήνης Παναγοπούλου Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Ράλλης Κοψίδης (1929-2010) Ο Ροβινσώνας Κρούσος στο νησί του, 1958, Τέμπερα σε χαρτόνι, 18,2 × 12,7 εκ., Δαυίδ Σαμπεθάι (γεν. 1989) Ο Δον Κιχώτης ατενίζει τους φανταστικούς εχθρούς του / Η επιστροφή του ιππότη, 2017, Μελάνι σε χαρτί, 46 × 31 εκ., Sidsel Meineche Hansen (γεν. 1981) Γκαλερί Πινόκιο, 2020, Κραγιόνια σε ξύλο, 56 × 33 εκ., Ron Nagle (γεν. 1939) Paper Βysmal, 2012, Κεραμικό, πολυουρεθάνη, εποξική ρητίνη, 18,5 × 16 × 7,5 εκ., Alix Vernet (γεν. 1991) Inspection Νotice, 2019, Ύφασμα, πλαστικά στηρίγματα, 130 × 80 × 80 εκ. Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος/ Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου
Μια περιήγηση στην πρώτη έκθεση της σημαντικής διεθνούς συλλογής της Ειρήνης Παναγοπούλου Facebook Twitter
Christoph Keller (γεν. 1967) Σειρά φυτικής αρχαιολογίας (1-4), 2014 1) Ηφαιστίωνας, 2) Θέατρο Επιδαύρου, 3) Ολυμπιείο, 4) Ποσειδώνας του Αρτεμισίου Εκτύπωση με χρωστικές σε φωτογραφικό χαρτί 54 × 43 εκ. Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος/ Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου

«Για να γίνεις συλλέκτης», επισημαίνει, «πρέπει να φτάσεις σε μια ωριμότητα. Ωστόσο, και οι νέοι μπορεί να συλλέγουν με τον δικό τους τρόπο. Σε ό,τι με αφορά, έχω μια προσκόλληση στις “δασκάλες μου”, τη Λίντα Μπένγκλις, τη Νίκι ντε Σεν Φαλ, την Τζούντι Σικάγο, ενώ είχα την ευκαιρία να γνωρίσω τις σύγχρονές μου Guerilla Girls και το έργο καλλιτεχνών όπως η Κίκι Σμιθ και η Μόνα Χατούμ, που αγγίζουν θέματα γυναικείας ταυτότητας και επιμένουν να διατυπώνουν θαρραλέα τις απόψεις τους μέσα από την τέχνη τους ακόμα και σε πολύ δύσκολα χρόνια. Είναι η δύναμή μου, όπως χαρά και δύναμή μου είναι και αυτός ο χώρος που περικλείει αυτές τις ιστορίες».

Ανακαλύπτοντας νέες αλήθειες και ιστορίες μέσα από το παρελθόν και το παρόν

Στην πρώτη ενότητα, «Ρομαντισμός - Ελληνική Αρχαιότητα», παρουσιάζεται η εξιδανικευμένη αναζήτηση του ωραίου και του υψηλού και η φαντασιακή προβολή της Ελλάδας ως «λίκνου του δυτικού πολιτισμού» μέσα από το πρίσμα του ρομαντισμού, το φιλελληνικό κίνημα και τις σύγχρονες αναγνώσεις. Καλλιτέχνες και ρομαντικοί διανοούμενοι μέχρι και σήμερα διατηρούν τη ρομαντική θεώρηση της Ελλάδας ως «λίκνου του δυτικού́ πολιτισμού́», ενώ άλλοι, αποδεχόμενοι την αδιάλειπτη αισθητική γοητεία της, δεν διστάζουν να αναγνωρίσουν ή να σχολιάσουν μέσα από τη δική τους οπτική τη διαρκή επίδρασή της στη δημιουργία αντικειμένων και έργων τέχνης. Για παράδειγμα, σε αυτή την ενότητα η «Διακήρυξη της Ελληνικής Ανεξαρτησίας από τον Μητροπολίτη Παλαιών Πατρών» του Alphonse de Neuville (1835-1885) συναντά το «Πορτρέτο νεαρού άνδρα με ελληνική φορεσιά» του José Gutiérrez de la Vega (1791-1865) αλλά και τη «Σειρά φυτικής αρχαιολογίας» του Christoph Keller (γεν. 1967).

Το ταξίδι της ύπαρξης, η διαρκής αναζήτηση του ανθρώπου που επιδιώκει καθ’ όλη τη διάρκεια του βίου του να βρεθεί σε ποικίλες συναισθηματικές, βιωματικές και νοητικές καταστάσεις, οι οποίες προσφέρουν μοναδικές ευκαιρίες αλληλεπίδρασης με το «άλλο» και ταυτόχρονα συμβάλλουν στην αυτοπραγμάτωση και την προσωπική εξέλιξη, δίνει τον τίτλο της δεύτερης ενότητας. Από την «Εφημερίδα των Κυριών» της Ελληνίδας φεμινίστριας του 19ου αιώνα Καλλιρρόης Παρρέν (1861-1940), τις βιτρίνες με τα «Νυφικά και βαπτιστικά φορέματα» του Γιώργου Παραλή, το έργο της άγνωστης σε πολλούς Pegeen Vail Guggenheim (1925-1967), κόρης της διάσημης συλλέκτριας Πέγκι Γκουγκενχάιμ, «Μήνας του μέλιτος», το γεμάτο ζωντάνια μπαρ του Αλέξη Ακριθάκη, ένα σκηνικό για το χορόδραμα «Περσεφόνη» του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1903-1944) μέχρι ένα «εικονοστάσι» που συνδέει θρησκευτικές εικόνες του 18ου και του 19ου αιώνα με το «Talisman 01» από νέον του Άγγελου Πλέσσα και το έργο «Μοναχός που ζωγραφίζει» του Νικόλαου Γύζη, φανερώνεται η επιδίωξη του ανθρώπου για την εύρεση νοήματος και σκοπού που θα τον οδηγήσει στην ελευθερία και την αυτοεκπλήρωση μέσα από μια εσωτερική διεργασία.

Μια περιήγηση στην πρώτη έκθεση της σημαντικής διεθνούς συλλογής της Ειρήνης Παναγοπούλου Facebook Twitter
Από Αριστερά προς τα δεξιά: Ανώνυμος, Φωτογραφίες του Γερμανικού Στρατού από την Ελλάδα, Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος, 1941, 449η αποστολή G.K.N.A. στην Ελλάδα και τη Σερβία, 172 προσωπικές φωτογραφίες από Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία, 21 x 32 εκ., Ανώνυμος, Αναμνηστικό φωτογραφικό άλμπουμ από τη γερμανική στρατιωτική επιχείρηση του 3ου Αλεξιπτωτιστικού Fla.Mg.Btl. στην Κρήτη, 194, 35,5 x 26 εκ., Έκδοση 114/200 (Προσφέρθηκε στους Έλληνες στρατιώτες ή στους συγγενείς αυτών που δεν επέζησαν) Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος/ Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου
Μια περιήγηση στην πρώτη έκθεση της σημαντικής διεθνούς συλλογής της Ειρήνης Παναγοπούλου Facebook Twitter
Από Αριστερά προς τα δεξιά: Adrian Paci (γεν. 1969) Άτιτλο, 2014 Λάδι σε καμβά, 30 x 40 εκ., Bouchra Khalili (γεν. 1975) Mapping Journey #8, 2011, Βίντεο, έγχρωμο, ήχος, διάρκεια: 5' 30", Έκδοση 3/5 και 2 δοκίμια της Καλλιτέχνιδας, Bouchra Khalili (γεν. 1975) The Constellations, Fig. 8, 2011 Μεταξοτυπία σε χαρτί BFK Rivers, επικολλημένη σε αλουμίνιο 40 x 60 εκ., Έκδοση 3/5 και 2 δοκίμια της Καλλιτέχνιδας Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος/ Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου

Οι «Εξερευνήσεις και Αποστολές», που δίνουν τίτλο στην τρίτη ενότητα, αναφέρονται στη δίψα της ανακάλυψης του αγνώστου που συνοδεύει τον άνθρωπο από τότε που άρχισε να μετακινείται και να ταξιδεύει. Η κατάκτηση του αγνώστου έχει αποτελέσει έναν από τους βασικούς μοχλούς για την εξέλιξη του πολιτισμού, διευρύνοντας διαρκώς τα εκάστοτε όρια της γνώσης. Από την επιθυμία ανακάλυψης νέων, απομακρυσμένων τόπων, που άλλαξε για πάντα την παγκόσμια γεωγραφία και ιστορία, διευκόλυνε την ανταλλαγή αγαθών, ιδεών και πολιτισμών μεταξύ του «παλαιού» και του «νέου» κόσμου, με τίμημα την απάνθρωπη εκμετάλλευση και υποδούλωση των αυτόχθονων πληθυσμών, μέχρι την ανθρώπινη περιέργεια που τον 19ο και τον 20ό αιώνα μετατοπίστηκε και επικεντρώθηκε στην κατανόηση του φυσικού κόσμου, επεκτείνοντας έτσι την επιστημονική γνώση σε τομείς όπως η βιολογία, η ανθρωπολογία και η γεωλογία, καλλιτέχνες όπως οι σύγχρονοι Ανδρέας Αγγελιδάκης με το έργο του «Box Encyclopedia» (2012), Κωνσταντίνος Ξενάκης με την «Ευρωπαϊκή Ένωση» (1982), Χρύσα Ρωμανού με το έργο «Χάρτης – Λαβύρινθος» (1997) συναντούν ανάμεσα σε άλλα τα «Μαγγελάνικα ή Η άγνωστη γη του νότου» (1618) του Petrus Bertius ή τον Χάρτη της Μεγάλης Ελλάδας, μια έκδοση του «Εθνικού Κήρυκα» στη Νέα Υόρκη το 1920. 

Η τέταρτη ενότητα, «Συγκρούσεις και εκτοπισμοί», φανερώνει ότι η κατάκτηση και η διεκδίκηση δεν εκδηλώνονται μόνο ως δημιουργική ώθηση, αλλά συχνά πυροδοτούν συγκρούσεις που οδηγούν σε πολέμους με εκτεταμένες και πολυεπίπεδες επιπτώσεις. Πέρα από τις ανυπολόγιστες απώλειες σε ανθρώπινες ζωές και τα ψυχικά τραύματα που αφήνει πίσω του ο κάθε πόλεμος, οι κοινωνικές και οικονομικές δομές διαλύονται, οι υποδομές καταστρέφονται και ολόκληροι πληθυσμοί εκτοπίζονται βίαια από τις εστίες τους. Η πάλη για επιβίωση και η αναζήτηση μιας ασφαλέστερης και αξιοπρεπέστερης ζωής έχει οδηγήσει διαχρονικά σε αμέτρητα προσφυγικά ρεύματα. Οι καλλιτέχνες απεικονίζουν μια ακόμα κρυμμένη πίσω από την εικόνα πραγματικότητα, την ιστορία της λαχτάρας της επιβίωσης, της ελπίδας αλλά και της δημιουργικής δύναμης που κρύβει το διαρκώς επινοητικό ανθρώπινο ον. Από την ελαιογραφία του Γεώργιου Προκοπίου (1876-1940) «Στο πεδίο της μάχης», τον καθηλωτικό «Πόλεμο» του Στέλιου Φαϊτάκη, τους κολυμβητές του Adrian Paci που προσπαθούν να φτάσουν σε μια ασφαλή ακτή μέχρι το «The Constellations» της Bouchra Khalili, το έργο «Πολεμιστής ΙΙΙ» της Λητώς Κάττου και τα πιάτα και γλυπτά της Ελένης Βερναδάκη, τα έργα αυτής της ενότητας είναι ένα πανόραμα-ύμνος στη θέληση για ζωή, που εμποτίζεται από αναφορές και αναμνήσεις της προσωπικής μυθολογίας και της συλλογικής μνήμης.

Επίλογος της έκθεσης η πέμπτη και τελευταία ενότητα, οι «Ιδανικοί κόσμοι». Το αδιόρατο νήμα της επιθυμίας για το ιδεατό είναι πιθανό να εκτείνεται πέρα από τα όρια της παρούσας πραγματικότητας, υφαίνοντας ουτοπικές ή δυστοπικές συνθήκες όπου εδρεύουν οι φαντασιακοί ιδανικοί κόσμοι. Καλλιτέχνες όπως ο Ράλλης Κοψίδης με το έργο «Ο Ροβινσώνας Κρούσος στο νησί του», ο Δαυίδ Σαμπεθάι με το «Ο Δον Κιχώτης ατενίζει τους φανταστικούς εχθρούς του / Η επιστροφή του ιππότη», η Maja Bajević με το «Σοσιαλιστές», ο Βλάσης Κανιάρης με το «Τιμής ένεκεν στους τοίχους», ανάμεσα σε άλλους, σχολιάζοντας την υπάρχουσα πραγματικότητα εκφράζουν μια επιθυμία για φυγή προς την ουτοπία, έναν κόσμο φαντασίας μέσα στον οποίο δημιουργούν το μυθοπλαστικό τους σύμπαν. Σε αυτούς τους κόσμους, φανταστικά πλάσματα και υπερβατικές πραγματικότητες λειτουργούν ως συμβολικές ή σατιρικές αντανακλάσεις της σύγχρονης κοινωνίας, αναδεικνύοντας τις αντιφάσεις και τις ελπίδες του ανθρώπου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ