«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών Facebook Twitter
Oι Led Zeppelin τον Δεκέμβριο του 1968. Φωτ.: Dick Barnatt/Redferns/Ideal Image

Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

0

Μικρός, στα ’70s, με μεγαλύτερο αδελφό και εντελώς μουσικόφιλες παρέες, εν μέσω βινυλιακής τρικυμίας και μίλια μακριά από το εγχώριο μεταδικτατορικό έντεχνο: οι Led Zeppelin ήταν μονόδρομος, όχι μόνο για ’μένα – δεν μπορούσε κανείς να τους αποφύγει ή να τους αγνοήσει, λόγω της έντασης, της σκληρότητας και της σαρωτικής μεταλλικότητας του ήχου τους και, για να μην ξεχνιόμαστε, με τα 6,5 από τα 8 συνολικά λεπτά που διαρκεί το οργασμικό «Stairway to Heaven» ως το απόλυτο μελωδικό ξεκάρφωμα για μια ολόκληρη γενιά, και βάλε. Πριν ανακαλύψω τη soul, τους λάτρευα, ειδικά μετά την κινηματογραφική μυσταγωγία του «The song remains the same» στο καλλιπολίτικο Σινέ Αρμονία, τη δεύτερη ροκ μαρτυρία στις αίθουσες της εποχής, μετά το Woodstock φυσικά.

Μια σειρά από μυθικών διαστάσεων πληροφορίες συνόδευαν τη σχεδόν ετήσια κυκλοφορία των άλμπουμ τους: η εμπλοκή στον αποκρυφισμό του μονίμως προσηλωμένου στη δίλαιμη Gibson, στο ασυνήθιστο δοξάρι, στο θέρεμιν και στο σιτάρ του κιθαρίστα Τζίμι Πέιτζ, το παρ’ ολίγον μοιραίο αυτοκινητικό ατύχημα του ξανθού «Ραφαήλ» τραγουδιστή Ρόμπερτ Πλαντ με τις ατελείωτες κορόνες στις καλοκαιρινές του διακοπές στη Ρόδο και, βέβαια, η τραγική απώλεια του Τζον Μπόναμ, του γρανιτένιου, βαριά αλκοολικού ντράμερ του συγκροτήματος αμέσως μετά την κυκλοφορία του τελευταίου studio album, του πιο μεταβατικού και ασταθούς «In through the out door» το 1979. Οι Zeppelin δεν συνήλθαν ποτέ από τον θάνατο του «Μπόνζο», διαλύθηκαν οριστικά, προς τιμήν του, παραμένοντας ορκισμένη ομάδα που δεν πρόδωσε την αρραγή ενότητά της για περαιτέρω κέρδη, με δυο εξαιρέσεις για επετειακά reunions· επιδίωξαν να ακολουθήσουν άλλα καλλιτεχνικά μονοπάτια. Ο Πλαντ είναι ο μόνος που ξεκόλλησε από το παρελθόν με το bluegrass κομψοτέχνημα στο πλευρό της Άλισον Κράους. 

Ο βασικός κορμός του ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» είναι ό,τι ακριβώς υπαγορεύει ο τίτλος, δηλαδή το background των τεσσάρων μελών μέχρι τη συνάντησή τους, τα ταπεινά εφηβικά τους χρόνια, η προϋπηρεσία τους σε μεροκάματα πίσω από τη Σίρλεϊ Μπάσεϊ και κυρίως στους σωστούς, αν και μονότονους Yardbirds, πριν αυτονομηθούν. 

Το 2021 είδα το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» στην επίσημη παγκόσμια πρεμιέρα του στη Sala Grande του Φεστιβάλ Βενετίας. Βρήκα εισιτήριο κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή από τη γενναιοδωρία συναδέλφου που μου παραχώρησε τη σειρά του και έτυχε να βρω βελούδινη θέση ακριβώς δίπλα στον Πέιτζ, ο οποίος αποθεώθηκε οπαδικά τη στιγμή που ο προβολέας στράφηκε πάνω του, και δεν σταμάτησε να χαμογελά και να χειροκροτάει ρυθμικά μετά από κάθε «παράσταση» του συγκροτήματος στις παρατεταμένες, χορταστικές σεκάνς της ταινίας του Μπέρναρντ ΜακΜάχον, σκηνοθέτη που ο Πέιτζ εμπιστεύτηκε αφού παρακολούθησε το «American Epic», έχοντας δεχθεί «χάλια προτάσεις» από άλλους, όπως είχε δηλώσει. Χωρίς να το γνωρίζουμε, όσοι από εμάς το είδαμε στη μοναδική του προβολή εκείνον τον Σεπτέμβριο, το ντοκιμαντέρ αποδείχθηκε work in progress, ένα ακόμη προϊόν της τελειομανίας του Πέιτζ, διαβόητου για τις δεύτερες και τρίτες σκέψεις που έκανε για οτιδήποτε δημιουργικό επέβλεπε. Χρειάστηκαν περίπου τέσσερα χρόνια για να εμπλουτιστεί το ήδη υπάρχον υλικό με ακόμη πιο σπάνιες μαγνητοσκοπήσεις και ηχογραφήσεις από το παρελθόν, και να κυκλοφορήσει πρόσφατα σε λίγες αίθουσες, κάποιες από αυτές Imax, και βασικά σε πλατφόρμες – στη χώρα μας από την CosmoteTv και στο Movies Club

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών Facebook Twitter
Ο Robert Plant (δεύτερος από δεξιά) ποζάρει με μέλη της περιοδείας BP Fallon και τη Vanessa Gilbert στο Continental Hyatt House τον Ιούλιο του 1973 στο Λος Άντζελες. Φωτ.: Richard Creamer/Michael Ochs Archives/Getty Images/Ideal Image

Χωρίς εμφανείς διαφορές, ο βασικός κορμός του «Becoming Led Zeppelin» είναι ό,τι ακριβώς υπαγορεύει ο τίτλος, δηλαδή το background των τεσσάρων μελών μέχρι τη συνάντησή τους, τα ταπεινά εφηβικά τους χρόνια, η προϋπηρεσία τους σε μεροκάματα πίσω από τη Σίρλεϊ Μπάσεϊ και κυρίως στους σωστούς, αν και μονότονους Yardbirds, πριν αυτονομηθούν με το σαρκαστικό αυτό όνομα που σβήνει το a από το «lead» και αλλάζει το μπαλόνι σε ζέπελιν, προεξοφλώντας μια τρομερή αποτυχία, όπως το θεαματικό αερόπλοιο που κοσμεί το ιστορικό, πρώτο τους εξώφυλλο. Το μουσικό κομμάτι του ντοκιμαντέρ συναρπάζει με την ίδια δόνηση που απογειώθηκε όταν κυκλοφόρησε – ένα καυτό μολύβι με πολλές εκπλήξεις στην καρδιά των συνθέσεων και μαεστρία στις λεπτομέρειες.

Στο μεσοδιάστημα, το σενάριο ταξιδεύει πίσω στον χρόνο και βάζει στο τραπέζι τις ροκ συνθήκες και τις βρετανικές περιστάσεις της δημιουργίας του συγκροτήματος. Οι τρεις Ζεπ που ζουν σήμερα κάθονται αναπαυτικά και αναπολούν με κρυστάλλινη, δεδομένων των καταχρήσεων, ακρίβεια τον δρόμο προς το συμβόλαιο με την Atlantic και τον Τζέρι Γουέξλερ, ακούγοντας συγκινημένοι τη φωνή του αγαπημένου τους εκλιπόντος Μπόναμ σε μία από τις ελάχιστες καταγεγραμμένες συνεντεύξεις του, στην Αυστραλία. Δεν αναλύονται σε περιττά κλάματα, μοιάζουν χορτασμένοι από την κοινή τους πορεία, σαν να έζησαν το θαύμα τους μονοιασμένοι, χωρίς απωθημένα και έριδες (αυτό, εκείνοι το γνωρίζουν αληθινά), και με το πνεύμα του αδελφικού τους συνεργάτη να παραμένει μαζί τους, εκκωφαντικά παρόν, σαν τα δυναμικά του τρίηχα στην «μπότα» και το βαθύ της ντραμς.

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών Facebook Twitter
Ο κιθαρίστας Τζίμι Πέιτζ ήταν μονίμως προσηλωμένος στη δίλαιμη Gibson. Φωτ.: Larry Hulst/Michael Ochs Archives/Getty Images/Ideal Image

Πριν από την επέλαση της ροκ του κομμωτηρίου (Bon Jovi, ξέρετε…), η δεκαετία του ’30 ανήκει στον Μπινγκ Κρόσμπι, του ’40 στον Σινάτρα, του ’50 στον Πρίσλεϊ και του ’60 στους Beatles· τα ’70s μάλλον καταχωρίζονται στους Zeppelin (με αναπληρωματικούς μνηστήρες τον Έλτον Τζον και τους Eagles) λόγω του φοβερού εκτοπίσματος και της ανυπολόγιστης επιρροής που είχαν στη heavy metal και την κλασική ροκ γενικότερα, μετεξελίσσοντας το βρετανικό μπλουζ σε αυτό που τότε αποκαλούσαμε hard rock. Δεν συμφωνούσαν άπαντες με τη βαβούρα τους, και το «Rolling Stone», που με τον τρόπο του απολογήθηκε αργότερα, έθαψε κανονικά το ντεμπούτο τους, στάθηκε με αρνητική αμηχανία απέναντι στα δυο επόμενα και μόνο μετά το χαρακτηριστικά άτιτλο «ΙV», το τέταρτο και αστρονομικά ευπώλητο ακόμη και σήμερα, βρήκαν κάτι καλό να γράψουν, αν και είχαν ένα απόθεμα διορατικότητας για να διακρίνουν πως η μπάντα ήταν και hard και art rock με τον πρωτότυπο τρόπο της, καθώς και με το υψηλών ντεσιμπέλ πάθος που αποτυπώνεται ανάγλυφα στις πρώτες, γεμάτες ενέργεια εμφανίσεις που παρακολουθούμε χωρίς διακοπή στην ταινία.

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών Facebook Twitter
Ο ξανθός «Ραφαήλ» τραγουδιστής Ρόμπερτ Πλαντ.

Χωρίς αμφιβολία, το «Becoming Led Zeppelin» στοιχίζει μεν τις προσωπικές ιστορίες με μια απίθανη μουσική συγκυρία, αλλά απευθύνεται στους φαν, ταυτόχρονα στερώντας τους την απόλαυση της φάσης της απόλυτης δόξας. Το χρονικό σταματά με την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και ουσιαστικά κορυφώνεται στην περίοδο ενός έτους. Ωστόσο, μετά το 1970 ξεκίνησε ο μεγάλος χαμός και η επικράτησή τους. Θα υπάρξει δεύτερο μέρος; Και σε περίπτωση που το becoming γίνει being, θα είναι διατεθειμένοι οι τρεις τους να εκτεθούν σε πεδία λιγότερο αγιογραφικά; (Χλωμό)

Το τρέιλερ του Becoming Led Zeppelin

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
«Ήταν σαν μεσαιωνικό όργιο!»: Οι Led Zeppelin και το πιο εξωφρενικό πάρτι στην ιστορία του ροκ

Μουσική / «Ήταν σαν μεσαιωνικό όργιο!»: Οι Led Zeppelin και το πιο εξωφρενικό πάρτι στην ιστορία του ροκ

Πριν από μισό αιώνα, με αφορμή την ίδρυση της δικής τους δισκογραφικής εταιρείας, οι Led Zeppelin διοργάνωσαν ένα εορταστικό event παρακμιακής χλιδής που έμεινε στην ιστορία.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ