«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’» Facebook Twitter
Ο Ματ Ντέιμον ως Οδυσσέας στην «Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν.
0


ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΟΙ άλλοι άνθρωποι, διάβασα με ενθουσιασμό πριν από μερικούς μήνες την είδηση ότι ο Βρετανοαμερικανός σκηνοθέτης Κρίστοφερ Νόλαν εργάζεται πάνω σε μια κινηματογραφική μεταφορά της Οδύσσειας. Σε αντίθεση με πολλούς ανθρώπους, όμως, εγώ είμαι ένας κλασικός φιλόλογος ο οποίος πέρασε τα τελευταία επτά χρόνια ολοκληρώνοντας μια νέα μετάφραση της επικής ιστορίας του Ομήρου για την επιστροφή του Οδυσσέα. Και γι' αυτόν τον λόγο, η είδηση της επικείμενης ταινίας του Νόλαν με γέμισε επίσης φόβο.

Ως κλασικιστής αλλά και ως κριτικός, έχω γράψει πολλές φορές τα τελευταία τριάντα χρόνια τόσο για τις κινηματογραφικές και τις θεατρικές μεταφορές της ελληνικής και ρωμαϊκής γραμματείας, από τη «Μήδεια» της Ντέμπορα Γουόρνερ και τα «Παιδιά του Ηρακλή» του Πίτερ Σέλερς μέχρι τα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ «300», «Τροία» και «Αλέξανδρος», και γνωρίζω πολύ καλά τους τρόπους με τους οποίους οι προσπάθειες να μεταφερθούν οι κλασικοί στο σύγχρονο κοινό μπορεί να πάνε στραβά. Οπότε –αν και υποψιάζομαι ότι είναι πολύ αργά για να τον επηρεάσω– ιδού οι τρεις βασικοί κανόνες που ελπίζω να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στην οθόνη.

«Μην επιβάλλετε σύγχρονες αξίες στα αρχαία έπη. Αν πραγματικά πιστεύετε ότι είναι βαθιά ανθρώπινα και ότι έχουν ακόμη πολλά να μας πουν -αυτός, άλλωστε, είναι προφανώς ο λόγος για τον οποίο ξοδεύετε 150 εκατομμύρια δολάρια για να μεταφέρετε την ιστορία στη μεγάλη οθόνη- τότε πρέπει να τιμήσετε την παραδοξότητα αλλά και την οικειότητα του ομηρικού κόσμου». 

Πρώτον, βρείτε έναν τρόπο να μιλούν οι χαρακτήρες σας που να μην ακούγεται σαν τον Μωυσή όταν παραδίδει τις Δέκα Εντολές στους Ισραηλίτες. Συγκλονισμένοι, υποπτεύεται κανείς, από το μεγαλειώδες ανάστημα του πρωτότυπου υλικού, οι σεναριογράφοι που διασκευάζουν τους κλασικούς επιλέγουν σχεδόν πάντα ένα ύφος που εγώ θεωρώ ως «haute legendary» [«μεγαλοπρεπώς θρυλικό»]. «Είθε οι θεοί να κρατήσουν τους λύκους στους λόφους και τις γυναίκες στα κρεβάτια μας!» φωνάζει κάποιος στην «Τροία» του Βόλφγκανγκ Πίτερσεν (2004), μια φράση που κανείς δεν έχει πει ποτέ.

«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’» Facebook Twitter
O Ρέιφ Φάινς στον ρόλο του Οδυσσέα στην ταινία «Επιστροφή» (The Return).

Παρότι είναι αλήθεια ότι τα ομηρικά έπη γράφτηκαν σε μια άκρως τεχνητή και καθαρά λογοτεχνική/ποιητική γλώσσα, οι χαρακτήρες τους ακούγονται πάντα φυσικοί, μερικές φορές μάλιστα ακόμα και γοητευτικά ανεπίσημοι. Ένας λόγος για τον οποίο αυτό είναι σημαντικό είναι το ότι η Οδύσσεια, περισσότερο από άλλα έπη, ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την οικογένεια – όχι μόνο για εκείνη στην οποία ο Οδυσσέας προσπαθεί τόσο απεγνωσμένα να επιστρέψει, αλλά και για εκείνες που συναντά στον δρόμο του προς την πατρίδα, από τη νηφάλια και αξιοπρεπή οικογενειακή ζωή του γέρου βασιλιά της Πύλου Νέστορα στη ραψωδία Γ («Τὰ ἐν Πύλῳ») μέχρι την σχέση της νεαρής πριγκίπισσας των Φαιάκων Ναυσικάς και του πατέρα της, βασιλιά Αλκίνοου. Στις αρχές της ραψωδίας Ζ («Ὀδυσσέως ἄφιξις εἰς Φαίακας»), τον ρωτά ντροπαλά αν μπορεί να δανειστεί «την τετράτροχη άμαξα» για μια εκδρομή στην ακτή - σίγουρα η πρώτη περίπτωση στην παγκόσμια λογοτεχνία που μια έφηβη ή ένας έφηβος ζητάει από τον μπαμπά τα κλειδιά του αυτοκινήτου).

Η ευελιξία περισσότερο, παρά η μεγαλοπρέπεια, είναι αυτή που χαρακτηρίζει τους διαλόγους του Ομήρου, οι οποίοι, όσο στυλιζαρισμένη και αν είναι η γλώσσα του, αποκαλύπτουν πάντα με υποδόριο τρόπο τον χαρακτήρα. Ένας έντονος διάλογος στη ραψωδία Δ («Τὰ ἐν Λακεδαίμονι») μεταξύ της Ελένης και του συζύγου της Μενέλαου, τον οποίο είχε ως γνωστόν απατήσει αλλά με τον οποίον επανασυνδέθηκε μετά την καταστροφή της Τροίας, είναι ένα αριστούργημα λεπτών αποχρώσεων, υποδηλώνοντας ότι κάτι εξακολουθεί να είναι σάπιο στο βασίλειο της Σπάρτης. Κάτι που θαύμασα στην ταινία «Επιστροφή» (The Return), την πρόσφατη νηφάλια αναδιήγηση του δεύτερου μισού της Οδύσσειας από τον Ουμπέρτο Παζολίνι, η οποία επικεντρώνεται στην ψυχολογική αγωνία του ήρωα (τον οποίον υποδύεται ο Ρέιφ Φάινς) καθώς προσπαθεί να ανακτήσει την προηγούμενη ζωή του, είναι η αξιοπρεπής απλότητα των διαλόγων, η οποία αντανακλά κάτι ουσιαστικό στο πρωτότυπο.

Δεύτερον, διδαχτείτε ένα ή δύο πράγματα από την αφηγηματική τεχνική του Ομήρου. Η Οδύσσεια, δεν εκτυλίσσεται με χρονολογική σειρά, αλλά μάλλον εκτοξεύεται μπρος και πίσω στο χρόνο. Όσο για την Ιλιάδα, δεν περιγράφει -όπως πολλοί νομίζουν- ολόκληρη την πορεία του Τρωικού Πολέμου, ούτε καν τον θάνατο του Αχιλλέα και την πτώση της Τροίας, αλλά επικεντρώνεται σε ένα επεισόδιο του τελευταίου έτους του πολέμου, ενώ χρησιμοποιεί τόσο flashbacks όσο και flash-forwards για να αναδείξει το ευρύτερο πλαίσιο. Η ουσία είναι ότι κάθε έπος –όρος που συνδέουμε με τεράστια έκταση και μεγαλοπρέπεια– στην πραγματικότητα εστιάζει πολύ στενά σε μια συγκεκριμένη «δράση» ή «πράξη» (όπως το θέτει ο Αριστοτέλης στην Ποιητική του, το πρώτο έργο λογοτεχνικής κριτικής στη δυτική παράδοση): στην περίπτωση της Ιλιάδας, την οργή του Αχιλλέα, ο οποίος αποσύρεται από τις μάχες μετά από μια σοβαρή προσβολή της τιμής του, και τα γεγονότα και τις συνέπειες που θέτει σε κίνηση – και στην περίπτωση της Οδύσσειας, την επιστροφή του ήρωα και τις συνέπειές της για τον ίδιο, την οικογένειά του και το βασίλειό του. Για τον Αριστοτέλη, η αφήγηση μιας αλληλουχίας γεγονότων με στεγνή χρονολογική σειρά ήταν έργο ιστορικού και όχι επικού ποιητή.

Όσο παράξενο κι αν ακούγεται, παρά το μέγεθός τους, τα έπη είναι αυστηρά δομημένα – κάτι που δεν μπορεί να ειπωθεί για πολλές επικές ταινίες. Η ταινία «Τροία», η οποία παρέσυρε το κοινό σε ολόκληρο τον Τρωικό Πόλεμο, αποτελεί ένα τέλειο παράδειγμα αυτού για το οποίο προειδοποιούσε ο Αριστοτέλης: μια «απόπειρα να αντιμετωπιστεί ο πόλεμος ως σύνολο», όπως το έθεσε ο φιλόσοφος, που οδηγεί σε μια «πλοκή... που είναι βέβαιο ότι θα είναι υπερβολικά εκτεταμένη και αδύνατο να κατανοηθεί με τη μία». Η τεχνική αφήγησης της Οδύσσειας είναι τόσο κυκλική όσο και οι περιπέτειες του ήρωά της.

Τρίτον και τελευταίο, μην επιβάλλετε σύγχρονες αξίες στα αρχαία έπη. Αν πραγματικά πιστεύετε ότι είναι βαθιά ανθρώπινα και ότι έχουν ακόμη πολλά να μας πουν –αυτός, άλλωστε, είναι προφανώς ο λόγος για τον οποίο ξοδεύετε 150 εκατομμύρια δολάρια για να μεταφέρετε την ιστορία στη μεγάλη οθόνη– τότε πρέπει να τιμήσετε την παραδοξότητα αλλά και την οικειότητα του ομηρικού κόσμου. Διότι η Εποχή του Χαλκού, που απεικονίζεται στα έπη, και η πρώιμη αρχαϊκή εποχή, ο πολιτισμός δηλαδή που τα παρήγαγε, ήταν με πολλούς τρόπους αφάνταστα διαφορετικός από τον δικό μας, με τον βαθύ, θεσμοθετημένο μισογυνισμό του, τις οικονομίες που βασίζονταν στη δουλεία και την ευφρόσυνη εξύψωση του πολέμου.

Ακόμα και όταν αμφισβητεί τον παλιό ηρωικό κώδικα – όταν ο Οδυσσέας συναντά το φάντασμα του Αχιλλέα στον Άδη, ο ήρωας της Ιλιάδας παραδέχεται με συγκλονιστικό τρόπο ότι προτιμά να είναι «σκλάβος ενός δουλοπάροικου» αλλά ακόμα ζωντανός, παρά βασιλιάς των νεκρών – η κορύφωση της Οδύσσειας είναι μια εκτεταμένη και φρικτά αιματηρή σκηνή μάχης, που έχει σκοπό να αποκαταστήσει τον πρωταγωνιστή της, στα μάτια τόσο των χαρακτήρων όσο και του κοινού, ως πολεμιστή αλλά και ως σύζυγο και πατέρα.

Όλα αυτά σημαίνουν ότι ο καλύτερος τρόπος για να τιμήσει κανείς αυτά τα αρχαία, αλλά ακόμη επίκαιρα έργα, είναι να τα διαβάσει σε βάθος και να κατανοήσει τι αντιπροσώπευαν στην εποχή τους, ώστε να μεταφέρει καλύτερα την ουσία τους. Αν το έργο του Ομήρου έχει διαρκέσει τόσο πολύ, ίσως δεν είναι κακή ιδέα να κάνουμε ό,τι έκανε κι αυτός. Ένα από τα χαμένα πλέον αρχαία έπη τα οποία ο Αριστοτέλης επικρίνει ότι αποτελούν απλώς μια λίστα γεγονότων που απαριθμούνται με χρονολογική σειρά - περισσότερο σαν ιστορία, σύμφωνα με τους όρους του, παρά σαν λογοτεχνικό έργο – ονομαζόταν «Μικρή Ιλιάδα». Ας ελπίσουμε ότι ο Κρίστοφερ Νόλαν δεν θα μας δώσει μια «Μικρή Οδύσσεια».

Με στοιχεία από The Telegraph

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ