Το κορίτσι στη βιτρίνα

Το κορίτσι στη βιτρίνα Facebook Twitter
Στο multiverse του διαδικτύου, το «ημίγυμνο» κορίτσι από την Τεχεράνη απέκτησε διαστάσεις που υπερέβαιναν –  ή καθιστούσαν δευτερεύουσες – τις πραγματικές συνθήκες του περιστατικού.
0


ΠΑΡΟΤΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΜΑΖΙΚΑ σε μια «επιμελημένη» μορφή – μια μοναχική χρωματισμένη φιγούρα στο βάθος ενός ασπρόμαυρου φόντου – που πολύ γρήγορα μεταλλάχτηκε ακόμα περισσότερο μέσω εικονογραφήσεων, memes και καρτούν, η εικόνα φαινόταν αληθινή (και άμεσα εμβληματική) πριν τεκμηριωθεί από τα σχετικά βίντεο που ακολούθησαν.

Η νεαρή φοιτήτρια που βγήκε από τα ρούχα της και περιφερόταν σαν υπνοβάτισσα μόνο με τα εσώρουχα της στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Αζάντ στην Τεχεράνη, έγινε παγκόσμιο viral και το γενναίο ακτιβιστικό της performance, όπως τουλάχιστον εξελήφθη από τη δυτική κοινή αντίληψη, έγινε το μείζον μιντιακό γεγονός των τελευταίων ημερών. Η αληθινή ισχύς όμως της εικόνας του κοριτσιού που αποφάσισε να αψηφήσει θεούς και δαίμονες βρισκόταν στο πόσο ευάλωτη, αποτραβηγμένη και χαμένη στο πλήθος (ή και στον εαυτό της ίσως) φαινόταν. Δεν κρατούσε πανό, δεν στεκόταν αγέρωχη, δεν έκανε καμιά ηρωική χειρονομία, πριν την μαζέψουν διά της βίας οι αρχές. 

Όλοι βρήκαν την ευκαιρία να προβάλλουν  πάνω της –κυριολεκτικά στο σώμα της, το μόνο της όπλο έναντι στο σκοταδιστικό καθεστώς– τις προκαταλήψεις, τις ατζέντες, τις ευαισθησίες τους.

Κάποιοι έσπευσαν να εκδηλώσουν την καχυποψία τους σε ό,τι αφορά το timing αυτής της παράτολμης πράξης στην καρδιά του πιο ισχυρού εχθρού του Ισραήλ, προβαίνοντας ακόμα και σε «εγκληματολογική» ανάλυση των εικόνων, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αποδείξουν ότι αυτό που συνέβη δεν ήταν παρά ένας στημένος αντικατοπτρισμός, προγραμματισμένος να μεταθέσει την ασταθή έτσι κι αλλιώς προσοχή του κοινού από τη σφαγή στη Γάζα και το Λίβανο στον μπαμπούλα της πατριαρχικής, ισλαμικής θεοκρατίας.     

Και όλοι βρήκαν την ευκαιρία να προβάλλουν  πάνω της –κυριολεκτικά στο σώμα της, το μόνο της όπλο έναντι στο σκοταδιστικό καθεστώς– τις προκαταλήψεις, τις ατζέντες, τις ευαισθησίες τους. Στο multiverse του διαδικτύου, το «ημίγυμνο» κορίτσι από την Τεχεράνη απέκτησε διαστάσεις που υπερέβαιναν –ή καθιστούσαν δευτερεύουσες– τις πραγματικές συνθήκες του περιστατικού.  

Μάθαμε όμως ότι το κορίτσι όμως έχει όνομα: Άχου Νταριαΐ. Ότι προ ημερών της είχαν επιτεθεί μέλη της ομάδας Μπασίτζ, του εθελοντικού παραστρατιωτικού κλάδου των Φρουρών της Επανάστασης που είχε ιδρύσει ο Αγιατολάχ Χομεϊνί, μέσα στην ίδια πανεπιστημιούπολη που την είδε όλος ο πλανήτης να περιφέρεται επιδεικνύοντας την περιφρόνηση της στους θανάσιμα αυστηρούς ενδυματολογικούς κώδικες που ισχύουν για τις γυναίκες στην πατρίδα της.

Το κορίτσι είναι μια διαζευγμένη μητέρα δύο παιδιών. Το κορίτσι είναι μια γυναίκα που ενδεχομένως δεν άντεξε άλλο την καταπίεση, που έφτασε στα όρια της και είτε αποπειράθηκε να προβεί σε μια συνειδητή αντικαθεστωτική εκδήλωση είτε αποφάσισε ότι δεν την νοιάζουν πια οι συνέπειες, ότι δεν τη νοιάζει πια τίποτα, που είναι ίσως το πιο απελευθερωτικό ένστικτο του κόσμου. Μπορεί να είναι όμως και το πιο επικίνδυνο. Αν επιζήσεις, μπορεί να καταλήξεις σε λευκό κελί, είτε στο Ιράν είτε οπουδήποτε, ειδικά αν είσαι γυναίκα.    

Ήδη χθες, η Φατεμέχ Μοχατζερανί, η πρώτη γυναίκα κυβερνητική εκπρόσωπος στο Ιράν, χαρακτήρισε τη νεαρή Ιρανή, ένα «διαταραγμένο άτομο, που «λαμβάνει θεραπεία» σε ψυχιατρική δομή. Το πιο ανησυχητικό όμως –παρότι δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τις πραγματικές συνθήκες, πιανόμαστε από σπαράγματα αλήθειας και κάνουμε εικασίες– αν κρίνουμε από την εμπειρία ανάλογων περιπτώσεων γυναικών που «τρελάθηκαν» εδώ στην πεφωτισμένη Δύση, είναι ίσως η δήλωση του πρώην συζύγου της, ο οποίος σε βίντεο που δημοσίευσε είπε ότι η νεαρή φοιτήτρια «χρειάζεται θεραπεία που πρέπει να ολοκληρωθεί πριν αυτή προβεί στα επόμενα βήματα».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ