«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους»: Ένα πολεμικό δράμα του 1966 με τον Νίκο Κούρκουλο και την Emely Reuer

«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους»: το πολεμικό δράμα του Jiří Sequens με τον Νίκο Κούρκουλο και την Emely Reuer από το 1966 Facebook Twitter
Ο Νίκος Κούρκουλος και η Emely Reuer στην ταινία του Jiří Sequens «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» (1966) [Πηγή: περιοδικό «Σινεμά» 1966]
0

ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΑΝ ΑΥΤΗ την ταινία, την «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους», με τον οικείο σε πολλούς και πολλές τίτλο, μπορείς να την αποκαλέσεις ελληνική. Σίγουρα η παραγωγή της ήταν ελληνική (Skouras Films / Κλέαρχος Κονιτσιώτης), σίγουρα ήταν γυρισμένη στην Ελλάδα, αλλά η σκηνοθεσία της ανήκε σ’ έναν μάστορα του τσεχοσλοβάκικου (τότε) σινεμά, τον Jiří Sequens (1922-2008).

Ο Sequens ήταν κομμουνιστής και μάλλον παρέμεινε τέτοιος και μετά τις «κοσμοϊστορικές αλλαγές», στο τέλος των 80s και την αρχή των 90s. Περισσότερο, ίσως, για να μην προδώσει το παρελθόν του και λιγότερο, επειδή ταυτιζόταν σώνει και καλά με τη συγκεκριμένη ιδεολογία. Ο άνθρωπος υπήρξε επαγγελματίας σκηνοθέτης και έπρεπε να δουλέψει μέσα σε συγκεκριμένες συνθήκες, θέτοντας τις γνώσεις και το ταλέντο του στην υπηρεσία της κομμουνιστικής αφήγησης.

Ταινίες, που αντανακλούσαν αυτού του τύπου τη δουλειά του Jiří Sequens είχαν γυριστεί και πριν την κάθοδό του στην Ελλάδα, στο μέσο του ’60, όπως για παράδειγμα συνέβαινε με την “Cesta ke Štěstí” (Δρόμος για την Ευτυχία) το 1951, στην οποία καταγραφόταν η ιστορία μιας γυναίκας που βοηθούσε, στο χωριό της, την διαδικασία κολεκτιβοποίησης της αγροτικής γης, μα και μετά, στο διάστημα 1975-1980, όταν θα σκηνοθετούσε τη δραματική τηλεοπτική σειρά “Třicet Případů Majora Zemana” (Οι Τριάντα Περιπτώσεις του Ταγματάρχη Ζέμαν) – εκεί όπου ένας επιθεωρητής της αστυνομίας θα επιχειρούσε να διαλευκάνει ποικίλες υποθέσεις, κάτω βεβαίως από το άγρυπνο μάτι του καθεστώτος.

Ο Κονιτσιώτης είχε μια κάποια «τρέλα» με τις πολεμικές ταινίες εκείνη την εποχή, η οποία συνδεόταν (και) με τα πολεμικά επίκαιρα, από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, που είχε καταφέρει να εξασφαλίσει. Εθεωρείτο κατόρθωμα, τότε, κάτι τέτοιο και ο Κονιτσιώτης ήταν αποφασισμένος να τα εκμεταλλευθεί εμπορικά.

Την καλύτερη ταινία του ο Jiří Sequens θα την γύριζε λίγο πριν έρθει στην Ελλάδα και αυτή θα ήταν η “Atentát” (Δολοφονία) από το 1965, στην οποία ο τσεχοσλοβάκος σκηνοθέτης αποτύπωνε την ιστορία της δολοφονίας ενός υψηλόβαθμου αξιωματούχου των Ναζί, του Reinhard Heydrich (αληθινό πρόσωπο), στην Πράγα του 1942.

Η ταινία αυτή είχε διακριθεί στο 4ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Μόσχας (5-20 Ιουλίου 1965), λαμβάνοντας «χρυσό βραβείο», όπως και στην 6η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης (τέλος Σεπτεμβρίου 1965), όταν είχαν προβληθεί και ξένες ταινίες στην διοργάνωση, με την “Atentát” (στα ελληνικά «Ο Δήμιος της Πράγας») να λαμβάνει «β τιμητική διάκριση».

«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους»: το πολεμικό δράμα του Jiří Sequens με τον Νίκο Κούρκουλο και την Emely Reuer από το 1966 Facebook Twitter
Μερικοί από τους βασικούς συντελεστές της ταινίας «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» (1966). Όρθιοι οι Κλέαρχος Κονιτσιώτης και Jiří Sequens. Καθιστοί οι Γιάννης Βόγλης, Emely Reuer και Günther Stoll. [Πηγή: περιοδικό «Σινεμά» 1966]

Δεν είμαι βέβαιος αν ο Jiří Sequens είχε έρθει στην Ελλάδα με αφορμή την προβολή της ταινίας του στη Θεσσαλονίκη, όμως σίγουρα, τότε, θα τον γνώρισε έμμεσα (μέσω της ταινίας) ή άμεσα (πρόσωπο με πρόσωπο) ο Κλέαρχος Κονιτσιώτης (1926-1989), ο οποίος διαγωνιζόταν στην «Εβδομάδα» ως παραγωγός της ταινίας «Επιστροφή» (σκ. Ερρίκος Ανδρέου).

Ο Κονιτσιώτης είχε μια κάποια «τρέλα» με τις πολεμικές ταινίες εκείνη την εποχή, η οποία συνδεόταν (και) με τα πολεμικά επίκαιρα, από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, που είχε καταφέρει να εξασφαλίσει. Εθεωρείτο κατόρθωμα, τότε, κάτι τέτοιο και ο Κονιτσιώτης ήταν αποφασισμένος να τα εκμεταλλευθεί εμπορικά. Έτσι, θα γέμιζε με «επίκαιρα» την ταινία «Προδοσία» (1964) του Κώστα Μανουσάκη, στην οποία ήταν συμπαραγωγός, ενώ το ίδιο θα έκανε και με την ταινία του Jiří Sequens «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους».

Έψαχνε τρόπους, λοιπόν, ο Κονιτσιώτης, για να «δέσει» το υλικό που είχε στα χέρια του, αλλά του έλειπαν τα σενάρια – τα οποία, όμως, θα έβρισκε στην πορεία, αφού στην «Προδοσία», η αρχική ιδέα του Νότη Περγιάλη θα γινόταν σενάριο από τους Κώστα Μανουσάκη-Άρη Αλεξάνδρου, ενώ στο «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» μία πρώτη δική του ιδέα θα γινόταν σενάριο από τους Βασίλη Βασιλικό-Jiří Sequens.

«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους»: το πολεμικό δράμα του Jiří Sequens με τον Νίκο Κούρκουλο και την Emely Reuer από το 1966 Facebook Twitter
Αφισέτα της ταινίας του Jiří Sequens «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» (1966)

Η ταινία είχε ξεκινήσει να γυρίζεται στη χώρα μας στο τέλος Νοεμβρίου του 1965, ενώ δύο μήνες αργότερα, στο τέλος Ιανουαρίου του ’66, ήταν πλέον ολοκληρωμένη. Σκηνές, δε, θα κινηματογραφούνταν σε διάφορες τοποθεσίες της Αθήνας, με τα πιο πολλά «εσωτερικά» να γυρίζονται στην περιώνυμη Βίλα Καζούλη, στην Κηφισιά. Όπως είχαν γράψει τότε και οι εφημερίδες («Ελευθερία»): «Ο αρχιτέκτων Νώντας Νικολής, με τον τσέχο διευθυντή φωτογραφίας Rudolf Milic, χρησιμοποίησαν κάθε μέσο και κάθε τρόπο, κατορθώνοντας να μετατρέψουν την Βίλα Καζούλη σε παλιό, γερμανικό, μισοκατεστραμμένο αρχοντικό. Η γνησιότης του ντεκόρ και οι άνετοι χώροι, που του προσφέρθηκαν, επέτρεψαν στον Jiří Sequens να δημιουργήσει –όπως λέει– την ατμόσφαιρα της αλήθειας, που είναι απαραίτητη για την ταινία. Ο σκηνοθέτης χρησιμοποίησε στο γύρισμα, εκτός από τους τέσσερις βασικούς πρωταγωνιστές του, πάμπολλους ηθοποιούς σε δεύτερους ρόλους και 250 κομπάρσους, με τους οποίους έστησε τις διάφορες πολεμικές σκηνές της ταινίας, τόσο στους εξωτερικούς, όσο και στους εσωτερικούς χώρους. Παράλληλα με το έμψυχο υλικό, που κατά τη γνώμη του σκηνοθέτου υπερέβη τις προσδοκίες του, χρησιμοποιήθηκε πολεμικό υλικό –35.000 σφαίρες, 100 αυτόματα και άλλα όπλα–, τα οποία έφεραν οι παραγωγοί από την Τσεχοσλοβακία. Κι ακόμη αυθεντικές στρατιωτικές στολές από την Ρωσία, την Αμερική, την Αγγλία και την Γερμανία».

«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους»: το πολεμικό δράμα του Jiří Sequens με τον Νίκο Κούρκουλο και την Emely Reuer από το 1966 Facebook Twitter
«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» (1966) [Πηγή: περιοδικό «Σινεμά» 1966]

Το στόρι

Η υπόθεση της ταινίας «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» τοποθετείται χρονικά λίγο μετά το πέρας του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, στο κατεστραμμένο Βερολίνο. Το Γ Ράιχ έχει ηττηθεί, ο Κόκκινος Στρατός έχει μπει στην πόλη, αρχίζοντας τις εκκαθαρίσεις, με τους τελευταίους ναζί να κρύβονται στα ερείπια, μαζί με τον άμαχο πληθυσμό.

Οι Σοβιετικοί μάχονται απέναντι σε ομάδες των Ες-Ες, με τον αξιωματικό Ιβάνωφ (Γιάννης Βόγλης) να τραυματίζεται σε μια μάχη, έξω από μια βίλα – στην οποία κρύβεται η Έρικα (Emely Reuer), σύζυγος ενός ταγματάρχη των Γερμανών. Ο Σοβιετικός μπαίνει στο σπίτι, η Γερμανίδα προσπαθεί να αντισταθεί, αλλά στην πορεία θα τον αντιμετωπίσει όχι μόνο σαν τραυματία...

Ο Άξονας έχει καταρρεύσει, η ναζιστική Γερμανία έχει ηττηθεί κατά κράτος, αλλά ο κόσμος υποφέρει. Δεν υπάρχουν δουλειές, δεν υπάρχουν χρήματα, δεν υπάρχουν τρόφιμα, δεν υπάρχει τίποτα, παρά μόνο το σκοτάδι και ο φόβος – που ορίζουν πλέον τη ζωή, όσων θα κατόρθωναν να επιβιώσουν. Νομοτελειακά, λοιπόν, η ανάγκη της επιβίωσης είναι εκείνη που οδηγεί την Έρικα στην αγκαλιά του Σοβιετικού. Έτσι, ο Ιβάνωφ είναι ο πρώτος, αλλά όχι και ο τελευταίος εραστής τής Γερμανίδας...

«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους»: το πολεμικό δράμα του Jiří Sequens με τον Νίκο Κούρκουλο και την Emely Reuer από το 1966 Facebook Twitter
Οι Emely Reuer και Günther Stoll στην ταινία του Jiří Sequens «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» (1966) [Πηγή: περιοδικό «Σινεμά» 1966]

Σε λίγο, στο κατεχόμενο Βερολίνο, εκτός από τους Σοβιετικούς, καταφθάνουν και οι Αμερικάνοι. Αυτοί είναι πιο αλέγκροι και με πιο πολλές κονσέρβες... Μπαρ ανοίγουν συνεχώς, για να στεγάσουν τις νύχτες των νέων κατακτητών της πόλης και κάπως έτσι, σ’ ένα απ’ αυτά, θα πιάσει δουλειά η Έρικα...

Ο σύζυγος τής Έρικας (που είναι ναζί, όπως είπαμε) έχει χαθεί στο ανατολικό μέτωπο και αναζητείται από τους συμμάχους. Η Έρικα καλείται για κατάθεση κι ένας αμερικανός αξιωματικός, ο Τζίμι Μέρφι (Νίκος Κούρκουλος), είναι εκείνος που θα αναλάβει τις ανακρίσεις. Η Γερμανίδα δεν γνωρίζει τίποτα για την τύχη του συζύγου της και αφήνεται ελεύθερη...

Ένα βράδυ στο μπαρ που εργάζεται, η Έρικα φέρνει τα τελευταία κοσμήματά της για να τα πουλήσει. Ο Μέρφι, που διασκεδάζει στο μπαρ, δέχεται να αγοράσει τα κοσμήματα, προσφέροντάς της, όμως, ένα για δώρο. Ουσιαστικά την εξαγοράζει. Η Έρικα δεν μπορεί να αντισταθεί στην πολιορκία του Αμερικάνου –ξέρει πως είναι ο μόνος τρόπος για να συνεχίσει να ζει– και γι’ αυτό τον ακολουθεί στο σπίτι του. Υπάρχει λοιπόν μία ερωτική διελκυστίνδα ανάμεσα στον Σοβιετικό και τον Αμερικάνο, με την Γερμανίδα να ανταποκρίνεται και στους δύο... σαν να μην νοιώθει, σαν να εκτελεί κάποια δουλειά ή σαν από υποχρέωση.

«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους»: το πολεμικό δράμα του Jiří Sequens με τον Νίκο Κούρκουλο και την Emely Reuer από το 1966 Facebook Twitter
Το σάουντρακ της ταινίας του Jiří Sequens «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» (1966), με τις μουσικές του Βασίλη Τενίδη, στην εταιρεία Lyra

Κάποια στιγμή θα επιστρέψει κρυφά στο σπίτι του ο χαμένος ναζί ταγματάρχης (Günther Stoll), για να ενταχθεί αμέσως στο σκηνικό της καταστροφής. Αφού καταβροχθίζει ότι έχει περισσέψει, από το γεύμα της Έρικας με τον Μέρφι, αναρωτιέται, στην πορεία, πώς είχαν βρεθεί όλα ’κείνα που έφαγε... με την Έρικα να του λέει πως είχε πουλήσει τα χρυσαφικά της, για να τα εξασφαλίσει.

Ο Γερμανός δείχνει να μην καταλαβαίνει που βρίσκεται. Αδυνατεί να χωνέψει πως το Τρίτο Ράιχ έχει ηττηθεί, επιχειρώντας να βγει έξω από το σπίτι, σαν να μην τρέχει τίποτα. Γρήγορα αντιλαμβάνεται, όμως, πως δεν υπάρχει καμία ελπίδα για ’κείνον και γι’ αυτό αποφασίζει να κρυφτεί στο υπόγειο. Γίνεται, έτσι, αυτήκοος μάρτυς των επισκέψεων του Σοβιετικού και του Αμερικάνου στην κρεβατοκάμαρά του.

Ο Γερμανός τα χάνει, καθώς αντιλαμβάνεται πως πλέον έχει απολέσει τα πάντα, πως είναι ένας καθ’ ολοκληρίαν ηττημένος, ένα ψυχικό ράκος, δίχως ίχνος αξιοπρέπειας. Θα μπορέσει, άραγε, να βρει τη δύναμη να αντιδράσει σ’ αυτόν τον εξευτελισμό, ή θα συλληφθεί και θα οδηγηθεί ενώπιον της δικαιοσύνης;

Άλλα θέματα...

Στην ταινία, όπως προείπαμε, ο Jiří Sequens έχει ενσωματώσει και «επίκαιρα» από το ανατολικό μέτωπο (πάνω-κάτω τα δέκα από τα ενενήντα τρία λεπτά της ταινίας είναι «επίκαιρα»), επιχειρώντας μ’ αυτόν τον τρόπο να προσδώσει στο «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» μια πανανθρώπινη όψη. Το καταφέρνει, όχι λόγω των «επικαίρων» φυσικά, αλλά λόγω της σκηνοθεσίας του, που επιχειρεί να μεταφέρει στον θεατή (που βλέπει την ταινία σε σινεμασκόπ) το κλίμα τής πιο ζοφερής εποχής για την Ευρώπη, μέσα στον 20ο αιώνα.  

«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους»: το πολεμικό δράμα του Jiří Sequens με τον Νίκο Κούρκουλο και την Emely Reuer από το 1966 Facebook Twitter
«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» (1966)

Υπάρχουν κι άλλες πολύ σημαντικές ταινίες, που έχουν γυριστεί με φόντο αυτό το σκηνικό (τη συμμαχική κατοχή των γερμανικών εδαφών, μετά τη λήξη του πολέμου), παλαιότερες και πιο καινούριες, όπως η κλασική “The Third Man” (1949) του Carol Reed ή η “Europa” (1991) του Lars von Trier, όμως και η ταινία του Jiří Sequens δεν είναι αδιάφορη – παρότι δεν φθάνει την κλάση των προηγουμένων.

Ο Sequens δεν ήταν τυχαίος. Είχε σπουδάσει τον κινηματογράφο στην Τσεχοσλοβακία, όπως και την πολεμική ταινία, και ήξερε τα «τι» και «πώς». Γνώριζε άριστα πώς να συνδυάζει τα πλάνα, πώς να κατευθύνει τον ρυθμό, πώς να δομεί τις σκηνές και πώς να ενσωματώνει σε όλα αυτά τη μουσική. Δύσκολα θα βρισκόταν, εκείνη την εποχή, έλληνας σκηνοθέτης, που θα κατόρθωνε να φέρει εις πέρας μια τέτοια παραγωγή (με τον τρόπο που την έφερε ο Τσεχοσλοβάκος).

«Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους»: το πολεμικό δράμα του Jiří Sequens με τον Νίκο Κούρκουλο και την Emely Reuer από το 1966 Facebook Twitter
Δύο αφίσες της ταινίας «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» (1966) – μία ελληνική και μία τσεχοσλοβάκικη

Υποκριτικά, τώρα, αν εξαιρέσεις τους δύο γερμανούς ηθοποιούς, την Emely Reuer (1941-1981) και τον Günther Stoll (1924-1977), που θα τον ξαναβλέπαμε σε ελληνική ταινία στο «Αγκίστρι» του Ερρίκου Ανδρέου, το 1976, το «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» δεν έχει να προσφέρει κάτι ιδιαίτερο – και εννοούμε με αυτό πως οι υπόλοιποι ρόλοι, τους οποίους είχαν αναλάβει οι έλληνες ηθοποιοί, ήταν μάλλον διεκπεραιωτικοί.

Στα συν της ταινίας η βαριά, ακαδημαϊκή φωτογραφία του Rudolf Milic και επίσης η τριπλή παρουσία της μουσικής μέσω background (Richard Wagner), original score (Βασίλης Τενίδης) και τζαζ τραγουδιού, με την Κίτσα Καζάκου να τραγουδά “The time for love” (σε στίχους κάποιου D. Jakson – έτσι γραμμένο βλέπουμε το όνομα στους τίτλους), υπό την συνοδεία της ορχήστρας του διακεκριμένου λευκορώσου πιανίστα Λεβ, που έκανε τότε καριέρα στην Ελλάδα.

Κίτσα Καζάκου & Ορχήστρα LEV - The time of Love

Το φιλμ, που θα έβγαινε στις αίθουσες περί το μέσο του Μαρτίου του 1966, θα χαρακτηριζόταν ως «ακατάλληλον» από τη λογοκρισία, επειδή διέθετε γυμνό, με αποτέλεσμα, και παρά τη σχετική προβολή σε περιοδικά κι εφημερίδες, να βρεθεί στην 30η θέση των εισπράξεων (στις αίθουσες πρώτης προβολής Αθηνών, Πειραιώς και περιχώρων), στη σεζόν 1965-66, κόβοντας 198.467 εισιτήρια (καθόλου άσχημα πάντως).

Στo γενικότερο προμόσιον θα βοηθούσε επίσης και το σάουντρακ, με τις μουσικές του Βασίλη Τενίδη, που θα τύπωνε η Lyra σε μορφή 7ιντσου 4-tracks EP, με την ταινία να προβάλλεται και στο εξωτερικό, ως “Epitaph for Friends and Enemies” και βεβαίως στην Τσεχοσλοβακία ως “Epitaf”.

Και όμως το «Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους» δεν ήταν η πρώτη και η τελευταία ταινία, που θα γύριζε ο Jiří Sequens στην Ελλάδα, αφού την επόμενη σεζόν θα προβαλλόταν στις αίθουσες και το «Έρωτες στη Λέσβο» (1967), με τον Πάρι Αλεξάντερ, την Βέρα Κρούσκα και την Claudie Lange, αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία...

Επιτάφιος για Εχθρούς και Φίλους - Richard Wagner

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ