Στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος νέο σπάνιο υλικό της Ελένης Παπαδάκη

Στέλλα Βιολάντη Facebook Twitter
Η Ελένη Παπαδάκη από την ταινία «Στέλλα Βιολάντη»
0

ΜΕΤΑ ΤΗΝ μπομπίνα με την Ελένη Παπαδάκη να πρωταγωνιστεί στην «Εκάβη» στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το 1943-44, σε μετάφραση Νίκου Ποριώτη και σκηνοθεσία Σωκράτη Καραντινού, που βρέθηκε σε μια αποθήκη του Ναυπλίου και παραδόθηκε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, βρέθηκαν άλλες δυο μπομπίνες με υλικό από την «Εκάβη» αλλά πιθανότατα και από τη μόνη ταινία στην οποία πήρε μέρος η Παπαδάκη, τη «Στέλλα Βιολάντη». 

Το τρίπρακτο δράμα του Γρηγορίου Ξενόπουλου γράφτηκε το 1901 ως διήγημα με τίτλο «Έρως εσταυρωμένος» και το 1909 το διασκεύασε σε θεατρικό έργο ο ίδιος ο συγγραφέας. Την ίδια χρονιά ανέβηκε στο θέατρο με πρωταγωνίστρια τη Μαρίκα Κοτοπούλη και το 1931 έγινε ταινία από την Ελλάς Φιλμ του Τάκη Μεγαρίτη, σε σενάριο του ίδιου του Ξενόπουλου και σκηνοθεσία Ιωάννη Λούμου, με πρωταγωνίστρια την Ελένη Παπαδάκη, όπως μου αναφέρει ο θεατρολόγος και ερευνητής Ηλίας Μαλανδρής

Η Ελένη Παπαδάκη έκανε μία και μοναδική απόπειρα στον κινηματογράφο με τη βωβή ταινία «Στέλλα Βιολάντη, η ψυχή του πόνου». Η ίδια θεώρησε την εμφάνισή της στη μεγάλη οθόνη μάλλον αποτυχημένη και αφοσιώθηκε στο θέατρο.

Μερικές ακόμα ψηφίδες της καριέρας της σπουδαίας πρωταγωνίστριας προστίθενται με την παράδοση του συγκεκριμένου υλικού στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος από τον κ. Παναγιώτη Νινόπουλο, ο οποίος έζησε μέσα στην οικογένεια και το σπίτι της για 21 χρόνια, την αντιπροσωπεύει νομίμως και είναι κάτοχος σπάνιου αρχειακού υλικού καθώς και πολύτιμων ενθυμίων της. Πρόσφατα, μάλιστα, δώρισε μια πόρπη της ηθοποιού, η οποία κοσμεί πλέον το καμαρίνι της στον χώρο του θεάτρου Απόλλων στη Σύρο.  

Ελένη Παπαδάκη και Φλερί Φιτς Facebook Twitter
Ελένη Παπαδάκη και Φλερί Φιτς

Όπως μου αναφέρει ο κ. Νινόπουλος, το υλικό που παρέδωσε στην Ταινιοθήκη βρίσκεται σε καλή κατάσταση, παρά τη φθορά του χρόνου. Πρόκειται για δυο ομιλούσες μπομπίνες με φιλμ 35mm από την «Εκάβη», με διαφορετική ποιότητα ήχου η μία από την άλλη, και ένα κουτί με διάφορα κομμάτια φιλμ από τη «Στέλλα Βιολάντη», ένα πολύ σπάνιο υλικό από μια ταινία που δεν υπάρχει πια. 

Ο κ. Τάσος Αδαμόπουλος, από το τεχνικό τμήμα εργαστηρίων της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, μου μιλά για το υλικό που παρέδωσε ο κ. Νινόπουλος: «Είναι ένα κομμάτι από την παράσταση “Εκάβη” που έχει ήχο και θα προσπαθήσουμε να το σώσουμε, και υλικό που εικάζουμε ότι είναι από την ταινία “Στέλλα Βιολάντη”. Δεν είμαστε 100% σίγουροι, γιατί πρόκειται για πάρα πολύ μικρά κομματάκια, αλλά η Ελένη Παπαδάκη μία ταινία γύρισε όλη κι όλη. Η μήτρα της ταινίας έχει χαθεί και το υλικό που μας παραδόθηκε −κομματάκια που δεν είναι κατεστραμμένα−, έτσι όπως το είδαμε όταν το ανοίξαμε, μας οδήγησε σε αυτή την ταινία. Και ο κ. Νινόπουλος προς τα εκεί μας καθοδήγησε, σύμφωνα με τις φωτογραφίες που έχει. Αλλά και κάποια στοιχεία που υπάρχουν στο φιλμ, η χρονική περίοδος, εκεί μας οδηγούν». 

Η Ελένη Παπαδάκη έκανε μία και μοναδική απόπειρα στον κινηματογράφο με τη βωβή ταινία «Στέλλα Βιολάντη, η ψυχή του πόνου». Η ίδια θεώρησε την εμφάνισή της στη μεγάλη οθόνη μάλλον αποτυχημένη και αφοσιώθηκε στο θέατρο.

Στο μπλογκ «Πρώτες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου» βρίσκουμε την πληροφορία ότι η ταινία ήταν μια παραγωγή της Ελλάς Φιλμ του Τάκη Μεγαρίτη, που μετά το «Λαγιαρνί» του 1930 έδωσε και δεύτερο δείγμα γραφής με τη «Στέλλα Βιολάντη». Έκανε πρεμιέρα στο «Αττικόν» στις 27 Απριλίου 1931, ενώ η προβολή της συνεχίστηκε για δύο εβδομάδες. Κατά την έναρξη παιζόταν το πρελούδιο που είχε συνθέσει ο Μ. Καλομοίρης ειδικά για το θεατρικό έργο. Επίσης −τουλάχιστον στην πρεμιέρα− η Παπαδάκη απήγγειλε το ποίημα «Ψυχή του θρήνου» που είχε γράψει ο Παλαμάς για το διήγημα του Ξενόπουλου, όταν εκείνο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό «Παναθήναια» τον Φεβρουάριο του 1901. 

Η ταινία προβλήθηκε και στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου αλλά και στη Νέα Υόρκη,  στο «Lyric Theatre», ενώ προβολές ακολούθησαν και σε άλλες πόλεις της Αμερικής τα επόμενα χρόνια. 

Στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος νέο σπάνιο υλικό της Ελένης Παπαδάκη Facebook Twitter
Διαφήμιση στις ΗΠΑ
Στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος νέο σπάνιο υλικό της Ελένης Παπαδάκη Facebook Twitter
Διαφήμιση στις ΗΠΑ, Δεκέμβρης 1934

Οι κριτικές που γράφτηκαν στα ελληνικά μέσα ήταν διθυραμβικές. Η «Πρωία» έκανε λόγο για την «πρώτην σοβαράν ελληνικήν ταινίαν», σημειώνοντας ότι η κινηματογράφησή της ήταν άθλος, διότι «ο βωβός κινηματογράφος έχει ν’ αντιμετωπίση μυρίας δυσκολίας προκειμένου να παρουσιάση ένα δραματικόν έργον με όλην του την δράσιν χωρίς να του μειώση την πνευματικήν του αξίαν». Το παίξιμο της Παπαδάκη αξιολογήθηκε ως «ψυχολογημένο, συγκρατημένο και ευγενικό μέχρι της τελευταίας στιγμής του ωραίου θανάτου της, που συγκινεί πραγματικά και κάμνει να δακρύσουν πολλά μάτια όπως τα δικά της». 

Στην εφημερίδα «Ελληνική» ο συντάκτης έγραφε ότι «η “Στέλλα Βιολάντη”, χωρίς βέβαια να αποτελή ένα καύχημα για την ντόπια κινηματογραφική παραγωγή, είνε όμως αναμφισβήτητα η καλλίτερη ελληνική ταινία απ’ όσες είδαμε. Εξαιρετικά καλοπαιγμένη, με καλή φωτογραφία, επιτυχημένους φωτισμούς και σκηνοθετική επιμέλεια», με εξαίρεση κάποια σφάλματα που αποδίδονταν «στη βιασύνη του κ. Λούμου να παρουσιάση την ταινία του το ταχύτερο». Η κριτική υμνούσε την ερμηνεία της Παπαδάκη.

Παρόμοιου ύφους ήταν και η κριτική που δημοσιεύτηκε στην «Ελληνική». Ο συντάκτης (που υπέγραφε ως Ψ.) ξεκινούσε επισημαίνοντας ότι «στην περίπτωσι του ντόπιου κινηματογράφου έχουμε όλα τα ελαφρυντικά για το δισταγμό, με τον οποίο θα διαβάσουμε μία ρεκλάμα ντόπιας ταινίας. Γιατί είνε αδύνατο να μη σκεφθούμε ότι μέσα σε επτά ολόκληρα χρόνια κινηματογραφικού οργασμού δημιουργικότητος (;) στην Ελλάδα, που έδωκε το φως σε δέκα πέντε ταινίες, δεν εβγήκε κανένα φιλμ υπέρτερο του άλλου ντόπιου», με αποτέλεσμα «το γκρέμισμα του γοήτρου της μεγαλειτέρας θεαματικής τέχνης του αιώνος μας στην Ελλάδα», ώστε το κοινό να «αλλάζει πεζοδρόμιο όταν ιδή στον κινηματογράφο όπου ετοιμάζεται να μπη ότι παίζεται ελληνική ταινία, για να πάη στον αντικρυνό, όπου παίζεται ξένη». 

Ακόμη ένας ύμνος γράφτηκε για την ερμηνεία της Ελένης Παπαδάκη, που συνοψιζόταν σε τρία σημεία: α) στην «τόσο ραγδαία μετάπτωση της φυσιογνωμικής εκφράσεως [που] αντικαθιστά παραγράφους ολοκλήρους επεξηγηματικών τίτλων της ταινίας», β) στο ότι «δεν διστάζει να μορφάση ακόμη και στα μεγαλήτερα πλάνα, τόσο αχάριστα για τον ηθοποιό από αισθητικής απόψεως, για την πληρέστερη, την αληθοφανέστερη απεικόνισι του συναισθήματος της ηρωίδος που ενσαρκώνει» και γ) στο ότι «παρουσιάζεται τέλεια γνώστρια της κινήσεως του ηθοποιού του κινηματογράφου, μολονότι το θέατρο των σκιών, στο οποίο ντεμπουτάρει, απαιτεί λίγες κινήσεις διαφορετικής αρμονίας από της σκηνής, και πολλή, πάρα πολλή φυσιογνωμική έκφρασι». 

Ο Ξενόπουλος έγραψε επιστολή στην εταιρεία παραγωγής, θωρώντας χρέος του να εκφράσει «την πλήρη ευαρέσκειάν μου διά την πιστοτάτην, πράγματι, απόδοσιν του σεναρίου μου. Ομολογώ ότι είχα πολλούς δισταγμούς αν θα κατωρθούτο να υπερνικηθούν αι μεγάλαι δυσκολίαι τας οποίας παρουσιάζει πάντοτε τοιαύτη εργασία. Αλλ’ οι δισταγμοί μου διελύθησαν άμα είδα την εργασίαν αυτήν επί της οθόνης». Ο Ξενόπουλος, άλλωστε, είχε σχολιάσει για την Παπαδάκη ότι «παρέχει όλα τα εχέγγυα για μια επικράτησι σε προσεχέστατο μέλλον και εγώ θα της εμπιστευόμουν οποιοδήποτε έργο μου, είτε δράμα, είτε κωμωδία».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η προγιαγιά μου Ελένη Παπαδάκη: Η δισεγγονή της μεγάλης ηθοποιού σχολιάζει την «γελοία αντιπαράθεση» των ημερών

Σε πρώτο πρόσωπο / Η προγιαγιά μου Ελένη Παπαδάκη: Η δισεγγονή της μεγάλης ηθοποιού σχολιάζει την «γελοία αντιπαράθεση» των ημερών

Η Μαρία Σαμπατακάκη, συγγενής της ηθοποιού, γράφει για την αντιπαράθεση που ξέσπασε με αφορμή την απόφαση του νέου διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρη Λιγνάδη να δοθεί το όνομα της Ελένης Παπαδάκη σε μια σκηνή του θεάτρου,
ΓΡΑΦΕΙ Η ΜΑΡΙΑ ΣΑΜΠΑΤΑΚΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ