«Apartment 7A»: Η Ρόζμαρι δεν μένει (ακόμα) εδώ

«Apartment 7A»: Η Ρόζμαρι δεν μένει (ακόμα) εδώ Facebook Twitter
Σενάριο και σκηνοθεσία εστιάζουν στη γυναικεία αυτοδιάθεση, χωρίς να λένε επ’ αυτής τίποτε παραπάνω από τον προκάτοχό τους, αλλά και τίποτε πέρα από αυτή.
0


ΕΞΙΣΟΥ ΚΟΥΡΑΣΤΙΚΟ ΜΕ ΤΑ 
μυριάδες prequels, sequels, spin-offs και requels είναι να διαβάζεις κριτικές με κεντρική ιδέα το πόσο αχρείαστα είναι. Καλώς ή κακώς, έχουν έρθει για να μείνουν και φαίνεται ότι δεν θα τα ξεφορτωθούμε εύκολα. Δεν είναι μόνο τα στούντιο που στρέφονται σε δοκιμασμένες συνταγές, αλλά κι εμείς που αναζητούμε την οικειότητα και, στην πραγματικότητα, δεν θέλουμε να εμπλακούμε σε νέες, ριψοκίνδυνες κινηματογραφικές περιπέτειες – δυστυχώς, οι εισπράξεις αυτό λένε. Το μόνο στο οποίο μπορούμε να ελπίζουμε είναι η ύπαρξη μιας δόσης κινδύνου μέσα σ’ αυτό το πεισματικά ασφαλές κινηματογραφικό περιβάλλον ή έστω κάποιων στοιχείων ξεχωριστών (με την καλή έννοια) σε σχέση με το πρωτότυπο.

Στο «Apartment 7A» η Τζούλια Γκάρνερ υποδύεται την Τέρι Τζονόφριο, μια ηθοποιό-χορεύτρια που θέλει να δει το όνομά της γραμμένο στις μαρκίζες του Μπρόντγουεϊ. Τα σχέδιά της ματαιώνονται από ένα φρικιαστικό ατύχημα, το οποίο η σκηνοθέτις Νάταλι Ερίκα Τζέιμς («Relic») θα μας δείξει γλαφυρά, μόνο για να αξιοποιήσει το ενδεχόμενο επανάληψής του τρεις σκηνές μετά, προς όφελος του σασπένς. Μετά από μια αποτυχημένη οντισιόν, η Τέρι ακολουθεί τον σκηνοθέτη της παράστασης – ένας Τζιμ Στέρτζες που μιλά αργά και καλοζυγισμένα, βέβαιος ότι διαθέτει όλον τον χρόνο του κόσμου. Καταλήγει μπροστά σε μια γνώριμη (σε μας) πολυκατοικία και γνωρίζει το ζεύγος Κάστεβετ. Εκείνοι της προσφέρουν μια φαουστική συμφωνία, εκείνη την αποδέχεται, αν όχι με ενδεχόμενο δόλο, τουλάχιστον με ενσυνείδητη αμέλεια. 

Όσο κι αν θέλεις να προσεγγίσεις το «Apartment 7A» ως μεμονωμένο έργο, δεν σε αφήνει, όχι μόνο λόγω της (αναπόφευκτης;) σύνδεσής του με τα γεγονότα της πρώτης ταινίας, αλλά γιατί πρόκειται περισσότερο για χαλαρό remake της, παρά για prequel.

Σε ένα πρώτο επίπεδο, ο προκάτοχος του «Apartment 7A» διατηρoύσε αμφίσημη τη φύση όσων παρακολουθούσαμε. Οφείλονται όσα συμβαίνουν σε συνομωσία των άλλων ή στο ίδιο το μυαλό της Ρόζμαρι; Το σπουδαίο είναι πως, όποια από τις δυο εκδοχές κι αν επιλέξει ο θεατής, δεν αλλάζουν τα τελικά συμπεράσματά περί Θεού και ανθρώπων. Tο στοιχείο της αμφισημίας απουσιάζει από το prequel, βρισκόμαστε σε ένα σύμπαν όπου η ερμηνεία του πρωτότυπου φιλμ είναι κυριολεκτική, η φύση της απειλής συγκεκριμένη και τα κίνητρα όσων δουλεύουν γι’ αυτή γνώριμα.

«Apartment 7A»: Η Ρόζμαρι δεν μένει (ακόμα) εδώ ** Facebook Twitter
H Γκάρνερ επιδεικνύει πρωταγωνιστική στόφα.

Όσο κι αν θέλεις να προσεγγίσεις το «Apartment 7A» ως μεμονωμένο έργο, δεν σε αφήνει, όχι μόνο λόγω της (αναπόφευκτης;) σύνδεσής του με τα γεγονότα της πρώτης ταινίας, αλλά γιατί πρόκειται περισσότερο για χαλαρό remake της, παρά για prequel. Όσοι γνωρίζουν καλά εκείνη την ταινία, ξέρουν ποια θα είναι η έκβαση της υπόθεσης για την Τέρι και ταυτόχρονα θα διαπιστώσουν πόσο «μικρότερη» ταινία είναι. Mικρότερες είναι ακόμα και οι πόρτες των διαμερισμάτων, που στο φιλμ του ’68 υπερέβαιναν θεαματικά το ύψος των ανθρώπων, διογκώνοντας την αίσθηση του αποπροσανατολισμού – και για να έχουν τον ανάλογο αντίκτυπο τα σχετικά πολανσκικά πλάνα, που επιστρατεύονται και εδώ, χρειάζονται τη συνδρομή ΚΑΙ των σκηνογράφων. 

Σενάριο και σκηνοθεσία εστιάζουν στη γυναικεία αυτοδιάθεση, χωρίς να λένε επ’ αυτής τίποτε παραπάνω από τον προκάτοχό τους, αλλά και τίποτε πέρα από αυτή. Το κτίριο με τους ενοίκους του χάνει την αλληγορική του διάσταση, ενώ ο Θεός είναι μεν και πάλι «νεκρός», αλλά μόνο ως ατάκα-fan service και ποτέ ως διάθεση ή ως θέση σημειολογικώς αναπτυσσόμενη.

«Apartment 7A»: Η Ρόζμαρι δεν μένει (ακόμα) εδώ ** Facebook Twitter
Η κάτοχος δύο Όσκαρ Νταϊάν Γουίστ σολάρει απολαυστικά και ουχί μιμητικά.

Υπάρχει, βέβαια, ένας ρυθμός που δεν αντιλαμβάνεται τους θεατές του ως ανθρώπους με attention span συναγρίδας. H Γκάρνερ, με τη σειρά της, επιδεικνύει πρωταγωνιστική στόφα και μετέχει ως συν-δημιουργός σε μια σκηνή χορού που θα βοηθήσει τη δεύτερη ζωή της ταινίας στα social media, ενώ η κάτοχος δύο Όσκαρ Νταϊάν Γουίστ σολάρει απολαυστικά και ουχί μιμητικά, μπαίνοντας στα ταγέρ της βραβευμένης με Όσκαρ για την ερμηνεία της Ρουθ Γκόρντον. Οι φαν του είδους δεν θα δυσανασχετήσουν, τουλάχιστον μέχρι την τρίτη πράξη. Εκεί το σενάριο επιδίδεται σε ένα ρεσιτάλ επεξηγηματικότητας, η Τέρι κινείται στα χνάρια της (ακόμα) εκτός κάδρου Ρόζμαρι και η ταινία καίγεται να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα που ελάχιστοι είχαμε διατυπώσει.

Όταν ακούγεται το διάσημο νανούρισμα του Κριστόφ Κομέντα, σκέφτεσαι ότι θα προτιμούσες να είχες επισκεφτεί ξανά το διαμέρισμα της Ρόζμαρι και του Γκάι, μα είναι πια αργά. Από την άλλη, το streaming ντεμπούτο δεν της άξιζε της ταινίας, κάλλιστα θα μπορούσε να έχει κυκλοφορήσει στις αίθουσες. Έχουμε δει πολύ χειρότερες απόπειρες τρόμου να διανέμονται πανηγυρικά στις τελευταίες και να μας τρομάζουν περισσότερο με τα χαμηλά ποιοτικά τους standards και λιγότερο με τη χειραγώγηση του χρόνου και την αξιοποίηση του χώρου εντός του κάδρου – έννοιες άγνωστες για τους σκηνοθέτες τους.

Apartment 7A | Official Trailer | Paramount+

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ