Pauline Boty: Μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Η Pauline Boty ήταν μια από τις πρωτοπόρους του κινήματος της ποπ αρτ στη δεκαετία του 1960 στη Βρετανία. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Το έργο της παραμένει μέχρι και σήμερα στη σκιά, αποτέλεσμα, θα μπορούσε να πει κανείς, της τραγικής της ιστορίας και των όσων ακολούθησαν μετά τον πρόωρο θάνατό της. Η Pauline Boty ήταν μια από τις πρωτοπόρους του κινήματος της ποπ αρτ στη δεκαετία του 1960 στη Βρετανία. Το έργο της ήταν ευέλικτο, παιγνιώδες, ακτινοβολούσε με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση θηλυκότητά της και διερευνούσε με τόλμη και μεράκι ζητήματα της γυναικείας σεξουαλικότητας.

Πρόλαβε να κάνει λίγα στη σύντομη ζωή της, αλλά σε αυτά τα χρόνια σχολίασε την πατριαρχία, τη βία των ανδρών και αποθέωσε τη γυναικεία σεξουαλικότητα με έργα που αντικατόπτριζαν το ελεύθερο φεμινιστικό πνεύμα σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο. Αψήφησε τις συμβάσεις και ενίσχυσε τις γυναίκες, τις οποίες απεικόνισε με σεξουαλική δράση, αμφισβητώντας τους παραδοσιακούς ρόλους των φύλων μέσα από τα τολμηρά και προκλητικά έργα και τον τρόπο ζωής της.

Παράλληλα με την κοινωνική κριτική που ασκούσε, τις ποπ εικόνες της με τη Μέριλιν και τον Έλβις, εμβάθυνε σε σημαντικά θέματα όπως οι αμερικανικές φυλετικές ταραχές και η κρίση της Κούβας.

Αψήφησε τις συμβάσεις και ενίσχυσε τις γυναίκες, τις οποίες απεικόνισε με σεξουαλική δράση, αμφισβητώντας τους παραδοσιακούς ρόλους των φύλων μέσα από τα τολμηρά και προκλητικά έργα και τον τρόπο ζωής της.

Η Μπριζίτ Μπαρντό του Γουίμπλετον

Γεννημένη σε μια αυστηρή καθολική οικογένεια στο Νότιο Λονδίνο, ήταν από πολύ νωρίς ανήσυχη. Η θέση της στον οικογενειακό της κύκλο ήταν πολύ συγκεκριμένη, ήταν το τέταρτο παιδί μετά από τρία αγόρια. Το 1954, παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα της, που θεωρούσε απαράδεκτο να ασχοληθεί με την τέχνη, κέρδισε μια υποτροφία στην Wimbledon School of Art. Πολύ γρήγορα ξεχώρισε ανάμεσα στους συμφοιτητές της, που την αποκαλούσαν «The Wimbledon Bardot» λόγω της ομοιότητάς της με τη Γαλλίδα σταρ Μπριζίτ Μπαρντό, και βραβεύτηκε για τα βιτρό της.

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Πολύ γρήγορα ξεχώρισε ανάμεσα στους συμφοιτητές της, που την αποκαλούσαν «The Wimbledon Bardot» λόγω της ομοιότητάς της με τη Γαλλίδα σταρ Μπριζίτ Μπαρντό, και βραβεύτηκε για τα βιτρό της. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Κατάφερε να σπουδάσει χάρη στην υποστήριξη της μητέρας της, που ήταν μια καλλιτέχνιδα η οποία είχε εγκαταλείψει την καριέρα της για να αφοσιωθεί στην οικογένειά της και έδειξε από νωρίς ενδιαφέρον για την ποπ κουλτούρα. Το 1957 ένα από τα έργα της παρουσιάστηκε στην έκθεση «Young Contemporaries» μαζί με έργα των Robyn Denny, Richard Smith και Bridget Riley.

Ήταν η εποχή που στο Royal College of Art τα ποσοστά εισαγωγής γυναικών ήταν πολύ χαμηλά, μόνο έξι γυναίκες μπορούσαν να φοιτούν ανάμεσα στους 60 σπουδαστές. Έτσι δεν κατάφερε να συνεχίσει τις σπουδές της στη Σχολή Ζωγραφικής, αλλά μόνο στο School of Stained Glass του Royal College. Παρά τον θεσμοθετημένο σεξισμό στο κολέγιό της, ήταν μια από τις πιο δυνατές μαθήτριες στην τάξη της και το 1960 ένα από τα έργα της με βιτρό συμπεριλήφθηκε στην περιοδεύουσα έκθεση «Modern Stained Glass» που διοργάνωσε το Arts Council. Η Boty συνέχισε να ζωγραφίζει μόνη της στο φοιτητικό της διαμέρισμα στο δυτικό Λονδίνο και το 1959 επιλέχθηκαν άλλα τρία έργα της για την έκθεση «Young Contemporaries».

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου έγινε φίλη και με άλλους νεαρούς καλλιτέχνες της ποπ, όπως ο David Hockney, ο Derek Boshier, ο Peter Phillips και ο Peter Blake. Το «μόνο κορίτσι της παρέας τους» ήταν πολυτάλαντο. Τραγουδούσε, χόρευε, έγραφε ποίηση και ανήκε στο Anti-Ugly Action, μια ομάδα μαθητών της RCA που διαμαρτυρόταν ενάντια στη νέα βρετανική αρχιτεκτονική, την οποία θεωρούσε προσβλητική και κακής ποιότητας. Η Pauline Boty ήταν γνωστή για την ευελιξία, τον αυθορμητισμό και την ειλικρίνειά της.

Έδειξε το ταλέντο της στη μουσική παίρνοντας μέρος στο μουσικό πρόγραμμα της δεκαετίας του ‘60 «Ready Steady Go!», έγραφε ποίηση και εμφανίστηκε στην ταινία «Alfie» με τον Michael Caine. Έκανε θέατρο και έγραφαν για εκείνη: «Φανταστείτε μια έξυπνη ηθοποιό που είναι επίσης ζωγράφος και ξανθιά και έχετε την Pauline Boty». Ήταν το πιο πολυσυζητημένο κορίτσι στη σκηνή της τέχνης, με δική της εκπομπή στο ραδιόφωνο και ρόλο σε μια σειρά του BBC.

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Pauline Boty (1962) Epitaph to Something’s Gotta Give

Αναδείχθηκε σε εξέχουσα φυσιογνωμία της βρετανικής ποπ αρτ σκηνής. Μετά τις σπουδές της άρχισε να δημιουργεί το δικό της στυλ και στα έργα της εμφανίζονται αρχετυπικές ανδρικές φιγούρες, ενώ τα θηλυκά στοιχεία εκφράζονται από μεγάλα τριαντάφυλλα. Στα ζωγραφισμένα κολάζ της παρουσίαζε μια σειρά από γεωμετρικά πάνελ και αφηρημένες φόρμες λουσμένες σε ζωηρές αποχρώσεις του μπλε, του πορτοκαλί και του κίτρινου. Οι σπουδές της στο βιτρό την έμαθαν να διαιρεί τον χώρο του καμβά σε διάφορα τμήματα και γεωμετρικά σχήματα για τη σύνθεση της συνολικής εικόνας.

Στους καμβάδες της σχολίαζε τον σεξισμό με τον πιο ανάλαφρο τρόπο. Οι πίνακές της ήταν αισθησιακοί και ερωτικοί −άντρες και γυναίκες σύμβολα του σεξ−, ο Έλβις, ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό, ο Βρετανός συγγραφέας Ντέρεκ Μάρλοου, η Μόνικα Βίτι και η Μέριλιν Μονρόε πρωταγωνιστούσαν σε πολύχρωμα υπόβαθρα γεμάτα λουλούδια.

Ενώ τα μέσα ενημέρωσης προσανατολίζονταν στη νεολαία της εποχής, τα ζωηρά χρώματα άρχισαν να καταλαμβάνουν περιοδικά, διαφημίσεις ρούχων και εξώφυλλα άλμπουμ. Ήταν η παλέτα που αγκάλιασε η Pauline Boty. Οι σύγχρονοί της, όπως ο Peter Blake, χρησιμοποίησαν παρόμοιους χρωματικούς συνδυασμούς και τεχνικές κολάζ, αντανακλώντας τις καλλιτεχνικές τάσεις της εποχής.

Η Μέριλιν Μονρόε ήταν ένα πρόσωπο που της ασκούσε γοητεία, στα μάτια της  ενσάρκωνε τόσο μια περίοδο πιο φιλελεύθερης γυναικείας σεξουαλικότητας όσο και τους περιορισμούς της. Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της αναγνωριζόταν για τη δύναμη των έργων της, αλλά είχε να αντιμετωπίσει και προκλήσεις ως αποτέλεσμα της ομορφιάς της. Με το έργο της ρίχνει φως στον διάχυτο μισογυνισμό της κοινωνίας των αρχών της δεκαετίας του 1960, όπου οι όμορφες γυναίκες συχνά περιορίζονταν σε απλά αντικείμενα φαντασιώσεων.

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Pauline Boty (1958-59) Nude on the beach

Στα μεταγενέστερα έργα της, η Pauline Boty εμβάθυνε σε πολιτικά θέματα, κάνοντας επίσης κριτική για την ανδροκρατούμενη κοινωνία μέσα στην οποία ζούσε. Μέσα από την τέχνη της, η οποία ήταν εμποτισμένη με μια ξεκάθαρα γυναικεία προοπτική, και τον ανορθόδοξο τρόπο ζωής της, αναδείχθηκε αργότερα ως σύμβολο του φεμινιστικού κινήματος στη δεκαετία του 1970. Φαίνεται ξεκάθαρα η αμφισβήτησή της στη διάκριση μεταξύ της προοπτικής των ανδρών και των γυναικών για το ανθρώπινο σώμα. Αυτό το θέμα εξερευνήθηκε ιδιαίτερα στη σειρά κολάζ «It’s a Man’s World» I και II.

Η ενότητα «αρσενικό» απεικονίζει άντρες που υπάρχουν σε ενεργά βιομηχανικά και εύπορα περιβάλλοντα, σε πλήρη αντίθεση με την παθητική απεικόνιση των γυναικών μέσα στο φυσικό περιβάλλον. Ενώ αυτοί οι άνδρες μπορεί να διαθέτουν αξιοθαύμαστες ιδιότητες, λειτουργούν μέσα σε ένα κοινωνικό πλαίσιο που διαιωνίζει έναν «αντρικό κόσμο», ενισχύοντας περαιτέρω τις διαφορές και τους περιορισμούς των φύλων.

Για παράδειγμα, ο Έλβις Πρίσλεϊ απεικονίζεται εντελώς ντυμένος, με το πρόσωπό του σε κοντινό πλάνο. Αυτό σημαίνει ότι τον θαυμάζουν και για το μουσικό του ταλέντο και όχι μόνο για τη φυσική του εμφάνιση.

Αντί να παρουσιάζονται ως πραγματικά άτομα με πολύπλευρες ταυτότητες και σεξουαλική αυτονομία, οι γυναίκες και η σεξουαλικότητά τους γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης για την ικανοποίηση του ανδρικού κοινού, ενώ οι άλλες ιδιότητές τους παραμένουν παραγνωρισμένες.

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Η ενότητα «αρσενικό» απεικονίζει άντρες που υπάρχουν σε ενεργά βιομηχανικά και εύπορα περιβάλλοντα, σε πλήρη αντίθεση με την παθητική απεικόνιση των γυναικών μέσα στο φυσικό περιβάλλον.

Σύντομη ζωή, τραγικό τέλος

Ελεύθερη και ανεξάρτητη, έβγαινε με τον παντρεμένο σκηνοθέτη της τηλεόρασης Philip Saville και τον εικαστικό Peter Blake. Τους απογοήτευσε όταν ερωτεύτηκε και παντρεύτηκε μετά από δέκα ημέρες τον Clive Goodwin, έναν ατζέντη λογοτεχνών με κύρος και φήμη στους εκδοτικούς κύκλους. Το σπίτι τους στην Cromwell Road έγινε στέκι καλλιτεχνών, μουσικών και συγγραφέων, όπως ο Μπομπ Ντίλαν, τον οποίο η Boty έφερε στην Αγγλία, και οι David Hockney, Peter Blake, Michael White, Kenneth Tynan, Troy Kennedy Martin, John McGrath, Dennis Potter και Roger McGough.

Ο σύζυγός της, που αργότερα ήταν μέλος της ιδρυτικής ομάδας του ριζοσπαστικού περιοδικού «Black Dwarf», την ενθάρρυνε ώστε τα έργα της να έχουν και πολιτικό περιεχόμενο. Το στυλ της, χωρίς να αλλάξει, αρχίζει να περιλαμβάνει και τα μεγάλα γεγονότα της εποχής της, τις ταραχές στο Μπέρμιγχαμ το 1963, τη δολοφονία του Τζον Φ. Κένεντι και τον πόλεμο του Βιετνάμ.

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Pauline Boty (1966) BUM

Τον Ιούνιο του 1965 έμεινε έγκυος. Κατά τη διάρκεια μιας προγεννητικής εξέτασης, ανακαλύφθηκε ένας όγκος και διαγνώστηκε με καρκίνο. Αρνήθηκε να κάνει άμβλωση και επίσης αρνήθηκε να κάνει χημειοθεραπεία, η οποία θα μπορούσε να βλάψει το έμβρυο. Αντ’ αυτού προτίμησε να καπνίζει μαριχουάνα για να ανακουφίσει τους πόνους της. Συνέχισε να διασκεδάζει με τους φίλους της και γέννησε την κόρη της, Boty Goodwin, τον Φεβρουάριο του 1966. Πέθανε τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς στο νοσοκομείο Royal Marsden. Ήταν μόνο 28 ετών.

Το 1978, ο σύζυγός της, Clive Goodwin, πέθανε με τραγικό τρόπο από εγκεφαλική αιμορραγία στο Λος Άντζελες. Κατέρρευσε στο λόμπι του ξενοδοχείου του και η αστυνομία, νομίζοντας ότι είναι μεθυσμένος, τον άφησε δύο μέρες σε ένα κελί. Η κόρη της, η οποία σπούδασε στο Ινστιτούτο Τεχνών της Καλιφόρνια, πέθανε από υπερβολική δόση ηρωίνης στις 12 Νοεμβρίου 1995, σε ηλικία 29 ετών.

Μετά τον θάνατό της, οι πίνακές της αποθηκεύτηκαν στη σοφίτα των γονιών της και σε μια αποθήκη στον αχυρώνα ενός από τα αδέλφια της στο Κεντ και ξεχάστηκαν για σχεδόν 30 χρόνια. Η δουλειά της ανακαλύφθηκε ξανά στη δεκαετία του 1990, ανανεώνοντας το ενδιαφέρον για τη συμβολή της στην ποπ αρτ. Η ζωή και η δουλειά της αποτελούν σημαντικό κεφάλαιο στο μυθιστόρημα της Άλι Σμιθ «Φθινόπωρο» (εκδόσεις Καστανιώτη). Ο τελευταίος πίνακάς της, «Bum» (1966), ήταν μια παραγγελία του κριτικού Kenneth Tynan για το ερωτικό καμπαρέ του «Ω! Καλκούτα!».

Το έργο της σήμερα επανεξετάζεται συστηματικά, τα μεγάλα μουσεία αποκτούν έργα της και έχει επηρεάσει πολλές γυναίκες καλλιτέχνιδες που έχουν αλλάξει την αντίληψη για τον τρόπο που μιλούν για τη σεξουαλικότητά τους, τον φεμινισμό και τις γυναίκες. 

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Pauline Boty (1959) Golden nude
Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Η δουλειά της ανακαλύφθηκε ξανά στη δεκαετία του 1990, ανανεώνοντας το ενδιαφέρον για τη συμβολή της στην ποπ αρτ.
Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Pauline Boty (1963) The Only Blonde in the World
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη

Εικαστικά / Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη

Ζωγράφος, γραφίστας, κινηματογραφιστής, φωτογράφος, σχεδιαστής, ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή Αμερικανούς καλλιτέχνες πραγματοποιεί την πρώτη του αναδρομική έκθεση στο ΜοΜΑ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ