Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Για τον Παναγιώτη, το πρακτορείο και η ευρύτερη περιοχή αποτελούν το δεύτερο σπίτι του. Γνωρίζει και ζει τη συγκεκριμένη γειτονιά από τότε που θυμάται τον εαυτό του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Τα πρακτορεία τυχερών παιχνιδιών αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της αθηναϊκής κοινωνίας. Το πρώτο άνοιξε τη δεκαετία του 1950 και έκτοτε, αυτά που άνοιξαν στη συνέχεια ενσωματώθηκαν αρμονικά στον ιστό της πόλης και στην καθημερινότητα των κατοίκων.

Για πολλά χρόνια ήταν τόποι συνάντησης σε κάθε συνοικία. Φιλοξενούσαν θαμώνες που δεν τα επισκέπτονταν μόνο για να δοκιμάσουν την τύχη τους αλλά και για να πιουν τον καφέ τους, να διαβάσουν την εφημερίδα τους, να συναντήσουν γνωστούς και φίλους και ενδεχομένως για να μάθουν πρώτοι τα νέα της γειτονιάς.

Ιδιοκτήτες τους υπήρξαν πρώην λαχειοπώλες και μικροέμποροι και η διαχείρισή τους αποτελούσε, ως συνήθως, οικογενειακή υπόθεση. Τώρα, πλέον, οι άδειες πωλούνται ελεύθερα, έτσι είναι σπάνιο να συναντήσεις ένα αμιγώς οικογενειακό πρακτορείο. Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένοι που συνεχίζουν ακούραστοι την οικογενειακή παράδοση.

Στην περιοχή της πλατείας Βάθη, στην οδό Αχαρνών συγκεκριμένα, βρίσκεται εδώ και 42 χρόνια η «Πυθία» της οικογένειας Κολοκυθά. Επισκέφθηκα το πρακτορείο ένα πρωινό για να συναντήσω τον Παναγιώτη. Μαζί με τον αδελφό του, τον Γιώργο, «τρέχουν» την οικογενειακή επιχείρηση από τότε που ο πατέρας τους Αντρέας έφυγε από τη ζωή.

Παλιότερα ο κόσμος γνώριζε μόνο τα λαχεία και το παιχνίδι ΠΡΟ-ΠΟ (Προγνωστικά Ποδοσφαίρου) και έπρεπε να περιμένει καρτερικά την κλήρωση ή τα αποτελέσματα. Πλέον, οι ρυθμοί, η ταχύτητα και η ποικίλη γκάμα επιλογών που προσφέρονται στον πελάτη έχουν αλλάξει κατά πολύ την εικόνα ενός πρακτορείου.

«Σχεδόν όλη μας η οικογένεια βιοπορίζεται από τα πρακτορεία. Όλα ξεκίνησαν από τον παππού μου, που πουλούσε λαχεία στον δρόμο. Θείοι, ξαδέλφια και από τα δύο σόγια είναι πράκτορες. Έχουμε παράδοση», λέει ο Παναγιώτης, σκανάροντας παράλληλα τα δελτία αρκετών ανυπόμονων πελατών ‒η αλήθεια είναι πως βρέθηκα στον χώρο σε ώρα αιχμής.

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Μπαίνοντας στο μαγαζί το μάτι μου έπεσε στην επιδαπέδια επιγραφή της εισόδου. Φέρει την καλτ αρχική επωνυμία του καταστήματος, «“Η ΠΥΘΙΑ” - ΚΟΛΟΚΥΘΑΣ», και έχει μαύρα γράμματα σε σκούρο γαλάζιο φόντο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το πρακτορείο εδρεύει στην οδό Αχαρνών από το 1981. Μόλις πριν από έξι χρόνια μεταφέρθηκε σε νέο χώρο, στην απέναντι πλευρά του δρόμου, ώστε να είναι εφικτή η εγκατάσταση τηλεοράσεων και νέων μηχανημάτων. Η οικογένεια διαθέτει ακόμη ένα κατάστημα στην Ομόνοια, το οποίο διαχειρίζονται τα ξαδέλφια και ο θείος του Παναγιώτη.

Μπαίνοντας στο μαγαζί το μάτι μου έπεσε στην επιδαπέδια επιγραφή της εισόδου. Φέρει την καλτ αρχική επωνυμία του καταστήματος, «“Η ΠΥΘΙΑ” - ΚΟΛΟΚΥΘΑΣ», και έχει μαύρα γράμματα σε σκούρο γαλάζιο φόντο. «Το όνομα “Πυθία” προέκυψε από τον νονό μου. Είχε κι εκείνος πρακτορείο, το οποίο είχε ονομάσει έτσι από τη μάντισσα Πυθία. Κάποια στιγμή ο ΟΠΑΠ αποφάσισε να έχουν ενιαία εταιρική εικόνα όλα τα σημεία πώλησης. Δεν με ενόχλησε αυτή η αλλαγή. Το παλιό όνομα του μαγαζιού θα το βρεις τώρα μόνο στο πάτωμα της εισόδου, σαν αναμνηστικό».

Για τον Παναγιώτη, το πρακτορείο και η ευρύτερη περιοχή αποτελούν το δεύτερο σπίτι του. Γνωρίζει και ζει τη συγκεκριμένη γειτονιά από τότε που θυμάται τον εαυτό του. Δεν είναι ο μόνος βέβαια. Πλέον μοιράζεται τον χώρο πίσω από τον πάγκο με τον Αντώνη, «επίτιμο» θαμώνα του καταστήματος, που επισκέπτεται το πρακτορείο πιο πολύ για συναισθηματικούς λόγους. «Ήμουν φίλος με τον Ανδρέα που άνοιξε το μαγαζί. Μένω λίγο πιο κάτω και έρχομαι στο πρακτορείο από την πρώτη μέρα λειτουργίας του», μου ανέφερε όσο ο Παναγιώτης εξυπηρετούσε έναν πελάτη.

Αμφότεροι παραδέχθηκαν ότι οι διαφορές του τότε με το σήμερα είναι πασιφανείς. «Η γειτονιά έχει αλλάξει κατά πολύ. Παλιότερα είχε πιο πολλές οικογένειες, πιο πολλά παιδιά και νεολαία. Τώρα αυτό δεν ισχύει», είπε ο Παναγιώτης, με τον Αντώνη να προσθέτει πως «τα πρακτορεία λειτουργούσαν και ως χώρος συνάντησης, δεν ήταν μόνο καταστήματα για τυχερά παιχνίδια. Τώρα πια έχουν πληθύνει. Όπου σταθείς και όπου βρεθείς θα βρεις και από ένα πρακτορείο. Στην ευρύτερη περιοχή, μέχρι πριν από κάποια χρόνια υπήρχαν μόλις τρία πρακτορεία. Τώρα υπάρχουν τα διπλάσια».

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη, φυσικά, έπαιξε η προσθήκη πολλών νέων παιχνιδιών: αριθμοπαιχνίδια και διάφορα άλλα με στοιχήματα, σε ζωντανή εξέλιξη και μη. Πρακτορείο «Πυθία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη, φυσικά, έπαιξε η προσθήκη πολλών νέων παιχνιδιών: αριθμοπαιχνίδια και διάφορα άλλα με στοιχήματα, σε ζωντανή εξέλιξη και μη. Παλιότερα ο κόσμος γνώριζε μόνο τα λαχεία και το παιχνίδι ΠΡΟ-ΠΟ (Προγνωστικά Ποδοσφαίρου) και έπρεπε να περιμένει καρτερικά την κλήρωση ή τα αποτελέσματα. Πλέον, οι ρυθμοί, η ταχύτητα και η ποικίλη γκάμα επιλογών που προσφέρονται στον πελάτη έχουν αλλάξει κατά πολύ την εικόνα ενός πρακτορείου.

«Η απρόσωπη κατάσταση οφείλεται στο γεγονός ότι τα παιχνίδια έχουν γίνει πολύ πιο γρήγορα. Θα παίξει κάποιος κάτι στο πόδι και θα φύγει. Παλιά δεν ίσχυε αυτό. Ο κόσμος το έβλεπε και ως τελετουργία. Ειδικά το ΠΡΟ-ΠΟ χρειαζόταν μελέτη και διάβασμα. Όσοι μας επισκέπτονταν μαζεύονταν σε ένα τραπέζι, ανταλλάσσοντας απόψεις και διαβάζοντας με τις ώρες τις εφημερίδες με τα προγνωστικά. Θυμάμαι πως πολλές φορές μοιράζονταν και τα κερδισμένα. Είχε άλλο ενδιαφέρον», είπε ο Παναγιώτης με μια διάθεση νοσταλγίας.

Τι κι αν εκείνες οι εποχές, κατά τη γνώμη τους, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί; Οι αναμνήσεις παραμένουν μέσα τους ολοζώντανες, μαρτυρώντας την αθωότητα μιας διαφορετικής περιόδου, τότε που υπήρχε ελεύθερος χρόνος, προσωπικές σχέσεις και τα πρακτορεία δεν αποτελούσαν μόνο ένα μέρος για να δοκιμάσεις την τύχη σου.

Γι’ αυτόν τον λόγο και ζήτησα από τον Παναγιώτη να μου πει κάποια ιστορία από τα παλιά: «Μια φορά, θυμάμαι, μια γιαγιά είχε παίξει ένα ξυστό “ντο-ρε-μί” με μουσικές νότες. Μόλις κατάλαβε ότι κέρδισε, λιποθύμησε μέσα στο μαγαζί. Πρέπει να κέρδισε κοντά στα 10 εκατομμύρια δραχμές».

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
«Έχουμε φυλάξει πολλά λαχεία και αποκόμματα. Δεν τα κρατήσαμε για κάποιον συγκεκριμένο λόγο. Η αξία τους θα έλεγα πως είναι περισσότερο συναισθηματική». Πρακτορείο «Πυθία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ολοκληρώνοντας την ιστορία του, ο Παναγιώτης βρήκε λίγο χρόνο να κάνει ένα διάλειμμα. Άφησε για λίγο στο πόστο του τον Αντώνη και πήρε τα κλειδιά για τον ημιώροφο του μαγαζιού. Εκεί ο χώρος λειτουργεί σαν άτυπο μουσείο, είναι γεμάτος κάδρα, αφίσες του εθνικού λαχείου και κορνιζαρισμένους λαχνούς. Τα εκθέματα μπορεί να μην ήταν πολλά, ήταν όμως αρκετά για να σε βάλουν απευθείας στο κλίμα της εποχής.

«Έχουμε φυλάξει πολλά λαχεία και αποκόμματα. Δεν τα κρατήσαμε για κάποιον συγκεκριμένο λόγο. Η αξία τους θα έλεγα πως είναι περισσότερο συναισθηματική», ανέφερε ο ιδιοκτήτης, τακτοποιώντας τις κούτες με τα πολύχρωμα δελτία.

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Οι αναμνήσεις παραμένουν μέσα τους ολοζώντανες, μαρτυρώντας την αθωότητα μιας διαφορετικής περιόδου. Πρακτορείο «Πυθία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Εκεί ο χώρος λειτουργεί σαν άτυπο μουσείο, είναι γεμάτος κάδρα, αφίσες του εθνικού λαχείου και κορνιζαρισμένους λαχνούς. Πρακτορείο «Πυθία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Πλέον, στην Αθήνα είμαστε μετρημένοι στα δάχτυλα. Σε αυτό νομίζω έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι τώρα οι άδειες πωλούνται σε κάθε ενδιαφερόμενο. Παλιά μεταβιβάζονταν μόνο σε άτομα πρώτου βαθμού συγγένειας», είπε ο Παναγιώτης, κλειδώνοντας το πορτάκι του ημιώροφου.

Ο Παναγιώτης έπρεπε να γυρίσει στον πάγκο του καθώς, όσο έφτανε το μεσημέρι, η πελατεία αυξανόταν. Τον ευχαρίστησα για τη συζήτησή μας και κατευθύνθηκα προς την οδό Πανεπιστημίου, όπου και θα συναντούσα τον Νίκο Νικολαΐδη, τον εγγονό και ιδιοκτήτη (μαζί με τον αδερφό του Κλεόβουλο) της εμβληματικής αλυσίδας καταστημάτων «Ελπίς».

Φτάνοντας στο σημείο, οι υπάλληλοι του πρακτορείου μού υπέδειξαν το μέρος όπου θα είχαμε πρόσβαση στα αρχεία της εταιρείας. Ήταν μια υπόγεια στοά έξω από το μαγαζί, η οποία οδηγούσε στο ιστορικό πλέον γραφείο της επιχείρησης. Ο χώρος χρησιμοποιείται για τη χονδρική πώληση των λαχείων και απευθύνεται αποκλειστικά σε λαχειοπώλες και πρακτορεία.

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Η εμβληματική αλυσίδα καταστημάτων «Ελπίς». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Λαχεία και Ξυστά υπήρχαν παντού σκορπισμένα στους πάγκους, με τις λάμπες φθορίου να τονίζουν την επιγραφή με την επωνυμία της επιχείρησης. Εκεί μας υποδέχθηκε ο Νίκος, ο οποίος κρατούσε τρεις μεγάλους φακέλους. Το φωτογραφικό, και όχι μόνο, αρχείο του κατεύθυνε τη συζήτησή μας σχετικά με την ιστορία του μαγαζιού.

Όλα ξεκίνησαν το 1922, όταν ο Κλεόβουλος Νικολαΐδης πήρε την απόφαση να ανοίξει κατάστημα χονδρικής πώλησης τσιγάρων στην Ακτή Ποσειδώνος, στον Πειραιά. Όντας γιος εμπόρων από τη Σμύρνη, κληρονόμησε, μεταξύ άλλων, και την ικανότητα στο επιχειρείν, εισάγοντας τα λαχεία στο κατάστημα το 1937. Έκτοτε ο τζίρος της επιχείρησης ανέβηκε κατακόρυφα και δεκαεννιά χρόνια αργότερα το πρώτο πρακτορείο στην Αθήνα ήταν γεγονός.

«Πρέπει να ξέρετε ότι αρχικά, και για δεκαετίες, υπήρχαν μόνο τα λαχεία. Ο ΟΠΑΠ ιδρύθηκε το 1958. Ακόμη και μετά την ίδρυσή του, μια και είχε μόνο το ΠΡΟ-ΠΟ να προσφέρει στο καταναλωτικό κοινό, τα λαχεία που εκδίδονταν από την κρατική Διεύθυνση Κρατικών Λαχείων παρουσίαζαν μακράν μεγαλύτερες πωλήσεις και αποτελούσαν το πιο αγαπητό παιχνίδι στους πελάτες. Επειδή είχαμε ήδη πρακτόρευση λαχείων, με την ίδρυση του ΟΠΑΠ πήραμε και τη σχετική άδεια. Μάλιστα, ο πατέρας μου είχε βραβευτεί από τον οργανισμό για τα εξήντα συνεχή έτη συνεργασίας τους».

Η έλευση του ΠΡΟ-ΠΟ το 1959 πυροδότησε ένα νέο κύμα πελατείας, ως εκ τούτου τα καταστήματα της οικογένειας Νικολαΐδη άρχισαν να πολλαπλασιάζονται. Σήμερα η επιγραφή «ΕΛΠΙΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ» είναι αναρτημένη σε οκτώ πρακτορεία (επτά στην Αθήνα και ένα στην Κηφισιά), καθιστώντας την οικογενειακή επιχείρηση την δημοφιλέστερη στον κλάδο της.

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Από το φωτογραφικό αρχείο Νικολαΐδη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Από το φωτογραφικό αρχείο Νικολαΐδη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο ίδιος αντιλαμβάνεται την αξία της παρακαταθήκης που κληρονόμησε, κάνοντας ό,τι περνάει από το χέρι του, μαζί με τον αδελφό του, για να συνεχιστεί αυτή η πολύχρονη παράδοση. «Με σύνεση και αλληλοεκτίμηση προχωράμε όλα αυτά τα χρόνια. Την ίδια εκτίμηση είχαμε και συνεχίζουμε να έχουμε για την εταιρεία και τους ανθρώπους που την απαρτίζουν, καθώς και για τους πελάτες που μας επισκέπτονται. Είναι πάντα σημαντικό για εμάς να πορευόμαστε με καλή πίστη. Τιμάμε έμπρακτα την ιστορία και τους ανθρώπους που την εμπιστεύονται».

Συστατικό επιτυχίας για την αλυσίδα αποτελεί και η ιδιαίτερη επωνυμία της. Η οικογένεια Νικολαΐδη πιθανώς είναι η μοναδική επιχείρηση στον κλάδο που φέρει διακριτικό τίτλο στις εισόδους των καταστημάτων. «Δεν επέλεξε τυχαία αυτό το όνομα ο πατέρας μας για την επιχείρησή μας. Έχοντας ζήσει σε πολύ δύσκολες περιόδους, πάλευε, από το δικό του μετερίζι, να δώσει ελπίδα στον κόσμο για ένα καλύτερο αύριο. Πριν από αρκετά χρόνια το Δ.Σ. της ΟΠΑΠ Α.Ε., αν και αποφάσισε την ενιαία εταιρική εικόνα για τα πρακτορεία, μας έκανε την τιμή να επιτρέψει τη διατήρηση της διακριτικής επωνυμίας μας. Ήταν σίγουρα μια ηθική αναγνώριση για εμάς», δήλωσε ο Νίκος, δείχνοντάς μου από το αρχείο του τις παλιές επιγραφές των καταστημάτων.

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Μια υπόγεια στοά έξω από το μαγαζί, η οποία οδηγούσε στο ιστορικό πλέον γραφείο της επιχείρησης. Ο χώρος χρησιμοποιείται για τη χονδρική πώληση των λαχείων και απευθύνεται αποκλειστικά σε λαχειοπώλες και πρακτορεία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Σε μία από αυτές τις φωτογραφίες εντόπισε και τον εαυτό του σε παιδική ηλικία. Μεγαλωμένος κι εκείνος στους πάγκους των καταστημάτων του κέντρου, γνωρίζει από πρώτο χέρι την εξέλιξη του επαγγέλματος στην πρωτεύουσα. «Η Αθήνα έχει αλλάξει πολύ, μια και μιλάμε για μια διαφορετική πόλη εν γένει. Και ο ΟΠΑΠ έχει περάσει σε μια νέα εποχή, άρα οι αλλαγές είναι καθοριστικές. Πιστεύω, πάντως, πως το άτομο που εξυπηρετεί στον πάγκο εργασίας μπορεί ακόμα και σήμερα να καθορίσει την ατμόσφαιρα του πρακτορείου του. Στον Έλληνα και την Ελληνίδα υπάρχει η ανάγκη της επικοινωνίας και της αναζήτησης αυτής στον έξω, κοινό μας χώρο και ένα πρακτορείο υπηρετεί διαχρονικά και αυτή την ανάγκη».

«Για μένα ένα πρακτορείο παραμένει παραδοσιακό επειδή έτσι είναι χαραγμένο στην επιλεκτική μνήμη του πελάτη. Δηλαδή πιστεύω πως ακόμη και ένα σύγχρονο πρακτορείο μπορεί να διατηρεί την αίσθηση της παράδοσης μέσω της επικοινωνίας και της εξυπηρέτησης γενικότερα».

Τον ενημέρωσα πως κάνοντας την έρευνά μου σχετικά με το θέμα, αντιλήφθηκα τις μεγάλες αλλαγές που έχουν γίνει στο πέρασμα του χρόνου στα καταστήματα. Συμφώνησε, παραθέτοντας ταυτόχρονα τη δική του οπτική. «Όπως οι άνθρωποι έτσι και οι επιχειρήσεις αλλάζουν χωρίς αυτό να σημαίνει πως αποποιούνται την ταυτότητά τους. Σε μια εποχή που κυριαρχεί ο υλισμός, είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς πώς μπορεί να διατηρήσει αυτή την ταυτότητα. Για μένα ένα πρακτορείο παραμένει παραδοσιακό επειδή έτσι είναι χαραγμένο στην επιλεκτική μνήμη του πελάτη. Δηλαδή πιστεύω πως ακόμη και ένα σύγχρονο πρακτορείο μπορεί να διατηρεί την αίσθηση της παράδοσης μέσω της επικοινωνίας και της εξυπηρέτησης γενικότερα».

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Από το φωτογραφικό αρχείο Νικολαΐδη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο φάκελος με τις φωτογραφίες έκλεισε και αμέσως άνοιξε ο επόμενος με τις διαφημιστικές αφίσες και τις αναγγελίες των κερδισμένων ποσών. Κόλλες χαρτί γεμάτες θαυμαστικά, μηδενικά και εμφατικά υπογραμμισμένες λεζάντες. Τα πάντα για να τραβήξουν την προσοχή του καταναλωτή.

Όλα αυτά τα χρόνια, όπως μαρτυρά και το αρχείο της, η «Ελπίς» έχει μοιράσει πακτωλό χρημάτων σε αρκετούς υπερτυχερούς. «Λόγω της παράδοσης στα λαχεία, έχει δοθεί πολλές το δώρο του Εθνικού αλλά και στα αριθμοπαιχνίδια έχουμε αρκετά καλή παράδοση», θυμήθηκε ο Νίκος, απλώνοντας τα τυπωμένα χαρτιά πάνω στο τραπέζι με τους φακέλους.

Όσο πιο πολύ ξεσκονίζαμε την ιστορία της επιχείρησης, τόσο περισσότερο ο Νίκος ενθουσιαζόταν. Η αγάπη του για το επάγγελμα ήταν εμφανής και αυτό αποτυπωνόταν σε κάθε του πρόταση. «Αρχικά ασχολήθηκα με τη δουλειά απλώς για να τη μάθω, αλλά αργότερα και για να προσφέρω στην οικογενειακή επιχείρηση. Αγαπώ πολύ το επάγγελμά μου, αν και πιστεύω ότι κάθε δουλειά μπορεί να σε κουράσει σε βάθος χρόνου. Εκτός από ρεαλιστής, όμως, είμαι και άνθρωπος του πρέπει, οπότε και δεν μπαίνω συχνά σε τέτοιου είδους σκέψεις».

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
«Αρχικά ασχολήθηκα με τη δουλειά απλώς για να τη μάθω, αλλά αργότερα και για να προσφέρω στην οικογενειακή επιχείρηση. Αγαπώ πολύ το επάγγελμά μου, αν και πιστεύω ότι κάθε δουλειά μπορεί να σε κουράσει σε βάθος χρόνου. Εκτός από ρεαλιστής, όμως, είμαι και άνθρωπος του πρέπει, οπότε και δεν μπαίνω συχνά σε τέτοιου είδους σκέψεις». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Όπως μου εκμυστηρεύθηκε, θα φανταζόταν τον εαυτό του και σε διαφορετικά επαγγελματικά πόστα. «Ζούμε σε μια εποχή που χρειάζεται κανείς να έχει παραπάνω από μία δουλειές. Το 2019 ολοκλήρωσα ένα μεταπτυχιακό στα τραπεζικά. Η οικονομική ύφεση της χώρας με ώθησε να μελετήσω περαιτέρω τον συγκεκριμένο κλάδο. Θα μου άρεσε πολύ να ασχοληθώ με τη διαχείριση πηγών ενέργειας, τη θαλάσσια βιολογία, τη συγγραφή θεατρικών έργων, τη φωτογραφία».

Η ώρα είχε περάσει και ο Νίκος έπρεπε να επιστρέψει στο γραφείο του. Η δουλειά συνεχιζόταν με αμείωτους ρυθμούς κι εκείνος ήταν έτοιμος για μία ακόμα απαιτητική ημέρα. Αυτό, όμως, το γνωρίζει πολύ καλά. Ως συνεχιστής μιας επιχείρησης τρίτης γενιάς, δεν έχει χρέος μόνο απέναντι στο καταναλωτικό κοινό και στους υπαλλήλους του αλλά και απέναντι στην ιστορική παρακαταθήκη που κληρονόμησε. Γιατί στο τέλος της ημέρας, πίσω από τις κληρώσεις, τους αριθμούς και τις στοίβες των λαχείων κρύβονται άνθρωποι που συνεχίζουν να χτίζουν πάνω στα θεμέλια των προκατόχων τους. Πίσω από την καλλωπισμένη εικόνα των σύγχρονων καταστημάτων υπάρχουν αυτοί που βάζουν πλάτη για να διατηρήσουν την παράδοση του επαγγέλματος. Δυσεύρετοι πια, σαν τον πρώτο λαχνό του Εθνικού, αποφασισμένοι όμως να μην αφήσουν τίποτα στην τύχη...

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο Black Friday και γεμίσαμε μάγκες

Άλλο ένα podcast 3.0 / Όχι άλλο Black Friday, και γεμίσαμε μάγκες

Η Black Friday ξαναξέφυγε, οι «μάγκες» πολλαπλασιάζονται, τα παπούτσια που θες δεν υπάρχουν πουθενά, οι επισκέπτες έρχονται σπίτι με κεράσματα από τη γειτονιά σου και ένα silent restaurant καραδοκεί στη γωνία. Κι όλα αυτά τα ακούς χαλαρά με πιτζάμες στο δικό σου σπίτι.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Θέματα / «Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Αυτό το είδος σχολίου αποτελεί μέρος ενός διαχρονικού μοτίβου για τον πρόεδρο, η θητεία του οποίου έχει σημαδευτεί από επανειλημμένες προσπάθειες να προσβάλει και να εξευτελίσει γυναίκες δημοσιογράφους.
THE LIFO TEAM
Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Lifo Videos / Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Η Φωτεινή (Σβετλάνα), γνωστή σε όλους ως Fosbloque, δεν μιλά σαν άνθρωπος που κάνει «καριέρα στο ίντερνετ»· μιλά σαν κάποια που έφτιαξε από το μηδέν μια ζωή που χωράει την ταυτότητά της, την καταγωγή της, τις ανασφάλειες, την ασθένεια, την υψηλή πίεση του YouTube και τη δημιουργικότητα που, όπως λέει, «της έσωσε τον ψυχισμό».
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το κλίμα της Αθήνας αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

H κατάσταση των πραγμάτων / Το κλίμα αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

Η κλιματική ταυτότητα της Aθήνας αλλάζει δραματικά και τα σημάδια είναι πλέον ορατά. Οι καλοκαιρινές νύχτες δεν προσφέρουν πια ανακούφιση, η ορατότητα έχει μειωθεί εντυπωσιακά και τα ακραία καιρικά φαινόμενα εντείνονται. Τι αποκαλύπτει το ιστορικό αρχείο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών για την πραγματική έκταση των κλιματικών αλλαγών;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Ζούμε, ρε! / Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Μπορούν τα ανάπηρα άτομα να είναι εθελοντές; Έχουν οι αντίστοιχες οργανώσεις τη γνώση να τα εντάξουν ισότιμα; Και γιατί η αναπηρία στην τρίτη ηλικία παραμένει τόσο αόρατη;
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Αλκοόλ από τα 11; Γιατί οι έφηβοι ξεκινούν να πίνουν τόσο νωρίς;

Ψυχή & Σώμα / Αλκοόλ από τα 11; Γιατί οι έφηβοι ξεκινούν να πίνουν τόσο νωρίς;

Τα παιδιά στην Ελλάδα ξεκινούν να πίνουν από τα 11 ή τα 13, ενώ ένας στους πέντε εφήβους μεθάει πάνω από τρεις φορές τον χρόνο. Τι κρύβεται πίσω από αυτήν τη νέα, ανησυχητική κανονικότητα;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Επιβιώνεις χωρίς το κινητό σου; Και ΑΙ ρουφιάνοι

Άλλο ένα podcast 3.0 / Επιβιώνεις χωρίς το κινητό σου; Και ΑΙ ρουφιάνοι

Εφιαλτικό 12ωρο χωρίς κινητό, εξτρίμ αφηρημάδα, ένα οδόφραγμα που δεν είδαμε ποτέ να έρχεται, crypto που ποτέ δεν αγοράστηκε και τεχνητή νοημοσύνη που μαθαίνει τις απιστίες σου πριν από σένα. Ναι, όλα αυτά είναι στο ίδιο επεισόδιο.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Πώς ζούμε σήμερα στην τουριστική Αθήνα του Airbnb;

Άκου την επιστήμη / Συνηθίσαμε τελικά να ζούμε σαν τουρίστες στην πόλη μας;

Τι αποκαλύπτει για εμάς η σημερινή Αθήνα; Από τα ινσταγκραμικά διαμερίσματα μέχρι την ομογενοποιημένη αισθητική που φέρνει ο παγκόσμιος τουρισμός, οι πόλεις μεταμορφώνονται ασταμάτητα. Ο επίκουρος καθηγητής του ΕΜΠ Εμμανουήλ Σταυρακάκης περιγράφει τον τρόπο που ζούμε σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Brain drain: «Γιατί τα ελληνικά μυαλά συνεχίζουν να φεύγουν από τη χώρα;»

H κατάσταση των πραγμάτων / Brain drain: Πόσοι μένουν και πόσοι φεύγουν;

Το φαινόμενο της «διαρροής εγκεφάλων» παραμένει ένα από τα πιο σύνθετα και επίμονα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Παρότι το τελευταίο διάστημα προβάλλεται έντονα το αφήγημα της «επιστροφής εγκεφάλων», τα πραγματικά δεδομένα δείχνουν μια πιο σύνθετη εικόνα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του μεγάλου μαέστρου του λαϊκού πενταγράμμου, που ένα αυγουστιάτικο μεσημέρι του 1997 έβαψε τα χέρια του με αίμα για χάρη της «μούσας» του.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
«Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπάω»

Lifo Videos / «Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπώ»

Η Κέλλυ Καμπάκη, μητέρα της 21χρονης Έμμας που σκοτώθηκε στο τροχαίο της Θεσσαλονίκης, αφηγείται τη στιγμή που την είδε ζωντανή για τελευταία φορά, τη νύχτα που έμαθε για το δυστύχημα και τον αγώνα της να κρατήσει ζωντανό το φως που άφησε πίσω το παιδί της.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

H κατάσταση των πραγμάτων / Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

Η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμη αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μαρία Καραμανώφ, εξηγεί γιατί η προστασία του περιβάλλοντος έχει μεταφερθεί από την πολιτική βούληση στις δικαστικές αίθουσες και τι σημαίνει αυτό για τη δημοκρατία και την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ