Κολμ Τόιμπιν: «Είναι σημαντικές οι σιωπές στο κείμενο και όχι οι κραυγές»

Κολμ Τόιμπιν: “Είναι στοιχειωμένο σπίτι η φαντασία” Facebook Twitter
Πολλές φορές ακούω τους συγγραφείς να λένε ότι η γραφή είναι απόλαυση και απορώ. Η γραφή είναι κόπος, δουλειά και επιμονή σε κάτι που τόσο η διαίσθηση όσο και η κρίση σε καλούν να επιστρατεύσεις. Φωτ.: © Brigitte Lacombe
0

Καθώς βλέπω απέναντί μου στο εστιατόριο δίπλα στο Ωδείο Αθηνών τον Κολμ Τόιμπιν να τρώει το ψάρι του συνοδεύοντάς το με μια δροσερή μαλαγουζιά, μετά την πολύ ωραία παρουσίαση της κοινής δουλειάς που έχουν κάνει με τον Κόλιν Μπάρετ, τον «προστατευόμενό» του στο πρόγραμμα της Rolex «Mentor and Protégé Arts Initiative», σκέφτομαι σε πόσες φουρτουνιασμένες θάλασσες μας έχει ταξιδέψει με τα βιβλία του, διασχίζοντας τον Ατλαντικό και φτάνοντας στις ακτές της Ιρλανδίας και της Ισπανίας, με τι τρυφερότητα έβαλε να στέκεται μπροστά σε μια τέτοια θάλασσα η χήρα Νόρα Γουέμπστερ στο ομώνυμο μυθιστόρημα (εκδόσεις Ίκαρος), με τι θάρρος είχε συνδέσει την τραγωδία του γκέι πρωταγωνιστή του με τη μοίρα των γυναικών της Ιρλανδίας στο «Καραβοφάναρο στο μαύρο νερό» (εκδόσεις Gutenberg), με τι ευαισθησία είχε προσεγγίσει το δράμα της Κλυταιμνήστρας και των ηρώων του αρχαίου δράματος στο «Σπίτι με τα ονόματα» (εκδόσεις Ίκαρος), με τι ακρίβεια είχε εισχωρήσει στην ψυχή κάθε εξόριστου με το «Μπρούκλιν», που μεταφέρθηκε με επιτυχία στον κινηματογράφο από τον Τζον Κράουλι.

Κυρίως όμως αυτό που συνιστά την κεντρική και ουσιαστική συμβολή του πιο σημαντικού εν ζωή Ιρλανδού συγγραφέα στον λογοτεχνικό κανόνα είναι ο περίτεχνος τρόπος με τον οποίο άφησε να μιλήσουν οι σιωπές των ανθρώπων που παρέμεναν κρυμμένοι πίσω από τις λέξεις, όπως ο ίδιος, που μεγάλωσε στο συντηρητικό περιβάλλον του Ενισκόρθι στις ακτές της Ιρλανδίας, αναγκασμένος να κρατάει για καιρό κρυφό τον σεξουαλικό προσανατολισμό του.

Το θέμα με το εκάστοτε βιβλίο είναι, εκτός από την ατμόσφαιρα, να προσπαθείς να δημιουργείς ταυτόχρονα ένα ασφαλές περιβάλλον για τον αναγνώστη, αλλά και να μην τον αφήνεις να βαριέται. Να τον εκπλήσσεις, όχι μόνο εκείνον αλλά και τον εαυτό σου. Εν ολίγοις, να μετατρέπεσαι σε μάγο δημιουργώντας την ψευδαίσθηση που θα κάνει τον αναγνώστη να μεταφέρεται στον ονειρικό κόσμο που του έφτιαξες για να τον κάνεις κάτοικό του.

Μια τέτοια περίπτωση ήταν για εκείνον ο Χένρι Τζέιμς, τον οποίο μελέτησε σε βάθος μέσα από το βιβλίο του «Χένρι Τζέιμς - Ο δάσκαλος» (είχε κυκλοφορήσει παλιότερα από τις εκδόσεις Ωκεανίδα), και τώρα ο Τόμας Μαν, η μυθιστορηματική βιογραφία του οποίου αναμένεται να κυκλοφορήσει τέλη Σεπτεμβρίου από τον Ίκαρο με τον τίτλο «Ο μάγος». Πρόκειται για έναν φόρο τιμής σε δυο κορυφαίους, αγαπημένους του συγγραφείς που έκρυψαν τη σεξουαλικότητά τους στη σιωπή.

Μάγος
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Κολμ Τόιμπιν, Ο Μάγος, Μτφρ. Αθηνά Δημητριάδου, εκδόσεις Ίκαρος

«Είναι σημαντικές οι σιωπές στο κείμενο και όχι οι κραυγές. Πάντα με ενδιέφεραν οι προσωπικότητες των οποίων τις πράξεις δεν συνοδεύουν βεγγαλικά» μας επισημαίνει, μιλώντας όχι μόνο για τους συγγραφείς που προτιμά, οι οποίοι γράφουν με πιο περίτεχνο και υπόγειο τρόπο, αλλά κυρίως για τους πρωταγωνιστές του, οι οποίοι είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας που τυγχάνει να εμπλέκονται σε δραματικές καταστάσεις. Πρόκειται, τις περισσότερες φορές, για τους κατοίκους μικρών πόλεων όπως η ιρλανδική κωμόπολη όπου μεγάλωσε ο ίδιος: ο υπότιτλος της «Νόρα Γουέμπστερ», για παράδειγμα, είναι «Η ζωή στην επαρχία», υποδηλώνοντας την αντίθεση ανάμεσα στην οχλοβοή της πόλης και στην τρομακτική έως ασφυκτική σιωπή του επαρχιακού τόπου, που κρύβει ανείπωτα μυστικά, σαν αυτά που βλέπουμε να χαρακτηρίζουν τα μυθιστορήματα του Φλομπέρ, του Μπαλζάκ, της Τζορτζ Έλιοτ.

«Κατά τη γνώμη μου, δεν χρειάζεται να ονοματίζεις το εκάστοτε μέρος για να το περιγράψεις, αφού είναι αναπόφευκτα παρόν με τις λεπτομέρειές του: στην περίπτωσή μου, ακόμα και αν δεν ονοματίζω την περιοχή όπου μεγάλωσα, είναι προφανές ότι πρόκειται για την Ιρλανδία. Θεωρώ ότι μάλλον θα ήταν εξαιρετικά απλουστευτικό να τοποθετήσω έναν πρωταγωνιστή σε ένα τόσο φορτισμένο από κρίσιμα γεγονότα τοπίο όπως ο τόπος μου, παρότι επιστρέφω συχνά σε αυτόν. Αντιθέτως, όσο λιγότερα ορίζεις τόσο περισσότερα αποκαλύπτονται. Η αρετή του μυθιστορήματος έγκειται στο να βρεις την ξεχωριστή στιγμή όπου θα πεις τα πάντα αφήνοντας να μιλήσει η φαντασία», μας λέει, εξηγώντας πώς έχουν επιδράσει στη γραφή του τα μέρη όπου μεγάλωσε και έζησε αλλά και η περιοχή των Πυρηναίων, στην οποία παραπέμπει συχνά στα βιβλία του. Εκεί μας λέει πως πήγε τον προστατευόμενό του, τον Κόλιν Μπάρετ, τον οποίο εκτιμά βαθιά, για να του δείξει πώς το τοπίο επιδρά στη γραφή.

Κολμ Τόιμπιν: “Είναι στοιχειωμένο σπίτι η φαντασία” Facebook Twitter
O Τόμας Μαν, η μυθιστορηματική βιογραφία του οποίου, γραμμένη από τον Κολμ Τόιμπιν, αναμένεται να κυκλοφορήσει τέλη Σεπτεμβρίου από τις εκδόσεις Ίκαρος με τον τίτλο «Ο Μάγος».

Του επισημαίνω ότι και η επίσης Ιρλανδή Άννα Μπερνς αποφεύγει στον «Γαλατά» (εκδόσεις Gutenberg) να ορίσει τα μέρη που περιγράφει στο βιβλίο, παρότι είναι παραπάνω από εμφανές ότι πρόκειται για την Ιρλανδία – και συμφωνεί ότι δεν είναι τυχαίο. «Το να τοποθετήσεις το μυθιστόρημα σε μια ωραία γνωστή παραλία μπορεί να προσφέρει απόλαυση σε εσένα και στον αναγνώστη, γλιτώνοντάς σε από τον κόπο να πρέπει να επινοείς τις υπόλοιπες λεπτομέρειες, αλλά η μαγεία του μυθιστορήματος έγκειται ακριβώς στο μυστήριο που το περιβάλλει και στα κενά που πρέπει να καλύψει με τη φαντασία του τόσο ο αναγνώστης όσο και ο συγγραφέας.

Πολλές φορές ακούω τους συγγραφείς να λένε ότι η γραφή είναι απόλαυση και απορώ. Η γραφή είναι κόπος, δουλειά και επιμονή σε κάτι που τόσο η διαίσθηση όσο και η κρίση σε καλούν να επιστρατεύσεις. Είναι στοιχειωμένο σπίτι η φαντασία, δεν ξέρεις ποτέ τι ακριβώς πλάσματα θα προκύψουν. Αλλά αυτό είναι που σε γεμίζει με ενθουσιασμό και σε κάνει να θες να συνεχίσεις».

Ο ίδιος δεν ξέρει ακριβώς αν συμφωνεί με την έννοια του ταλέντου, αφού πιστεύει ότι αυτό φανερώνεται ακριβώς στη «βαριά» δουλειά που κάνει ο συγγραφέας – αντ' αυτού προτιμάει τη λέξη «μαστοριά», επιμένοντας στην αρχιτεκτονική του μυθιστορήματος. Άλλωστε, περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια τον τρόπο με τον οποίο ο καλός συγγραφέας, όπως ο ήδη βραβευμένος μαθητευόμενός του στο πρόγραμμα της Rolex, «χτίζει» το κείμενο με έναν αργό, αριστοτεχνικό και προσεκτικό τρόπο, φροντίζοντας κάθε λεπτομέρεια.

Κολμ Τόιμπιν: “Είναι στοιχειωμένο σπίτι η φαντασία” Facebook Twitter
«Πάντα με ενδιέφεραν οι προσωπικότητες των οποίων τις πράξεις δεν συνοδεύουν βεγγαλικά» μας επισημαίνει, μιλώντας όχι μόνο για τους συγγραφείς που προτιμά, οι οποίοι γράφουν με πιο περίτεχνο και υπόγειο τρόπο, αλλά κυρίως για τους πρωταγωνιστές του, οι οποίοι είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας που τυγχάνει να εμπλέκονται σε δραματικές καταστάσεις. Φωτ.: Leonardo Cendamo/Getty Images

«Κάθε πρόταση του συγγραφέα συνιστά ταυτόχρονα μια λύση και ένα πρόβλημα, που του υποδεικνύει τι πρέπει να κάνει» μας λέει χαρακτηριστικά. Επίσης, μας υπενθυμίζει ότι το κείμενο μοιάζει με μια παλέτα όπως αυτή πάνω στην οποία απλώνει τα χρώματά του ο Σεζάν ή μάλλον, καλύτερα, με μια ανοιχτή παρτιτούρα, καθώς επιμένει ότι τα πάντα στη λογοτεχνία είναι θέμα ρυθμού.

«Είναι ο τόνος του ίδιου του κειμένου που σου υπαγορεύει πώς θα συνεχίσεις, οι ανάσες του, ο ρυθμός του κάθε πρωταγωνιστή που σε καλεί να τον ακολουθήσεις. Πάρτε για παράδειγμα τον “Οδυσσέα” του Τζόις, που έχει ως βάση την αρχιτεκτονική της κλασικής “Οδύσσειας” του Ομήρου, αλλά πάνω σε αυτή ο συγγραφέας επιτρέπει να χτιστεί ένα άλλο κείμενο. Υπάρχουν, μάλιστα, τέτοιες αυξομειώσεις στον ρυθμό του κειμένου και τέτοιες εναλλαγές στο ύφος, που ακούγεται σαν ένα μουσικό έργο. Πολλές φορές μάλιστα είναι το ίδιο το κείμενο που σου υπαγορεύει αν θα γράψεις μελωδία ή αν θα πρέπει κάπου να επαναφέρεις συγκεκριμένα στοιχεία ως λάιτ μοτίφ. Το σημαντικότερο όλων είναι να στήσεις το κείμενο ώστε να φαίνεται φυσικό και να μην υπάρχουν παραφωνίες. Εκεί είναι που υπεισέρχεται η δική σου αποφασιστική δράση: να αποφασίσεις τι θα κρατήσεις και τι θα κόψεις, να είσαι απολύτως και χίλια τα εκατό συγκεντρωμένος σε αυτό που κάνεις».

Κολμ Τόιμπιν: “Είναι στοιχειωμένο σπίτι η φαντασία” Facebook Twitter
«O “Οδυσσέας” του Τζόις έχει ως βάση την αρχιτεκτονική της κλασικής "Οδύσσειας" του Ομήρου, αλλά πάνω σε αυτή ο συγγραφέας επιτρέπει να χτιστεί ένα άλλο κείμενο».

Μας λέει ότι εκείνος χρειάστηκε πολλές φορές να αφήσει ένα κείμενο στη μέση γιατί του ήρθε σαν «μουσική μελωδία» μια λεπτομέρεια που χρησίμευσε κάπου αλλού, όπως στην περίπτωση της «Νόρα Γουέμπστερ» που την άφησε για να γράψει το «Μπρούκλιν» και επέστρεψε για να την ολοκληρώσει αργότερα.

Για κάποιον που διαβάζει επίμονα τον Τόιμπιν είναι επίσης άκρως γοητευτικός ο τρόπος με τον οποίο τα κείμενά του όχι μόνο συνδιαλέγονται πολλές φορές μεταξύ τους αλλά και το πώς επανέρχονται οι χαρακτήρες στα μυθιστορήματά του: για παράδειγμα, στη «Νόρα Γουέμπστερ» συναντάμε μια πρωταγωνίστρια που είχαμε δει στο «Καραβοφάναρο στο μαύρο νερό» αλλά και στο πρωτόλειο «The Heather Blazing». Ίσως να είναι ο δικός του τρόπος να αποτίσει φόρο τιμής στους σπουδαίους πατριώτες ομότεχνούς του, όπως ο Τζέιμς Τζόις, που συνήθιζε να κάνει το ίδιο στα μυθιστορήματά του.

Σπίτι με ονόματα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Κολμ Τόιμπιν, Σπίτι με ονόματα, Εκδόσεις: Ίκαρος
Μετάφραση: Αθηνά Δημητριάδου
Σελίδες: 352

«Είναι πολύ σημαντικό να έχεις απόλυτη εικόνα του υλικού σου και να ξέρεις πώς να το χρησιμοποιείς ανάλογα. Ακριβώς επειδή στα διηγήματα όλα συμβαίνουν μία φορά, δεν έχει μεγάλες επιπτώσεις για την πλοκή μια λεπτομέρεια που μπορείς να επικαλεστείς αλλά που θα την αφήσεις ανεκμετάλλευτη στη συνέχεια, ενώ στο μυθιστόρημα πρέπει να ξέρεις ακριβώς τι θα την κάνεις. Εκεί ακριβώς είναι η μεγάλη ευθύνη του μυθιστοριογράφου, το να ξέρει πως άπαξ και καταγράψει κάτι, θα επωμιστεί την ευθύνη να το αξιοποιήσει με τον δέοντα τρόπο στη συνέχεια» καταλήγει.

Όλα αυτά μας εξηγεί ότι είναι οι συνοπτικές συμβουλές ή μάλλον οδηγίες προς ναυτιλλομένους που έδινε στον Κόλιν Μπάρετ ως «προστατευόμενό» του, σύμφωνα με το καινοτόμο πρόγραμμα καλλιτεχνικής καθοδήγησης της Rolex που φέρνει κοντά έναν καταξιωμένο συγγραφέα και έναν μαθητή του: «Ο ρόλος μου δεν ήταν να επέμβω στο κείμενο του Κόλιν, γιατί δεν είμαι επιμελητής, αλλά να του δείξω τεχνικές και να του πω τη γνώμη μου, γνωρίζοντας τι σημαίνει να μεταβαίνει κανείς από τα διηγήματα στο μυθιστόρημα. Είναι ένα μεγάλο άλμα που κρύβει πολλούς κινδύνους, αλλά διευκολύνει έναν συγγραφέα να ακολουθήσει άλλες ατραπούς» μας λέει, ομολογώντας πως μεταξύ τους καλλιεργήθηκε μια βαθιά φιλία που κρατάει ακόμα και τους φέρνει από κοινού στην Ελλάδα να συζητάνε μπροστά στο κοινό θέματα που τους έχουν απασχολήσει στα βιβλία τους, όπως η σύνδεση κοινωνίας, τελετουργικού και θρησκείας.

Κολμ Τόιμπιν: “Είναι στοιχειωμένο σπίτι η φαντασία” Facebook Twitter
O Κολμ Τόιμπιν με τον Κόλιν Μπάρετ.

Έχουν, άλλωστε, βρεθεί μαζί σε όλους τους τόπους τους οποίους επισκέπτεται ο Τόιμπιν: από τα Πυρηναία και την Ιρλανδία, που είναι ο κοινός τόπος καταγωγής τους, έως τη Νέα Υόρκη –ο Τόιμπιν διδάσκει στο Columbia–και το Λος Άντζελες, όπου διαμένει με τον σύντροφό του.

«Το θέμα με το εκάστοτε βιβλίο είναι, εκτός από την ατμόσφαιρα, να προσπαθείς να δημιουργείς ταυτόχρονα ένα ασφαλές περιβάλλον για τον αναγνώστη, αλλά και να μην τον αφήνεις να βαριέται. Να τον εκπλήσσεις, όχι μόνο εκείνον αλλά και τον εαυτό σου. Εν ολίγοις, να μετατρέπεσαι σε μάγο, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση που θα κάνει τον αναγνώστη να μεταφέρεται στον ονειρικό κόσμο που του έφτιαξες για να τον κάνεις κάτοικό του.

Την ίδια στιγμή, όμως, το μυθιστόρημα, παρότι συνδέεται άμεσα με τη φαντασία, αναφέρεται απευθείας και αντλεί υλικό από τα πραγματικά αισθήματα – πόνο, δράμα, συγκίνηση. Και η εναλλαγή των συναισθημάτων στα κυρίαρχα πρόσωπα στις αρχαίες ελληνικές τραγωδίες έχει ακριβώς να κάνει με το εσωτερικό αίσθημα του πένθους που έχει βιώσει κάθε άνθρωπος στην πραγματική ζωή του.

Κολμ Τόιμπιν: “Είναι στοιχειωμένο σπίτι η φαντασία” Facebook Twitter
Περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια τον τρόπο με τον οποίο ο καλός συγγραφέας, όπως ο ήδη βραβευμένος μαθητευόμενός του στο πρόγραμμα της Rolex, «χτίζει» το κείμενο με έναν αργό, αριστοτεχνικό και προσεκτικό τρόπο, φροντίζοντας κάθε λεπτομέρεια.

Στο χέρι του συγγραφέα είναι, επομένως, να πάει αυτή την εναλλαγή συναισθημάτων παρακάτω, να την εξελίξει χωρίς να γίνει μελοδραματικός» μας λέει ύστερα από μια μακρά συζήτηση που είχε προηγηθεί το πρωί για τη σχέση δράματος και αρχαίας τραγωδίας, στην καρδιά της Αθήνας, που μοιάζει να είναι τόσο κοντά στην Ιρλανδία όσο ποτέ. Ενδεχομένως αν δεν υπήρχε ο Τόιμπιν να έπρεπε να τον εφεύρουμε, αφού είναι πιο κοντά στα δικά μας μέτρα από οποιονδήποτε οικείο μας συγγραφέα.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ «ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΟΝΟΜΑΤΑ» ΕΔΩ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟΝ ΜΑΓΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το έπος του Όστερ, μια «Βλάβη» και το πορνό του Ουελμπέκ

Βιβλίο / Το έπος του Όστερ, μια «Βλάβη» και το πορνό του Ουελμπέκ

Ποια είναι η ιστορία πίσω από το νέο βιβλίο του Πoλ Όστερ; Τι τρέχει πάλι με τον Μισέλ Ουελμπέκ; Μια πρώτη ματιά στο νέο βιβλίο του Κολμ Τόιμπιν. Ποιο είναι το βιβλίο που βασίστηκε η νέα ταινία του Λάνθιμου; + Ένα νέο περιοδικό για το βιβλίο που αξίζει να διαβάσετε.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το τέλος του 40χρονου, λευκού, στρέιτ άνδρα

Βιβλίο / Το τέλος του 40χρονου, λευκού, στρέιτ άνδρα, η χώρα του Χωσέ και η εκατοστή μετάφραση της «Ιλιάδας»

Ο Ρίτσαρντ Φορντ λέει «bye bye, American guy», ο Θοδωρής Χονδρόγιαννος γράφει το κωμικοτραγικό ημερολόγιο ενός φαντάρου στον στρατό και η Έμιλι Γουίλσον επιχειρεί μια νέα γλωσσική προσέγγιση στο ομηρικό έπος.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ