«Η Θεά»: Μια ταινία του Σατγιαζίτ Ρέι για πρώτη φορά στα ελληνικά σινεμά

«Η Θεά»: Μια πολύ καλή και προσιτή ταινία του Σατγιαζίτ Ρέι για πρώτη φορά στα ελληνικά σινεμά Facebook Twitter
Η Θεά είναι αναμφίβολα μια ταινία για τη θέση της γυναίκας σε μια κατά βάση πατριαρχική κοινωνία και έχει, επίσης, έντονη πολιτική χροιά.
0

Δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε σε νεότερες γενιές σινεφίλ για ένα σινεμά γυρισμένο πριν από τα ’70s, και ειδικότερα για δημιουργούς της Ανατολής. Εν μέρει αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι οι άνθρωποι που υπηρετούμε το σινεμά και έχουμε χρέος να το συστήσουμε δεν ακολουθούμε τον αγαπητικό τρόπο του Σκορσέζε –μα δείτε πόσο γλυκά αναφέρεται στις ταινίες στο «Personal journey through american movies»‒ αλλά θα μιλήσουμε π.χ. για τον Ινδό Σατγιαζίτ Ρέι από ένα βάθρο αυτοεπιβεβαίωσης, απευθυνόμενοι προς μια «τσογλανοπαρέα που κάνει κριτική χωρίς να έχει δει ποτέ της Σατγιαζίτ Ρέι», αντί να ξεκινήσουμε από το μηδέν, κοιτώντας τους από το ύψος του βλέμματος.

Εν προκειμένω, ο Ρέι αγαπούσε το δυτικό σινεμά και γενικότερα τη δυτική τέχνη και κουλτούρα ‒μέχρι και Ίψεν διασκεύασε στην πολυετή καριέρα του‒, οπότε είναι σίγουρα φιλικός προς ένα δυτικό κοινό. Το σινεμά του Ντε Σίκα, άλλωστε, υπήρξε καταλύτης στην απόφασή του να μεταγράψει το ιδίωμα του ιταλικού νεορεαλισμού στην Ινδία και να γυρίσει την Τριλογία του Απού σε πείσμα των ανθρώπων της ινδικής κινηματογραφίας που αναρωτιόντουσαν ποιος είναι αυτός ο τρελός που θέλει να βγει έξω στους δρόμους και να κάνει γυρίσματα σε φυσικούς χώρους με καθημερινούς ανθρώπους.

Χωρίς ο Ρέι να αντιτίθεται στη θρησκεία ή να απορρίπτει πλήρως το ενδεχόμενο ύπαρξης του μεταφυσικού στοιχείου, αναγνωρίζει και εντοπίζει στη θρησκοληψία μια καταστροφική δύναμη υπέρτερη της υποτιθέμενης εκδικητικής φύσης της θεάς Κάλι.

Για να μη γενικολογούμε όμως, η Θεά (Devi, 1960), που προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και στέκεται αφορμή για την παρούσα κριτική, είναι μια ταινία διόλου δύστροπη στον ρυθμό της, εντελώς αφηγηματική, με πλοκή, δραματικές συγκρούσεις και σύνθετα σκιαγραφημένους χαρακτήρες. Κοινώς, ένας μέσος Δυτικός θεατής μπορεί να την παρακολουθήσει χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα, δεν χρειάζεται καν να διαθέτει στοιχειώδεις γνώσεις ινδουισμού.

Στο φιλμ, που ο Ρέι γύρισε ακριβώς μετά την ολοκλήρωση της προαναφερθείσας τριλογίας, η δράση τοποθετείται σε ένα ινδικό παραθαλάσσιο χωριό του 19ου αιώνα. Μια νεαρή γυναίκα, η Ντογιαμί, βρίσκεται στο μέσο μιας σύγκρουσης αντιλήψεων, μεταξύ του συζύγου της, που υποστηρίζει εκσυγχρονιστικές τάσεις, και του πεθερού της, ενός φεουδάρχη και εκφραστή της θρησκευτικής παράδοσης. Όχι τυχαία, όταν ο σύζυγός της πηγαίνει στην Καλκούτα για να διδαχτεί αγγλικά, ο πατέρας του, που την παινεύει για τη χάρη της, νιώθει τον κόσμο του να απειλείται.

Η «λύση» θα δοθεί σε ένα όνειρο –μια νότα σουρεαλισμού στο συνήθως ρεαλιστικό σύμπαν του Ρέι‒ με τον άνδρα να αποφασίζει ότι η νύφη του είναι η ενσάρκωση της θεάς Κάλι. Σύντομα οι κάτοικοι θα συμμεριστούν το όραμα του φεουδάρχη, ενώ τα λοιπά μέλη της οικογένειας θα το ανεχτούν, πλην της κουνιάδας της Ντογιαμί –μόνο μια άλλη γυναίκα θα στηρίξει τη δοκιμαζόμενη γυναίκα– που θα ενημερώσει τον αδελφό της ότι πρέπει να επιστρέψει στο σπίτι εσπευσμένα.

«Η Θεά»: Μια πολύ καλή και προσιτή ταινία του Σατγιαζίτ Ρέι για πρώτη φορά στα ελληνικά σινεμά Facebook Twitter

Τόσο ο πατέρας όσο και ο σύζυγος βγάζουν αυθόρμητα συμπεράσματα και πασχίζουν να πάρουν με το μέρος τους την Ντογιαμί, αντιμετωπίζοντάς την, καθένας με τον τρόπο του, όχι ως άνθρωπο αλλά ως αντικείμενο της δικής τους προβολής πάνω της, δηλαδή περίπου όπως το άγαλμα της Μητέρας Θεάς στο αρχικό πλάνο της ταινίας του Ρέι. Η θέση της γυναίκας είναι μία από τις σταθερά επανερχόμενες θεματικές στο σινεμά του Ινδού δημιουργού και υποθέτουμε ότι εδώ έπαιξε έναν ρόλο το γεγονός ότι μεγάλωσε με τη χήρα μητέρα του.

Η Θεά είναι αναμφίβολα μια ταινία για τη θέση της γυναίκας σε μια κατά βάση πατριαρχική κοινωνία, αν και όχι με τον έκδηλο τρόπο της Μοναχικής Γυναίκας που ακολούθησε τέσσερα χρόνια μετά. Έχει, επίσης, έντονη πολιτική χροιά, παρατηρούμε ότι η παλιά τάξη, που υποστηρίζει φανατικά και ευλαβικά τη (βολική για εκείνη) ινδική παράδοση, όταν νιώθει την απειλή του εκσυγχρονισμού, στρέφεται στη θρησκεία για να διατηρήσει τα κεκτημένα της.

Τέλος, χωρίς ο Ρέι να αντιτίθεται στη θρησκεία ή να απορρίπτει πλήρως το ενδεχόμενο ύπαρξης του μεταφυσικού στοιχείου –δεν θα έφερνε την ομίχλη στο τέλος, αν ίσχυε το αντίθετο‒, αναγνωρίζει και εντοπίζει στη θρησκοληψία μια καταστροφική δύναμη υπέρτερη της υποτιθέμενης εκδικητικής φύσης της θεάς Κάλι. Ας μη γελιόμαστε, δεν οφείλεται στη Θεά η τελική τραγωδία.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ