Σατγιαζίτ Ρέι: Η Ταινιοθήκη τιμά το έργο του σπουδαίου Ινδού δημιουργού

Σατγιαζίτ Ρέι Facebook Twitter
Ο Ρέι σκηνοθέτησε συνολικά 36 ταινίες, οι οποίες χαρακτηρίζονται κυρίως από μια ρεαλιστική και λιτή φόρμα, φέροντας έναν βαθύ ανθρωπισμό, ενώ θεματικά επανέρχεται συχνά στη διάσταση μεταξύ της παράδοσης και των εκσυγχρονιστικών τάσεων στην Ινδία. Φωτ.: Santosh BASAK/Gamma-Rapho via Getty Images/Ideal Image
0

Όταν το 1948 ο Σατγιαζίτ Ρέι πλησίασε τον Ζαν Ρενουάρ στους κήπους του Grand Eastern Hotel στην Καλκούτα, όπου βρισκόταν για να ψάξει τοποθεσίες για τα γυρίσματα της ταινίας του «Το ποτάμι», ήταν πια βέβαιος ότι ήθελε να γίνει και ο ίδιος σκηνοθέτης.

Ο χρόνος που πέρασε με τον Γάλλο σκηνοθέτη, ο οποίος δέχτηκε με ενδιαφέρον τον νεαρό Ινδό, ήταν καθοριστικός. Η γνωριμία δεν περιορίστηκε σε εκείνο το απογευματινό τσάι, ο Ρέι τον βοήθησε στο ρεπεράζ, ενώ κουβέντιασαν αμέτρητες ώρες για το γαλλικό σινεμά και το «Ανθρώπινο Κτήνος» (τη διάσημη ταινία του Ρενουάρ), για τον σπουδαίο ζωγράφο πατέρα του και τη γαλλική ζωγραφική αλλά και για την πιθανότητα να γυρίσει την πρώτη του ταινία που βασιζόταν σε μυθιστόρημα το οποίο είχε αγαπήσει ιδιαίτερα, και το εξώφυλλο του οποίου είχε φιλοτεχνήσει ο ίδιος.

Ο Ρενουάρ εκτίμησε το πάθος του για τον κινηματογράφο και την αγάπη του για την τέχνη και τον ενθάρρυνε να γυρίσει την ταινία. Όταν έχεις έναν από τους διασημότερους σκηνοθέτες του κόσμου να σε παροτρύνει είναι σαν να σου ανοίγονται διάπλατα οι πόρτες για το όνειρο. Ωστόσο χρειάστηκε ακόμα ένα σοβαρό ερέθισμα για να το αποφασίσει. 

Ο Ακίρα Κουροσάβα είπε κάποτε ότι «αν δεν έχεις δει το σινεμά του Ρέι, είναι σαν να μην έχεις δει ποτέ σου τον ήλιο ή το φεγγάρι». 

Όταν ο Γάλλος σκηνοθέτης επέστρεψε τον επόμενο χρόνο στην Ινδία για να ξεκινήσει την ταινία του, ο νεαρός φίλος του βρισκόταν στο Λονδίνο για επαγγελματικές υποχρεώσεις που κράτησαν πέντε μήνες.

Ολόκληρο εκείνο το διάστημα δεν άφησε έκθεση, θέατρο και σινεμά που να μην επισκεφθεί. Είδε περί τις εκατό ταινίες, αλλά μία από αυτές έπαιξε καταλυτικό ρόλο. Ήταν οι «Κλέφτες Ποδηλάτων» του Βιτόριο Ντε Σίκα, που τον έπεισαν να τολμήσει να γυρίσει το «Pather Panchali» μόλις θα επέστρεφε στον τόπο του. Μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν ένας από τους πιο ταλαντούχους και δραστήριους γραφίστες της Καλκούτας

Ο Σατγιαζίτ Ρέι γεννήθηκε στις 21 Μαΐου 1921. Η οικογένειά του είχε μακρά παράδοση στη λογοτεχνία, στη γραφιστική τέχνη και στην τυπογραφία. Ο παππούς του, που είχε ιδρύσει μία από τις σημαντικότερες εκτυπωτικές εταιρείες της Βεγγάλης, ήταν καλλιτέχνης και ποιητής, όπως άλλωστε και ο πατέρας του, ο οποίος μάλιστα είχε σπουδάσει τυπογραφία στο Μάντσεστερ.

Δυστυχώς, δεν πρόλαβε να τον γνωρίσει, καθώς έφυγε από τη ζωή όταν εκείνος ήταν μόλις δύο ετών. Τότε η μητέρα του αναγκάστηκε να μετακομίσει στο σπίτι του αδελφού της, όπου κυριαρχούσε η αγάπη για την τέχνη και τη λογοτεχνία, αλλά, πάνω απ' όλα, για την κλασική μουσική. Έτσι από πολύ νωρίς εντρύφησε στον Μπαχ, στον Μπετόβεν και στον Μότσαρτ. Δεν αρκούνταν να ακούει δίσκους με τη μουσική τους, μελετούσε ό,τι σχετιζόταν με αυτούς, όπως και παρτιτούρες των έργων τους. 

Σατγιαζίτ Ρέι Facebook Twitter
Pather Panchali («Το τραγούδι του δρόμου»)

Παρόλο που οι σπουδές Οικονομικών δεν τον ενδιέφεραν καθόλου, αποφοίτησε από το Presidency College, αλλά η μητέρα του τον έπεισε να παρακολουθήσει μαθήματα στη σχολή που διηύθυνε ο ποιητής και φιλόσοφος Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ, βόρεια της Καλκούτας, τη Santiniketan.

Αν και ο ίδιος ήθελε να μείνει στην Καλκούτα για να μπορεί να βλέπει κινηματογράφο, αποφάσισε να πάει στη σχολή, όπου ήρθε σε επαφή με την καλλιτεχνική παράδοση της χώρας του. Ανάμεσα στους καθηγητές υπήρχε και ο κ. Αρόνσο, Γερμανο-εβραίος που είχε διαφύγει στην Ινδία.

Στο σπίτι του συνέχισε να ακούει δίσκους συμφωνικής μουσικής. Η μείξη δυτικής και ανατολικής επιρροής καθόρισε τα καλλιτεχνικά του ενδιαφέροντα και γούστα, ενώ η γνώση του της αγγλικής γλώσσας είχε θεαματική εξέλιξη. 

Πίσω στην Καλκούτα, το 1943 έπιασε δουλειά σε διαφημιστικό γραφείο βρετανικής ιδιοκτησίας όπου, ως γραφίστας και art director, έφτιαχνε από κουτιά τσιγάρων έως και περιτύλιγμα μπισκότων. Σύντομα ξεκίνησε να απασχολείται και σε εκδοτική εταιρεία, όπου επιμελούνταν εξώφυλλα βιβλίων.

Όλοι του οι φίλοι εκείνης της εποχής ήξεραν την εμμονή του με τον κινηματογράφο και ότι έβλεπε κυρίως αμερικανικές ταινίες –χρόνια αργότερα έλεγε ότι έμαθε την τέχνη του παρατηρώντας τις ταινίες του Φορντ, του Λούμπιτς και του Κάπρα–, οπότε η ίδρυση κινηματογραφικής λέσχης ήρθε φυσικά. Αυτό που δεν ήξεραν ήταν ότι το κρυφό του όνειρο ήταν να γίνει σκηνοθέτης. Ίσως μόνο η μητέρα του να το είχε υποπτευτεί, αφού, όταν ήταν μικρός, μια μάντισσα της είχε πει ότι μια μέρα θα γινόταν διάσημος χάρη στο φως!

Εκείνος παράλληλα εξασκούνταν γράφοντας σενάρια βάσει των μυθιστορημάτων που εικονογραφούσε. Ένα από αυτά ήταν και το «Pather Panchali» του Bibhutibhushan Banarjee, η ιστορία ενός φτωχού αγοριού που αφήνει το χωριό του για να επιβιώσει στη μεγάλη πόλη, το οποίο ενδιαφέρθηκε να γυρίσει σε ταινία.

Όταν πια ήρθε η στιγμή, παρουσίασε σε παραγωγούς, αντί για κανονικό σενάριο, σκιτσαρισμένο storyboard. Φυσικά του το απέρριψαν, καθώς δεν μπορούσαν να εμπιστευτούν έναν φιλόδοξο ερασιτέχνη που δεν είχε ξανασχοληθεί με τον κινηματογράφο και ήθελε να γυρίσει ταινία εκτός στούντιο, στους δρόμους και στην ύπαιθρο – τους φαινόταν αδιανόητο. 

Σατγιαζίτ Ρέι Facebook Twitter
Aparajito («Ο ανίκητος»)

Η διαδικασία των γυρισμάτων, που ξεκίνησε με δανεικά από συγγενείς και φίλους και ένα συνεργείο ερασιτεχνών που δεν ήξερε από γύρισμα περισσότερο από τον ίδιο, κράτησε δυόμισι χρόνια. κυρίως λόγω έλλειψης χρημάτων. Τελικά τα ολοκλήρωσε με οικονομική στήριξη της τοπικής κυβέρνησης.

Ανάμεσα στους πρώτους που είδαν υλικό ήταν ο Monroe Wheeler, διευθυντικό στέλεχος του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, ο οποίος του ζήτησε να πραγματοποιήσει την παγκόσμια πρεμιέρα στο ΜοΜΑ. Χρειάστηκαν δέκα μερόνυχτα ατέλειωτης εργασίας ώστε να ολοκληρώσουν το μοντάζ και να φτάσει στην Αμερική η κόπια χωρίς υπότιτλους. Αλλά όσοι ήταν τυχεροί και την είδαν σε εκείνη την πρώτη ημιτελή εκδοχή του 1954 είδαν ένα αριστούργημα μεγάλου λυρισμού και αυθεντικής ομορφιάς, έναν ύμνο στον άνθρωπο που παλεύει για την επιβίωσή του σε μια χώρα που σταδιακά αφήνει πίσω της την παράδοση και προχωράει προς ένα αβέβαιο και διαφορετικό μέλλον.

Όλα αυτά τα είχε νιώσει και ο ίδιος ο Ρέι μεγαλώνοντας ως ορφανός με τη χήρα μητέρα του. Η ταινία, που στα ελληνικά αποδόθηκε ως «Το τραγούδι του δρόμου», είναι μια ινδική εκδοχή του ιταλικού νεορεαλισμού και αποτελεί ουσιαστικά το πρώτο μέρος της περίφημης «Τριλογίας του Άπου», αποτέλεσε δε μεγάλη επιτυχία το 1955 στους κινηματογράφους της Βεγγάλης, ενώ το 1956 απέσπασε το βραβείο ουμανιστικού κινηματογράφου στις Κάννες. 

Σατγιαζίτ Ρέι Facebook Twitter
Apur Sansar («Ο κόσμος του Απού»)

Η αμέσως επόμενη ταινία του, το «Aparajito» («Ο ανίκητος»), και συνέχεια της προηγούμενης, δεν άρεσε στους συμπατριώτες του, ωστόσο ταξίδεψε μέχρι τη Βενετία και επέστρεψε με τον Χρυσό Λέοντα.

Αφού γύρισε και μια κωμική εκδοχή με ίδια θεματική, ολοκλήρωσε την τριλογία το 1959 με το «Apur Sansar» («Ο κόσμος του Απού»). Παρόλο που δεν υπήρχε πτυχή της παραγωγής που να μην περνάει από τα χέρια του (αφίσες, σκηνογραφία, κοστούμια – στις πρώτες ταινίες τη μουσική υπογράφει ο Ραβί Σανκάρ, αλλά σταδιακά άρχισε να γράφει ο ίδιος τη μουσική για τις ταινίες του), δεν έπαψε να ασχολείται με τη γραφιστική αλλά και με τη συγγραφή βιβλίων, δημιουργώντας πολύ γνωστούς χαρακτήρες της ινδικής ποπ κουλτούρας. 

Ο Ρέι σκηνοθέτησε συνολικά τριάντα έξι ταινίες που χαρακτηρίζονται κυρίως από μια ρεαλιστική και λιτή φόρμα, φέροντας έναν βαθύ ανθρωπισμό, ενώ θεματικά επανέρχεται συχνά στη διάσταση μεταξύ της παραδοσιακής πλευράς της Ινδίας και των εκσυγχρονιστικών διαδικασιών.

Αν και δεν κάνει πολιτικές αναζητήσεις, τον απασχολούν ζητήματα όπως η θέση της γυναίκας, η αποικιοκρατία και οι άκαμπτες δομές της κοινωνίας της Βεγγάλης. Οι ταινίες του αναφέρονται στην παρακμή της φεουδαρχίας και στην ανάδυση μιας φιλόδοξης αστικής τάξης και σε αυτές συνυπάρχουν με εντυπωσιακή αρμονία και ένα πολύ προσωπικό στυλ οι ινδουιστικές θρησκευτικές παραδόσεις και η ινδική μυθολογία με τον κοινωνικό προβληματισμό και το κριτικό βλέμμα του.

Το πλούσιο έργο του Ρέι, μεγαλεπήβολο και αυθεντικό, έχει καλύψει κάθε πιθανό είδος, από το ντοκιμαντέρ (π.χ. για τον μεγάλο δάσκαλό του Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ) και τις ταινίες whodunit έως τις κωμωδίες και τα μιούζικαλ αλά Μπόλιγουντ.

Σε αρκετές από τις αριστουργηματικές του ταινίες, όπως το «Μουσικό Δωμάτιο» (1958), η «Μοναχική Σύζυγος» (1964, εμπνευσμένη από νουβέλα του Ταγκόρ), οι «Σκακιστές» (1977), που χαρακτηρίστηκε σαιξπηρικής ευφυΐας, συναντιούνται τα υπαρξιακά δεινά, τα ανθρώπινα πάθη αλλά και η δυτική ουμανιστική παράδοση με την εσωτερικότητα της Ανατολής.

Αυτό τον ανάγει αδιαμφισβήτητα σε μεγάλο auteur, αλλά εξίσου αδιαμφισβήτητο είναι ότι, έχοντας εμπλακεί προσωπικά σε όλα τα στάδια δημιουργίας των ταινιών του, από το σενάριο μέχρι τη σκηνοθεσία και από τη σύνθεση της μουσικής μέχρι τον σχεδιασμό των αφισών, αυτές οι 36 «χειροποίητες» ταινίες αποδεικνύουν την ολιστική προσέγγισή του ως δημιουργού. 

Σατγιαζίτ Ρέι Facebook Twitter
«Η μεγάλη πόλη»

Εκτός από τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία, έχει κερδίσει μία Χρυσή και δύο Αργυρές Άρκτους στην Μπερλινάλε, δύο ειδικά βραβεία στις Κάννες, 36 νίκες στα Εθνικά Βραβεία της Ινδίας και πολλές ακόμη διεθνείς διακρίσεις, με αποκορύφωμα ένα τιμητικό Όσκαρ για το σύνολο της προσφοράς του στον κινηματογράφο το 1992.

Ίσως σημαντικότερο όλων είναι η τεράστια εκτίμηση που τρέφουν γι' αυτόν διάσημοι ομότεχνοί του και οι αναφορές τους σε αυτόν. Χαρακτηριστική η περίπτωση του Ακίρα Κουροσάβα, που είπε ότι «αν δεν έχεις δει το σινεμά του Ρέι, είναι σαν να μην έχεις δει ποτέ σου τον ήλιο ή το φεγγάρι».

Πέθανε σε ηλικία μόλις 71 χρονών το 1992 σε κλινική της αγαπημένης του Καλκούτας, της πόλης που δεν εγκατέλειψε ποτέ, αρνούμενος να ξενιτευτεί ή να γυρίσει ταινία σε άλλη χώρα, και κυρίως σε άλλη γλώσσα από αυτή με την οποία μεγάλωσε. Να σημειώσουμε ότι για χρόνια κυκλοφορούσε μια φήμη ότι ο περίφημος «Ε.Τ.» του Σπίλμπεργκ βασίζεται σε σενάριο του Ρέι του 1967, το οποίο ήθελε να γυρίσει με τον Μάρλον Μπράντο και τον Πίτερ Σέλερς. Ποτέ δεν πήρε έγκριση, ωστόσο βρισκόταν στα συρτάρια μεγαλοπαραγωγών του Χόλιγουντ. 

Στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδας παρουσιάζονται μερικές από τις πιο δημοφιλείς ταινίες του, αυτές που απαρτίζουν την «Τριλογία του Απού» ( «Το τραγούδι του δρόμου», «Ο ανίκητος», «Ο κόσμος του Απού»), «Ο Άγιος», «Η μοναχική σύζυγος», «Η μεγάλη πόλη» κ.ά. 

Σατγιαζίτ Ρέι Facebook Twitter
Αφίσα της ταινίας «Ο Άγιος»

«Πέρασμα στην Ινδία με τη ματιά του Σατγιαζίτ Ρέι»
6-20 Φεβρουαρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Θα προβληθούν 9 μεγάλου μήκους ταινίες μυθοπλασίας του, ανάμεσά τους και η σπουδαία «Τριλογία του Απού».
Oι ταινίες θα παιχτούν σε αποκατεστημένες κόπιες, με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους.

Το αφιέρωμα θα παρουσιαστεί ταυτόχρονα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα εδώ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ