Το ChatGPT μπερδεύει τον Ρίτσο με τον Εμπειρίκο

ChatGPT Facebook Twitter
Στα ελληνικά το ChatGPT φαίνεται να λειτουργεί σε πιο ανοίκειο περιβάλλον.
0

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΤΡΥΝΣΗ μιας εντυπωσιασμένης φίλης και ακούγοντας διαρκώς για το ChatGPT, αποφάσισα κι εγώ να το δοκιμάσω. Ομολογώ ότι με εξέπληξε ευχάριστα σε αρκετές από τις απαντήσεις του, αλλά δεν νομίζω ότι στάθηκε ακριβώς αντάξιο του hype που έχει δημιουργηθεί γύρω από αυτό.

Το χρησιμοποίησα κυρίως στα αγγλικά, που είναι και η μητρική του γλώσσα. «Είμαι», διευκρίνιζε διαρκώς, «ένα γλωσσικό μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης». «Ως γλωσσικό μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης, δεν έχω προσωπικές εμπειρίες ή συναισθήματα και δεν εξελίσσομαι στην αντίληψή μου για τον κόσμο με τον ίδιο τρόπο που μπορεί να το κάνει ένας άνθρωπος».

Έτσι ξεκινά συχνά τις απαντήσεις του, συμπληρώνοντας, όμως, στη συνέχεια, με τη χρήση κατάλληλων εκφράσεων, πληροφορίες που αντλεί από σώματα κειμένων με τα οποία έχει αλληλεπιδράσει.

Όταν του ζήτησα κάποιες πληροφορίες σχετικά με Έλληνες ποιητές, το ChatGPT μάλλον τα ‘παιξε λίγο. Ήξερε να μου πει ότι ο Σεφέρης ήταν νομπελίστας, αλλά αδυνατούσε να γράψει ένα ποίημα στο στυλ του στα ελληνικά, ενώ στα αγγλικά το αποτέλεσμα δεν ήταν και τόσο Σεφέρης. Νομίζω ότι όταν ο αλγόριθμος διαβάζει ένα ποίημα θεωρεί ότι πρέπει πάντα να αναζητά φράσεις με ρίμα.

Έχει σημασία το ότι διαρκώς υπενθυμίζει το τι είναι. Ένας από τους κινδύνους που έχει η χρήση του είναι η δημιουργία της ψευδαίσθησης ότι συνομιλείς με πραγματικό πρόσωπο. Συχνά επαναλαμβάνει πράγματα με τέτοιο τρόπο που είναι λες και σου υπενθυμίζει αυτό που γνώριζες εκ των προτέρων, ότι πρόκειται τελικά για έναν αλγόριθμο. Παρ’ όλα αυτά, η αμεσότητα με την οποία σου απαντά σε ωθεί να το ξεχάσεις αυτό προσωρινά ή έστω να δοκιμάσεις να το ξεχάσεις.

Ο κίνδυνος είναι να γίνει «φίλος» σου. Ειδικά σε μια περίοδο ανάγκης, τι πιο ιδανικό από έναν δυνητικά παντογνώστη φίλο. «Δεν έχω συναισθήματα», διευκρινίζει όμως το ChatGPT. Είναι απλώς κυνικό.

Πόσο εύκολο λοιπόν είναι να υπάρξει ψυχική προσκόλληση σε ένα ομιλούν αντικείμενο; Ένα αντικείμενο που είναι ικανό να γράφει λογοτεχνικά αποσπάσματα στο στυλ του Χέρμαν Μέλβιλ ή ποιήματα στο στυλ του Ουόλτ Ουίτμαν, που μπορεί να σου προτείνει τρόπους για να προσεγγίσεις ανθρώπους που θες να γίνουν φίλοι σου, να σου γράψει μια εργασία σε μια ώρα ανάγκης ή ακόμα να πετύχει στις εξετάσεις και να σου δώσει ένα πτυχίο. Η προσκόλληση μοιάζει, μετά από όλα αυτά, σχεδόν σαν υποχρέωση.

Πάντως, παρά την ικανότητα που έχει στο να αφομοιώνει πληροφορίες, το ChatGPT δεν έχει μακροπρόθεσμη μνήμη για να μπορεί να επανέλθει σε μια προηγούμενη συζήτηση – τουλάχιστον σύμφωνα με τις δηλώσεις του. Αυτό θα απαιτούσε μεγαλύτερη υπολογιστική ισχύ και ταυτόχρονα μια θυσία της ταχύτητας απόκρισής του. Μπορείς, όμως, να αποθηκεύσεις μια συνομιλία σου ή να τραβήξεις φωτογραφίες της.

ChatGPT: Κινδυνεύουμε από την Τεχνητή Νοημοσύνη; Facebook Twitter
Πόσο εύκολο λοιπόν είναι να υπάρξει ψυχική προσκόλληση σε ένα ομιλούν αντικείμενο;

Η έλλειψη μακροπρόθεσμης μνήμης το αποτρέπει επίσης από το να γίνει όντως παντογνώστης. Να μην έχει, δηλαδή, πια απλώς πρόσβαση σε ένα πλήθος σωμάτων κειμένου, αλλά να μπορεί να συγκρατεί και όλες τις πληροφορίες που καταχωρούν οι χρήστες του. Ποιος μας λέει ότι δεν το κάνει ήδη; Μόνο η ταχύτητα των απαντήσεων που δίνει.

Όταν του ζήτησα κάποιες πληροφορίες σχετικά με Έλληνες ποιητές, το ChatGPT μάλλον τα ‘παιξε λίγο. Ήξερε να μου πει ότι ο Σεφέρης ήταν νομπελίστας, αλλά αδυνατούσε να γράψει ένα ποίημα στο στυλ του στα ελληνικά, ενώ στα αγγλικά το αποτέλεσμα δεν ήταν και τόσο Σεφέρης. Νομίζω ότι όταν ο αλγόριθμος διαβάζει ένα ποίημα θεωρεί ότι πρέπει πάντα να αναζητά φράσεις με ρίμα. Τόσο νέος, κι όμως τόσο παλιός.

Ύστερα, μπέρδευε τον Ρίτσο με τον Εμπειρίκο. Όταν του ζήτησα έναν στίχο του δεύτερου, μου απάντησε με έναν στίχο από τη «Σονάτα του σεληνόφωτος» του πρώτου. Πράγμα που μπορούσες να διαπιστώσεις με μια απλή αναζήτηση. Τόσο δύσκολο ήταν γι’ αυτό να το καταλάβει; Πάντως με είχε προειδοποιήσει ότι μπορεί να μην τα καταφέρει. Μιλάμε για ένα chatbot, παραλίγο να το ξεχάσω.

Στα ελληνικά φαίνεται να λειτουργεί σε πιο ανοίκειο περιβάλλον. Μοιάζει σαν να κάνει αυτόματη μετάφραση αγγλικών φράσεων. Επανήλθα στα αγγλικά και το ρώτησα σχετικά με τους περιορισμούς στον προγραμματισμό του. «Εξυπηρετούν την ταχύτητα της απόκρισης», μου επανέλαβε.

Από το 2016 που το AlphaGo κατάφερε να νικήσει τον Lee Sedol, έναν κορυφαίο παίκτη του επιτραπέζιου παιχνιδιού Go, έχουν ξεκινήσει να εκφράζονται δημόσια σοβαρές ανησυχίες για το πού πάει η τεχνητή νοημοσύνη. Για να μπορέσει, βέβαια, ένας αλγόριθμος τεχνητής νοημοσύνης να «ξεφύγει» από την ενασχόλησή του με συγκεκριμένους τομείς στους οποίους έχει εκπαιδευτεί και να μεταφέρει αυτήν του τη γνώση σε ένα άλλο πλαίσιο, απαιτούνται ακόμα μεγάλα βήματα.

Αλλά ποιος είναι ο σκοπός; Μοιάζει σαν να παίζουμε ένα παιχνίδι όπου αναζητούμε εκ των υστέρων έναν λόγο ύπαρξης για τα αποτελέσματά του. Δεν εμπιστευόμαστε, άραγε, αρκετά τον εαυτό μας για να κάνει τις δουλειές που μπορεί να αντικαταστήσουν οι «έξυπνοι» αλγόριθμοι; Θέλουμε να ασχοληθούμε με άλλες δουλειές και να βγάζουν οι αλγόριθμοι τη «λάντζα»;

Έτσι σκεφτόντουσαν κάποιοι παλιοί οραματιστές του 19ου αιώνα και υμνούσαν την τεχνολογική εξέλιξη. Οι τεράστιες αλλαγές που συντελέστηκαν στις δυτικές κοινωνίες στα επόμενα χρόνια επικύρωσαν αλλά και διέψευσαν τις ελπίδες τους. Οι υποδομές, για παράδειγμα, βελτιώθηκαν. Ταυτόχρονα οι τεχνολογικές μεταβολές αλλοίωσαν σε επικίνδυνο βαθμό το περιβάλλον. Η βιομηχανική εξόντωση πληθυσμών ήταν το όριο στο οποίο έφτασε η δογματική κατάφαση στην τεχνική πρόοδο.

Η έρευνα και τα αποτελέσματα της τεχνητής νοημοσύνης είναι εντυπωσιακά. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό να συνομιλείς με ένα πρόγραμμα όπως το ChatGPT και να νιώθεις λες και μιλάς σε άνθρωπο. Αλλά πού πάει αλήθεια όλο αυτό; Είναι άραγε αντίθεση στην πρόοδο να αναρωτιέσαι μήπως τελικά όλο αυτό το μόνο που θα προκαλέσει είναι να επιτείνει την απομύζηση της φύσης και του ανθρώπου;

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Inquire #1 - Γιατί θεωρείται τόσο σημαντική η νίκη της τεχνητής νοημοσύνης στο Go;

Τech & Science / Inquire #1 - Γιατί θεωρείται τόσο σημαντική η νίκη της τεχνητής νοημοσύνης στο Go;

NEA ΣΤΗΛΗ | Ερωτήσεις και απαντήσεις επιστημονικής και τεχνολογικής φύσης. Μπορείτε να υποβάλλετε κι εσείς ερωτήματα ή να λάβετε μέρος στη συζήτηση, συμπληρώνοντας τη φόρμα στο τέλος του ποστ.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΟΖΕΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπάω»

Lifo Videos / «Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπώ»

Η Κέλλυ Καμπάκη, μητέρα της 21χρονης Έμμας που σκοτώθηκε στο τροχαίο της Θεσσαλονίκης, αφηγείται τη στιγμή που την είδε ζωντανή για τελευταία φορά, τη νύχτα που έμαθε για το δυστύχημα και τον αγώνα της να κρατήσει ζωντανό το φως που άφησε πίσω το παιδί της.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

H κατάσταση των πραγμάτων / Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

Η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμη αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μαρία Καραμανώφ, εξηγεί γιατί η προστασία του περιβάλλοντος έχει μεταφερθεί από την πολιτική βούληση στις δικαστικές αίθουσες και τι σημαίνει αυτό για τη δημοκρατία και την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

H κατάσταση των πραγμάτων / Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, η ανάγκη για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του δασικού πλούτου είναι επιτακτική. Μπορεί η φύση να αναγεννηθεί μόνη της ή απαιτείται τεχνητή αναδάσωση; Πότε αφήνουμε τη φυσική αναγέννηση να λειτουργήσει και πότε χρειάζεται παρέμβαση; Τι σημαίνει στην πράξη η αποκατάσταση ενός καμένου οικοσυστήματος και πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γκαλ Ρομπίσα: «Ζούμε σε μια χώρα που ακόμα κι ένα ποτό ή ένα σινεμά μοιάζει πολυτέλεια»

Lifo Videos / Γκαλ Ρομπίσα: «Στη χώρα μας πρέπει να παλέψεις για να πληρώσεις το νοίκι σου»

Από τη μνήμη των προγόνων του που επιβίωσαν από το Ολοκαύτωμα μέχρι τη σύγχρονη πραγματικότητα της ανασφάλειας, της ακρίβειας και της επιφανειακής εικόνας. Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του μιλά στη LifO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ