Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Concetto spaziale, Attesa, 1959. Collezione Prada, Μιλάνο

Λούτσιο Φοντάνα: Ο καλλιτέχνης που «μαχαίρωνε τους πίνακές του

0

Ο Φοντάνα είναι παγκοσμίως γνωστός για τα Tagli, τους τεμαχισμένους καμβάδες που συνόψισαν και επανερμήνευσαν δεκαετίες έρευνας γύρω από τον χώρο και την εννοιολογική αξία της χειρονομίας.

Ωστόσο το έργο του περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών μέσων, όπως η γλυπτική, που υπήρξε αναπόσπαστο μέρος του έργου του και καθοριστική για την εξέλιξή του και μια ευκαιρία να δοκιμάσει και να θέσει σε εφαρμογή την ανταλλαγή μεταξύ μορφής, χρώματος, ύλης και χώρου, μέσα από μια διαλεκτική σχέση μεταξύ αφηρημένου και παραστατικού, χωρικού και μπαρόκ, δουλεύοντας με τερακότα, σκυρόδεμα, πηλό, γύψο, μέταλλο, γυαλί και ξύλο.

Λίγοι καλλιτέχνες έχουν ασκήσει τόση επιρροή με μια μοναδική χειρονομία όσο ο Λούτσιο Φοντάνα που έκοψε τους καμβάδες του, κάτι που συνέβη όταν είχε ήδη διακριθεί στον χώρο της τέχνης και βρισκόταν στην έκτη δεκαετία της ζωής του.

Πέρα από αυτό, η πολιτιστική αξία και η επιρροή του φτάνει στις μέρες μας, με τον ίδιο να θεωρείται όχι μόνο καινοτόμος, αλλά και ο πρώτος Ευρωπαίος καλλιτέχνης που προώθησε με επιτυχία την έννοια της κατασκευής της τέχνης ως παράστασης, σε μια πορεία που ξεκίνησε από τη γλυπτική πριν περάσει στη ζωγραφική και τέλος στις πρωτοποριακές του εγκαταστάσεις φωτός.

Λίγοι καλλιτέχνες έχουν ασκήσει τόση επιρροή με μια μοναδική χειρονομία όσο ο Λούτσιο Φοντάνα που έκοψε τους καμβάδες του, κάτι που συνέβη όταν είχε ήδη διακριθεί στον χώρο της τέχνης και βρισκόταν στην έκτη δεκαετία της ζωής του. Πέρα από αυτό, η πολιτιστική αξία και η επιρροή του φτάνει στις μέρες μας, με τον ίδιο να θεωρείται όχι μόνο καινοτόμος, αλλά και ο πρώτος Ευρωπαίος καλλιτέχνης που προώθησε με επιτυχία την έννοια της κατασκευής της τέχνης ως παράστασης.

Ο Φοντάνα γεννήθηκε στο Rosario de Santa Fe της Αργεντινής το 1899, από Ιταλούς γονείς, και μετακόμισε στην Ιταλία το 1905 για να σπουδάσει. Όπως πολλοί από τους Ιταλούς φουτουριστές, το έργο και τις προοπτικές των οποίων θαύμαζε, κατατάχθηκε εθελοντικά στον ιταλικό στρατό κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, από το 1916 έως το 1918. Αποστρατεύτηκε αφού είχε τραυματιστεί στο χέρι.

Αν και αρχικά το εκκολαπτόμενο φασιστικό κίνημα στην Ιταλία άσκησε μια ιδιαίτερη έλξη επάνω του, η εμπειρία του από τον πόλεμο τον έκανε επιφυλακτικό στο να πάρει μέρος στις πολιτικές εντάσεις που σιγόβραζαν εκείνη την εποχή.

Ξεφεύγοντας από την πολιτική αναταραχή της Ευρώπης, ο Φοντάνα επέστρεψε στην Αργεντινή το 1921 και άρχισε να κατασκευάζει προτομές για το εργαστήριο του πατέρα του, το οποίο ειδικευόταν στην κατασκευή γλυπτών για νεκροταφεία.

Το 1927 επέστρεψε στην Ιταλία και σπούδασε μαζί με τον Fausto Melotti υπό τον γλύπτη Adolfo Wildt, στην Accademia di Brera από το 1928 έως το 1930.

Ήδη από το 1925, κέρδισε την αναγνώριση των κριτικών για τα γλυπτά του με αφηρημένες ανθρώπινες μορφές και ασυνήθιστα υλικά, όπως το «Homo nero», 1930, το οποίο επικάλυψε με πίσσα. Έκανε πολλά γλυπτικά και αρχιτεκτονικά έργα για το φασιστικό καθεστώς στην Ιταλία, συμπεριλαμβανομένης μιας χαμένης πλέον προτομής του ίδιου του Μπενίτο Μουσολίνι, πράγμα που αμαύρωσε τη φήμη του για δεκαετίες.

Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
O Lucio Fontana το 1962. Φωτο: Courtesy Filip Tas

Παρουσίασε την πρώτη του έκθεση το 1930, η οποία διοργανώθηκε από την γκαλερί Il Milione του Μιλάνου. Κατά την επόμενη δεκαετία ταξίδεψε στην Ιταλία και τη Γαλλία, συνεργαζόμενος με αφηρημένους και εξπρεσιονιστές ζωγράφους.

Το 1935 έγινε μέλος της ένωσης Abstraction-Création στο Παρίσι και από το 1936 έως το 1949 φιλοτέχνησε εξπρεσιονιστικά γλυπτά από κεραμικό και μπρούντζο. Το 1939 εντάχθηκε στην ομάδα Corrente, μια ομάδα εξπρεσιονιστών καλλιτεχνών του Μιλάνου.

Σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ο Φοντάνα δίδασκε σε παραδοσιακές σχολές τέχνης στην Αργεντινή, συμπεριλαμβανομένης της Escuela Nacional de Bellas Artes «Manuel Belgrano» στο Μπουένος Άιρες. Το 1946 συνίδρυσε την πειραματική Σχολή Τεχνών Altamira στο Μπουένος Άιρες.

Ως καθηγητής γλυπτικής, βοήθησε στην προώθηση της φιλοσοφίας της σχολής ότι υπό το φως των πρόσφατων επιστημονικών ανακαλύψεων, μια νέα τέχνη ήταν απαραίτητη για να αντικατοπτρίζει τον σύγχρονο κόσμο. Ενθάρρυνε τους σπουδαστές του να υιοθετήσουν νέες εννοιολογικές προσεγγίσεις στη δημιουργία τέχνης, προτρέποντάς τους να εγκαταλείψουν τη ζωγραφική για να κάνουν καινοτόμα τέχνη, για παράδειγμα προβάλλοντας φως.

Υπό την καθοδήγηση του Φοντάνα, το 1946 οι καλλιτέχνες και οι σπουδαστές της Σχολής Τεχνών Altamira δημοσίευσαν το «Manifesto Blanco» («Λευκό Μανιφέστο»), ένα φυλλάδιο που έθετε τους στόχους για τη δημιουργία μιας «χωροταξικής» τέχνης. Ζητούσε η τέχνη αυτή να συνεργαστεί με την τεχνολογία της εποχής για να επιτύχει μια ριζοσπαστική νέα μορφή που θα συνδύαζε την αρχιτεκτονική, τη γλυπτική και τη ζωγραφική, καθώς και να αγκαλιάσει το υποσυνείδητο. Οι ιδέες που διατυπώθηκαν στο μανιφέστο επηρέασαν μεγάλο μέρος του ώριμου έργου του Φοντάνα.

Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Concetto Spaziale, La Fine di Dio, 1963. © Centre Pompidou
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Concetto Spaziale, La Fine di Dio, 1964. © Centre Pompidou

Είχε εμμονή με την έννοια του διαστήματος και των διαστημικών ταξιδιών. Ίδρυσε το καλλιτεχνικό κίνημα Spatialismο το 1947, λίγο καιρό αφότου οι πρώτες φωτογραφίες της Γης που τραβήχτηκαν από πύραυλο εμφανίστηκαν σε περιοδικά σε όλο τον κόσμο. Άρχισε να τρυπά καμβάδες και έργα σε χαρτί με τη σειρά Buchi - Holes, 1949-68.

«Δεν είναι αλήθεια ότι έκανα τρύπες στον καμβά για να τον καταστρέψω, όχι, έκανα τρύπες για να ανακαλύψω, να βρω το σύμπαν μιας άγνωστης διάστασης», έλεγε, εξηγώντας τον τύπο της «καταστροφικής» τεχνικής του, με τα κοψίματα να γίνονται στον καμβά που ήταν ζωγραφισμένος με μονοχρωματικά υπόβαθρα. Συχνά επένδυε την πίσω πλευρά των καμβάδων του με μαύρη γάζα, ώστε το σκοτάδι να λαμπυρίζει πίσω από τις ανοιχτές τομές και να δημιουργεί μια μυστηριώδη αίσθηση βάθους.

Το 1947 δημιούργησε ένα «Μαύρο Χωρικό Περιβάλλον», ένα δωμάτιο βαμμένο μαύρο, το οποίο θεωρήθηκε ότι προμήνυε την τέχνη του Περιβάλλοντος.

Ο Φοντάνα συνέχισε αυτή την αναζήτηση με έργα όπως το «Ambiente Spaziale» (1949), ένα πρωτοποριακό παράδειγμα καλλιτεχνικής εγκατάστασης που αποτελείται από ένα αφηρημένο αντικείμενο βαμμένο με φωσφορίζουσα μπογιά και φωτισμένο με νέον, και το «La fine di Dio» (1963-64), μια σειρά από διάτρητους καμβάδες σε σχήμα αυγού, οι οποίοι, όπως εξήγησε, σήμαιναν «το άπειρο, κάτι αδιανόητο, το τέλος της παραστατικής αναπαράστασης, την αρχή του τίποτα».

Lucio Fontana Ambiente spaziale... 1948-49 recontruction 1974/2014

Γύρω στο 1960, ο Φοντάνα άρχισε να επανεφευρίσκει τις τομές και τις διατρήσεις που χαρακτήριζαν το πολύ προσωπικό του στυλ μέχρι τότε, καλύπτοντας τους καμβάδες με στρώματα παχιάς λαδομπογιάς που εφαρμοζόταν με το χέρι και το πινέλο και χρησιμοποιώντας ένα νυστέρι ή ένα μαχαίρι Stanley για να δημιουργήσει μεγάλες ρωγμές στην επιφάνειά τους.

Το 1961, μετά από πρόσκληση να συμμετάσχει μαζί με τους καλλιτέχνες Jean Dubuffet, Mark Rothko, Sam Francis και άλλους σε μια έκθεση σύγχρονης ζωγραφικής με τίτλο «Τέχνη και στοχασμός», που πραγματοποιήθηκε στο Palazzo Grassi της Βενετίας, δημιούργησε μια σειρά 22 έργων αφιερωμένη στην πόλη της λιμνοθάλασσας. Χειρίστηκε το χρώμα με τα δάχτυλά του και διάφορα εργαλεία για να δημιουργήσει αυλάκια, συμπεριλαμβάνοντας μερικές φορές διάσπαρτα θραύσματα γυαλιού Μουράνο.

Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Concetto Spaziale, New York 10, 1962.

Μετά την πρώτη του έκθεση στη Νέα Υόρκη το 1961 στην γκαλερί Martha Jackson, δημιούργησε μια σειρά μεταλλικών έργων, που έγιναν μεταξύ 1961 και 1965, από μεγάλα φύλλα γυαλιστερού και γρατζουνισμένου χαλκού, τρυπημένα και χαραγμένα, που διαπερνούνται από δραματικές κάθετες χειρονομίες οι οποίες θυμίζουν τη δύναμη της κατασκευής της Νέας Υόρκης, το μέταλλο και το γυαλί των κτιρίων.

Η επιθυμία του Φοντάνα να πάει «πέρα» από το έργο, επεκτείνοντας την έννοια του πίνακα πέρα από το πλαίσιο ή την επιφάνειά του, επαναπροσδιορίζοντας την ίδια την ιδέα του έργου τέχνης, τον έκανε διάσημο με πιο απλά λόγια: «Αυτός που τρυπάει τους καμβάδες».

Ως ιδρυτής του χωροταξισμού, πρότεινε τη σύνθεση ανάμεσα στο χρώμα, τον ήχο, τον χώρο, την κίνηση και τον χρόνο σε έναν νέο τύπο τέχνης και μιλούσε για μια νέα «χωρική» τέχνη, σύμφωνη με το πνεύμα της μεταπολεμικής εποχής. Αποκήρυξε τον απατηλό ή «εικονικό» χώρο της παραδοσιακής ζωγραφικής με καβαλέτα και επιδίωξε να ενώσει την τέχνη και την επιστήμη για να προβάλει το χρώμα και τη μορφή στον πραγματικό χώρο με τη χρήση σύγχρονων τεχνικών όπως ο φωτισμός νέον και η τηλεόραση.

Οι «πλαστικές συγκινήσεις και συναισθήματα χρώματος που προβάλλονται στον χώρο» για τις οποίες έγραψε στα μανιφέστα του προωθούσαν την τέχνη ως χειρονομία, παρά ως δημιουργία ενός διαρκούς φυσικού έργου.

Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Concetto Spaziale, 1959. Painted terracotta, graffiti and cut. Courtesy of Bailly Gallery.

Με τους τεμαχισμένους καμβάδες του, προσπαθεί να αναδημιουργήσει τη γλώσσα της ζωγραφικής και της γλυπτικής, την προσαρμογή τους στην επιστημονική και τεχνική πρόοδο. Επιδιώκει να δημιουργήσει χωρικές επιδράσεις μέσω της «υλικής ασυνέχειας του καμβά», μια χειρονομία που τον κάνει να διαφέρει από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, που άνθιζε την ίδια περίοδο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στη Νέα Υόρκη, με την αποσύνδεση από το καβαλέτο και από τον ίδιο τον πίνακα για να συλλάβει τον χρόνο και την κίνηση, τα οποία πιστεύει ότι είναι οι κύριες αρχές του έργου και θέλοντας να δημιουργήσει έργα «για τη νέα εποχή» με μια μελλοντική διάσταση στην οποία θα μπορούσε να δείξει τον «αυθεντικό χώρο του κόσμου».

Είναι μοναδική η περιγραφή της τεχνικής του. Ενώ η επιφάνεια του καμβά, μια καθαρή μονοχρωμία, ήταν ακόμη υγρή, τοποθετούσε το έργο σε ένα καβαλέτο και το έκοβε με ένα μαχαίρι Stanley με μία μόνο, ακριβή κίνηση προς τα κάτω. Δεν υπήρχε περιθώριο λάθους: αν η τομή παρέκκλινε από την επιθυμητή γραμμή του Φοντάνα, ολόκληρος ο καμβάς καταστρεφόταν. Η τομή, τόσο ανεπανάληπτη όσο και η πινελιά, δεν μπορούσε να διορθωθεί.

Στη συνέχεια άνοιγε απαλά την τομή με το χέρι του, μια χειρονομία που περιγράφεται από έναν στενό φίλο του ως «χάδι». Εγκαινίασε μια ρωγμή στην καλλιτεχνική σύμβαση που επρόκειτο να διαπεράσει την ίδια την έννοια της τέχνης και να ανοίξει έναν φιλοσοφικό διάλογο με τη δυνατότητα της τέταρτης διάστασης.

Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
«Κάνω μια τρύπα στον καμβά για να αφήσω πίσω μου τις παλιές εικαστικές φόρμουλες, τη ζωγραφική και την παραδοσιακή άποψη για την τέχνη και δραπετεύω, συμβολικά, αλλά και υλικά, από τη φυλακή της επίπεδης επιφάνειας», λέει σε μια συνομιλία του με τον Tommaso Trini, το 1968.

Τα τελευταία χρόνια της καριέρας του ο Φοντάνα άρχισε να ενδιαφέρεται όλο και περισσότερο για τη σκηνοθεσία του έργου του στις πολλές εκθέσεις που τον τίμησαν παγκοσμίως, καθώς και για την ιδέα της καθαρότητας που επιτυγχάνεται στους τελευταίους λευκούς καμβάδες του.

Παίρνει μέρος στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1966 με τον εμβληματικό λευκό καμβά με μια τομή, το «Concetto Spaziale», και τιμάται με το διεθνές Μεγάλο Βραβείο Ζωγραφικής, ενώ δυο χρόνια αργότερα, στην Ντοκουμέντα 4 στο Κάσελ, το 1968, έκανε μια μεγάλη χαρακιά ως το κέντρο ενός πάλλευκου λαβύρινθου, το «Ambiente spaziale bianco».

«Κάνω μια τρύπα στον καμβά για να αφήσω πίσω μου τις παλιές εικαστικές φόρμουλες, τη ζωγραφική και την παραδοσιακή άποψη για την τέχνη και δραπετεύω, συμβολικά, αλλά και υλικά, από τη φυλακή της επίπεδης επιφάνειας», λέει σε μια συνομιλία του με τον Tommaso Trini το 1968.

Οι πληγές στους καμβάδες, ο υπαινιγμός μιας αδιάκοπης σχισμής φλεγόμενης από ενέργεια, ανοίγουν ένα ψευδαισθητικό παράθυρο σε έναν άλλο κόσμο, παραπέμπουν στη δυναμική και στιγμιαία δύναμη του φωτός που ακτινοβολεί και σε έναν κόσμο καλλιτεχνικής πλάνης, το τέλειο σκηνικό ενός μόνιμου διαλόγου για τη συμβολική αξία του χρώματος και της μορφής, μια χειρουργική επέμβαση ακριβείας στα ίδια τα θεμέλια της γλυπτικής και της ζωγραφικής.

Ο Λούτσιο Φοντάνα πέθανε το 1968, στο Comabbio στην Ιταλία, απ' όπου καταγόταν η οικογένειά του.

Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Spatial Concept. Waiting, 1959. Rovereto, MART - Museo di Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto, Δάνειο από Ιδιωτική Συλλογή. © Fondazione Lucio Fontana
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Ritratto di Teresita, 1940. Fondazione Lucio Fontana, Milan. ©Fondazione Lucio Fontana, by SIAE 2019
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Concept spatial (Concetto spaziale), 1954. Ιδιωτική Συλλογή. © Fondazione Lucio Fontana, Bilbao, 2019
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Struttura al Neon per la IX Triennale di Milano, 1951/2019. Reconstruction autorisée par la Fondazione Lucio Fontana, Milan © Fondazione Lucio Fontana, Bilbao, 2019
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Campione olimpionico (Atleta in attesa), 1932. Collezione d’Arte e di Storia della Fondazione Cassa di Risparmio, Bologne, Italie © Fondazione Lucio Fontana, Bilbao, 2019
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Concetto spaziale, I Quanta, 1959. Ιδιωτική Συλλογή.
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Battaglia, 1947. Ιδιωτική Συλλογή.
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Concept spatial, Attentes (Concetto spaziale, Attese), 1959 Huile sur toile, incisions 90,8 × 90,8 cm Collection Olnick Spanu, New York © Fondazione Lucio Fontana, Bilbao, 2019
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Ambiente spaziale a luce rossa, 1967/2019. Reconstruction autorisée par la Fondazione Lucio Fontana – projet Pirelli HangarBicocca 2017
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Spatial Concept, Il Pane, 1954. Fondazione Lucio Fontana, Μιλάνο
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana (1899–1968) Concept spatial, Attente (Concetto Spaziale, Attesa), 1968 Toile, fente 61,4 × 50,3 cm Vitart, Switzerland © Fondazione Lucio Fontana, Bilbao, 2019
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Lucio Fontana, Concetto spaziale, Attesa, 1959. Collezione Prada, Μιλάνο
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Λεπτομέρειες έργων
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Λεπτομέρειες έργων
Λούτσιο Φοντάνα Facebook Twitter
Στην έκθεση παρουσιάζεται η εξίσου παραγωγική, αν και λιγότερο γνωστή περίοδος των τελευταίων χρόνων της ζωής του καλλιτέχνη, μια στιγμή όπου τα όρια μεταξύ ζωγραφικής και γλυπτικής είχαν σχεδόν εξαλειφθεί. Τα "Ellissi" (Ελλείψεις) (1967) και τα γλυπτά από μέταλλο που χαρακτηρίστηκαν από τους κριτικούς ως «διαστημικές κάψουλες» καταδεικνύουν την τελική φάση των αισθητικών αναζητήσεων του Fontana, στην οποία η εννοιολογική διάσταση έγινε πιο εμφανής.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη

Εικαστικά / Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη

Ζωγράφος, γραφίστας, κινηματογραφιστής, φωτογράφος, σχεδιαστής, ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή Αμερικανούς καλλιτέχνες πραγματοποιεί την πρώτη του αναδρομική έκθεση στο ΜοΜΑ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πλάτφορμς

Εικαστικά / Δέκα Χρόνια Platforms Project: Η ανεξάρτητη καλλιτεχνική σκηνή είναι εδώ πιο δυνατή από ποτέ

Με 62 πλατφόρμες, αποτελούμενες από 800 καλλιτέχνες που προέρχονται από 26 χώρες, η διεθνής έκθεση επιστρέφει δυναμικά με ένα πολύπλευρο πρόγραμμα στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM