ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Jantar Mantares

Τα μοναδικά αστρονομικά παρατηρητήρια της Ινδίας και τα μυστήριά τους

0

Στο κέντρο του Νέου Δελχί υπάρχει μια τεράστια κυκλική κατασκευή με κενά ανάμεσα στους μεγάλους τοίχους της. Το κόκκινο χρώμα την κάνει να ξεχωρίζει από όλα τα άλλα κτίρια.

Θα μπορούσε να είναι η περιγραφή μιας παιδικής χαράς ή ενός πάρκου για σκέιτ αλλά πρόκειται για ένα από τα πέντε αστεροσκοπεία που χτίστηκαν στην Ινδία μεταξύ 1724 και 1738.

Αυτοί οι δαιδαλώδεις όγκοι, οι οποίοι μοιάζουν περισσότερο με υλοποίηση των σχεδίων του Escher, σχεδιάστηκαν από τον Ινδό πρίγκιπα Jai Singh στο πλαίσιο ενός φιλόδοξου σχεδίου που επεδίωκε να θέσει την αρχιτεκτονική στην υπηρεσία της επιστήμης. Τα σχήματά τους καθιστούν δυνατή την πολύπλοκη αστρονομική ανάλυση, όπως η πρόβλεψη εκλείψεων, ο εντοπισμός της θέσης των άστρων και ο ακριβής προσδιορισμός της τροχιάς της Γης γύρω από τον Ήλιο.

Η μεγαλοπρέπεια του έργου γοητεύει τους επισκέπτες εδώ και αιώνες, τονίζοντας την ακρίβεια στις αστρονομικές μετρήσεις, η οποία κατέστη δυνατή χάρη στην ίδια την αρχιτεκτονική, σε μια εποχή που το τηλεσκόπιο χρησιμοποιούνταν ήδη στην Ευρώπη.

Τα πρώτα αστεροσκοπεία, που χτίστηκαν από τους Έλληνες και τους Πέρσες, περιείχαν στοιχεία που ενσωματώθηκαν σε αυτό το έργο, ωστόσο, κανένα δεν είναι τόσο πολύπλοκο και σε τόσο μεγάλη κλίμακα όσο εκείνα του Jai Singh.

Τα πέντε αστεροσκοπεία του χτίστηκαν σε διαφορετικές πόλεις της Ινδίας, αρκετά μακριά το ένα από το άλλο, γεγονός που υποδηλώνει την αναζήτηση της ακρίβειας, την οποία τόσο εκτιμούσε ο δημιουργός τους, καθώς, με αυτόν τον τρόπο θα ήταν δυνατή η σύγκριση μετρήσεων από διαφορετικές συντεταγμένες. Ωστόσο, ορισμένοι λένε ότι η προσπάθεια αυτή χρησίμευσε επίσης για να ενισχύσει την πολιτική θέση του Jai Singh, αυξάνοντας τη φήμη του. Οι πέντε κατασκευές έγιναν γνωστές ως «Jantar Mantar».

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Εσωτερικό του αστεροσκοπείου | courtesy Jantar Mantares

Η μεγαλοπρέπεια του έργου γοητεύει τους επισκέπτες εδώ και αιώνες, τονίζοντας την ακρίβεια στις αστρονομικές μετρήσεις, η οποία κατέστη δυνατή χάρη στην ίδια την αρχιτεκτονική, σε μια εποχή που το τηλεσκόπιο χρησιμοποιούνταν ήδη στην Ευρώπη.

Πρόκειται για μία από τις μεγάλες διαμάχες της ιστορίας των αστεροσκοπείων: γιατί ο Ινδός πρίγκιπας κατασκεύασε ένα τόσο μεγαλοπρεπές έργο και ταυτόχρονα τόσο ξεπερασμένο από πλευράς τεχνολογίας;

Μία από τις απαντήσεις αναφέρει ότι η επικοινωνία μεταξύ Δύσης και Ανατολής τον 18ο αιώνα ήταν πολύ περιορισμένη, ορισμένοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι ο πρίγκιπας δεν θα είχε γνώση αυτής της τεχνολογίας λόγω μιας απόφασης των συνομιλητών του που διαφωνούσαν με τις ηλιοκεντρικές θεωρίες και έκρυβαν την ύπαρξη τηλεσκοπίων.

Ωστόσο, η στάση του μπορεί να δικαιολογηθεί από μια απλή διαφορά οπτικής γωνίας, καθώς τα αστεροσκοπεία σχεδιάστηκαν υπό την επίδραση της ισλαμικής αστρονομίας, η οποία, σε αντίθεση με τη Δύση, αντιλαμβανόταν την επιστήμη σε σχέση με ότι θεωρούνταν ιερό.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Ο εξωτερικός χώρος μοιάζει με παιδική χαρά | courtesy Jantar Mantares

Η τελευταία εκδοχή είναι μέρος του σκεπτικού της απόφασης να συμπεριληφθεί το Jantar Mantar στην Τζαϊπούρ στον κατάλογο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, αναφέροντας ότι η συμπερίληψή του οφείλεται στο γεγονός ότι το αστεροσκοπείο «μαρτυρεί αρχαίες κοσμολογικές, αστρονομικές και επιστημονικές παραδόσεις, τις οποίες μοιράζεται ένα μεγάλο σώμα δυτικών, μεσανατολικών, ασιατικών και αφρικανικών θρησκειών σε μια περίοδο άνω των δεκαπέντε αιώνων».

Με αυτόν τον τρόπο, περπατώντας μέσα σε αυτές τις κατασκευές, καταλαβαίνει κανείς την «άρνηση» της τεχνολογίας εις βάρος μιας αρχιτεκτονικής η οποία αντιπροσωπεύει έναν ιστορικό πολιτισμό που αγκαλιάζει τον πλούτο της αισθητηριακής εμπειρίας στις τέχνες και τις επιστήμες του.

Πρόκειται για την υλοποίηση ενός τρόπου ζωής στον οποίο η παρατήρηση των φυσικών φαινομένων, συμπεριλαμβανομένης της κίνησης των άστρων και των πλανητών, αποτελεί μέρος της κοσμοθεωρίας και οριοθετεί μια σειρά από πρακτικές, όπως οι θρησκευτικές τελετουργίες, οι γεωργικές εργασίες, ακόμη και οι προσωπικές αποφάσεις για το πότε ή ποιον θα παντρευτεί κανείς.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Οι κοίλες κατασκευές του αστεροσκοπείου | courtesy Jantar Mantares

Προκειμένου να εκπέμπουν σταθερότητα και μονιμότητα, οι ασυνήθιστοι όγκοι και τα εντυπωσιακά σχήματα κατασκευάστηκαν από πέτρα και λιθοδομή, αποστασιοποιούμενα από την έλλειψη ακρίβειας των μεταλλικών οργάνων που χρησιμοποιούνταν εκείνη την εποχή, όπως ο αστρολάβος.

Σύμφωνα με έρευνα που ανέθεσε ο Jai Singh, τα όργανα αυτά θα έχαναν την ακρίβεια λόγω της φθοράς των κινούμενων μερών τους, οπότε αποφάσισε να δημιουργήσει συμπαγείς και μεγάλης κλίμακας όγκους, αυξάνοντας επίσης την ακρίβεια λόγω του μεγέθους τους. Μεταξύ των δεκάδων κατασκευών, ίσως η πιο εντυπωσιακή είναι η κατασκευή ύψους 27 μέτρων, η σκιά της οποίας κινείται με ταχύτητα τεσσάρων μέτρων την ώρα.

Από τα πέντε αστεροσκοπεία, όλα, εκτός από ένα, εξακολουθούν να υπάρχουν και να είναι ανοιχτά στο κοινό. Οι στατικές και μεγαλοπρεπείς μορφές τους βρίσκονται σε έναν χώρο που τόσο αισθητική όσο και μαθηματική αξία, γοητεύοντας τους τουρίστες αλλά και προσφέροντας στους κατοίκους της πόλης ένα μέρος για περισυλλογή και χαλάρωση.

Όπως ακριβώς έγραψε ο διάσημος Αργεντινός συγγραφέας Χούλιο Κορτάσαρ, όταν τα επισκέφθηκε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στην Ινδία τη δεκαετία του 1950, τα Jantar Mantares είναι χώροι όπου συνειδητοποιούμε την «τρύπα στον ιστό του χρόνου, αυτόν τον τρόπο ύπαρξης στο ανάμεσα, αυτό το άνοιγμα της ώρας με το οποίο αποκτούμε πρόσβαση στον άνεμο των άλλων ωρών».

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Εσωτερικό του αστεροσκοπείου | courtesy Jantar Mantares
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Το κόκκινο χρώμα κάνει την κατασκευή να ξεχωρίζει από όλα τα άλλα κτίρια | courtesy Jantar Mantares
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Παράξενα σχέδια σε κόκκινο χρώμα στέκονται με μεγαλοπρέπεια | courtesy Jantar Mantares
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Δαιδαλώδεις όγκοι, οι οποίοι μοιάζουν περισσότερο με υλοποίηση των σχεδίων του Escher | courtesy Jantar Mantares
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Το κυκλικό κεντρικό αστεροσκοπείο | courtesy Jantar Mantares
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανοίγει στη Νάουσα η πρώτη Βιβλιοθήκη Οίνου της χώρας μας στη μνήμη του Γιάννη Μπουτάρη

Design / Η πρώτη βιβλιοθήκη για το κρασί στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μπουτάρης θα ήταν περήφανος

Ένας ιδιότυπος πολυχώρος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ντόπιου πληθυσμού σε ό,τι αφορά το κρασί, τη γαστρονομία και τη βιωσιμότητα, ξεκινά τη λειτουργία του στη Νάουσα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο μάγος της οικειότητας

Design / Μιχάλης Αναστασιάδης: «Υπάρχει φλυαρία στο design, λείπει η αυθεντικότητα»

Σε μια καριέρα 30 σχεδόν χρόνων σχεδίασε φωτιστικά, έπιπλα και αντικείμενα που μαρτυρούν έναν αναγεννησιακό δημιουργό, ο οποίος καταπιάνεται με τα υλικά, τη λειτουργικότητα και την τεχνολογία, σχεδιάζοντας την ποίηση τού καθημερινού. Με αφορμή την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα που μόλις εγκαινιάστηκε, ο Μιχάλης Αναστασιάδης μίλησε στη LifO.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ