Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικανών εξπρεσιονιστών

Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών Facebook Twitter
0

«Η μουσική, τα ποιήματα, το τοπίο και τα σκυλιά με κάνουν να θέλω να ζωγραφίσω. Και το να ζωγραφίζω μου επιτρέπει να επιβιώνω». Με τα λόγια αυτά η Τζόαν Μίτσελ, όρισε τις πηγές έμπνευσης των έργων της.

Η πιο αναγνωρίσιμη γυναίκα του αμερικανικού εξπρεσιονισμού, μπορεί στην εποχή της να μην είχε την ίδια θέση με τον Πόλοκ, τον Ντε Κούνινγκ και τον Ρόθκο, ωστόσο σήμερα αναγνωρίζεται για την τόλμη και το πρωτοποριακό στιλ των έργων της.

Τα έργα της, μεγάλης κλίμακας με τολμηρά, ζωηρά χρώματα και εκφραστικές πινελιές, κρύβουν λεπτές αποχρώσεις και αποκαλύπτουν τη σχέση της ίδιας της δημιουργού με τη ζωγραφική.

Μέσα στο έργο της Τζόαν Μίτσελ ένας θεατής «χάνεται». Είναι μια εμπειρία μέσα στην οποία ο πίνακας αλλάζει αναλόγως με το αν τον κοιτάζει κανείς από κοντά ή από μακριά. Είναι μια χειρονομία που επηρεάζει τις αισθήσεις σε ένα προσεκτικά κατασκευασμένο σύμπαν από μεμονωμένες πινελιές που ταιριάζουν σε όλες τις περιγραφές, ένα σύνολο από πινελιές, ένα τοπίο, ένας βιογραφικός καμβάς με απίστευτες λεπτομέρειες.

Μέσα στο έργο της Τζόαν Μίτσελ ένας θεατής «χάνεται». Είναι μια εμπειρία μέσα στην οποία ο πίνακας αλλάζει αναλόγως με το αν τον κοιτάζει κανείς από κοντά ή από μακριά. Είναι μια χειρονομία που επηρεάζει τις αισθήσεις σε ένα προσεκτικά κατασκευασμένο σύμπαν από μεμονωμένες πινελιές που ταιριάζουν σε όλες τις περιγραφές, ένα σύνολο από πινελιές, ένα τοπίο, ένας βιογραφικός καμβάς με απίστευτες λεπτομέρειες.

«Στην ίδια τη Μίτσελ άρεσε να κοιτάζει από απόσταση – εν μέρει λόγω της όρασής της και εν μέρει για να δει πώς συνδέεται ο πίνακας ως σύνολο. Όταν κάποιος οπισθοχωρήσει και κοιτάξει από μακριά, βλέπει να ξεδιπλώνεται ένα τοπίο, ένα ποτάμι που κυλάει ή τους κορμούς των δέντρων», λέει η επιμελήτρια του Μουσείου Τέχνης της Βαλτιμόρης Κέιτι Σίγκελ. «Όταν κάποιος πλησιάσει, βλέπει την πινελιά της, την κίνηση, το άγγιγμά της, το χρώμα που απλώνεται άλλοτε σε λεπτές και άλλοτε σε πιο πυκνές στρώσεις».

Η Μίτσελ έλεγε ότι «η ζωγραφική γίνεται με συναίσθημα» και οι επιμελητές της έκθεσης εργάστηκαν σκληρά για να δημιουργήσουν μια έκθεση που οδηγεί τους επισκέπτες μέσα από ένα ευρύ φάσμα συναισθηματικών, ψυχολογικών και σωματικών εμπειριών. Τα έργα της Μίτσελ, πληθωρικά και γεμάτα ενέργεια, ήσυχα και πιο μελαγχολικά, περιγράφουν τα ταξίδια και τη διαδρομή της στη ζωή, στη Μεσόγειο και την τέχνη. Η τέχνη της εκφράζει τον θυμό και την αποξένωση που σχετίζεται με τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, το χιούμορ και τη χαρά, τη σύνδεσή της με τη φύση και την αναπαράστασή της σε συγκεκριμένες όψεις, σε δέντρα και λουλούδια. Η αίσθηση του τόπου διαποτίζει τους πίνακες της Μίτσελ, από τις αξέχαστες όψεις της γενέτειράς της, του Σικάγου, μέχρι τη Νέα Υόρκη, το Παρίσι και τις ακτές της Μεσογείου, τους ποιμενικούς λόφους του Vétheuil, του χωριού έξω από το Παρίσι που τελικά έγινε το σπίτι της. Η ίδια έλεγε ότι κουβαλούσε πάντα μαζί της τα τοπία και ανακαλούσε συναισθήματα μέσα από αυτά που τα μεταμόρφωνε στους καμβάδες της και ενέπνευσαν τις πληθωρικές χρωματικές της επιλογές.

Το ζωντανό, πλούσιο χρώμα ήταν η σύνδεση της Μίτσελ με τη φύση και τους ζωγράφους του δέκατου ένατου και των αρχών του εικοστού αιώνα που θαύμαζε περισσότερο. Η παλέτα της αντανακλά τη δέσμευσή της να αποτυπώσει με ζωγραφική το πλήρες φάσμα της ανθρώπινης εμπειρίας και τον πλούτο του φυσικού κόσμου. Ακόμα και στις ακουαρέλες που έκανε στη σχολή τέχνης, είχε μια εξαιρετική ευφυΐα και τολμηρή προσέγγιση με το χρώμα, που αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της ζωής της. Είχε μια εξαιρετική ικανότητα να δημιουργεί εξαιρετικά πολύπλοκους χρωματικούς συνδυασμούς σε όλη την επιφάνεια, ελέγχοντας την τοποθέτηση, την αναλογία, το βάρος και τη διαφάνεια των χρωμάτων της. Έκανε ριψοκίνδυνους και περίεργους συνδυασμούς χρωμάτων, δημιουργώντας μερικούς από τους πιο εντυπωσιακούς καμβάδες στην ιστορία της τέχνης.

Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών Facebook Twitter
Joan Mitchell Foundation Archives. © Joan Mitchell Foundation.

Η Τζόαν Μίτσελ πέθανε σε νοσοκομείο του Παρισιού από καρκίνο του πνεύμονα σε ηλικία 66 ετών. Στη Γαλλία ζούσε από το 1967 όταν μετά τον θάνατο της μητέρας της κληρονόμησε αρκετά χρήματα για να αγοράσει ένα κτήμα δύο στρεμμάτων πάνω από το Vetheuil, μια μικρή πόλη στον Σηκουάνα που είναι περισσότερο γνωστή για το σπίτι του Κλοντ Μονέ που βρίσκεται εκεί.

Γεννήθηκε στο Σικάγο στις 21 Φεβρουαρίου 1926. Ήταν κόρη του γιατρού Τζέιμς Χέρμπερτ Μίτσελ και της Μάριον Στρόμπελ, ποιήτριας και εκδότριας του περιοδικού «Ποίηση». Στο περιβάλλον του σπιτιού της γνώρισε ποιητές και συγγραφείς, τον Τ.Σ. Έλιοτ, τον Έζρα Πάουντ, τον Θόρντον Γουάιλντερ, τον Ντίλαν Τόμας. Ήταν αθλήτρια, ενώ ως νεαρή γνώρισε το έργο των Σεζάν και Ματίς. Παρακολουθούσε συχνά μαθήματα τέχνης στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο και περνούσε τα καλοκαίρια της μεταγενέστερης εφηβείας της σε μια κατασκήνωση τέχνης του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγο, το Ox-Bow.

Αποφοίτησε από το Smith College και αργότερα παρακολούθησε τη σχολή τέχνης του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγο, ενώ στη συνέχεια πήγε στη Νέα Υόρκη.

Αφού μετακόμισε στο Μανχάταν το 1947, ήθελε να σπουδάσει στη σχολή του Χανς Χόφμαν στη Νέα Υόρκη, αλλά, σύμφωνα με την επιμελήτρια Τζέιν Λίβινγκστον, παρακολούθησε μόνο ένα μάθημα και δήλωσε: «Δεν μπορούσα να καταλάβω ούτε μια λέξη που είπε και έφυγα τρομαγμένη».

Με μια υποτροφία ταξίδεψε στο Παρίσι και την Προβηγκία το 1948-49, στην Ισπανία και την Ιταλία. Τότε άρχισε να κάνει τα πρώτα της αφηρημένα έργα.

Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών Facebook Twitter
Joan Mitchell, Άτιτλο, 1948. © Estate of Joan Mitchell. Φωτο: Kris Graves

Το 1948, στο Παρίσι, ήταν μια 23χρονη καλλιτέχνης που ζούσε σε ένα μικρό σκοτεινό διαμέρισμα. Είχε φτάσει στη Γαλλία στον απόηχο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, σε ένα έθνος που εξακολουθούσε ζει με συσσίτια, ενώ οι μεταπολεμικές ταραχές δεν είχαν κοπάσει. Δεν μπορούσε να συμμετάσχει στην πολύβουη κοινωνική ζωή της πόλης και περνούσε τις νύχτες της ξύπνια, προσπαθώντας πυρετωδώς να βελτιώσει την τέχνη της, δίπλα από τη σόμπα για να μπορεί να ζεσταθεί. Τα σκίτσα και ένας πίνακας από εκείνη την εποχή δείχνουν ότι είχε επηρεαστεί από τον κυβισμό και τον Πικάσο, αλλά συγχρόνως μελετούσε τη μορφή, το χρώμα, τη γραμμή και τον χώρο – τα δομικά στοιχεία όλης της της ζωγραφικής  για το υπόλοιπο της ζωής της.

Όταν επέστρεψε, παρά το γεγονός ότι σιχαινόταν τις ετικέτες, η Μίτσελ ήταν ενεργή στη Σχολή Καλλιτεχνών και Ποιητών της Νέας Υόρκης και συνδέθηκε με το αμερικανικό αφηρημένο εξπρεσιονιστικό κίνημα τη δεκαετία του '50. Ήταν φίλη με τους ζωγράφους της Σχολής της Νέας Υόρκης, τον Φίλιπ Γκάστον, τον Βίλεμ ντε Κούνινγκ, τον Φραντζ Κλάιν, το έργο των οποίων θαύμαζε.

Η Μίτσελ πήρε μέρος στην ιστορική έκθεση που οργάνωσε ο θρυλικός αρτ ντίλερ της Νέα Υόρκης Λίο Καστέλι το 1951 με τα μέλη του «Artists' Club», με έργα των Πόλοκ και Χανς Χόφμαν ανάμεσα σε άλλα. Έναν χρόνο αργότερα έκανε την πρώτη ατομική της έκθεση. Ήταν η χρονιά που ο γάμος της με τον Αμερικανό εκδότη Μπάρνι Ρόσετ, που είχε εκδώσει τον Τροπικό του Καρκίνου του Χένρι Μίλερ, διαλύθηκε.

Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών Facebook Twitter
Joan Mitchell, Ηλιοτρόπια 1990-1991 © Estate of Joan Mitchell, COLLECTION OF THE JOAN MITCHELL FOUNDATION, NEW YORK, COURTESY DAVID ZWIRNER

Ενώ οι ομότεχνοί της εκτιμούσαν το έργο της, εκείνη ένιωθε ασφυξία στο περιβάλλον της Νέας Υόρκης. Αν και ήταν ενεργή στην αναπτυσσόμενη καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης, στα μέσα της δεκαετίας του 1950 άρχισε να περνά όλο και περισσότερο χρόνο ταξιδεύοντας και εργαζόμενη στη Γαλλία.

Ήταν γυναίκα στον χώρο της ζωγραφικής και μάλιστα του εξπρεσιονισμού και αυτό δεν της επέτρεπε να έχει την ίδια αναγνώριση με τους άντρες. Στα μέσα της δεκαετίας του 50 γνώρισε και τον Καναδό ζωγράφο Ζαν-Πολ Ριοπέλ, που εισήγαγε τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό στο Παρίσι, με τον οποίο έζησε μια μακρά και ταραχώδη σχέση μέχρι το 1979. Ζούσαν χωριστά και ο καθένας είχε το δικό του στούντιο, αλλά δειπνούσαν, έπιναν, ταξίδευαν μαζί.

Το 1957 πήρε μέρος στην έκθεση «Artists of the New York School: Second Generation», που διοργανώθηκε στο Εβραϊκό Μουσείο από τον Meyer Schapiro και παρουσίασε ο Leo Steinberg.

Όταν το 1950 ολοκλήρωσε το «Figure and City», έναν πίνακα στον οποίο μια αφηρημένη φιγούρα αναδύεται από τον καμβά ανάμεσα σε κυβοειδείς μορφές, ήξερε, όπως είπε, ότι ήταν η τελευταία φιγούρα που θα ζωγράφιζε ποτέ. Οι επόμενοι πίνακές της διαθέτουν εκθαμβωτικές σειρές από πινελιές που συναρμολογούνται σε έντονα λευκό φόντο. Ο ιμπρεσιονισμός και η ποίηση, καθώς και η φύση και οι μεγάλοι εκπρόσωποι του κόσμου της τέχνης που την περιέβαλαν στοιχειώνουν τα έργα της – αν και το θέμα τους συχνά αποκαλύπτεται μόνο από τους τίτλους τους.

Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών Facebook Twitter
Joan Mitchell, “Weeds”, 1976. Φωτο: courtesy Ian Lefebvre, Art Gallery of Ontario/Estate of Joan Mitchell)

Οι αποχρώσεις που χρησιμοποιούσε γίνονταν όλο και πιο ζεστές καθώς προχωρούσε η καριέρα της και οι χειρονομίες της μερικές φορές συνενώνονταν για να σχηματίσουν σχήματα που φαίνονται να συγκεντρώνονται στο κέντρο των καμβάδων της.

Η Μίτσελ θεωρήθηκε ένα από τα σημαντικότερα μέλη του μεταπολεμικού κινήματος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Αυτό συνέβαινε ακόμη και στην εποχή της, όταν οι γυναίκες καλλιτέχνες σπάνια πέτυχαν ευρεία φήμη. Το 1972, ο κριτικός Peter Schjeldahl αποκάλεσε τη Μίτσελ «μια δεξιοτέχνη που φαίνεται πάντα να ωθεί τη δεξιοτεχνία της στα άκρα». Οι μεγαλύτεροι υπερασπιστές του αφηρημένου εξπρεσιονισμού προτίμησαν ένα στιλ που έχει ονομαστεί παντελής αφαίρεση – όπως οι τεράστιοι πίνακες του Τζάκσον Πόλοκ ή οι επικοί, ελεγειακοί ασπρόμαυροι καμβάδες του Φραντς Κλάιν. Αρκετοί καμβάδες της Μίτσελ ξεχωρίζουν από αυτό το στιλ, με τον πυρήνα τους να έχει μάζες χρώματος που στροβιλίζονται και φαίνεται να δονούνται από ζωή. Η Μίτσελ θέλησε να έχουν οι πίνακές της μια κεντρική εικόνα, πράγμα που ο εξπρεσιονισμός απέρριπτε στις συνθέσεις, κάτι που άλλαζε διαρκώς και αντικατόπτριζε την τοποθεσία της, τη διάθεσή της και την παρέα της.

Η Μίτσελ ζωγράφισε με τον δικό της τρόπο δέντρα που λειτουργούσαν ως σύμβολα θνητότητας, αλλά την εποχή του αφηρημένου εξπρεσιονισμού αυτό το περιεχόμενο θεωρούνταν ανάθεμα. Η δική της καλλιτεχνική δήλωση έδινε προτεραιότητα και στην οπτική απόλαυση. Επέστρεφε συχνά σε δύο μεγάλα θέματα καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας της: την ποίηση και τη φύση. Η ίδια έγραφε ποιήματα από πολύ μικρή, ενώ δεν σταμάτησε να βλέπει τα πάντα ως φύση. Είτε ζωγράφιζε γέφυρες που διακρίνονταν από το παράθυρο του διαμερίσματός της στη Νέα Υόρκη είτε το ζωντανό τοπίο που έβλεπε στη βόρεια Γαλλία, η Μίτσελ πάντα έριχνε ένα βλέμμα θαυμασμού προς το περιβάλλον της.

Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών Facebook Twitter
Joan Mitchell, Άτιτλο (1992). © Estate of Joan Mitchell, courtesy of Cheim & Read, New York

Πολλοί έχουν παρομοιάσει το έργο της Μίτσελ με τον ιμπρεσιονισμό – μια ταιριαστή σύγκριση, δεδομένου ότι πέρασε σημαντικό χρόνο στους ιστορικούς χώρους των κορυφαίων ονομάτων αυτού του κινήματος. Οι μεγάλης κλίμακας πίνακες της Μίτσελ, σε πολλούς καμβάδες, συχνά επικοινωνούσαν την επίδραση του χρόνου στη φύση, όπως συνέβαινε στους καθεδρικούς ναούς και τους κήπους του Μονέ, όπως διακρίνεται και η επιρροή του Βίνσεντ βαν Γκογκ τόσο στον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούσε το χρώμα, όσο και στο πώς έβαζε τα ηλιοτρόπια που επαναλαμβάνονται σε όλο το έργο της, αν και με αφηρημένο τρόπο.

Η Τζόαν Μίτσελ, περισσότερο από άλλες γυναίκες του αμερικανικού εξπρεσιονισμού, όπως η Γκρέις Χάριγκαν, η Ιλέιν ντε Κούνινγκ, η Λι Κράσνερ, αναγνωρίστηκε στη διάρκεια της ζωής της.  

Πριν κλείσει τα 40, είχε εμφανιστεί στην Μπιενάλε της Βενετίας στην Ιταλία και στην Ντοκουμέντα στο Κάσελ της Γερμανίας, καθώς και σε πολλές ατομικές εκθέσεις στην περίφημη Stable Gallery της Νέας Υόρκης.

Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών Facebook Twitter
Joan Mitchell, Bracket (1989), τρίπτυχο. Φωτο: Katherine Du Tiel. © Estate of Joan Mitchell

Η ίδια σιχαινόταν να την αποκαλούν «γυναίκα καλλιτέχνη», το θεωρούσε υποστηρικτική ετικέτα και δεν την ήθελε. Μια φορά σε ένα πάρτι ένας άντρας τη χαρακτήρισε γυναίκα καλλιτέχνη και εκείνη πήρε έξαλλη από χέρι τη φίλη της ζωγράφο Ιλέιν ντε Κούνινγκ και έφυγαν, στέλνοντάς τον στο διάολο. Η ίδια απεχθανόταν την ιδέα ότι θα έπρεπε να θεωρείται ξεχωριστή από τους άνδρες συναδέλφους της ή να χρησιμοποιεί την ιδέα του φεμινισμού για να διακριθεί για την τέχνη της.

Λίγα χρόνια αργότερα άρχισε να στηρίζει εκκολαπτόμενες γυναίκες καλλιτέχνες, ενώ η ίδια και το έργο της επανεξετάζονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια. Η ξαφνική αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για το έργο της Μίτσελ θεωρείται παράδειγμα των τρόπων με τους οποίους αλλάζει η ιστορία της τέχνης.

Τα έργα της πωλούνται σε δημοπρασίες για εκατομμύρια, κάτι αδιανόητο για μια γυναίκα εξπρεσιονίστρια ακόμη και μια δεκαετία νωρίτερα. Περισσότερο όμως από όλα, αυτοί που κοιτάζουν το έργο της μπορούν και πέρα από τις δεσμεύσεις της εποχής και των καλλιτεχνικών ρευμάτων να αναγνωρίσουν την ποιότητα του έργου της, ενός έργου που επεκτείνει τα όρια του αφηρημένου εξπρεσιονισμού και συνδυάζεται με την ατίθαση αισθητική της και με μια ακραία, εύθραυστη προσωπικότητα που μας οδηγεί σε βάθη που είχε ανακαλύψει σε όλη τη διάρκεια της ζωής της.

Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών Facebook Twitter
Joan Mitchell, Αστικό Τοπίο, 1955. © Joan Mitchell Foundation.
Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών Facebook Twitter
Joan Mitchell, Αστικό Τοπίο, 1955 (λεπτομέρεια). © Joan Mitchell Foundation.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο. Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον

Εικαστικά / Λεονόρα Κάρινγκτον: Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο

Δέκα χρόνια μετά το θάνατό της, το σπίτι και ατελιέ της, το μέρος στο οποίο δημιούργησε μερικά από τα ωραιότερα έργα της, έζησε για 65 χρόνια και είχε μετατραπεί με επίκεντρο την ίδια σε κέντρο για τον κύκλο των καλλιτεχνών στο Μεξικό, ανοίγει στους επισκέπτες που είναι πρόθυμοι να μάθουν περισσότερα για το έργο και την κληρονομιά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πάουλα Ρέγκο: Μια φεμινίστρια και τα τολμηρά έργα της για τις αμβλώσεις στην Tate Britain

Εικαστικά / Πέθανε η Πάουλα Ρέγκο, η εικαστικός που άλλαξε ριζικά τον τρόπο που βλέπουμε τις γυναίκες

Η βίαιη, άσεμνη, ωμή απεικόνιση των γυναικών στο έργο της έδειχνε τη φυσική και πραγματική θέση των γυναικών σε έναν κόσμο όπου συνήθως απεικονίζεται ο εξιδανικευμένος τύπος της, κυρίαρχος τόσο στο μυαλό όσο και στον τρόπο που την αποδίδουν οι άντρες καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ