KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχαας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχαας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, το διάσημο πολυκατάστημα KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
0

Το Kaufhaus des Westens, το περίφημο KaDeWe του παλιού Δυτικού Βερολίνου, αλλάζει όψη και έρχεται στον 21ο αιώνα χάρη στην ανακαίνιση των χώρων που υπογράφει το αρχιτεκτονικό γραφείο του σταρ αρχιτέκτονα Ρεμ Κούλχαας.

Με μακρά ιστορία, το KaDeWe είναι μέρος της παράδοσης των ιστορικών ευρωπαϊκών αστικών πολυκαταστημάτων, όπως οι Galeries Lafayette στο Παρίσι, το Selfridges και το Harrod’s στο Λονδίνο και το La Rinascente στο Μιλάνο. Ιστορικά, αυτά τα πολυκαταστήματα ήταν οι πυλώνες της πρώιμης σύγχρονης λιανικής πώλησης, λειτουργώντας ως το "σπίτι" πρωτοποριακών οίκων.

Με πάνω από 60.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης και περισσότερα από 380.000 διαθέσιμα είδη, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Ευρώπη μετά το Harrod’s στο Λονδίνο. Προσελκύει 40.000 έως 50.000 επισκέπτες κάθε μέρα.

Το κατάστημα βρίσκεται στην Tauentzienstraße, έναν μεγάλο εμπορικό δρόμο, μεταξύ της Wittenbergplatz και της Breitscheidplatz, κοντά στην καρδιά του πρώην Δυτικού Βερολίνου.

Με πάνω από 60.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης και περισσότερα από 380.000 διαθέσιμα είδη, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Ευρώπη μετά το Harrod’s στο Λονδίνο. Προσελκύει 40.000 έως 50.000 επισκέπτες κάθε μέρα.

Το κατάστημα ιδρύθηκε το 1907 από τον Αβραάμ Άντολφ Γιάντορφ, έναν Γερμανοεβραίο ο οποίος έπεισε τον αρχιτέκτονα Έμιλ Σάουντ να φτιάξει το κατάστημά του. Άνοιξε στις 27 Μαρτίου 1907 με έκταση 24.000 τ.μ.

Τον Ιούνιο του 1927, η ιδιοκτησία του πέρασε στον Χέρμαν Τίετζ που είχε φιλόδοξα σχέδια τα οποία ανακόπηκαν με την άνοδο των ναζί. Οι φυλετικοί νόμοι των ναζί προκάλεσαν ακόμα και την αλλαγή του ονόματος του καταστήματος σε Hertie.

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, οι βομβαρδισμοί των Συμμάχων κατέστρεψαν το μεγαλύτερο μέρος του καταστήματος, με ένα αμερικανικό βομβαρδιστικό που καταρρίφθηκε να πέφτει επάνω του το 1943. Το μεγαλύτερο μέρος του καταστήματος είχε καταστραφεί, γεγονός που προκάλεσε το κλείσιμό του. Η επαναλειτουργία των δύο πρώτων ορόφων γιορτάστηκε το 1950. Η πλήρης ανακατασκευή και των επτά ορόφων ολοκληρώθηκε το 1956. Το KaDeWe έγινε σύντομα σύμβολο της ανακτημένης οικονομικής δύναμης της Δυτικής Γερμανίας και ένα δείγμα της ευημερίας του Δυτικού κόσμου έναντι του Ανατολικού.

Αμέσως μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου το 1989, το KaDeWe κατέγραψε αριθμό ρεκόρ ατόμων που περνούσαν από το κατάστημα.

Η ανακαίνιση του Κούλχαας κάνει το πολυκατάστημα να μοιάζει με μια πόλη, με ένα τρισδιάστατο δίκτυο μονοπατιών, πλατειών, γειτονιών, δραστηριοτήτων και απόψεων, που ξεδιπλώνεται μέσω των μεγάλων επεκτάσεών του, παρέχοντας ευκαιρίες για εμπορικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συναντήσεις.

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA

Οι αλλαγές στα τέλη του 20ού αιώνα και η ψηφιακή επανάσταση έχουν μετατρέψει την προηγούμενη εγκατάσταση του KaDeWe σε ξεπερασμένο μοντέλο. Η πρόταση του Κούλχας ήταν να χωριστεί ο χώρος σε τέσσερα μεγάλα τετράγωνα, το καθένα με διαφορετικές αρχιτεκτονικές και εμπορικές ιδιότητες, που απευθύνονται σε διαφορετικά κοινά: κλασικό, πειραματικό, νέο, γενικό. Τα τέσσερα πολυκαταστήματα κάτω από μία μόνο στέγη κατακερματίζουν την αρχική μάζα σε μικρότερα, εύκολα προσβάσιμα κομμάτια.

Κάθε τεταρτημόριο έχει διαφορετική είσοδο από τον δρόμο και είναι οργανωμένο γύρω από το κεντρικό αίθριο, προσφέροντας τέσσερις ξεχωριστές εμπειρίες χώρου και τέσσερα αποτελεσματικά μοντέλα οργάνωσης σε ένα μόνο πολυκατάστημα, μέσα από τις ξύλινες κυλιόμενες σκάλες που πρωταγωνιστούν στα εννέα επίπεδα του κτιρίου, εξαφανίζονται στο ισόγειο, διαμορφώνονται στις εμπορικές περιοχές, ενώ μια από αυτές φτάνει στη νέα ταράτσα.

Η πρωταγωνιστική εμβληματική σκάλα δημιουργεί μια σπείρα που ρυθμίζει τη χρήση των χώρων και την κίνηση του κοινού, κάνοντας το κτίριο να λειτουργεί ως υποδομή που επιτρέπει πολλαπλές και ποικίλες χρήσεις.

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η κατάληξη της σκάλας στο ισόγειο του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Το εσωτερικό του KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του καταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, το διάσημο πολυκατάστημα KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ