KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχαας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχαας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, το διάσημο πολυκατάστημα KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
0

Το Kaufhaus des Westens, το περίφημο KaDeWe του παλιού Δυτικού Βερολίνου, αλλάζει όψη και έρχεται στον 21ο αιώνα χάρη στην ανακαίνιση των χώρων που υπογράφει το αρχιτεκτονικό γραφείο του σταρ αρχιτέκτονα Ρεμ Κούλχαας.

Με μακρά ιστορία, το KaDeWe είναι μέρος της παράδοσης των ιστορικών ευρωπαϊκών αστικών πολυκαταστημάτων, όπως οι Galeries Lafayette στο Παρίσι, το Selfridges και το Harrod’s στο Λονδίνο και το La Rinascente στο Μιλάνο. Ιστορικά, αυτά τα πολυκαταστήματα ήταν οι πυλώνες της πρώιμης σύγχρονης λιανικής πώλησης, λειτουργώντας ως το "σπίτι" πρωτοποριακών οίκων.

Με πάνω από 60.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης και περισσότερα από 380.000 διαθέσιμα είδη, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Ευρώπη μετά το Harrod’s στο Λονδίνο. Προσελκύει 40.000 έως 50.000 επισκέπτες κάθε μέρα.

Το κατάστημα βρίσκεται στην Tauentzienstraße, έναν μεγάλο εμπορικό δρόμο, μεταξύ της Wittenbergplatz και της Breitscheidplatz, κοντά στην καρδιά του πρώην Δυτικού Βερολίνου.

Με πάνω από 60.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης και περισσότερα από 380.000 διαθέσιμα είδη, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Ευρώπη μετά το Harrod’s στο Λονδίνο. Προσελκύει 40.000 έως 50.000 επισκέπτες κάθε μέρα.

Το κατάστημα ιδρύθηκε το 1907 από τον Αβραάμ Άντολφ Γιάντορφ, έναν Γερμανοεβραίο ο οποίος έπεισε τον αρχιτέκτονα Έμιλ Σάουντ να φτιάξει το κατάστημά του. Άνοιξε στις 27 Μαρτίου 1907 με έκταση 24.000 τ.μ.

Τον Ιούνιο του 1927, η ιδιοκτησία του πέρασε στον Χέρμαν Τίετζ που είχε φιλόδοξα σχέδια τα οποία ανακόπηκαν με την άνοδο των ναζί. Οι φυλετικοί νόμοι των ναζί προκάλεσαν ακόμα και την αλλαγή του ονόματος του καταστήματος σε Hertie.

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, οι βομβαρδισμοί των Συμμάχων κατέστρεψαν το μεγαλύτερο μέρος του καταστήματος, με ένα αμερικανικό βομβαρδιστικό που καταρρίφθηκε να πέφτει επάνω του το 1943. Το μεγαλύτερο μέρος του καταστήματος είχε καταστραφεί, γεγονός που προκάλεσε το κλείσιμό του. Η επαναλειτουργία των δύο πρώτων ορόφων γιορτάστηκε το 1950. Η πλήρης ανακατασκευή και των επτά ορόφων ολοκληρώθηκε το 1956. Το KaDeWe έγινε σύντομα σύμβολο της ανακτημένης οικονομικής δύναμης της Δυτικής Γερμανίας και ένα δείγμα της ευημερίας του Δυτικού κόσμου έναντι του Ανατολικού.

Αμέσως μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου το 1989, το KaDeWe κατέγραψε αριθμό ρεκόρ ατόμων που περνούσαν από το κατάστημα.

Η ανακαίνιση του Κούλχαας κάνει το πολυκατάστημα να μοιάζει με μια πόλη, με ένα τρισδιάστατο δίκτυο μονοπατιών, πλατειών, γειτονιών, δραστηριοτήτων και απόψεων, που ξεδιπλώνεται μέσω των μεγάλων επεκτάσεών του, παρέχοντας ευκαιρίες για εμπορικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συναντήσεις.

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA

Οι αλλαγές στα τέλη του 20ού αιώνα και η ψηφιακή επανάσταση έχουν μετατρέψει την προηγούμενη εγκατάσταση του KaDeWe σε ξεπερασμένο μοντέλο. Η πρόταση του Κούλχας ήταν να χωριστεί ο χώρος σε τέσσερα μεγάλα τετράγωνα, το καθένα με διαφορετικές αρχιτεκτονικές και εμπορικές ιδιότητες, που απευθύνονται σε διαφορετικά κοινά: κλασικό, πειραματικό, νέο, γενικό. Τα τέσσερα πολυκαταστήματα κάτω από μία μόνο στέγη κατακερματίζουν την αρχική μάζα σε μικρότερα, εύκολα προσβάσιμα κομμάτια.

Κάθε τεταρτημόριο έχει διαφορετική είσοδο από τον δρόμο και είναι οργανωμένο γύρω από το κεντρικό αίθριο, προσφέροντας τέσσερις ξεχωριστές εμπειρίες χώρου και τέσσερα αποτελεσματικά μοντέλα οργάνωσης σε ένα μόνο πολυκατάστημα, μέσα από τις ξύλινες κυλιόμενες σκάλες που πρωταγωνιστούν στα εννέα επίπεδα του κτιρίου, εξαφανίζονται στο ισόγειο, διαμορφώνονται στις εμπορικές περιοχές, ενώ μια από αυτές φτάνει στη νέα ταράτσα.

Η πρωταγωνιστική εμβληματική σκάλα δημιουργεί μια σπείρα που ρυθμίζει τη χρήση των χώρων και την κίνηση του κοινού, κάνοντας το κτίριο να λειτουργεί ως υποδομή που επιτρέπει πολλαπλές και ποικίλες χρήσεις.

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η κατάληξη της σκάλας στο ισόγειο του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Το εσωτερικό του KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του καταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, το διάσημο πολυκατάστημα KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανοίγει στη Νάουσα η πρώτη Βιβλιοθήκη Οίνου της χώρας μας στη μνήμη του Γιάννη Μπουτάρη

Design / Η πρώτη βιβλιοθήκη για το κρασί στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μπουτάρης θα ήταν περήφανος

Ένας ιδιότυπος πολυχώρος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ντόπιου πληθυσμού σε ό,τι αφορά το κρασί, τη γαστρονομία και τη βιωσιμότητα, ξεκινά τη λειτουργία του στη Νάουσα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο μάγος της οικειότητας

Design / Μιχάλης Αναστασιάδης: «Υπάρχει φλυαρία στο design, λείπει η αυθεντικότητα»

Σε μια καριέρα 30 σχεδόν χρόνων σχεδίασε φωτιστικά, έπιπλα και αντικείμενα που μαρτυρούν έναν αναγεννησιακό δημιουργό, ο οποίος καταπιάνεται με τα υλικά, τη λειτουργικότητα και την τεχνολογία, σχεδιάζοντας την ποίηση τού καθημερινού. Με αφορμή την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα που μόλις εγκαινιάστηκε, ο Μιχάλης Αναστασιάδης μίλησε στη LifO.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ