Elite και mainstream

Elite και mainstream Facebook Twitter
0

Πριν λίγο καιρό οδιευθυντής του Τρίτου Προγράμματος τηςΕΡΑ, σε μία συνέντευξη, δήλωνε: «Θέλω νακάνω το Τρίτο mainstream!».

Και το έκανε. Πρόσθεσεεκπομπές γενικής αποδοχής (αυτό σημαίνειτο mainstream), που αρέσουν σεπολλούς. Η αλλαγή αυτή ενόχλησε τουςπαλιούς πιστούς ακροατές του Τρίτου,τους φανατικούς της κλασικής μουσικής- προφανώς όμως (δεν έχω μετρήσεις) θαέφερε νέους.

Αλλά και η διεύθυνσητου Μεγάρου Μουσικής κινήθηκε στην ίδιακατεύθυνση. Δίπλα στα αριστουργήματατης κλασικής και της όπερας, προγραμμάτισεβραδιές με τον Πάριο και τη Μαρινέλλα.Στο «Πολύτονον», το περιοδικό της ΈνωσηςΕλλήνων Μουσουργών, δημοσιεύτηκανδιαμαρτυρίες και καυστικά άρθρα - αλλάτο Μέγαρο ξεπούλησε.

Τόσο το Τρίτο όσο καιτο Μέγαρο υιοθέτησαν «δημοκρατικέςδιαδικασίες» (ή, αν θέλετε, λαϊκισμό).Πήγαν με την πλειοψηφία. Ξεχνώντας όμωςότι οι μειοψηφίες είναι το άλας της Γης.Σύμφωνα με τον Τόυνμπη, οι δημιουργικέςμειοψηφίες (creative minorities)είναι ο κινητήρας της ιστορίας και τουπολιτισμού.

Στη φιλοσοφία της Τέχνης(που συνήθως αποκαλείται Αισθητική)είναι γνωστό το πρόβλημα της αξιολόγησης.Δεν μπορώ να αποδείξω ότι ο Μπαχ είναικαλύτερος συνθέτης από τον Καρβέλα.Βέβαια οι ειδικοί θα πούνε ότι είναι.Αλλά πώς ορίζονται οι ειδικοί; Κάποιοςπου θα υποστηρίξει ότι ο Καρβέλας είναικαλύτερος, θα αμφισβητηθεί αμέσως καιμάλλον θα πάψει να θεωρείται ειδικός.Φαύλος κύκλος.

Στην Τέχνη δεν μπορείςνα αποδείξεις κάτι. Δεν είναι μαθηματικά.Παρ' όλα αυτά, γενεές μελετητών έχουνδημιουργήσει κριτήρια τα οποία μπορείνα μην είναι αντικειμενικά αλλά παραμένουνσεβαστά. Έχουν διαμορφώσει ένα γούστοπου ιεραρχεί τα προϊόντα της Τέχνης.

Η καλή Τέχνη είναισυνήθως δύσκολη. Έχει απαιτήσεις απότο κοινό της. Δεν είναι mainstream.Αρέσει κυρίως σε αυτή την «δημιουργικήμειοψηφία», την ελίτ. Αλλά αυτή στηνΕλλάδα βαθμιαία εξοστρακίζεται. Ενώυπάρχουν τόσες άλλες αίθουσες και τόσαάλλα ραδιοφωνικά προγράμματα για τουςπολλούς, αλώνονται τα ελάχιστα τωνλίγων.

Κάποτε από το Τρίτοδιάβαζαν Ροΐδη. Τώρα διαβάζουν Τσιφόρο.Το θέλει η πιάτσα...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ