Πριν Τα Μεσάνυχτα (Before Midnight)

Πριν Τα Μεσάνυχτα (Before Midnight) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ

Πρωταγωνιστούν: Ίθαν Χοκ, Ζυλί Ντελπί

Βαθμολογία: 4/5

Οι Ίθαν Χοκ και Ζυλί Ντελπί επιστρέφουν στους ρόλους του Τζέσι και και της Σελίν και μοιράζονται μαζί μας το τρίτο μέρος μιας ξεχωριστής ιστορίας αγάπης. Μετά τη Βιέννη (Πριν το Ξημέρωμα) και το Παρίσι (Πριν το Ηλιοβασίλεμα), η κάμερα του Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ περιπλανιέται παρέα με τους πρωταγωνιστές από το σπίτι του αείμνηστου περιηγητή συγγραφέα Patrick Leigh Fermor στην Καρδαμύλη μέχρι την Πύλο και την Κορώνη. Σε αυτήν τη γραφική διαδρομή με φόντο την καλοκαιρινή Ελλάδα μας αποκαλύπτεται με αφοπλιστική αμεσότητα τι επιφυλάσσει η ζωή για το ιδιαίτερο αυτό ζευγάρι.

Το δράμα μιας σχέσης συνυφαίνεται με το μυστήριο του έρωτα. Δεκαοκτώ χρόνια μετά την πρώτη τους συνάντηση, και με ενδιάμεσο σταθμό το Παρίσι, ο Τζέσι και η Σελίν είναι πλέον μαζί, έχουν δίδυμες κόρες, οι καριέρες τους βρίσκονται στο απόγειό τους, αλλά ο έρωτας, ενώ υπάρχει, αποδεικνύεται ένα δύσβατο ταξίδι. Εκτός από ένα ιντερλούδιο που περιλαμβάνει μεσημεριανό γεύμα κι ένα μπάνιο στη θάλασσα, η ταινία αποτελείται από τρεις αξιομνημόνευτες, μεγάλες διαλογικές σκηνές, μονοπλάνα ή στο στυλ της σεκάνς που διακόπτεται ελάχιστα από μοντάζ. Η πρώτη, μέσα στο αυτοκίνητο, αριστοτεχνικά εκτελεσμένη από τους ηθοποιούς, δίνει τον κυμαινόμενο τόνο της ηλικίας, με τις σκέψεις να βαραίνουν παρά την υπόσχεση της καλοκαιρινής ανεμελιάς. Η δεύτερη είναι η βόλτα από το κάστρο μέχρι την πόλη, ένα χαλαρό περπάτημα μέσα στα φυσικά χρώματα της δύσης, εκεί που το απομεσήμερο ξεθωριάζει γλυκά: το ζευγάρι αβίαστα φλερτάρει, με το προνόμιο της οικειότητας να οδηγεί το βήμα και τα λόγια τους σε έναν κρυφό προορισμό. Η τρίτη σκηνή είναι μέσα σε ένα τυπικά ελληνικό, τουριστικό δωμάτιο. Το έχουν αποδεχτεί ως δώρο φίλων και φαντάζει ως καταφύγιο για σεξ για ένα ζευγάρι που δεν έχει τον χρόνο και τον χώρο να χαρεί όπως θέλει. Εκεί ξεσπά η κρίση, διότι η Σελίν πρέπει να πάρει μια επαγγελματική απόφαση που απειλεί την ισορροπία της σχέσης τους. Το σκέφτεται, και ενώ ο Τζέσι δεν είναι εναντίον της, πυροδοτεί τη σύγκρουση των εγωισμών, καθώς μιλάμε για δημιουργικές προσωπικότητες με διαφορετική νοοτροπία.

Μέσα από τις κουβέντες τους, με ζηλευτή φυσικότητα ξεδιπλώνεται το αδιευκρίνιστο συστατικό της ερωτικής χημείας και του ρομάντσου στην πλήρη του έννοια. Δύο άνθρωποι που πλέον μοιράζονται τα πάντα μαλώνουν σαν να είναι έτοιμοι να τα χάσουν όλα, αλλά με τη δύναμη του έρωτα η επαφή τους αναγεννιέται, σαν να απλοποιείται το αδιέξοδο και να εξατμίζεται ο θυμός, χωρίς δηλωμένη διαχείριση κρίσης. Το love affair των δυο τους, αν και τοποθετείται με ακρίβεια και λεπτομέρειες μέσα από τις τρεις χρονικές περιόδους, την αναπάντεχη, σπινθηροβόλα συνάντησή τους σε κενό αέρος, το δεύτερο ραντεβού με ένα απαλό bras de fer και τις νόστιμες διεκδικήσεις τους, και τώρα τις συντεταγμένες διακοπές με την οικογένεια που δημιούργησαν, και με όλη την ένταση που υποβόσκει στη ρουτίνα και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, φαίνεται πως απεγκλωβίζεται από τον χρόνο και ανήκει στο διηνεκές. Μεγαλύτερη φιλοφρόνηση από το να σου πουν πως είσαι πλασμένος για το ταίρι σου, κάτι που οφείλεται στην υποκριτική δουλειά της Ντελπί και του Χοκ, είναι ίσως να παντρεύεις τις στιγμές σε ένα αξεδιάλυτο, συνεχόμενο παρόν.

Για το τελευταίο, αυτουργός είναι ο Λίνκλεϊτερ, με την οξυδέρκεια και την ευαισθησία του. Μετατρέπει ένα λεκτικό μακρινάρι με συγκεκριμένο κινηματογραφικό λεξιλόγιο σε ένα μικρό ποίημα για τα πρόσωπα του έρωτα, προσκαλώντας τον θεατή να ψάξει τις σιωπές και τις ανάσες δύο κατά βάση πολυλογάδων. Επιπλέον, αρνείται με χάρη να υποκύψει στο φολκλόρ, παραδίδοντας στο κοινό μια Ελλάδα να την πιεις στο ποτήρι, μακριά από στερεότυπα και ευκολίες, με ένα άγγιγμα διάχυτου φωτός από τον διευθυντή φωτογραφίας Χρήστο Βουδούρη (Άλπεις). Είναι η πιο ώριμη ταινία του Λίνκλεϊτερ, με διαφορά η καλύτερη από τις τρεις της σειράς και μία από τις πληρέστερες και πιο διαφωτιστικές ιστορίες αγάπης που είδαμε στο σινεμά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ