Ο μαγικός φανός της παιδικής μνήμης αποπνέει τον ζεστό μυστικισμό που τοποθετεί το Φάνι και Αλέξανδρος σε μια ιδιαίτερη θέση στη φιλμογραφία του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Η επική εκδρομή του μέγιστου Σουηδού στις συνθήκες της προνομιούχου ανατροφής του είναι η ταινία που μιλάει περισσότερο στην καρδιά του, το έργο που φιλοδοξούσε να σηματοδοτήσει την αυλαία μιας μεγάλης καριέρας, εν μέρει αυτοβιογραφικό, πολύωρο και περίτεχνο στην κατασκευή του.

 

Αν και στη συνέχεια αποκάλυψε πως πολλές λεπτομέρειες της ζωής των Έντβαλ δεν ταυτίζονταν επακριβώς με τους Μπέργκμαν, το πνεύμα της κατάκτησης της αλήθειας σε ένα σλάλομ του ρεαλισμού μέσα από τα φαντάσματα και τα στοιχειά είναι εντελώς δικό του και το ξεδιπλώνει με διαφορετικό τόνο σε σχέση με τα αριστουργήματά του.

 

Πάνω απ' όλα το Φάνι και Αλέξανδρος είναι ένα συναρπαστικό πορτρέτο της ενηλικίωσης, μια τοιχογραφία καθορισμένη από αδρούς χαρακτήρες και μια στοχαστική περιπέτεια της θρησκείας στη διαμόρφωση της προσωπικότητας. Απέσπασε 4 Όσκαρ, αν και έχασε εκείνα της σκηνοθεσίας και του σεναρίου από τον Τζέιμς Μπρουκς και τις Σχέσεις Στοργής!