Τα Ψαγμένα: ένας νέος διαδικτυακός τόπος σκοπεύει να συγκεντρώσει σε μία λίστα όλα τα ποιοτικά βιβλιοπωλεία της χώρας

Τα Ψαγμένα: ένας νέος διαδικτυακός τόπος σκοπεύει να συγκεντρώσει σε μία λίστα όλα τα ποιοτικά βιβλιοπωλεία της χώρας Facebook Twitter
0

Τα Ψαγμένα βιβλιοπωλεία, είναι ένας διαδικτυακός τόπος αφιερωμένος στην ανάδειξη και παρουσίαση ποιοτικών βιβλιοπωλείων από όλο το χάρτη της Ελλάδας. Πίσω από την πρωτοπόρα αυτή προσπάθεια κρύβεται η ομάδα των εκδόσεων Gutenberg. Ο εκδότης τους Γ. Δάρδανος εξηγεί τους λόγους και παρουσιάζει τη λειτουργία του site.

— Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν στη δημιουργία του συγκεκριμένου site;

Η ιδέα για το site tapsagmena.gr προέκυψε πριν από 3 χρόνια, απ' την ανάγκη ν' αναδείξουμε τα βιβλιοπωλεία ποιότητας ως εστίες πολιτισμού, σε καιρούς χαλεπούς, και να φέρουμε σε επαφή τους αναγνώστες μ' αυτούς τους χώρους. Τούτα τα στέκια φιλοξενούν και προωθούν τα σημαντικά βιβλία (κλασική λογοτεχνία, μεγάλους ποιητές, αρχαία γραμματεία, ιστορία, φιλοσοφία, δοκίμιο, βιβλία τέχνης κ.ά.), αντιβαίνοντας στους νόμους της αγοράς.

— Ποιες είναι οι κύριες λειτουργίες του;

Κάθε αναγνώστης προτείνει ένα «Ψαγμένο» βιβλιοπωλείο, έχοντας διαβάσει τα κριτήρια επιλογής. Εάν τα πληροί, τότε η πρότασή του θα μπει σε κλήρωση για να κερδίσει βιβλία των εκδόσεων Gutenberg. Κάθε μήνα θα ανακοινώνεται ένα νέο «Ψαγμένο» και θα γίνεται η κλήρωση. Επιπλέον, η ιστοσελίδα διαθέτει χάρτη, όπου μπορεί κάποιος να δει το κοντινότερο «Ψαγμένο» στην περιοχή του ή στην πόλη του. Κάθε «Ψαγμένο» θα παρουσιάζεται με βίντεο/συνέντευξη του ιδιοκτήτη, όπου θα περιγράφεται η ιστορία του βιβλιοπωλείου, ο λόγος που τον παρακίνησε να ασχοληθεί με το βιβλίο κ.λ.π Μια φορά το μήνα ένας βιβλιοπώλης θα προτείνει 3 τίτλους βιβλίων που θεωρεί σημαντικούς. Ο αναγνώστης θα μπορεί να βλέπει τις προτάσεις κάθε βιβλιοπώλη. Επιπλέον, στη σελίδα του κάθε βιβλιοπωλείου θα υπάρχει και ανακοίνωση για τις εκδηλώσεις ή παρουσιάσεις βιβλίων που θα φιλοξενούνται στον χώρο του.

Άρα, αυτό που λείπει είναι σοβαρή πολιτική βιβλίου (κατά συνέπεια και Παιδείας): να καταργηθεί το ένα και μοναδικό σχολικό βιβλίο (ευαγγέλιο), να ιδρυθούν σχολικές βιβλιοθήκες, να γίνεται το μάθημα μέσα απ' τις βιβλιοθήκες, ώστε να αγαπήσει ο μαθητής το βιβλίο και να μάθει να ερευνά,


— Κατά τη γνώμη σας, τι λείπει στο χώρο του βιβλίου;

Είναι κοινός τόπος ότι η κρατική πολιτική των τελευταίων δεκαετιών δεν δημιουργεί νέους αναγνώστες. Οι μαθητές εθίζονται στην παπαγαλία του ενός και μοναδικού βιβλίου, μαθαίνουν να το μισούν (όλοι θα θυμούνται το κάψιμο των βιβλίων ως «απελευθερωτική» πράξη στο τέλος της σχολικής χρονιάς) και ως πολίτες, πλέον, αγνοούν, στην πλειονότητά τους, τα μεγάλα κείμενα του ουμανισμού (αρχαία ελληνική γραμματεία, μεγάλα κείμενα ανατολικών λαών, κλασική δυτική λογοτεχνία και φιλοσοφία κ.α.). Όλη η γνώση του παρελθόντος φαντάζει εχθρική και απόμακρη στον μέσο νεαρό πολίτη, ο οποίος καλείται να πάρει αποφάσεις για την ζωή του και την χώρα εν πλήρη άγνοια. Ο Μαχάτμα Γκάντι έλεγε: «δεν χρειάζεται να καις τα βιβλία, αρκεί να κάνεις τους πολίτες να μην τα διαβάζουν πια.» Το έλλειμμα δημοκρατίας κι η ανελευθερία ξεκινούν απ' την άγνοια.


Την «στραβή» εκπαιδευτική πολιτική ενισχύει η ανυπαρξία οργανωμένων βιβλιοθηκών, στα σχολεία, στους δήμους, στα πανεπιστήμια. Σ' όλες τις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου βρίσκει κανείς πολύ οργανωμένο δίκτυο βιβλιοθηκών, όπου ο πολίτης μπορεί να δανειστεί και να διαβάσει το οποιοδήποτε βιβλίο δωρεάν ή με πολύ χαμηλό αντίτιμο. Στην Ελλάδα, τα βιβλία χρηματοδοτούνται από τους αναγνώστες-αγοραστές και εκδίδονται μόνο αν υπακούουν στους νόμους της αγοράς. Οι υπόλοιποι τίτλοι δεν εκδίδονται, καθώς μέσα σ' αυτό το κλίμα γίνονται ασύμφοροι, δηλαδή, κατ' ουσίαν «λογοκρίνονται».

Τα Ψαγμένα: ένας νέος διαδικτυακός τόπος σκοπεύει να συγκεντρώσει σε μία λίστα όλα τα ποιοτικά βιβλιοπωλεία της χώρας Facebook Twitter


Εδώ τίθεται κι ένα θέμα πλουραλισμού. Για παράδειγμα: αν κάποιος θέλει να μελετήσει την ιστορία μιας χρονικής περιόδου, π.χ. του εμφυλίου, πόσα βιβλία θα μπορέσει να αγοράσει; Ή θα αρκεστεί απλώς στο ένα και μοναδικό ή στο φθηνότερο; Πολλοί φωτοτυπούν ή «κατεβάζουν» παρανόμως βιβλία απ' το διαδίκτυο. Όμως ο πολίτης που δεν έχει μάθει να ερευνά όλες τις απόψεις, ώστε να καταλήγει μόνος του σε κάποιο συμπέρασμα, είναι ευεπηρέαστος στην προπαγάνδα και στη δημαγωγία, παίρνει κρίσιμες αποφάσεις εν αγνοία και τελικά, κινδυνεύει να χάσει την ελευθερία του.

Άρα, αυτό που λείπει είναι σοβαρή πολιτική βιβλίου (κατά συνέπεια και Παιδείας): να καταργηθεί το ένα και μοναδικό σχολικό βιβλίο (ευαγγέλιο), να ιδρυθούν σχολικές βιβλιοθήκες, να γίνεται το μάθημα μέσα απ' τις βιβλιοθήκες, ώστε να αγαπήσει ο μαθητής το βιβλίο και να μάθει να ερευνά, με την προοπτική όταν θα γίνει πολίτης, να έχει την απαραίτητη γνώση για ν' αναλάβει την ευθύνη της ζωής του.

Μέχρι να συμβεί αυτό, είναι ζωτικής σημασίας η επαναφορά του νόμου περί Ενιαίας Τιμής του βιβλίου. Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε προστατεύουν το βιβλίο, ως μοναδικό πολιτισμικό αγαθό, διατηρώντας την Ενιαία Τιμή. Οι νόμοι της αγοράς καθιστούν το έργο του μη εκδόσιμο. Το βιβλίο είναι προϊόν της γλωσσικής και πολιτισμικής ταυτότητας ενός λαού και μόνον η Ενιαία Τιμή μπορεί να το προστατεύσει. Ένας νέος μεγάλος ποιητής ή συγγραφέας, πριν αναγνωριστεί ή βραβευθεί είναι αντιεμπορικός. Θέλουμε, λοιπόν, να υπάρχουν βιβλία ποιότητας ή απλώς, να κολυμπάμε στο βούρκο των ευπώλητων –στην πλειονότητά τους– σκουπιδιών;

 
Η κατάργηση της Ενιαίας Τιμής και ο αναπόφευκτος πόλεμος εκπτώσεων που επακολουθεί, οδηγεί σε κλείσιμο τα μικρά και ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία, τα οποία φιλοξενούν όλα τα ποιοτικά, αλλά αντιεμπορικά βιβλία. Μέχρι τώρα έχει επέλθει ήδη σοβαρότατη ζημιά, μιας και πολλά ιστορικά βιβλιοπωλεία σε όλη την Ελλάδα δεν άντεξαν στον σκληρό ανταγωνισμό και έκλεισαν.

— Με ποια κριτήρια επιλέγονται τα βιβλιοπωλεία που αναφέρονται; Μπορεί να ενταχτεί κάποιο «μεγάλο» σε αυτά;

«Ψαγμένα» είναι τα βιβλιοπωλεία που στηρίζουν το ποιοτικό βιβλίο. Δεν παραγγέλνουν μόνο τους εμπορικούς τίτλους, αλλά, πρωτίστως βιβλία υποδομής: καλή λογοτεχνία, δοκίμιο, φιλοσοφία, ποίηση, βιβλία τέχνης κ.α. Προβάλλουν στους πάγκους τους τα σημαντικά έργα κι όχι μόνο τα πιο επικερδή. Διοργανώνουν εκδηλώσεις, προτείνουν τίτλους στους αναγνώστες, είναι ενημερωμένοι για ό,τι σημαντικό κυκλοφορεί, διαθέτουν έμπειρο προσωπικό κ.λπ. Αυτά και άλλα κριτήρια θα τα βρείτε στην ιστοσελίδα μας tapsagmena.gr. Το «μέγεθος» του βιβλιοπωλείου δεν είναι κριτήριο. Προφανώς μπορεί να ενταχθεί και κάποιο «μεγάλο», αν πληροί τα βασικά κριτήρια.

Τα Ψαγμένα

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ