Στέφανος Αλεξιάδης: «Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο γιατί έχουν ανάγκη να μιλήσουν»

Στέφανος Αλεξιάδης: «Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο γιατί έχουν ανάγκη να μιλήσουν» Facebook Twitter
Νομίζω ότι στην Ελλάδα είμαστε περισσότερο συγγραφείς παρά αναγνώστες. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LiFO
0

Από τις πιο συμπαθείς παρουσίες στα βιβλιοφιλικά social media, ο Θεσσαλονικιός Στέφανος Αλεξιάδης έγινε γνωστός μέσα από ένα πολύ ενδιαφέρον γλωσσικό παιχνίδι που ξεκίνησε την περίοδο της καραντίνας στο Instagram, όπου επεσήμανε διάφορα κοινά γλωσσικά λάθη της ελληνικής γλώσσας. Φιλόλογος και «εμμονικός με την ορθογραφία», όπως δηλώνει, πέρασε στη συνέχεια στη συγγραφή, με το πρώτο του εφηβικό μυθιστόρημα, τα «Φτερωτά Σανδάλια», να σημειώνει επιτυχία και να βραβεύεται με το βραβείο κοινού Public στην αντίστοιχη κατηγορία.

Τώρα ο ίδιος νιώθει έτοιμος να συστηθεί στο ενήλικο αναγνωστικό κοινό μέσα από το είδος του crime που τόσο αγαπά ως αναγνώστης. Η «Οιμωγή» του, που μόλις κυκλοφόρησε (εκδ. Μίνωας) και έχει ήδη σημειώσει εξαιρετικές επιδόσεις στις προπαραγγελίες, είναι ένα ρυθμικό, εντελώς «κινηματογραφικό» θρίλερ, με πρόζα κοφτή, σε ενεστώτα χρόνο, χαρακτήρες γνώριμους, με πάθη και ρωγμές, ύφος άμεσο και προσιτό, μα ταυτόχρονα προσωπικό.

Η υποκειμενική αφήγηση εναλλάσσεται καταιγιστικά, και αυτή η επιλογή, ενώ υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσε να λειτουργήσει εις βάρος της πλοκής, εδώ αξιοποιείται προς όφελος της εξέλιξής της, σαν ανακριτικός προβολέας που σκάει με τη σειρά πάνω στους ήρωες.

«Θέλω να υπάρχει κάθε είδος ανθρώπου στα βιβλία μου. Τα βιβλία αντανακλούν την καθημερινότητά μας. Αν όλοι είναι ψηλοί, τέλειοι, έξυπνοι ήρωες, το λογοτέχνημα καταντά μη ρεαλιστικό».

— Το πρώτο σου βιβλίο, τα «Φτερωτά Σανδάλια», ήταν εφηβικό μυθιστόρημα. Γιατί αποφάσισες να μεταβείς στην κατηγορία του αστυνομικού-ψυχολογικού θρίλερ, ένα είδος σκοτεινό και εντελώς διαφορετικό;
Όταν έγραψα το πρώτο βιβλίο, δεν είχα ποτέ στο μυαλό μου ότι θα εκδοθεί. Το έγραψα για έναν μαθητή μου της Α’ γυμνασίου, για να το τυπώσω και να ξεκινήσει να διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία. Γι’ αυτό και ήταν μικρό και ανήκε στην κατηγορία του εφηβικού.

Στέφανος Αλεξιάδης: «Στην Ελλάδα είμαστε περισσότερο συγγραφείς παρά αναγνώστες» Facebook Twitter
Φιλόλογος δηλώνω, δεν δηλώνω συγγραφέας, αυτό είναι το επάγγελμά μου και αυτό ξέρω πως θα κάνω για πάντα. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LiFO

— Έχει κάποια αναπηρία αυτός ο μαθητής;
Όχι, την αναπηρία την ενέταξα γιατί ήθελα να δώσω φωνή σε έναν ήρωα με αναπηρία. Δεν υπάρχουν πολλοί, οπότε ήθελα να εκπροσωπηθούν, όσο τουλάχιστον έχω το δικαίωμα να τους εκπροσωπήσω, με όσα γνωρίζω μέσα από τις σπουδές μου, γιατί εγώ δεν είμαι ανάπηρος. Αυτός είναι και ο λόγος που ενέταξα την ειδική αγωγή και στο δεύτερο βιβλίο μου, το πρώτο ενηλίκων. Είναι σκοτεινό, γιατί τέτοια μου αρέσει να διαβάζω, και είπα να δοκιμάσω να τα γράψω κιόλας.

— Το crime ως είδος έχει κανόνες και φανατικό κοινό. Εσύ τι έρευνα έκανες για να το προσεγγίσεις;
Η έρευνα μάλλον έγινε ενδόμυχα, χωρίς να το καταλάβω. Παρατηρούσα διάφορα πράγματα, κυρίως σε βιβλία – διαβάζω περισσότερο, παρά βλέπω ταινίες. Από ξένους μου αρέσει πολύ η Κλερ Μάκιντος και από Έλληνες η Ειρήνη Βαρδάκη. Έπαιρνα στοιχεία και τρόπους προσέγγισης. Μπορεί να πιαστώ από ένα κομμάτι και να το κάνω δικό μου, δημιουργώντας μια νέα ιστορία.

— Τι θα ήθελες να δώσουμε στους αναγνώστες από την ιστορία σου χωρίς να κάνουμε σπόιλερ;
Η κεντρική ηρωίδα είναι μια μάνα με αυτισμό που κατηγορείται για τον φόνο του εξάχρονου γιου της, ο οποίος πέφτει από το μπαλκόνι. Έτσι ξεκινάει το βιβλίο. Είχα δει κάποια στιγμή στα social media μια εικόνα της Μήδειας του Ευριπίδη. Το μυαλό μου πήγε κατευθείαν στη γνωστή ιστορία, ότι σκότωσε τα παιδιά της, και σκάλωσα λίγο στην εικόνα. Θα μπορούσε αυτό να γίνει τώρα με έναν τρόπο; Έτσι δημιούργησα μια δική μου μητέρα.

— Φαντάζομαι ότι η ενασχόλησή σου με την ειδική αγωγή σε βοήθησε πολύ να προσεγγίσεις τον ψυχισμό ενός ατόμου με αυτισμό. Μέχρι πρόσφατα, δυστυχώς, ο αυτισμός ήταν θέμα ταμπού για την ελληνική κοινωνία.
Θέλω να υπάρχει κάθε είδος ανθρώπου στα βιβλία μου. Τα βιβλία αντανακλούν την καθημερινότητά μας. Αν όλοι είναι ψηλοί, τέλειοι, έξυπνοι ήρωες, το λογοτέχνημα καταντά μη ρεαλιστικό. Προσπάθησα να προσεγγίσω τον αυτισμό με όσο το δυνατόν περισσότερη προσοχή και ευαισθησία. Γνωρίζω ανθρώπους αυτιστικούς και εστίασα σε όσα μας δίδαξαν στο μεταπτυχιακό που έχω κάνει. Προσπάθησα να αποδώσω πιστά τις αντιδράσεις, τις εκρήξεις που μπορεί να έχουν. Η ηρωίδα ανήκει στο φάσμα υψηλής λειτουργικότητας, μπορεί να αυτοεξυπηρετείται. Αν δεν υπήρχαν οι φωνές που θα την έκαναν να κραυγάσει, δεν θα καταλάβαινες ότι είναι αυτιστική.

Στέφανος Αλεξιάδης: «Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο γιατί έχουν ανάγκη να μιλήσουν» Facebook Twitter
Πάντα όταν ξεκινάω να γράψω κάτι, ξέρω την αρχή και το τέλος. Στο ενδιάμεσο οι ήρωες αυτονομούνται και με οδηγούν. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LiFO

— Είναι πολύ ρυθμικό το βιβλίο σου, κυλά γρήγορα, και βάσισες την τεχνική σου στο POV, εναλλάσσοντας συνεχώς τα πρόσωπα που αφηγούνται την ιστορία. Πώς κατέληξες σε αυτή την επιλογή;
Βαριέμαι λίγο τα βιβλία με αποκλειστικά τριτοπρόσωπη αφήγηση. Δεν μπορώ να ταυτιστώ εύκολα με τους ήρωες. Εδώ έμπλεξα τριτοπρόσωπη και πρωτοπρόσωπη στα κεφάλαια της μάνας. Νομίζω ότι δεν θα μπορούσα να αποδώσω διαφορετικά τι νιώθει αυτή η γυναίκα. Προσπάθησα να μπω στο σώμα της, στο μυαλό της, και να τα πω έτσι όπως θα τα έλεγε εκείνη. Έτσι πέτυχα και μια κλιμάκωση της «παράνοιας» από τη στιγμή που συλλαμβάνεται κι έπειτα.

— Ως τίτλο χρησιμοποίησες μια όχι συνηθισμένη λέξη, που αρκετοί δεν ξέρουν τι σημαίνει. Γιατί;
Ήθελα μονολεκτικό τίτλο και μια ιδιαίτερη λέξη που να αποτυπώνει το περιεχόμενο του βιβλίου αλλά να μην αναφέρεται πουθενά. Δίδασκα κάποια στιγμή αρχαία, Ξενοφώντα, και τη στιγμή που είδα την αναφορά της λέξης κατάλαβα ότι αυτός θα ήταν ο τίτλος μου.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Στέφανος Αλεξιάδης, Οιμωγή, εκδόσεις Μίνωας

— Στην Ελλάδα βγαίνουν πάρα πολλά βιβλία πλέον, ίσως περισσότερα από ποτέ. Πώς βλέπεις το εκδοτικό τοπίο ως αναγνώστης και ως συγγραφέας;
Καθημερινά θα δω και μια νέα κυκλοφορία. Σίγουρα υπάρχουν πολλοί ταλαντούχοι συγγραφείς, που δεν μαθαίνουμε ποτέ για το ταλέντο τους γιατί δεν έχουν την ανάλογη προβολή. Έχουν γίνει συχνό φαινόμενο και οι αυτοεκδόσεις – που το καταλαβαίνω γιατί όταν δεν έχεις βήμα, τι κάνεις; Εγώ ξεκίνησα από τη Θεσσαλονίκη και αν δεν είχα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για να μπορέσω με έναν τρόπο να δείξω ποιος είμαι –ό,τι κι αν είμαι–, δεν θα μιλάγαμε σήμερα εδώ. Νομίζω ότι στην Ελλάδα είμαστε περισσότερο συγγραφείς παρά αναγνώστες. Ανάγκη εξωτερίκευσης συναισθημάτων; Και στα κοινωνικά μέσα είμαστε πολυγραφότατοι. Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο γιατί έχουν ανάγκη να μιλήσουν και ίσως δεν βρίσκουν το κατάλληλο πρόσωπο να τους ακούσει. Το θέμα είναι τι μένει στον χρόνο.

— Έχεις σκεφτεί να γίνεται ταινία ή σειρά η «Οιμωγή»; Ποιος θα ήθελες να παίξει;
Δεν πιστεύω ότι υπάρχει συγγραφέας που θα σου απαντούσε αρνητικά – ειδικά τώρα που έχει μεγαλώσει η παραγωγή με τις πλατφόρμες και βελτιώνονται τα πράγματα. Θα το ήθελα πολύ, το έχω δει και στον ύπνο μου! Το έχω σκεφτεί ως μίνι σειρά λίγων επεισοδίων και έχω μεγάλη αδυναμία στη Μαρία Καβογιάννη. Θα ήθελα πολύ να παίξει στη σειρά.

— Θα εμπλεκόσουν και στη διαδικασία συγγραφής του σεναρίου;
Δεν έχω τη γνώση να το κάνω και συνήθως δεν μπαίνω σε χωράφια που δεν γνωρίζω. Ίσως θα βοηθούσα με συμβουλές.

— Ανέφερες πριν τα social media. Βρήκες έναν έξυπνο τρόπο να δείξεις τις φιλολογικές σπουδές σου με το λεκτικό παιχνίδι που έκανες. Αυτή η ιδέα προέκυψε από τα μαργαριτάρια που διαβάζουμε καθημερινά εκεί;
Είμαι εμμονικός με την ορθογραφία. Και φιλόλογος να μην ήμουν, πιστεύω ότι πάλι θα ήμουν εμμονικός. Την περίοδο της καραντίνας, τότε που ήμασταν όλοι κλεισμένοι στα σπίτια μας και δεν βγαίναμε ούτε στο μπαλκόνι, προσπαθούσα κάπως να γεμίσω τον χρόνο μου, αφού δεν δούλευα, δεν έκανα μαθήματα. Ξοδέψαμε πολλές ώρες στο Instagram και το TikTok εκείνη την περίοδο. Σκέφτηκα να κάνω κάτι που αγαπώ και έφτιαξα αυτό το γλωσσικό κουίζ. Είχε τρομερή απήχηση, περίμενα να συμμετέχουν κάποιοι συνάδελφοι και όσοι τους αρέσει η ελληνική γλώσσα, αλλά αυτό που είδα ήταν αδιανόητο, αυξάνονταν ραγδαία οι ακόλουθοι και μου έκανε τρομερή εντύπωση όλο αυτό.

Στέφανος Αλεξιάδης: «Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο γιατί έχουν ανάγκη να μιλήσουν» Facebook Twitter
Από πού και ως πού παίζει ρόλο το ότι η μητέρα μου είναι καθαρίστρια και ο πατέρας μου εργάτης, στο αν εγώ μπορώ να γράψω. Με αυτά τα χρήματα μας βοήθησαν να σπουδάσουμε και εμένα και την αδερφή μου. Αυτό είναι ένα καθαρά στοχευμένο σχόλιο για να πληγώσει. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LiFO

Τότε ξεκίνησα να προωθώ και τη φιλαναγνωσία. Είπα «αφού μαζευτήκαμε που μαζευτήκαμε» και εκπέμπουμε στο ίδιο μήκος κύματος, ας αρχίσω να προτείνω τα βιβλία που διαβάζω, είτε μου αρέσουν είτε όχι, λέγοντας τα θετικά και τα αρνητικά. Κάπως έτσι ξεκίνησε η κοινότητα.

— Στο promo που κάνατε με τον εκδοτικό οίκο, στείλατε ένα ηχητικό απόσπασμα σε κάποιους αναγνώστες.
Στείλαμε σε δέκα αναγνώστες το πρώτο κεφάλαιο σε ένα απόσπασμα δύο λεπτών περίπου. Ζήτησα να το ακούσουν και μετά από δέκα δευτερόλεπτα να βιντεοσκοπήσουν κατευθείαν αυτό που τους ήρθε στο μυαλό, για να είναι αυθόρμητο. Σαν ένα τρέιλερ.

— Μια και το αναφέρουμε, ποια είναι η γνώμη σου για τα audiobooks που στο εξωτερικό κάνουν θραύση;
Κατ’ αρχάς είμαι υπέρ. Αν με βάλεις να συγκρίνω audiobook ή καθόλου-book, εννοείται θα προτείνω το audiobook. Αλλά εγώ προσωπικά είμαι του εντύπου, δεν μπορώ να με φανταστώ να μην πιάνω ένα βιβλίο, να μην το μυρίζω – είμαι από αυτούς. Νομίζω πως το έντυπο πάντα θα κερδίζει τη μάχη.

— Ωστόσο, τα social media σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να αποδειχθούν ένα πολύ τοξικό μέρος. Έχεις μιλήσει ανοιχτά για το hate speech που έχεις δεχθεί, με ψυχραιμία και χωρίς ένταση.
Όση θετική ενέργεια μπορούν να σου δώσουν τα μέσα, άλλη τόση αρνητική μπορείς να λάβεις. Ζούμε σε εποχές με τόση δυστυχία γύρω μας, ο κόσμος έχει ανάγκη από ψυχολόγους, από ειδικούς – όλοι μας, βασικά, θα έπρεπε σε όλη μας τη ζωή να πηγαίνουμε σε έναν ψυχολόγο, σε έναν ψυχοθεραπευτή. Αυτό δεν γίνεται για πολλούς λόγους. Το τελευταίο που μου συνέβη ήταν ότι έθιξαν τα επαγγέλματα των γονιών μου. Από πού και ως πού παίζει ρόλο το ότι η μητέρα μου είναι καθαρίστρια και ο πατέρας μου εργάτης, στο αν εγώ μπορώ να γράψω. Με αυτά τα χρήματα μας βοήθησαν να σπουδάσουμε και εμένα και την αδερφή μου. Αυτό είναι ένα καθαρά στοχευμένο σχόλιο για να πληγώσει. Έχουν θίξει και το βραβείο κοινού Public που κέρδισα, ότι ήταν στημένο, που ούτε στα όνειρά μου δεν το περίμενα να συμβεί. Οπότε προτιμώ να δίνω σημασία στα θετικά, που είναι πολύ περισσότερα.

— Από την άλλη, μιλάς πολύ γλυκά για τους μαθητές σου στα social media.
Τους αγαπάω τους μαθητές μου! Δουλεύω ιδιωτικά, όχι σε σχολείο, οπότε έχω δεθεί μαζί τους, είναι η οικογένειά μου. Οτιδήποτε συμβαίνει με τα βιβλία το μοιράζομαι πρώτα με αυτούς. Φιλόλογος δηλώνω, δεν δηλώνω συγγραφέας, αυτό είναι το επάγγελμά μου και αυτό ξέρω πως θα κάνω για πάντα. Μου δίνει φως η αθωότητα των μαθητών μου, και το φως είναι τόσο σημαντικό, μας λείπει. Επειδή είναι αυτόφωτοι, λόγω ηλικίας, κλέβω κι εγώ λίγο από το φως τους.

— Σε ποιες ηλικίες θα προτείνεις την «Οιμωγή»;
Από 16 και πάνω. Σε μαθητές λυκείου.

— Επιμένεις να ζεις στη Θεσσαλονίκη. Σκέφτεσαι να μετακομίσεις;
Υπάρχουν φορές που το σκέφτομαι, όταν νιώθω εγκλωβισμένος. Έχω σκεφτεί να κατέβω στην Αθήνα, αλλά δεν μπορώ να κατέβω ως συγγραφέας, δεν είναι αυτή η δουλειά μου. Πώς θα βιοποριστώ; Αν μελλοντικά διοριστώ ως φιλόλογος σε σχολείο της Αθήνας –ή σε άλλη πόλη–, θα πάω.

— Τι ετοιμάζεις για τη συνέχεια;
Γράφω το επόμενο βιβλίο, είμαι στα μισά. Θα είναι πάλι ψυχολογικό θρίλερ. Πάντα όταν ξεκινάω να γράψω κάτι, ξέρω την αρχή και το τέλος. Στο ενδιάμεσο οι ήρωες αυτονομούνται και με οδηγούν. Το άκουγα που το έλεγαν κι άλλοι συγγραφείς και δεν το πίστευα. Κι όμως συμβαίνει: από ένα σημείο και μετά ο ήρωας γίνεται αυθύπαρκτη προσωπικότητα, δεν τον κατευθύνεις, σε κατευθύνει. Δεν ξέρω αν θέλω να βγει του χρόνου ή αργότερα, θέλω να είναι άρτιο το αποτέλεσμα. Δεν θα ήθελα να γίνω ένας συγγραφέας που γράφει κάθε χρόνο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αν αγαπάς την ανάγνωση, αγαπάς και τη ζωή

Βιβλίο / Τζoρτζ Σόντερς: Αν αγαπάς την ανάγνωση, αγαπάς και τη ζωή

Ο Αμερικανός συγγραφέας μάς δείχνει πώς η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει τον εαυτό μας και τον κόσμο μας, μέσα από τον σχολιασμό επτά διηγημάτων του Τσέχοφ, του Τολστόι, του Τουργκένιεφ και του Γκόγκολ.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Book Preview 2024

Winter Preview 2024 / Τέσσερις πολυαναμενόμενες νέες εκδόσεις και δύο επανεκδόσεις

Νέοι τίτλοι από Αντόνια Μπάιατ, Τζορτζ Σόντερς, Πέτερ Χάντκε, το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημα του Πολ Λιντς, επανεκδόσεις της μεγάλης νουβέλας του Παναΐτ Ιστράτι και της βιογραφίας του Γιώργου Σεφέρη από τον Ρόντρικ Μπήτον.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ