Η αγάπη για το ίδιο φύλο ήταν πάντα ανθρώπινη. Πώς κατέληξε τόσο αποκρουστική στην ανθρώπινη ιστορία;

Η αγάπη για το ίδιο φύλο ήταν πάντα ανθρώπινη. Πώς κατέληξε τόσο αποκρουστική στην ανθρώπινη ιστορία; Facebook Twitter
Κύπελλο κρασιού με Πεντάθεους, 505-500 π.Χ. Βρέθηκε στη συλλογή του Μουσείου J. Paul Getty, Λος Άντζελες. Φωτ.: Fine Art Images/Heritage Images/Getty Images/Ideal Image
0

Η συγγραφέας δεν επέλεξε τυχαία αυτή την ιστορική περίοδο, καθώς τότε ήταν που στον Δυτικό κόσμο η ανδρική ομοφυλοφιλία, από αμαρτία και διαστροφή, όπως θεωρούνταν μετά την επικράτηση του χριστιανισμού, άρχισε πια να παθολογικοποιείται υπό το φως τόσο της κλασικής ιατρικής όσο και της ανάπτυξης νέων επιστημονικών κλάδων όπως η σεξολογία, η ψυχολογία, η ψυχιατρική αλλά και η βιολογία:

«Η ιατρική επιστήμη αναδείχθηκε ως η κατεξοχήν αρμόδια να εξετάσει και να ρυθμίσει ζητήματα που άπτονται όχι μόνο της ψυχοσωματικής υγείας του πληθυσμού αλλά και της ηθικής του συγκρότησης». Η νέα αυτή «αυθεντία» επρόκειτο πλέον να αποφαίνεται για την υγεία/κανονικότητα ή για τη νόσο/ανωμαλία της γενετήσιας ζωής των ανθρώπων, καθώς έγραφε ο Φουκό.

Στο πλαίσιο αυτό η ομοφυλοφιλία αντιμετωπίστηκε αρχικά –και επί μακρόν– ως αμφιβόλου ιάσεως ασθένεια, για να φτάσει κάποια στιγμή να παρουσιάζεται ως αυτό ακριβώς που πρέσβευε ήδη από τις απαρχές του το ΛΟΑΤΚΙ+ κίνημα: μια ακόμη ανθρώπινη δυνατότητα. Την εισαγωγή μάλιστα του πονήματός της πλαισιώνει απόσπασμα από το Μανιφέστο του ΑΚΟΕ (1977), ενώ τα συμπεράσματα του τέλους απόσπασμα από το ποίημα του Καβάφη «Η αρχή των».  

Η μεγάλη τομή στην κατανόηση της ανθρώπινης σεξουαλικότητας τον 19ο αιώνα που συνιστά η εμφάνιση της ψυχανάλυσης, η αποτύπωση των ομοφυλόφιλων στον ιατρικό λόγο, η ταύτιση της ομοφυλοφιλίας με τη θηλυπρέπεια και την παθητικότητα είναι ανάμεσα στις κύριες θεματικές που θίγει το παρόν πόνημα, το τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο του οποίου εστιάζει στον ιατρικό λόγο περί ανδρικής ομοφυλοφιλίας στην Ελλάδα την ίδια εποχή.

Η ανάπτυξη ενός επιστημονικού λόγου για την ομοφυλοφιλία και γενικότερα για τη σεξουαλικότητα συνδέθηκε μάλιστα με την ανάπτυξη ενός πρώιμου κινήματος για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα στα τέλη του 19ου αιώνα, κυρίως στη Γερμανία.

Συμβαίνει τότε στην Ευρώπη «μια εκδοτική έκρηξη συγγραμμάτων για τις αποκαλούμενες σεξουαλικές διαστροφές, με κεντρική αυτή της ομοφυλοφιλίας». Εκδίδονται περιοδικά, συγκαλούνται επιστημονικά συνέδρια, δοκιμάζονται επίσης διάφορες θεραπευτικές μέθοδοι, ορισμένες ανατριχιαστικά ακραίες, όπως η μεταμόσχευση όρχεων, μολονότι μάλιστα όλες οι προτεινόμενες «θεραπείες» γρήγορα αποδείχθηκαν ανεδαφικές.

Ο Π.Ο.Υ. αφαίρεσε οριστικά την ομοφυλοφιλία από τον κατάλογο των ασθενειών το 1990 (είχε προηγηθεί ο Αμερικανικός Σύνδεσμος Ψυχιατρικής-APA το 1973) και πολλές χώρες πλέον απαγορεύουν αυτές τις «θεραπείες». Εξακολουθούν, εντούτοις, να υπάρχουν ακόμα και σήμερα επιτήδειοι που αναζητούν εύκολα θύματα.   

Alice Austen Photograph Facebook Twitter
The Darned Club, 1891. Alice Austen Photograph Collection. Courtesy of the Staten Island Historical Society.

Στη διάρκεια αυτής της περιόδου αναπτύσσονται, διαβάζουμε, δύο τάσεις: η εκσυγχρονιστική, η οποία αντιμετωπίζει την ομοφυλοφιλία ως έκφραση της φυσικής ποικιλότητας της ανθρώπινης σεξουαλικότητας, και η κατεστημένη, που εξακολουθεί να τη θεωρεί διαστροφή και ασθένεια, όχι πια βάσει θρησκευτικών προκαταλήψεων αλλά βάσει επιστημονικών θεωριών που ήταν τότε «του συρμού», όπως η ευγονική.

Ακόμα, όμως, και εκπρόσωποι της δεύτερης τάσης τάσσονταν υπέρ της αποποινικοποίησής της, ακριβώς επειδή θεωρούνταν πάθηση – η ομοφυλοφιλία στην Ευρώπη στους νεότερους χρόνους άρχισε να διώκεται ποινικά μετά τον 17ο αιώνα και σε κάποιες χώρες παρέμεινε παράνομη μέχρι και τη δεκαετία του 1990.

Ουτε ανδρας ουτε γυναικα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Γαβριέλλα Ευαγγελία Ασπράκη, Ούτε άντρας, ούτε γυναίκα: Η εμφάνιση της σεξολογίας και η κατασκευή της ανδρικής ομοφυλοφιλίας στην Ευρώπη και την Ελλάδα 1830-1940, εκδόσεις Θεμέλιο

Ανάμεσα στα έργα-σταθμούς για τη μελέτη της ανάδειξης της «κατηγορίας» του ομοφυλόφιλου (όρος που καθιερώνει ο Μαρία Κέρτμπενι το 1868) και του ρόλου της σεξολογίας στην εξέλιξη αυτή ξεχωρίζουν οι περίφημες «Τρεις Μελέτες για τη Σεξουαλική Θεωρία» του Σίγκμουντ Φρόιντ (1905) που αποδίδει την ομοφυλοφιλία στο οιδιπόδειο σύμπλεγμα και στην καθήλωση σε πρώιμα στάδια της σεξουαλικής ανάπτυξης, χωρίς ωστόσο να την κολάζει, όπως και ο α’ τόμος της «Ιστορίας της Σεξουαλικότητας» του Μισέλ Φουκό (1976), ο οποίος «παρά τις κριτικές που έχει δεχτεί, εξακολουθεί να εμπνέει και να προβληματίζει».

Μερικές από τις πιο αξιοσημείωτες αναφορές είναι αυτές στον Φίλωνα τον Αλεξανδρέα (20 π.Χ.-45μ.Χ.), τον πρώτο που συσχετίζει τη βιβλική ιστορία των Σοδόμων με την ομοφυλοφιλία, στον αυτοκράτορα Θεοδόσιο Α’ που θεσπίζει τους πρώτους αυστηρούς νόμους κατά της «σοδομίας» και στον Θωμά Ακινάτη που την ονομάζει «το πλέον έσχατο και απεχθές αμάρτημα» μετά την κτηνοβασία, στην Ιερά Εξέταση που μεταξύ άλλων θανάτωσε στην πυρά και «σοδομίτες», καθώς επίσης στην ανάπτυξη μιας πρώιμης ομοφυλόφιλης υποκουλτούρας στο γύρισμα του 18ου αιώνα σε Παρίσι, Λονδίνο και Άμστερνταμ.

Ηθικολόγοι της εποχής σε Μ. Βρετανία και Γαλλία διαπιστώνουν με δέος «μεγάλη εξάπλωση της σοδομίας πέρα από τις τάξεις των ευγενών και των διανοούμενων, στους οποίους κατά παράδοση αποδιδόταν η έλξη για το φύλο τους», η οποία αποδίδεται εν πολλοίς στην αστυφιλία, στη δε Γαλλία ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία προκαλεί «η ανάπτυξη (ομοερωτικών) σεξουαλικών σχέσεων μεταξύ ατόμων διαφορετικών τάξεων».  

«Ούτε άντρας, ούτε γυναίκα: Η εμφάνιση της Σεξολογίας και η κατασκευή της ανδρικής ομοφυλοφιλίας στην Ευρώπη και την Ελλάδα 1830-1940» (εκδ. Θεμέλιο) Facebook Twitter
Ένας γιατρός εφαρμόζει «διατροχιακή λοβοτομή» ή θεραπεία με ηλεκτροσόκ στο Western State Hospital το 1949. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

«Σημείο καμπής» στην εξέλιξη της επιστήμης της σεξολογίας αποτέλεσε η «μεταφορά» της έδρας της από την Ευρώπη, και ειδικότερα τη Γερμανία, στις ΗΠΑ μετά την άνοδο του Μουσολίνι και του Χίτλερ στην εξουσία – ήδη τον Μάιο του ’33 ναζί και παρακρατικοί καταστρέφουν το πρωτοποριακό Ινστιτούτο Σεξολογίας του Χίρσφελντ στο Βερολίνο, καίνε ό,τι έντυπα βρίσκουν εκεί και αρχίζουν συστηματικές διώξεις κατά της ακμάζουσας ομοφυλόφιλης κοινότητας της πόλης.

Δεκάδες χιλιάδες «ανώμαλοι» καταλήγουν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης με ένα ροζ τρίγωνο στο πέτο – ελάχιστοι θα επιστρέψουν. Μάλιστα, η αντιομοφυλόφιλη νομοθεσία του Κάιζερ και των Εθνικοσοσιαλιστών στη Γερμανία καταργήθηκε και τυπικά μόλις το 1994! Ας σημειωθεί, ωστόσο, ότι ο ποινικός κολασμός ακόμα και «αμαρτωλών» σκέψεων ή προθέσεων δεν ήταν εφεύρημα των ναζί αλλά της Συνόδου του Τριδέντου (1545-7). 

Η μεγάλη τομή στην κατανόηση της ανθρώπινης σεξουαλικότητας τον 19ο αιώνα που συνιστά η εμφάνιση της ψυχανάλυσης, η αποτύπωση των ομοφυλόφιλων στον ιατρικό λόγο, η ταύτιση της ομοφυλοφιλίας με τη θηλυπρέπεια και την παθητικότητα είναι ανάμεσα στις κύριες θεματικές που θίγει το παρόν πόνημα, το τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο του οποίου εστιάζει στον ιατρικό λόγο περί ανδρικής ομοφυλοφιλίας στην Ελλάδα την ίδια εποχή. Ο οποίος, όπως ειπώθηκε, ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτος ακόμα και σε επίπεδο μεταφράσεων ξένων επιστημονικών έργων μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, εξόν από κάποιες σποραδικές αναφορές σε ιατροδικαστικά εγχειρίδια και εκλαϊκευμένα βιβλία και άρθρα περί της γενετήσιας ζωής, του γάμου και της ανατροφής των παιδιών – ήδη μάλιστα από τότε μνημονευόταν η ανάγκη της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης.

Οι μόνες πηγές που έχουμε σχετικά προέρχονται από τον μέγα «λαογράφο του περιθωρίου» Ηλία Πετρόπουλο, από το έργο του Καβάφη, που όμως έζησε στην Αλεξάνδρεια, και από κάποιες αναφορές των ποιητών Ναπολέοντα Λαπαθιώτη και Μήτσου Παπανικολάου στον Μεσοπόλεμο πλέον.  

ασπρακη
Γαβριέλλα Ευαγγελία Ασπράκη

Γεγονός είναι ότι η ομοφυλοφιλία και οι λοιπές σεξουαλικές «διαστροφές» ταυτίστηκαν από νωρίς με τον εκφυλισμό, ο οποίος «δεν απειλεί μόνο άτομα αλλά έθνη και κοινωνίες ολόκληρες, απειλώντας τα με αφανισμό… τω δε εκφυλισμώ των ατόμων παρακολουθεί μοιραίος ο της φυλής και η έκπτωσις αυτής», γράφει το 1911 ο νευρολόγος-ψυχίατρος Σιμωνίδης Βλαβιανός, στο πνεύμα του πολιτικού και συγγραφέα Άγγελου Βλάχου που πρώτος εισήγαγε τον όρο στην Ελλάδα.

Ο δε Μιχαήλ Γιαννίρης, υποδιευθυντής του Δρομοκαΐτειου, θέτει ήδη από το 1903 ως «επιτακτική ανάγκη» τον έλεγχο και τη ρύθμιση της γενετήσιας ζωής του πληθυσμού προς αποφυγή των διαφόρων «εκφυλιστικών εκδηλώσεων». 

«Ούτε άντρας, ούτε γυναίκα: Η εμφάνιση της Σεξολογίας και η κατασκευή της ανδρικής ομοφυλοφιλίας στην Ευρώπη και την Ελλάδα 1830-1940» (εκδ. Θεμέλιο) Facebook Twitter
Ο γενικός όρος που απαναντάται στα συγγράμματα του 19ου αιώνα για την ανδρική ομοφυλοφιλία είναι αυτός της παιδεραστίας. Ως τέτοια νοείται η «παρά φύσιν ασέλγεια, ενεργούμενη υπό ανδρός σε παίδα άρρενα, ή και εν γένει μεταξύ ανδρών», ενώ με τον όρο σοδομισμός εννοούνται οι «παρά φύσιν ασέλγειαν πράξεις χωρίς διακρίσεως του φύλου». Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Ο γενικός όρος που απαντάται στα συγγράμματα του 19ου αιώνα για την ανδρική ομοφυλοφιλία είναι αυτός της παιδεραστίας. «Ως τέτοια νοείται η παρά φύσιν ασέλγεια, ενεργούμενη υπό ανδρός σε παίδα άρρενα, ή και εν γένει μεταξύ ανδρών», ενώ με τον όρο σοδομισμός εννοούνται «οι παρά φύσιν ασέλγειαν πράξεις χωρίς διακρίσεως του φύλου».

Ειδικά ο όρος «παιδεραστία» προβληματίζει ιδιαίτερα επιστήμονες και διανοητές της εποχής, αφού παραπέμπει στην αρχαία Ελλάδα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το επίσημο περί αυτής εθνικό αφήγημα, γίνονται δε προσπάθειες ανασκευής της κατηγορίας περί της προέλευσης της παιδεραστίας από τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό.

Τόσο η «παρά φύσιν ασέλγεια», που θα επιβιώσει ως νομικός όρος μέχρι τις μέρες μας, όσο και η σοδομία διώκονται ποινικά, «με τον ιατροδικαστή να είναι αυτός που εξετάζει και αποφαίνεται για το αληθές μιας τέτοιας καταγγελίας», κάτι που όμως στην πράξη φαίνεται να παρουσιάζει, όπως αναμενόταν, αρκετές δυσκολίες. Προς τούτο συνίσταται να συνυπολογίζονται στη διάγνωση «τα στοιχεία της συμπεριφοράς και η ηθική συγκρότηση του υποκειμένου».

Από τις πιο ενδιαφέρουσες αναφορές αυτού του κεφαλαίου είναι αυτές στον ψυχίατρο Σίμωνα Αποστολίδη, τον πρώτο που μεταφέρει στα ελληνικά την «αναστροφή φύλου» (1889) και δίνει μια εικόνα του πώς έβλεπαν τότε τους ομοφυλόφιλους άνδρες, και στον συνάδελφό του Γεώργιο Ζουράρι. Μαθητής του Χίρσφελντ ο τελευταίος και πνεύμα ανοικτό, υποστήριξε θερμά τις πιο προοδευτικές θέσεις της εποχής αναφορικά με την ομοφυλοφιλία και τη σεξουαλικότητα γενικά: «Δεν υπάρχουν ούτε δύο άνθρωποι με το ίδιον ακριβώς ερωτικόν ένστικτον», έγραφε χαρακτηριστικά. Ακόμα κι αυτός, όμως, αντιμετωπίζει τους ομοφυλόφιλους ως διεστραμμένους και δυστυχείς. 

Έναν και πλέον αιώνα μετά, «το ζήτημα της άνισης αντιμετώπισης των ομοφυλόφιλων και της καταπάτησης των στοιχειωδών τους δικαιωμάτων παραμένει επίκαιρο. Η προσδοκία των πρωτοπόρων του κινήματος για τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων τον 19ο αιώνα, όπως ήταν ο Ulrich και ο Hirschfeld, ότι η αποδοχή της ομοφυλοφιλίας ως ασθένειας θα επέφερε και την κοινωνική της αποδοχή, δεν επιβεβαιώθηκε… το σύνθημα του Hirschfeld “δικαιοσύνη διά της επιστήμης” δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί», καταλήγει η συγγραφέας.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ


 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT