Ex Coelis Oblatus

Ex Coelis Oblatus Facebook Twitter
Τόσο οι θεωρίες του σχετικά με τη δεξίωση του λογοτεχνικού έργου από τον αναγνώστη όσο και τα γεμάτα αναφορές σε έργα τέχνης και συγγραφείς μυθιστορήματά του έχουν ευρέως συζητηθεί.
0

1.

Ζωή. Ο Ουμπέρτο Έκο γεννήθηκε στις 5 Ιανουαρίου του 1932 στην Αλεσσάντρια του Πιεμόντε. Σπούδασε Μεσαιωνική Φιλοσοφία και Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Τουρίνου. Δίδαξε ως καθηγητής Σημειολογίας στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια και διετέλεσε διευθυντής του περιοδικού «VS». Πολυγραφότατος, έχει δημοσιεύσει άρθρα, κριτικά δοκίμια, φιλοσοφικές πραγματείες, ενώ το 1980 κάνει τη θριαμβευτική του εμφάνιση και στον χώρο της μυθιστοριογραφίας με το πολυδιαβασμένο Όνομα του Ρόδου, ένα αναπάντεχο best και long-seller. Μανιώδης αναγνώστης, ο Έκο ταξινομούσε διαρκώς τα αποκτήματά του σε μια μεγαλειώδη βιβλιοθήκη που περιλάμβανε πάνω από τριάντα χιλιάδες βιβλία. Οι φήμες, ωραίες φήμες εν προκειμένω, λένε ότι το επώνυμο Έκο είναι το αρκτικόλεξο των λατινικών λέξεων Ex Coelis Oblatus, που σημαίνει «θεϊκό δώρο». Τόσο οι θεωρίες του σχετικά με τη δεξίωση του λογοτεχνικού έργου από τον αναγνώστη όσο και τα γεμάτα αναφορές σε έργα τέχνης και συγγραφείς μυθιστορήματά του έχουν ευρέως συζητηθεί. Έχει γράψει, επίσης, και βιβλία για παιδιά. Ενδεικτικά έργα: Το όνομα του ρόδου (1980), Το εκκρεμές του Φουκώ (1988), Το νησί της προηγούμενης ημέρας (1994), Μπαουντολίνο (2000), όλα σε μετάφραση Έφης Καλλιφατίδη, από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα (2000, 2000, 2004, 2001), Κήνσορες και Θεράποντες (1964), σε μετάφραση Έφης Καλλιφατίδη (εκδόσεις Γνώση, 1987), Εμπειρίες Μετάφρασης (2003), σε μετάφραση Έφης Καλλιφατίδη (εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, 2003), και τώρα στις εκδόσεις Ψυχογιός. Ο Ουμπέρτο Έκτο, τον οποίο ο Αχιλλέας Κυριακίδης, συγκαταλέγει στους ευφυέστερους ανθρώπους του εικοστού αιώνα, πήγε να συναντήσει τον άλλο μέγιστο βιβλιοθηκάριο, τον Χόρχε Λουίς Μπόρχες, στις 19 Φεβρουαρίου του 2016. 




2.

Η μυστηριώδης φλόγα της βασίλισσας Λοάνα. Με αφορμή την προσπάθεια να βρει τη μνήμη του ένας έμπορος βιβλίων που αναρρώνει ύστερα από ένα εγκεφαλικό, ο Ουμπέρτο Έκο ξετυλίγει μια ιδιοσυγκρασιακή ιστορία των δεκαετιών από την άνοδο του φασισμού στην Ιταλία έως σήμερα. Ο λίαν πεπαιδευμένος βιβλιοπώλης αφήνεται σε έναν στρόβιλο σπαραγμάτων από αγαπημένα μυθιστορήματα, τραγούδια, κόμικς, ποιήματα και κινηματογραφικές ταινίες, που όλα συνθέτουν στο αφυπνισμένο του μυαλό μια πολύχρωμη, μελωδική, νοσταλγική φαντασμαγορία. Πρόκειται για ένα από τα πιο παιγνιώδη και απολαυστικά μυθιστορήματα των τελευταίων χρόνων, και είναι μάλιστα λαμπρά εικονογραφημένο, αποτελώντας ένα απαστράπτον κολάζ λέξεων, ήχων και εικόνων. Ένα απόσπασμα: «Η Πάολα με συμβούλεψε εκνευρισμένη να μυρίσω τα αρώματα και να πάψω να απαγγέλλω ποίηση – μια και όλοι οι ποιητές ήταν ψεύτες, τα τριαντάφυλλα ανθίζουν όταν πια οι βιόλες έχουν μαραθεί και, εν πάση περιπτώσει, είναι αδύνατον να βάλεις μαζί σ' ένα μπουκέτο ρόδα και βιόλες, δοκίμασέ το αν θες και θα δεις».

3.

Στυλ. Η ευρυμάθεια του πληθωρικού Ιταλού συγγραφέα είναι εκθαμβωτική. Αναμειγνύει δεκάδες διαφορετικά στυλ, ενθέτει στη ροή του κειμένου αποσπάσματα από αγαπημένα του λογοτεχνικά έργα, από επιστημονικές θεωρήσεις, από λαϊκά αφηγήματα, από ποιήματα και τραγούδια. Εμπλέκει τα ιστορικά γεγονότα με την προσωπική περιπέτεια της καθημερινότητας και επιτρέπει στη χυμώδη φαντασία του να οργιάσει. Μολονότι το Όνομα του Ρόδου είναι το πιο φημισμένο μυθιστόρημά του, η Μυστηριώδης φλόγα της βασίλισσας Λοάνα είναι, το δίχως άλλο, το πιο απολαυστικό, ένα σύγχρονο παραμύθι για μεγάλους και, συνάμα, ένα πολύτιμο κιβώτιο μνήμης. Ο Έκο βάζει τον ήρωά του να καταφεύγει, προκειμένου να ανασυγκροτήσει τη μνήμη του, αυτό το πολύτιμο, το ανεκτίμητο, κιβώτιο κάθε ανθρώπου, σε βασίλισσες και θαύματα, σε στροβίλους της φαντασίας, όπου το πραγματικό χορεύει φοξ-τροτ με το φαντασιακό, όπου η λαλιά γίνεται εκστατική, όπου το χθαμαλό σμίγει με το υψηλό. Ιστορίες για μικρά παιδιά, κόμικς, ποιήματα, όλα γίνονται ένα καλειδοσκόπιο που στριφογυρίζει ιλιγγιωδώς. Όλα τα είδη προσφέρονται σε μια στροβιλιζόμενη λογοτεχνική πιατέλα. Ο νους αργοσαλεύει, βγαίνει μ' ένα παιδικό καραβάκι από τη λίμνη της λήθης και μπαίνει στον καταρράκτη του χρόνου, έναν καταρράκτη που το βουητό του σημαίνει κίνδυνο αλλά και λύτρωση. Συνάμα, ο Έκο αδράχνει, ξανά, την ευκαιρία να μας μιλήσει μυθιστορηματικά για όλα όσα δεν έπαψε να μας μιλάει μέσα από εμβριθέστατα δοκίμια και μελέτες. Ας θυμηθούμε ότι παρέμενε ένας δριμύς κριτικός των κοινωνικών φαινομένων, ότι δεν μάσαγε τα λόγια του, δεν ισοπεδώθηκε ποτέ από καμία φαινομενικότητα. Ιδού τι έχει πει για τα social media και την ακατάσχετη, πολλές φορές χυδαία και πάντα εσπευσμένη φλυαρία τους: «Οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης έδωσαν το δικαίωμα να μιλάνε σε λεγεώνες ηλιθίων που άλλοτε δεν μίλαγαν παρά μόνο σε μπαρ, αφού είχαν πιει κανένα ποτήρι κρασί, χωρίς να βλάπτουν την κοινότητα. Τους αναγκάζαμε αμέσως να σωπάσουν, αλλά σήμερα έχουν το ίδιο δικαίωμα λόγου με ένα βραβείο Νόμπελ. Είναι η εισβολή των ηλιθίων». Όπως έλεγε και ο άλλος μεγάλος κριτικός των κοινωνικών φαινομένων, ζούμε την άνοδο της ασημαντότητας. 





www.radiobookspotting.blogspot.gr.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ