Ένας κόσμος μισοβυθισμένος στον μύθο

Ένας κόσμος μισοβυθισμένος στον μύθο Facebook Twitter
0

Μία από τις μεγάλες, διεθνείς εκπλήξεις, στα γράμματα πάντα, ασφαλώς αφορά τα νοτιοαμερικάνικα γράμματα που ανέδειξαν παγκοσμίως μια χορεία εκπληκτικών μυθιστοριογράφων και εν γένει λογοτεχνών που ξεφύτρωσαν από μια ήπειρο η οποία λίγο πολύ μιλάει την πιο διαδεδομένη γλώσσα της υφηλίου: τα ισπανικά. Δεν μιλάμε μόνο για το «χρώμα» και το ιδιάζον στοιχείο, που υπάρχει βέβαια, αλλά για μια νεωτερική ματιά πάνω στην πραγματικότητα, η οποία άφησε σύξυλους τους Ευρωπαίους. Πρόκειται για έναν κόσμο μισοβυθισμένο στον μύθο, για χώρες που ζουν άνετα τόσο στο απομακρυσμένο παρελθόν όσο και στο απώτερο μέλλον, για άτομα που πάνω τους έχουν δοκιμαστεί μύριες όσες συγκινήσεις και παθήματα – με έναν λόγο, τα Εκατό χρόνια μοναξιά όπως και η Αναφορά στον Μπρόντυ ιδρύουν μια νέα, μυθική λογοτεχνία που δεν κλέβει από πουθενά, απλούστατα επειδή μιμείται τον εαυτό της.


Άλλα βιβλία του Ρονκαλιόλο δεν γνωρίζουμε. Αυτό, πάντως, αφιερωμένο δημιουργικά (και ενίοτε δημοσιογραφικά) στον λογοτεχνικό μύθο της Νότιας Αμερικής, έστω και με κάποιες πολυλογίες, κατορθώνει να αναβιώσει ενθουσιαστικά πολλές από τις μυθικές ιστορίες που τύλιξαν πρόσωπα σαν τον Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, τον Χόρχε Λουίς Μπόρχες, τον Νερούδα και έναν ολόκληρο στρατό από δευτεροκλασάτους υποψήφιους συγγραφείς. Η πρώτη απορία του αναγνώστη αφορά τον τίτλο του βιβλίου, την ταυτότητα του προσώπου και τη μοίρα του. Όντως, ο Αμορίμ (σ. 337), παρότι γραφιάς, δεν άφησε έργο, διότι το αριστούργημά του «ήταν η ίδια του η ζωή βιωμένη ως μυθιστόρημα».


Ο Ρονκαλιόλο, εντεταλμένος διαχειριστής πολλαπλών ιστοριών, έχει σταθερό χέρι και αποδοτικό πρόγραμμα: καίτοι ο Αμορίμ φτουράει ως συνδετικό πρόσωπο, ουδέποτε «θα παίξει» μόνος. Μολονότι η βιογραφία του παίζει σε δεύτερο τόνο, σε πρώτο τόνο ακούμε τον Μπόρχες, τον Νερούδα, τον Αραγκόν, τον Λόρκα, τον Πικάσο, τον Τσάπλιν και ό,τι άλλο βάζει ο νους του αφηγητή. Φαίνεται πως ένας ατάλαντος συγγραφέας με εξαίσιο παρουσιαστικό, κίναιδος ή και ομοφυλόφιλος κατά περίπτωση, είναι πρώτης γραμμής εργαλείο για να συμπτυχθεί μια ολόκληρη εποχή στα μάτια του αναγνώστη. Όντως ο Αμορίμ ήταν ελκυστικός ως άντρας, φανατικά δοσμένος στη λογοτεχνία και επιστήθιος φίλος μεγάλων ανδρών – όπως ο Μπόρχες, για παράδειγμα. Εξάλλου, όλα αυτά τα γοητευτικά πρόσωπα που προσέλκυαν τους Ευρωπαίους αναγνώστες και καλούνταν στα ευρωπαϊκά και αμερικανικά πανεπιστήμια ήταν πρόσωπα μοιραία, με καθημερινή ζωή αλλά συνάμα και με μια μυθική πλευρά που ανήκε ειδικά στα έργα τους.


Ας δούμε τις παρεξηγήσεις που κράτησαν τον Μπόρχες μακριά από τον Λόρκα. Η αλήθεια είναι ότι είχαν μία και μόνη συνομιλία. Ο Λόρκα μιλούσε ακατάσχετα και με απωθητική υπεροψία, ήταν ένας «ξιπασμένος βλάκας», ένας χοντρούλης αλαζόνας και τσαρλατάνος... Κάποια στιγμή ο Μπόρχες παρακολούθησε μια μακρόσυρτη διάλεξη του Λόρκα για κάποια προσωπικότητα, όταν ο Μπόρχες τον ρώτησε αν αναφέρεται στον Λίνκολν ή στον Έντγκαρ Άλαν Πόε. Ο Λόρκα του απάντησε ότι μιλούσε για τον Μίκι Μάους... Τελικά, ο Μπόρχες μίσησε τον Λόρκα. Το 1968 έλεγε: «Ο Λόρκα μου φαίνεται ελάσσων ποιητής. Ο τραγικός του θάνατος αύξησε το κύρος του. Βέβαια, τα ποιήματά του μου αρέσουν, αλλά δεν μου φαίνονται πολύ σημαντικά. Έγραφε μια ποίηση οπτική, διακοσμητική, όχι απολύτως σοβαρή. Ένα είδος μπαρόκ ψυχαγωγίας». Και συνέχιζε: «Δεν είναι πολύ έξυπνος αυτός ο Λόρκα. Δεν είχε γιατρειά. Πέρασε έναν χρόνο στη Νέα Υόρκη και δεν έμαθε μια λέξη αγγλικά».


Ωστόσο, το μίσος για τον Λόρκα είχε άλλη, εντελώς διαφορετική αιτία. Ο Μπόρχες, όπως ξέρουμε από τη βιογραφία του, δεν είχε σαρκικές σχέσεις με γυναίκες. Ωστόσο, η αδελφή του Νόρα ήταν το πρόσωπο που τον συντρόφευε στα παιδικά του χρόνια. Από τη στιγμή όμως που η Νόρα μεγάλωσε, μέστωσε και ανεξαρτητοποιήθηκε, ο Μπόρχες βούλιαξε στην απογοήτευση και στο μίσος, κυρίως ενάντια στον άντρα που του «έκλεψε» την αδελφή του. Ανάλογες ήταν οι περιστάσεις που του ενέπνευσαν μίσος για τον Ολιβέριο Χιρόνδο. Με έναν λόγο, ο Μπόρχες απεχθανόταν τον Γκιγιέρμο ντε Τόρε, σιχαινόταν τον Χιρόνδο, δεν μπορούσε να κοιτάζει στα μάτια τον Νερούδα και περιφρονούσε τον Λόρκα. Όμως τα πήγαινε πολύ καλά με τον Αμορίμ. Πόσο καλά, δηλαδή; Από τη στιγμή που ο μορφονιός Αμορίμ συνδέθηκε με την Εστέρ (με την οποία κοιμόνταν χώρια), ο Μπόρχες ψυχράνθηκε.


Η στρατηγική του βιβλίου προφανώς έχει πολλά επίπεδα αφήγησης και πιθανώς αποσιώπησης. Αν τη δούμε ως ένα οικοδόμημα με πολλούς ορόφους, ο Αμορίμ παίζει τον ρόλο της σκάλας ή του ασανσέρ. Κατά κάποιον τρόπο, είναι ο άνθρωπος που συνοδεύει στη σκηνή της σελίδας τον εκάστοτε διάσημο, ενώ ο ίδιος αποσύρεται στο βάθος. Ένα από τα χαριτωμένα περιστατικά που αναφέρει ο Ρονκαλιόλο σχετικά με τη φιλία του Αμορίμ με τον Μπόρχες είναι και το ακόλουθο. Ενώ ο συγγραφέας-Αμορίμ δεν πολυενδιέφερε τον Μπόρχες, η εκκεντρικότητα του Ουρουγουανού τον ερέθιζε απολαυστικά. «Μια φορά, για παράδειγμα, παρακολούθησαν μαζί έναν ποδοσφαιρικό αγώνα μεταξύ Ουρουγουάης και Αργεντινής. Ποτέ δεν είχαν δείξει το παραμικρό ενδιαφέρον για το άθλημα, είχαν όμως τη γνώμη ότι όφειλαν να προσπαθήσουν να το κατανοήσουν για λόγους γενικής κουλτούρας. Δυστυχώς, δεν ήταν φτιαγμένοι για τέτοιο χόμπι. Ο καθένας τους ήθελε να κερδίσει η αντίπαλη ομάδα, για να μην απογοητευτεί ο φίλος του. Τελικά, έφυγαν από το γήπεδο στο τέλος του ημιχρόνου, διότι δεν ήξεραν ότι υπήρχε και δεύτερο ημίχρονο...».


Ένα άλλο, βαρύ περιστατικό του οποίου υπήρξαν μάρτυρες οι δύο άντρες αφορούσε τον φόνο που παρακολούθησαν σε κάποιο καπηλειό. «Οι δύο συγγραφείς σταμάτησαν σε μια ταβέρνα για να πιουν κάτι και κάθισαν κοντά σε έναν κατάνγκα, τον σωματοφύλακα δηλαδή ενός μεγαλόσχημου της περιοχής. Ενόσω εκείνοι συζητούσαν, ένας μεθυσμένος πλησίασε και άρχισε να ενοχλεί τον κατάνγκα. Μπορεί ο σωματοφύλακας να προσπάθησε μια δυο φορές να διώξει τον οχληρό επισκέπτη. Τίποτα όμως δεν σταματούσε τον θρασύ πότη και ο άλλος άρχισε να χάνει την υπομονή του με γοργό ρυθμό. Όταν ο κακοποιός κουράστηκε, έβγαλε ένα πιστόλι από τη ζώνη του και έριξε δυο σφαίρες στον φορτικό τύπο».


»Για τον Μπόρχες, που ως εκείνη τη στιγμή δεν συμμετείχε καν στις ποιητικές εντάσεις, το να βρεθεί μπροστά σε φόνο ήταν ό,τι πιο έντονο είχε συμβεί στη ζωή του. Και ακόμα πιο συνταρακτικό του φάνηκε ότι την επόμενη μέρα είδε τον δολοφόνο, ήρεμα καθισμένο στην ίδια θέση, να πίνει το ίδιο ποτό όπως κάθε μέρα. Η εμπειρία τον σημάδεψε τόσο πολύ που άλλαξε τη λογοτεχνία του και, εν μέρει χάρη σε αυτό το ταξίδι, έγινε ένας αφηγητής διαφορετικός και πολύ τολμηρός...».


Τα ανέκδοτα περιστατικά δίνουν και παίρνουν στις σελίδες του Ρονκαλιόλο. Μάλιστα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το βιβλίο είναι (και) ένα θαυμάσιο κομπολόι από περιστατικά μεγάλων ανδρών, τα οποία κυκλοφόρησαν πια δίκην υπέροχων στιγμών που έθρεψαν τις αφηγήσεις της νοτιοαμερικάνικης λογοτεχνίας. Ένας αποτυχημένος συγγραφέας σαν τον Οράσιο Κιρόγα που κατηγορούσε την ουρουγουανή κριτική ότι δεν κατανοούσε την τέχνη του ήταν ήρωας μιας μονομαχίας με πιστόλια. Για την ακρίβεια, η μονομαχία έγινε με παρένθετο αντιπρόσωπο –συγγραφέας κι αυτός–, τον Φεδερίκο Φεράντο, ο οποίος κάλεσε έναν κριτικό σε μονομαχία. Ο Φεράντο κάλεσε τον Κιρόγα να παραστεί ως μάρτυρας έχοντας αγοράσει ένα περίστροφο με δύο κάννες, συστήματος Λαφουσέ, των 12 χιλιοστών. Μάλιστα, αποπειράθηκε να εξηγήσει στον φίλο του πώς λειτουργεί. Ο Κιρόγα δεν ήταν άνθρωπος ικανός, διότι μόλις πήρε το πιστόλι στα χέρια του, το έστρεψε προς τον Φεράντο νομίζοντας ότι δεν ήταν γεμάτο. Η σφαίρα μπήκε από το στόμα του Φεράντο και κατέληξε στο ινιακό οστό. Ο πυροβολημένος ξεψύχησε μέσα σε δέκα λεπτά....


Το Παρίσι δεν απουσιάζει από αυτή την τοιχογραφία που κυνηγάει τους συγγραφείς αλλά και τους ζωγράφους, όπου κι αν ζουν. Ο Πικάσο, για παράδειγμα, που περνούσε την Κυριακή του πηγαίνοντας το πρωί στη λειτουργία, το απόγευμα στις ταυρομαχίες και το βράδυ στο μπουρδέλο, στολίζεται με πολλές ουσιώδεις σελίδες. Κατά μία έννοια, ο Πικάσο ήταν το ίδιο το Παρίσι.


Ο Νερούδα, ποιητής και κομμουνιστής, όπως και ο Πικάσο κατά έναν τρόπο, δήλωνε ότι «Οι μικρές μνησικακίες φουντώνουν τη Λατινική Αμερική, ώστε η ζήλια να φτάνει μερικές φορές να γίνεται επάγγελμα. Ο Πάμπλο ντε Ρόκα, ένας "κύριος τίποτα", είχε αφιερώσει στον μισητό Νερούδα ένα ολόκληρο βιβλίο με έμμετρο τρόπο:

Διάνε γέρικε και λήσταρχε
Μιας ποίησης βρομερής, για μακάκους,
Έχεις την μπάκα πρησμένη από τα φράγκα
Εσύ, επαναστάτης; Το αρχίδι
Του τροτσκισμού σου κρέμεται απ' το μουσούδι
Και σε μασκαρεύει. Και ο Λένιν σε μαστιγώνει».

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ