Όταν η Νάνα Μούσχουρη ηχογραφούσε jazz standards στη Νέα Υόρκη με τις ευλογίες του Quincy Jones

Όταν η Νάνα Μούσχουρη ηχογραφούσε jazz standards στη Νέα Υόρκη με τις ευλογίες του Quincy Jones Facebook Twitter
3

Ήταν Ιούνιος του 1962 όταν η Ελληνίδα τραγουδίστρια Νάνα Μούσχουρη μπήκε για πρώτη φορά στο αεροπλάνο με κατεύθυνση από το Παρίσι τη Νέα Υόρκη. Σκοπός του μακρινού ταξιδιού της ήταν να γράψει έναν δίσκο με jazz standards, για τον οποίο είχαν προαποφασίσει τρεις σημαντικοί δισκογραφικοί παράγοντες: ο πρόεδρος της Mercury, Irving Green, ο διευθυντής της γαλλικής Fontana, Louis Hazan, καθώς και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της αμερικανικής Mercury, ο Quincy Jones.


Η ίδια η Μούσχουρη περιγράφει ως εξής την εμπειρία της απ' όλο αυτό που πήγαινε να γίνει στο ένθετο σημείωμά της στο άλμπουμ: «Τις τρεις πρώτες εβδομάδες τριγύριζα στη Νέα Υόρκη όλη την ημέρα για να γνωρίσω την πόλη, τους ανθρώπους της και τη νυχτερινή ζωή του Χάρλεμ, με τους αγαπημένους μου τραγουδιστές και μουσικούς: Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Dinah Washington, Duke Ellington, Louis Armstrong, Miles Davis, Lena Horn και άλλους. Όταν ρωτούσα τον Quincy πότε θα τραγουδήσω, μου απαντούσε: "Take it easy, baby, you are in the Βig Αpple, have fun and learn''.

Όταν η Μούσχουρη επέστρεψε στο Παρίσι, ο Jones πήγε και τη βρήκε με τις ταινίες για ακρόαση έναν μήνα μετά. Οι δυο τους ξαναμπήκαν στο στούντιο κι έκαναν μικροδιορθώσεις, καθώς ο δίσκος έπρεπε να κυκλοφορήσει. Πράγματι, κυκλοφόρησε μόνο στις ΗΠΑ εκείνη την εποχή, σηματοδοτώντας τη σημαντικότερη από τις πολλές αρχές στη ζωή και στην καριέρα της Νάνας Μούσχουρη.

Ύστερα από τέσσερις εβδομάδες διαμονής της στη Νέα Υόρκη, η 28χρονη Μούσχουρη μπήκε επιτέλους σε ένα από τα 42 Street & Broadway Studios, με μηχανικό ήχου τον Phil Ramone, συνεργάτη επίσης της Barbra Streisand και του Frank Sinatra. Ο Quincy Jones τη διηύθυνε σε δώδεκα θρυλικά τραγούδια. Μεταξύ αυτών, τα "No moon at all", "Love me or leave me", "Smoke gets in your eyes" και το "What now my love", γνωστό και ως "Et maintenant" από τα γαλλικά. Συχνά διόρθωνε την προφορά της με μεγάλη προσοχή. «Μόνο όταν τραγουδάς σωστά τη γλώσσα, βγαίνει η αληθινή συγκίνηση», έλεγε ο Jones στη Μούσχουρη! Φαίνεται, ήξερε πώς να φερθεί σε μια Ελληνίδα καλλιτέχνιδα που έστρωνε τη διεθνή της καριέρα, αν υποτεθεί πως μερικά χρόνια πριν, το 1956, ο Jones είχε συμμετάσχει στο άλμπουμ του Dizzy Gillespie, "Dizzy in Greece" (αυτό που στο εξώφυλλό του ο Gillespie εμφανιζόταν ντυμένος τσολιάς)!

Όταν η Νάνα Μούσχουρη ηχογραφούσε jazz standards στη Νέα Υόρκη με τις ευλογίες του Quincy Jones Facebook Twitter
Η Νάνα Μούσχουρη το 1962
Όταν η Νάνα Μούσχουρη ηχογραφούσε jazz standards στη Νέα Υόρκη με τις ευλογίες του Quincy Jones Facebook Twitter
Ο Quincy Jones διηύθυνε τη Νάνα Μούσχουρη σε δώδεκα θρυλικά τραγούδια

Οι ηχογραφήσεις του δίσκου "The girl from Greece sings..." ολοκληρώθηκαν ένα πρωινό στις πέντε. Η ερμηνεύτρια θυμάται πως δεν καταλάβαινε πώς περνούσε ο χρόνος, τραγουδώντας επί 12ωρου βάσεως. Δίπλα της, όπως και δίπλα στον Quincy Jones, ήταν και ο σπουδαίος Salvatore "Torrie" Zito, πιανίστας, συνθέτης, ενορχηστρωτής και διευθυντής ορχήστρας.


Όταν η Μούσχουρη επέστρεψε στο Παρίσι, ο Jones πήγε και τη βρήκε με τις ταινίες για ακρόαση έναν μήνα μετά. Οι δυο τους ξαναμπήκαν στο στούντιο κι έκαναν μικροδιορθώσεις, καθώς ο δίσκος έπρεπε να κυκλοφορήσει. Πράγματι, κυκλοφόρησε μόνο στις ΗΠΑ εκείνη την εποχή, σηματοδοτώντας τη σημαντικότερη από τις πολλές αρχές στη ζωή και στην καριέρα της Νάνας Μούσχουρη. Στην ευρωπαϊκή έκδοση που έγινε στην Ολλανδία το εξώφυλλο και ο τίτλος άλλαξαν σε "Nana Mouskouri in New York" – είναι και ο τίτλος με τον οποίο έγινε γνωστός στη χώρα μας ο εν λόγω θρυλικός δίσκος και που επανακυκλοφόρησε το 2016 σε μια φροντισμένη βινυλιακή επανέκδοση.

Όταν η Νάνα Μούσχουρη ηχογραφούσε jazz standards στη Νέα Υόρκη με τις ευλογίες του Quincy Jones Facebook Twitter
Το άλμπουμ του τρομπετίστα Dizzy Gillespie, "Dizzy in Greece", στο οποίο συμμετείχε ο Jones (στο εξώφυλλό του ο Gillespie εμφανιζόταν ντυμένος τσολιάς)!

Η οποία επανέκδοση περιείχε ακόμη ένα κείμενο του Νίκου Πετρουλάκη για τον Quincy Jones από το περιοδικό «Zoo», τη μαρτυρία της Νάνας Μούσχουρη από τον Μάιο του 1999 (με αφορμή, προφανώς, την τότε πρώτη έκδοση σε CD) και τα κείμενα της πρωτότυπης έκδοσης του 1962, μεταφρασμένα στα ελληνικά από τον Γιώργο Μουχταρίδη.


Το άλμπουμ "Nana Mouskouri in New York" το ανακάλυψα αρχές του 2000, σκαλίζοντας τη δισκοθήκη του τραγουδοποιού-τραγουδιστή Γιώργη Χριστοδούλου. Ήταν η ίδια περίοδος που είχαν πέσει στα χέρια μου και κάποια τραγούδια του Cole Porter με τη νεανική φωνή της Νάνας Μούσχουρη και τον Μάνο Χατζιδάκι στο πιάνο. Μερικά χρόνια αργότερα θυμάμαι τον σκηνοθέτη-χορογράφο Δημήτρη Παπαϊωάννου να μου λέει πως το "Nana Mouskouri in New York" παραμένει ένας από τους αγαπημένους του δίσκους.


Λεπτομέρεια: Στην τωρινή βινυλιακή επανέκδοση τα τραγούδια δεν είναι δώδεκα αλλά δεκαπέντε! Περιλαμβάνονται, δηλαδή, τρεις ακόμη ανέκδοτες ηχογραφήσεις των "Almost like being in love", "But not for me" και "I get a kick out of you".

Όταν η Νάνα Μούσχουρη ηχογραφούσε jazz standards στη Νέα Υόρκη με τις ευλογίες του Quincy Jones Facebook Twitter
Το άλμπουμ "The girl from Greece sings..." κυκλοφόρησε μόνο στις ΗΠΑ.


Ζήτησα, τέλος, από τον Γιώργη Χριστοδούλου να γράψει ένα μικρό κείμενο με αφορμή τούτο το άρθρο. Τον ευχαριστώ για τον χρόνο του:

«Για χρόνια διασκέδαζα με το να βάζω αυτόν το δίσκο να παίζει στο μηχάνημα, καθώς πίναμε τον καφέ μας με τους φίλους μου. Η δροσερή και μαζί σκοτεινή φωνή της κυριαρχούσε στον χώρο.


Σε ανύποπτο χρόνο πετούσα την ερώτηση: "Ποια είναι αυτή η τραγουδίστρια, ξέρετε να μου πείτε;".

Και ποια δεν μου είπαν! Από την αισθαντική Marilyn μέχρι τη Sarah Vaughan, την Ella Fitzgerald και την Beverly Kenney.

- Ψάξτε λίγο ακόμα!

- Μήπως είναι Ελληνίδα;

- Καλά το πας!

Είναι εντυπωσιακό πόσο διαφορετική, πόσο cool αλλά και ζεστή κι εκφραστική ακούγεται μια φωνή σε ένα άλμπουμ, μια φωνή που δεν την ξαναβρήκα ποτέ σε άλλο δίσκο που φέρει την ίδια υπογραφή: Νάνα Μούσχουρη.


Εκείνη την εποχή, φαντάζομαι, με νωπή ακόμα την καθοδήγηση του Μάνου Χατζιδάκι και του Κώστα Γιαννίδη, με τον οποίο κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Μεσογειακού Τραγουδιού της Βαρκελώνης, αλλά και του Μίμη Πλέσσα, η Νάνα, παρέα με τον νεότατο Quincy Jones, μεγαλούργησαν.


Υπάρχουν όργανα που χρειάζονται τα κατάλληλα χέρια ενός δεξιοτέχνη για να "κελαηδήσουν" κι αυτή φαίνεται να είναι η περίπτωση του Quincy και της Νάνας. Και τότε γεννιέται ένας αγαπημένος, κλασικός δίσκος.

Με εκτίμηση

Γιώργος Χριστοδούλου»

 

 

Nana Mouskouri: No moon at all

 

Όταν η Νάνα Μούσχουρη ηχογραφούσε jazz standards στη Νέα Υόρκη με τις ευλογίες του Quincy Jones Facebook Twitter
Το άλμπουμ "Nana Mouskouri in New York", η ευρωπαϊκή έκδοση της συνεργασίας της με τον Jones

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο LIFO.gr το 2016.

Μουσική
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT