Ο Fadoul, ο ξεχασμένος James Brown του Μαρόκου

Ο Fadoul, ο ξεχασμένος James Brown του Μαρόκου Facebook Twitter
0
Ο Fadoul, ο ξεχασμένος James Brown του Μαρόκου Facebook Twitter

Η πρώτη κυκλοφορία της Habibi Funk Records (μιας θυγατρικής της Jakarta Records, της γερμανικής εταιρίας που κυκλοφορεί νέα αλλά και ξεχασμένα διαμάντια από όλον τον κόσμο) ήταν το 7ιντσο ingle των Dalton, ενός κουϊντέτου από την Tunis της Τυνησίας που διασκέδαζε τους τουρίστες στο Sahara Beach Resort στις αρχές των ’70s, κάθε βράδυ για κάποια χρόνια. Με τα λεφτά που μάζεψαν πήγαν στη Ιταλία και τύπωσαν σε βινύλιο τα Alech και Soul Brothers τα πρώτα –και μόνα- τραγούδια που ηχογράφησαν ποτέ.  

Η Habibi Funk Records κυκλοφορεί αποκλειστικά αραβική μουσική από τα ’70s και τα ’80s και μετά το δισκάκι των Dalton που βγήκε τον Ιούλιο, κυκλοφορούν το άλμπουμ του Fadoul, ενός Μαροκινού «James Brown» που στο τέλος της δεκαετίας του ’70 και στα ’80s διασκεύαζε κυρίως διεθνή χιτ της εποχής και λίγο πριν πεθάνει, το 1991, ηχογράφησε το jingle για ένα δημοφιλές χυμό πορτοκαλιού του Μαρόκου. Αυτά ήταν και τα μοναδικά στοιχεία που ήταν γνωστά για τον Fadoul, στο ίντερνετ δεν υπήρχε καμία πληροφορία για τη ζωή ή το έργο του.

Μια ολόκληρη μέρα έψαχνα τα δισκάκια –κυρίως 7ιντσα- που δεν είχα ποτέ ξαναδεί. Ένα από αυτά που μου τράβηξε ιδιαίτερα την προσοχή ήταν από μια μπάντα που λεγόταν Fadaul et les Privileges και στα credits του τραγουδιού Sid Redad της πρώτης πλευράς ανέφερε τον James Brown! Περιττό να πω ότι την πρώτη φορά που το άκουσα να παίζει κόντεψα να τρελαθώ.

Ο Jannis Sturtz, ο ιδιοκτήτης της Habibi Funk και της Jakarta, γράφει για τον τρόπο που τον ανακάλυψε:

«Ήρθα στο Μαρόκο το 2012 ως μάνατζερ του Blitz the Ambassador, ο οποίος έπαιζε στο φεστιβάλ  Mawazine στην Ραμπάτ. Ήταν η τελευταία μέρα του φεστιβάλ και αποφάσισα να μείνω μερικές μέρες ακόμα στην άγρια αλλά όμορφη πόλη της Καζαμπλάνκας. Τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 η πόλη ήταν το κομβικό σημείο για τη μουσική σκηνή του Μαρόκου, με μια μουσική βιομηχανία να ανθεί, και πάνω από δώδεκα δισκογραφικές εταιρίες να κυκλοφορούν μια μεγάλη ποικιλία από ήχους.

Κάνοντας βόλτες στην πόλη, κατέληξα σε μια ερειπωμένη περιοχή της μεντίνας, μπήκα σε κάποιους παράπλευρους δρόμους και βρέθηκα μπροστά από ένα μικροσκοπικό μαγαζί που ήταν ασφυκτικά γεμάτο από σπασμένες ηλεκτρονικές συσκευές. Το είχα σχεδόν προσπεράσει όταν πίσω από τα ηλεκτρονικά είδα μια στοίβα από ξεχασμένους δίσκους. Ο ιδιοκτήτης του μαγαζιού μου είπε ότι στη δεκαετία του’70 είχε μια δισκογραφική που κάποια στιγμή στα ’80s, όταν άρχισε να κυριαρχεί η κασέτα, αναγκάστηκε να την κλείσει. Μια ολόκληρη μέρα έψαχνα τα δισκάκια –κυρίως 7ιντσα- που δεν είχα ποτέ ξαναδεί. Ένα από αυτά που μου τράβηξε ιδιαίτερα την προσοχή ήταν από μια μπάντα που λεγόταν Fadaul et les Privileges και στα credits του τραγουδιού Sid Redad της πρώτης πλευράς ανέφερε τον James Brown! Περιττό να πω ότι την πρώτη φορά που το άκουσα να παίζει κόντεψα να τρελαθώ. Ήταν μια αραβική διασκευή του Papa’s got a brand new bag παιγμένο από μια τριμελή μπάντα, ένα αραβικό funk με πανκ αγριάδα. Δεν μπορώ να βρω κάτι πιο ταιριαστό για να το περιγράψω. Έπαθα εθισμό με το κομμάτι αλλά κανείς δεν ήξερε τι ήταν ή οποιαδήποτε πληροφορία για τον καλλιτέχνη. Στο google δεν υπήρχε επίσης τίποτα. Ήταν εντελώς ξεχασμένο και χαμένο στο χρόνο.

Ταξίδεψα πολλές φορές στο Μαρόκο για να βρω στοιχεία για τους καλλιτέχνες που είχα ξεθάψει, αλλά ήταν κάτι μάταιο. Αυτό που με έκανε να συνεχίσω τα επόμενα χρόνια τα ταξίδια ήταν οι ανακαλύψεις που έκανα κάθε φορά. Κάθε φορά πετύχαινα και ένα διαφορετικό δισκάκι του Fadoul, συνολικά τέσσερα, τα οποία είχαν παρόμοια αισθητική, φοβερή ενέργεια και τον ίδιο ακατέργαστο ήχο με το Sid Redad.

Πέρασαν πάνω από δύο χρόνια για να βρω τις πρώτες πληροφορίες για τον Fadoul. Γνώρισα τα μέλη ενός άλλου μαροκινού συγκροτήματος, των Golden Hands, και μου είπαν ότι είχε πεθάνει εδώ και πολύ καιρό. Πήρα τηλέφωνο έναν άλλο μαροκινό τραγουδιστή, τον Tony Day, ο οποίος ήξερε πού ζούσε η οικογένεια του Fadoul στα ’80s. Ξαναπήγα ταξίδι στο Μαρόκο, χάλασα μια περιουσία σε ταξί για να με γυρνάνε από διεύθυνση σε διεύθυνση στην πόλη, έκανα αμέτρητες συζητήσεις στο δρόμο και άπειρα τηλεφωνήματα και τελικά, μετά από ημερών αναζήτηση, στεκόμουν έξω από το σπίτι της οικογένειας του Fadoul στην κεντρική Καζαμπλάνκα. Βρήκα μια αδερφή του που μου είπε όμορφες ιστορίες για τη ζωή του Fadoul. Ο αδερφός της ήταν ένα ανήσυχο πνεύμα που ζωγράφιζε και έπαιζε στο θέατρο, αλλά τελικά αφοσιώθηκε αποκλειστικά στη μουσική.  Πέρασε λίγο καιρό στο Παρίσι όπου μελέτησε τη μουσική του James Brown, των Free και άλλων αμερικάνικων συγκροτημάτων και μετά έφτιαξε την δική του εκδοχή, παντρεύοντας το αραβικό στοιχείο με τις δυτικές επιρροές. Παντρεύτηκε και έκανε δυο παιδιά και πέθανε το 1991 στην Καζαμπλάνκα σε ηλικία 50 ετών.

Ο Fadoul, ο ξεχασμένος James Brown του Μαρόκου Facebook Twitter

Στο καθιστικό της οικογένειας του Fadoul ήταν πολύ συγκινητικά για όλους μας. Για την αδερφή του και την οικογένειά της που δεν φαντάζονταν ποτέ ότι κάποιος θα πρόσεχε τη μουσική του Fadoul έξω από το Μαρόκο –άκουγαν τη φωνή του μετά από 30 χρόνια γιατί δεν είχαν πικάπ στο σπίτι. Και για μένα που μια αναζήτηση τριών χρόνων έφτανε στο τέλος.

Και είμαι πολύ περήφανος που παρουσιάζω το LP Azmanah Sa’Ib (Time is Hard), το πρώτο άλμπουμ του, 45 χρόνια από την ημερομηνία ηχογράφησης της μουσικής του.

Κυκλοφορεί το Δεκέμβριο.  

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ