Ο Fadoul, ο ξεχασμένος James Brown του Μαρόκου

Ο Fadoul, ο ξεχασμένος James Brown του Μαρόκου Facebook Twitter
0
Ο Fadoul, ο ξεχασμένος James Brown του Μαρόκου Facebook Twitter

Η πρώτη κυκλοφορία της Habibi Funk Records (μιας θυγατρικής της Jakarta Records, της γερμανικής εταιρίας που κυκλοφορεί νέα αλλά και ξεχασμένα διαμάντια από όλον τον κόσμο) ήταν το 7ιντσο ingle των Dalton, ενός κουϊντέτου από την Tunis της Τυνησίας που διασκέδαζε τους τουρίστες στο Sahara Beach Resort στις αρχές των ’70s, κάθε βράδυ για κάποια χρόνια. Με τα λεφτά που μάζεψαν πήγαν στη Ιταλία και τύπωσαν σε βινύλιο τα Alech και Soul Brothers τα πρώτα –και μόνα- τραγούδια που ηχογράφησαν ποτέ.  

Η Habibi Funk Records κυκλοφορεί αποκλειστικά αραβική μουσική από τα ’70s και τα ’80s και μετά το δισκάκι των Dalton που βγήκε τον Ιούλιο, κυκλοφορούν το άλμπουμ του Fadoul, ενός Μαροκινού «James Brown» που στο τέλος της δεκαετίας του ’70 και στα ’80s διασκεύαζε κυρίως διεθνή χιτ της εποχής και λίγο πριν πεθάνει, το 1991, ηχογράφησε το jingle για ένα δημοφιλές χυμό πορτοκαλιού του Μαρόκου. Αυτά ήταν και τα μοναδικά στοιχεία που ήταν γνωστά για τον Fadoul, στο ίντερνετ δεν υπήρχε καμία πληροφορία για τη ζωή ή το έργο του.

Μια ολόκληρη μέρα έψαχνα τα δισκάκια –κυρίως 7ιντσα- που δεν είχα ποτέ ξαναδεί. Ένα από αυτά που μου τράβηξε ιδιαίτερα την προσοχή ήταν από μια μπάντα που λεγόταν Fadaul et les Privileges και στα credits του τραγουδιού Sid Redad της πρώτης πλευράς ανέφερε τον James Brown! Περιττό να πω ότι την πρώτη φορά που το άκουσα να παίζει κόντεψα να τρελαθώ.

Ο Jannis Sturtz, ο ιδιοκτήτης της Habibi Funk και της Jakarta, γράφει για τον τρόπο που τον ανακάλυψε:

«Ήρθα στο Μαρόκο το 2012 ως μάνατζερ του Blitz the Ambassador, ο οποίος έπαιζε στο φεστιβάλ  Mawazine στην Ραμπάτ. Ήταν η τελευταία μέρα του φεστιβάλ και αποφάσισα να μείνω μερικές μέρες ακόμα στην άγρια αλλά όμορφη πόλη της Καζαμπλάνκας. Τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 η πόλη ήταν το κομβικό σημείο για τη μουσική σκηνή του Μαρόκου, με μια μουσική βιομηχανία να ανθεί, και πάνω από δώδεκα δισκογραφικές εταιρίες να κυκλοφορούν μια μεγάλη ποικιλία από ήχους.

Κάνοντας βόλτες στην πόλη, κατέληξα σε μια ερειπωμένη περιοχή της μεντίνας, μπήκα σε κάποιους παράπλευρους δρόμους και βρέθηκα μπροστά από ένα μικροσκοπικό μαγαζί που ήταν ασφυκτικά γεμάτο από σπασμένες ηλεκτρονικές συσκευές. Το είχα σχεδόν προσπεράσει όταν πίσω από τα ηλεκτρονικά είδα μια στοίβα από ξεχασμένους δίσκους. Ο ιδιοκτήτης του μαγαζιού μου είπε ότι στη δεκαετία του’70 είχε μια δισκογραφική που κάποια στιγμή στα ’80s, όταν άρχισε να κυριαρχεί η κασέτα, αναγκάστηκε να την κλείσει. Μια ολόκληρη μέρα έψαχνα τα δισκάκια –κυρίως 7ιντσα- που δεν είχα ποτέ ξαναδεί. Ένα από αυτά που μου τράβηξε ιδιαίτερα την προσοχή ήταν από μια μπάντα που λεγόταν Fadaul et les Privileges και στα credits του τραγουδιού Sid Redad της πρώτης πλευράς ανέφερε τον James Brown! Περιττό να πω ότι την πρώτη φορά που το άκουσα να παίζει κόντεψα να τρελαθώ. Ήταν μια αραβική διασκευή του Papa’s got a brand new bag παιγμένο από μια τριμελή μπάντα, ένα αραβικό funk με πανκ αγριάδα. Δεν μπορώ να βρω κάτι πιο ταιριαστό για να το περιγράψω. Έπαθα εθισμό με το κομμάτι αλλά κανείς δεν ήξερε τι ήταν ή οποιαδήποτε πληροφορία για τον καλλιτέχνη. Στο google δεν υπήρχε επίσης τίποτα. Ήταν εντελώς ξεχασμένο και χαμένο στο χρόνο.

Ταξίδεψα πολλές φορές στο Μαρόκο για να βρω στοιχεία για τους καλλιτέχνες που είχα ξεθάψει, αλλά ήταν κάτι μάταιο. Αυτό που με έκανε να συνεχίσω τα επόμενα χρόνια τα ταξίδια ήταν οι ανακαλύψεις που έκανα κάθε φορά. Κάθε φορά πετύχαινα και ένα διαφορετικό δισκάκι του Fadoul, συνολικά τέσσερα, τα οποία είχαν παρόμοια αισθητική, φοβερή ενέργεια και τον ίδιο ακατέργαστο ήχο με το Sid Redad.

Πέρασαν πάνω από δύο χρόνια για να βρω τις πρώτες πληροφορίες για τον Fadoul. Γνώρισα τα μέλη ενός άλλου μαροκινού συγκροτήματος, των Golden Hands, και μου είπαν ότι είχε πεθάνει εδώ και πολύ καιρό. Πήρα τηλέφωνο έναν άλλο μαροκινό τραγουδιστή, τον Tony Day, ο οποίος ήξερε πού ζούσε η οικογένεια του Fadoul στα ’80s. Ξαναπήγα ταξίδι στο Μαρόκο, χάλασα μια περιουσία σε ταξί για να με γυρνάνε από διεύθυνση σε διεύθυνση στην πόλη, έκανα αμέτρητες συζητήσεις στο δρόμο και άπειρα τηλεφωνήματα και τελικά, μετά από ημερών αναζήτηση, στεκόμουν έξω από το σπίτι της οικογένειας του Fadoul στην κεντρική Καζαμπλάνκα. Βρήκα μια αδερφή του που μου είπε όμορφες ιστορίες για τη ζωή του Fadoul. Ο αδερφός της ήταν ένα ανήσυχο πνεύμα που ζωγράφιζε και έπαιζε στο θέατρο, αλλά τελικά αφοσιώθηκε αποκλειστικά στη μουσική.  Πέρασε λίγο καιρό στο Παρίσι όπου μελέτησε τη μουσική του James Brown, των Free και άλλων αμερικάνικων συγκροτημάτων και μετά έφτιαξε την δική του εκδοχή, παντρεύοντας το αραβικό στοιχείο με τις δυτικές επιρροές. Παντρεύτηκε και έκανε δυο παιδιά και πέθανε το 1991 στην Καζαμπλάνκα σε ηλικία 50 ετών.

Ο Fadoul, ο ξεχασμένος James Brown του Μαρόκου Facebook Twitter

Στο καθιστικό της οικογένειας του Fadoul ήταν πολύ συγκινητικά για όλους μας. Για την αδερφή του και την οικογένειά της που δεν φαντάζονταν ποτέ ότι κάποιος θα πρόσεχε τη μουσική του Fadoul έξω από το Μαρόκο –άκουγαν τη φωνή του μετά από 30 χρόνια γιατί δεν είχαν πικάπ στο σπίτι. Και για μένα που μια αναζήτηση τριών χρόνων έφτανε στο τέλος.

Και είμαι πολύ περήφανος που παρουσιάζω το LP Azmanah Sa’Ib (Time is Hard), το πρώτο άλμπουμ του, 45 χρόνια από την ημερομηνία ηχογράφησης της μουσικής του.

Κυκλοφορεί το Δεκέμβριο.  

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ