Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο»

Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο» Facebook Twitter
Ο Σταύρος Ξαρχάκος στα γυρίσματα της ταινίας. Πίσω του διακρίνεται ο Νίκος Καλογερόπουλος.
0

Η συμμετοχή μου ως συνθέτη στην ταινία «Ρεμπέτικο» προέκυψε μετά από πρόταση του Γιώργου Ζερβουλάκου, που ήταν ο παραγωγός της ταινίας.

Το 1982, λοιπόν, ήρθε να με βρει στα Εξάρχεια και μου ανέφερε τα διάφορα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε στη δημιουργία μιας ταινίας και με ρώτησε αν θα μπορούσα μουσικά να βοηθήσω.

Συγκεκριμένα, μου ανέφερε οτι ο Κώστας Φέρρης, που ήθελε να κάνει μια ταινία πάνω σε σενάριο δικό του και της Σωτηρίας Λεονάρδου, πήγε στη Νέα Υόρκη να αναζητήσει χορηγούς και χρήματα, δυστυχώς χωρίς επιτυχία.

Μου άφησε και μια κασέτα η οποία περιείχε μια συνέντευξη που είχε δώσει ο Κώστας Φέρρης στη ραδιοφωνική εκπομπή της κυρίας Σαντορινέου στη Νέα Υόρκη, με δείγμα της μουσικής που είχε γραφτεί.

Ο Ζερβουλάκος όμως δεν συμφωνούσε με τη μουσική αυτή και έτσι μου ζήτησε να γράψω εκ νέου τη μουσική για την ταινία.

Χαίρομαι ιδιαίτερα που η μουσική αυτή μπήκε στη ζωή και στις καρδιές του κόσμου, που αγαπήθηκε και που 40-41 χρόνια μετά έχω τη χαρά να την παρουσιάζω για πρώτη φορά ολόκληρη.

Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο» Facebook Twitter
Ο Σταύρος Ξαρχάκος με τον Γιάννη Τσαρούχη, που φιλοτέχνησε το εξώφυλλο του δίσκου «Ρεμπέτικο».

Στη συνέχεια ζήτησα να διαβάσω το σενάριο και ρώτησα αν υπήρχαν ήδη γραμμένοι στίχοι. Εκείνοι τότε είχαν έτοιμους μόνο τους στίχους του Κώστα Φέρρη για το τραγούδι «Στου Θωμά».

Τότε τους απάντησα ότι θα προτείνω να αναλάβει να γράψει τους στίχους των υπόλοιπων τραγουδιών της ταινίας ο Νίκος Γκάτσος και αν δεχόταν ο Γκάτσος, θα έγραφα κι εγώ τη μουσική.

Όπως και έγινε.

Υπάρχει άλλωστε και ένα ηχητικό ντοκουμέντο αναρτημένο στο διαδίκτυο με τηλεφωνική συνομιλία μεταξύ εμού και του Γκάτσου, που μου απαγγέλλει τους στίχους από το «Μάνα μου Ελλάς» κι εγώ τον συνοδεύω.

Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο» Facebook Twitter
Φωτογραφία με αφιέρωση του Κώστα Φέρρη.

Και έτσι, μέσα από αλλαγές, εμπόδια και δυσκολίες, δημιουργήθηκε μια μαγική συγκυρία και γεννήθηκε η μουσική για την ταινία «Ρεμπέτικο».

Φυσικά χαίρομαι ιδιαίτερα που η μουσική αυτή μπήκε στη ζωή και στις καρδιές του κόσμου, που αγαπήθηκε και που 40-41 χρόνια μετά έχω τη χαρά να την παρουσιάζω για πρώτη φορά ολόκληρη, με τα ορχηστρικά και τα τραγούδια της, δίνοντάς της όμως έναν ήχο ακόμα πιο βυζαντινό και ενορχηστρώνοντας διαφορετικά, με τη σημερινή μου ματιά.

Η συναυλία «Ρεμπέτικο 40+1 χρόνια» θα γίνει στο Ηρώδειο την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σταύρος Ξαρχάκος: Η κοινότητα των δημιουργών κυλά προς την εξαθλίωση χάνοντας εκατομμύρια ευρώ

Culture / Σταύρος Ξαρχάκος: Η κοινότητα των δημιουργών κυλά προς την εξαθλίωση χάνοντας εκατομμύρια ευρώ

Νέα επιστολή του συνθέτη - «Αν και έχει χορηγηθεί άδεια στην ΕΔΕΜ από τον περασμένο Φεβρουάριο (...) καμία προσπάθεια δεν έχει γίνει για τη δημιουργία ενιαίου οργανισμού»
Ο άγνωστος Νίκος Γκάτσος μέσα από τις αφηγήσεις της Αγαθής Δημητρούκα

Βιβλίο / Ο άγνωστος Νίκος Γκάτσος μέσα από τις αφηγήσεις της Αγαθής Δημητρούκα

Η στιχουργός, συγγραφέας και μεταφράστρια που έζησε στο πλευρό του Νίκου Γκάτσου, μιλά για πρώτη φορά με τέτοια ειλικρίνεια και αμεσότητα για τη ζωή και τις συνήθειες του κορυφαίου Έλληνα στιχουργού και ποιητή που πέθανε σαν σήμερα το 1992
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ