Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο»

Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο» Facebook Twitter
Ο Σταύρος Ξαρχάκος στα γυρίσματα της ταινίας. Πίσω του διακρίνεται ο Νίκος Καλογερόπουλος.
0

Η συμμετοχή μου ως συνθέτη στην ταινία «Ρεμπέτικο» προέκυψε μετά από πρόταση του Γιώργου Ζερβουλάκου, που ήταν ο παραγωγός της ταινίας.

Το 1982, λοιπόν, ήρθε να με βρει στα Εξάρχεια και μου ανέφερε τα διάφορα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε στη δημιουργία μιας ταινίας και με ρώτησε αν θα μπορούσα μουσικά να βοηθήσω.

Συγκεκριμένα, μου ανέφερε οτι ο Κώστας Φέρρης, που ήθελε να κάνει μια ταινία πάνω σε σενάριο δικό του και της Σωτηρίας Λεονάρδου, πήγε στη Νέα Υόρκη να αναζητήσει χορηγούς και χρήματα, δυστυχώς χωρίς επιτυχία.

Μου άφησε και μια κασέτα η οποία περιείχε μια συνέντευξη που είχε δώσει ο Κώστας Φέρρης στη ραδιοφωνική εκπομπή της κυρίας Σαντορινέου στη Νέα Υόρκη, με δείγμα της μουσικής που είχε γραφτεί.

Ο Ζερβουλάκος όμως δεν συμφωνούσε με τη μουσική αυτή και έτσι μου ζήτησε να γράψω εκ νέου τη μουσική για την ταινία.

Χαίρομαι ιδιαίτερα που η μουσική αυτή μπήκε στη ζωή και στις καρδιές του κόσμου, που αγαπήθηκε και που 40-41 χρόνια μετά έχω τη χαρά να την παρουσιάζω για πρώτη φορά ολόκληρη.

Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο» Facebook Twitter
Ο Σταύρος Ξαρχάκος με τον Γιάννη Τσαρούχη, που φιλοτέχνησε το εξώφυλλο του δίσκου «Ρεμπέτικο».

Στη συνέχεια ζήτησα να διαβάσω το σενάριο και ρώτησα αν υπήρχαν ήδη γραμμένοι στίχοι. Εκείνοι τότε είχαν έτοιμους μόνο τους στίχους του Κώστα Φέρρη για το τραγούδι «Στου Θωμά».

Τότε τους απάντησα ότι θα προτείνω να αναλάβει να γράψει τους στίχους των υπόλοιπων τραγουδιών της ταινίας ο Νίκος Γκάτσος και αν δεχόταν ο Γκάτσος, θα έγραφα κι εγώ τη μουσική.

Όπως και έγινε.

Υπάρχει άλλωστε και ένα ηχητικό ντοκουμέντο αναρτημένο στο διαδίκτυο με τηλεφωνική συνομιλία μεταξύ εμού και του Γκάτσου, που μου απαγγέλλει τους στίχους από το «Μάνα μου Ελλάς» κι εγώ τον συνοδεύω.

Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο» Facebook Twitter
Φωτογραφία με αφιέρωση του Κώστα Φέρρη.

Και έτσι, μέσα από αλλαγές, εμπόδια και δυσκολίες, δημιουργήθηκε μια μαγική συγκυρία και γεννήθηκε η μουσική για την ταινία «Ρεμπέτικο».

Φυσικά χαίρομαι ιδιαίτερα που η μουσική αυτή μπήκε στη ζωή και στις καρδιές του κόσμου, που αγαπήθηκε και που 40-41 χρόνια μετά έχω τη χαρά να την παρουσιάζω για πρώτη φορά ολόκληρη, με τα ορχηστρικά και τα τραγούδια της, δίνοντάς της όμως έναν ήχο ακόμα πιο βυζαντινό και ενορχηστρώνοντας διαφορετικά, με τη σημερινή μου ματιά.

Η συναυλία «Ρεμπέτικο 40+1 χρόνια» θα γίνει στο Ηρώδειο την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σταύρος Ξαρχάκος: Η κοινότητα των δημιουργών κυλά προς την εξαθλίωση χάνοντας εκατομμύρια ευρώ

Culture / Σταύρος Ξαρχάκος: Η κοινότητα των δημιουργών κυλά προς την εξαθλίωση χάνοντας εκατομμύρια ευρώ

Νέα επιστολή του συνθέτη - «Αν και έχει χορηγηθεί άδεια στην ΕΔΕΜ από τον περασμένο Φεβρουάριο (...) καμία προσπάθεια δεν έχει γίνει για τη δημιουργία ενιαίου οργανισμού»
Ο άγνωστος Νίκος Γκάτσος μέσα από τις αφηγήσεις της Αγαθής Δημητρούκα

Βιβλίο / Ο άγνωστος Νίκος Γκάτσος μέσα από τις αφηγήσεις της Αγαθής Δημητρούκα

Η στιχουργός, συγγραφέας και μεταφράστρια που έζησε στο πλευρό του Νίκου Γκάτσου, μιλά για πρώτη φορά με τέτοια ειλικρίνεια και αμεσότητα για τη ζωή και τις συνήθειες του κορυφαίου Έλληνα στιχουργού και ποιητή που πέθανε σαν σήμερα το 1992
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM