Νίκος Γκάτσος: «Η Παγωμένη Θεατρίνα» είναι ο νέος κύκλος τραγουδιών του Facebook Twitter

Καινούργια τραγούδια σε στίχους Νίκου Γκάτσου

0

Καινούργια τραγούδια σε στίχους Νίκου Γκάτσου; 

Συμβαίνει τώρα, καθώς ο νέος συνθέτης Νίκος Χιώτογλου μελοποιεί την «Παγωμένη Θεατρίνα» [Menta Art Events / Ogdoo Music Group, 2021], ένα στιχουργικό σώμα, που προοριζόταν να μελοποιηθεί από τον Μάνο Χατζιδάκι, για την φωνή του Γιώργου Μαρίνου, στις αρχές της δεκαετίας του ’80. 

Η συνεργασία εκείνη δεν έμελε ποτέ να υλοποιηθεί, και κάπως έτσι τα λόγια παρέμειναν για χρόνια στο συρτάρι. Και τούτο παρά τις κατά καιρούς προτάσεις διαφόρων συνθετών, που δεχόταν η Αγαθή Δημητρούκα (κληρονόμος του έργου του διακεκριμένου στιχουργού-ποιητή), ώστε οι στίχοι να γίνονταν τραγούδια –έγιναν κάποιες φορές– και να ηχογραφούνταν. 

Προφανώς οι όποιες αναστολές ήρθησαν για την περίπτωση Χιώτογλου, ο οποίος είδε το έργο στην ολότητά του και όχι αποσπασματικά, και κάπως έτσι «Η Παγωμένη Θεατρίνα» βρίσκει, τώρα, τον δρόμο προς την δισκογραφία. 


 

Κατ’ αρχάς εκείνο που φαίνεται, ακόμη και με την πρώτη ανάγνωση των στίχων, και που επισημαίνεται (και) από τα κείμενα της Α. Δημητρούκα, είναι πως ο λόγος του Νίκου Γκάτσου είναι εν προκειμένω «ειδικός» – γραμμένος για να τραγουδηθεί από ένα συγκεκριμένο πρόσωπο, τον Γιώργο Μαρίνο. Έναν καλλιτέχνη, που δεν τραγουδούσε απλώς αλλά ερμήνευε, υιοθετώντας υποκριτικά στοιχεία, δανεισμένα από την παρουσία του στο θέατρο, στο σινεμά και κυρίως στην πίστα.

Οπωσδήποτε έχουμε να κάνουμε με μια πολύ καλή παραγωγή, με κάποια στοιχεία μεγαλοπρέπειας, που θέλει να ταιριάξει, κατά πρώτον, στο στιχουργικό ανάστημα του Νίκου Γκάτσου. 

Η έκδοση διαθέτει ωραία σχεδίαση, σε διαστάσεις βιβλίου, περιέχουσα κείμενα της Αγαθής Δημητρούκα και του Νίκου Χιώτογλου, και βεβαίως του στίχους, σχολιασμένους από την Α. Δημητρούκα, μαζί με όλες τις υπόλοιπες πληροφορίες (τα αναλυτικά credits των τραγουδιών). Ένα «πακέτο» πλήρες από αισθητικής και πληροφοριακής άποψης, που βοηθάει οπωσδήποτε στην αποκρυπτογράφηση των τραγουδιών, που είναι και αυτό σημαντικό. 

Κατ’ αρχάς εκείνο που φαίνεται, ακόμη και με την πρώτη ανάγνωση των στίχων, και που επισημαίνεται (και) από τα κείμενα της Α. Δημητρούκα, είναι πως ο λόγος του Νίκου Γκάτσου είναι εν προκειμένω «ειδικός» – γραμμένος για να τραγουδηθεί από ένα συγκεκριμένο πρόσωπο, τον Γιώργο Μαρίνο. Έναν καλλιτέχνη, που δεν τραγουδούσε απλώς αλλά ερμήνευε, υιοθετώντας υποκριτικά στοιχεία, δανεισμένα από την παρουσία του στο θέατρο, στο σινεμά και κυρίως στην πίστα.

Νίκος Γκάτσος: «Η Παγωμένη Θεατρίνα» είναι ο νέος κύκλος τραγουδιών του Facebook Twitter
Ο Νίκος Γκάτσος και η Αγαθή Δημητρούκα

Ο Ν. Γκάτσος το είχε αυτό στο νου του, εννοείται, και γι’ αυτό προσανατόλισε την στιχουργία προς την περίπτωση του Γ. Μαρίνου (σε κάποια τραγούδια και με σαφείς νύξεις σχετικές με τον σεξουαλικό προσανατολισμό του). Θέλουμε να πούμε πως τα τραγούδια των Χιώτογλου-Γκάτσου θα άξιζε να αποδοθούν από ένα μόνον άτομο, από κάποιον ερμηνευτή, άνδρα προφανώς, που θα μπορούσε να προσφέρει ορισμένες πολύ συγκεκριμένες ποιότητες. 

Εντούτοις δεν συμβαίνει αυτό, καθώς στο άλμπουμ συμμετέχουν πολλές φωνές (Ρίτα Αντωνοπούλου, Μυρτώ Βασιλείου, Γλυκερία, Φοίβος Δεληβοριάς, Βιολέτα Ίκαρη, Γιάννης Κότσιρας, Κώστας Λειβαδάς, Θάνος Ματζίλης, Γιώτα Νέγκα, Μίλτος Πασχαλίδης, Μπάμπης Στόκας, Vassilikos), δίνοντας, έτσι, την εντύπωση μιας κάπως... αγχωμένης απόδοσης τιμής προς τον στιχουργό και τον λόγο του, εκφρασμένης δια της πληθώρας των τραγουδιστικών απόψεων. 

Η Παγωμένη Θεατρίνα
Η Παγωμένη Θεατρίνα

Το θέμα, όμως, δεν είναι οι πολλές φωνές αλλά η «μία», που θα μπορούσε να πάρει επάνω της όλο το έργο, ενοποιώντας το ερμηνευτικά, και εξακοντίζοντάς το στο χώρο. Και αυτή η φωνή, η ικανή να ανταποκριθεί 100% στο ρόλο της, είναι μόνον εκείνη του Vassilikos (όπως από την ακρόαση συνάγεται). 

Και το λέμε τούτο, γιατί σχεδόν όλοι οι υπόλοιποι καλλιτέχνες αποδίδουν μέσα στο δικό τους πλαίσιο – κι όχι σ’ ένα υπερκείμενο, με πολύ συγκεκριμένες απαιτήσεις (στίχους του Νίκου Γκάτσου) και σφόδρα προσανατολισμένο (προς την φωνή-περσόνα του Γιώργου Μαρίνου). 

Υπάρχουν, οπωσδήποτε μια-δυο εξαιρέσεις στις περιπτώσεις της Βιολέτας Ίκαρη («Περιπέτεια») και ενδεχομένως του Κώστα Λειβαδά («Το ροκ του πανικού»), που ανταποκρίνονται σε ορισμένες πιο ειδικές απαιτήσεις των στίχων, αν και σε κάθε περίπτωση το τραγούδι που ερμηνεύει ο Vassilikos («Μια ιστορία στο Σουφλί») είναι εκείνο που κάνει την πιο μεγάλη διαφορά – με τους εκθαμβωτικούς στίχους του Νίκου Γκάτσου, που περιστρέφονται γύρω από το ερωτικό ανεκπλήρωτο, να τραντάζουν. 

Βιολέτα Ίκαρη - Περιπέτεια

Τούτο δεν σημαίνει –για να περάσουμε στο επόμενο κεφάλαιο– πως οι μελοποιήσεις του Νίκου Χιώτογλου είναι «λίγες». Απεναντίας ο 37χρονος συνθέτης, που πρωτοεμφανίζεται εδώ με ολοκληρωμένη δουλειά και μάλιστα μελοποιώντας Νίκο Γκάτσο (οποία ευθύνη!) έχει κάνει το καθήκον του και με το παραπάνω, προτείνοντας ωραίες μελοποιήσεις, αληθινά εμπνευσμένες, που σε συνδυασμό με την αναμφισβήτητη ποιότητα της στιχουργικής, είχαν τον τρόπο να κάνουν την διαφορά. Ξεχωρίζουμε τις μελωδίες του στα: «Η παγωμένη θεατρίνα», «Το παιδί με τα κόμικς», «Περιπέτεια», «Ερωτόκριτος», «Μια ιστορία στο Σουφλί» και «Το ροκ του πανικού». 

Νίκος Γκάτσος: «Η Παγωμένη Θεατρίνα» είναι ο νέος κύκλος τραγουδιών του Facebook Twitter
Ο Νίκος Χιώτογλου. Φωτο: Πάνος Ζενίδης.

Περαιτέρω, στη συνολική προσπάθεια, δεν βοηθούν στον υψηλότερο βαθμό και οι ενορχηστρώσεις (Κωνσταντίνος Μιχαλός, Βαγγέλης Μαχαίρας, Κωνσταντίνος Γκιβίσης), οι οποίες είναι βαρυφορτωμένες, επιχειρώντας να «κλέψουν» κάτι από την αξία των τραγουδιών (μουσικές-στίχοι) και όχι να τα υπηρετήσουν (τα τραγούδια). Είναι εντυπωσιακές, αλλά φρονούμε όχι πάντα επί της ουσίας. Ένα σταθερό μικρό σχήμα, κάπως, «ελαφράς» κατεύθυνσης, θα ταίριαζε περισσότερο. Θα ήταν πιο «ταπεινό» ενδεχομένως, αλλά πιο ουσιώδες. 

Κάποιες φορές δεν χρειάζεται να επενδυθούν πολλά, για να πάρεις το «όλον». Αρκούν και λιγότερα – φτάνει να είναι τα πρέποντα. 

Πάντως, και σε κάθε περίπτωση, το άλμπουμ «Η Παγωμένη Θεατρίνα» είναι ένα απ’ αυτά που ξεχωρίζουν στην «έντεχνη» παραγωγή της τρέχουσας χρονιάς, διαθέτοντας λόγια του μέγιστου στιχουργού του ελληνικού τραγουδιού, και μουσικές αντάξιες εκείνων (των λόγων), γραμμένες από ένα νέο όνομα, που αξίζει να το έχουμε κατά νου για το μέλλον. 

Vassilikos - Μια Ιστορία Στο Σουφλί

Πληροφορίες: www.menta3.com, www.ogdoomusicgroup.gr

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο άγνωστος Νίκος Γκάτσος μέσα από τις αφηγήσεις της Αγαθής Δημητρούκα

Βιβλίο / Ο άγνωστος Νίκος Γκάτσος μέσα από τις αφηγήσεις της Αγαθής Δημητρούκα

Η στιχουργός, συγγραφέας και μεταφράστρια που έζησε στο πλευρό του Νίκου Γκάτσου, μιλά για πρώτη φορά με τέτοια ειλικρίνεια και αμεσότητα για τη ζωή και τις συνήθειες του κορυφαίου Έλληνα στιχουργού και ποιητή που πέθανε σαν σήμερα το 1992
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Το αρχείο του Νίκου Γκάτσου στη Βιβλιοθήκη του Χάρβαρντ

Culture / Το αρχείο του Νίκου Γκάτσου στη Βιβλιοθήκη του Χάρβαρντ

Την ανακοίνωση έκανε το ίδρυμα στην ιστοσελίδα του αναφέροντας πως το αρχείο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει χειρόγραφα, προσωπική αλληλογραφία, μουσική, σημειωματάρια και φωτογραφίες που θα διατεθούν στους μελετητές σε όλο τον κόσμο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ