Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
2

Το χιπ-χοπ αυτήν τη στιγμή περνάει ίσως την πιο πανκ στιγμή του, όπως παρατηρούν διάφορα ξένα έντυπα. Ταυτόχρονα έχει γίνει πιο μελωδικό, παρά τις διαφωνίες που θα ακουστούν από ορισμένους.

Αιτία είναι η εμφάνιση μιας νέας γενιάς ράπερ που βιώνει υπαρξιακή κρίση και το εκφράζει εντονότατα μέσα από τη μουσική της. Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά αν είναι αποτέλεσμα της κοινωνικοπολιτικής κρίσης που μαστίζει την Αμερική αυτό το διάστημα ή σύμπτωμα της ψηφιακής εποχής.


Πέρσι είδαμε τη ραγδαία άνθηση ενός υβρίδιου του είδους. Το emo hip-hop δεν αποτελεί μόνο ξεχωριστή κατηγορία αλλά πλέον μπορεί να θεωρηθεί άνετα και μουσικό κίνημα.

Οι κύριοι εκπρόσωποί του είναι οι Lil Peep, ΧΧΧΤentacion, Lil Uzi Vert, Lil Tracy, Lil Xan (γενικά, όποιος έχει το Lil ως πρώτο όνομα), 6 dogs, Trippie Redd και nothing.nowhere. Εκτός από αυτούς, emo στοιχεία ή ανάλογη θεματική συναντάει κανείς στη μουσική των Post Malone, 21 Savage, Kodak Black, Young Thug, Future κ.ά.

Στην πλειονότητά τους τα κομμάτια των σημερινών emo rappers αφορούν τον θάνατο, το ανούσιο σεξ, τα ναρκωτικά και τις ψυχικές ασθένειες που αντιμετωπίζουν.


Το πόσο θα διαρκέσει η μόδα του είναι υπό συζήτηση. Έχει εξελιχθεί σε μικρό σχετικά χρονικό διάστημα. Κατάφερε να βγάλει τα πιο απρόσμενα hits της χρονιάς, όπως το εξαιρετικό «XO Tour Llif3» του Lil Uzi Vert, και έναν από τους πιο αμφιλεγόμενους ράπερ της γενιάς του, τον XXXTentacion.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ήρθε ο ξαφνικός θάνατος του Lil Peep τον περασμένο Νοέμβριο από υπερβολική δόση ηρεμιστικών για να περιπλέξει την κατάσταση.

 

«XO Tour Llif3» - Lil Uzi Vert


Ξεκίνησε ως διαδικτυακό φαινόμενο και μέχρι πρόσφατα δεν είχε σταθερή ονομασία. Το Ίντερνετ αποδείχτηκε καθοριστικό για την ανοδική πορεία του είδους. Αρκετοί από τους εκπροσώπους του ανήκουν και στη SoundCloud rap. Είναι επίσης γνωστό ως emo rap ή emo trap, κατάσταση ενδεικτική του χάους που επικρατεί με διάφορα υποείδη που εμφανίζονται ξαφνικά από το πουθενά.

Το πιο γελοίο όνομα που θα μπορούσαν να του δώσουν ήταν με διαφορά το «sad trap». Μεταξύ σοβαρού και αστείου, θυμίζει ράπερ που κλαίνε τη μοίρα τους, παρά τα εκατομμύρια που βγάζουν.

Το «emo hip-hop» δεν είναι καινούργιος όρος. Υπάρχει από τις αρχές των '00s στους φορτισμένους στίχους των Jay-Z, Tupac, Eminem, Kanye West και Notorious B.I.G.

Στα τέλη της ίδιας δεκαετίας τον οικειοποιήθηκαν οι Kid Cudi και ο Drake μέσα από κομμάτια όπως το «Marvin's Room» για να μιλήσουν για συναισθήματα σαν τη μοναξιά ή την κατάθλιψη. Σήμερα όμως εκφράζει κάτι εντελώς διαφορετικό.


Αυτοί οι πιτσιρικάδες διαχώρισαν πλήρως τη θέση τους από την προηγούμενη γενιά, υιοθετώντας συνειδητά έναν lo-fi ήχο που αναμειγνύει το trap με το nu-metal και το indie. Το SoundCloud και το YouΤube έγιναν τα ιδανικά εργαλεία για να προωθήσουν την μουσική τους, την οποία ακόμη και σήμερα προσφέρουν δωρεάν στο κοινό παρά την επιτυχία τους.


Η κύρια διαφορά, όμως, μεταξύ του τωρινού emo hip-hop από το παλιότερο είναι ο απόλυτος μηδενισμός που εκφράζει. Ο μηδενισμός δεν είναι κάτι ξένο προς το χιπ-χοπ, η gangsta rap βρίθει από ζοφερά παραδείγματα. Στην πλειονότητά τους τα κομμάτια των σημερινών emo rappers αφορούν τον θάνατο, το ανούσιο σεξ, τα ναρκωτικά και τις ψυχικές ασθένειες που αντιμετωπίζουν.

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
Ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους ράπερ της γενιάς του, ο XXXTentacion.


Είναι γεμάτα από μαυρίλα που δεν δικαιολογεί απαραίτητα η σκληρή ενηλικίωσή τους στο γκέτο. Αρκετοί από αυτούς είναι λευκοί που έχουν μεγαλώσει σε μεσοαστικές οικογένειες ή ζουν σε πλούσιες αστικές συνοικίες. Το δικό τους «γκέτο» είναι τα συνταγογραφημένα χάπια.


Ηχητικά και θεματικά βρίσκονται πιο κοντά σε καλλιτέχνες όπως ο Gucci Mane και ο Lil Wayne. Η βασικότερη επιρροή τους, όμως, παραμένει ένας συνομήλικός τους ράπερ από τη Σουηδία, ο Young Lean, που κάνει ραπ από τα 17 και απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα το 2013 στην Αμερική.

Ανήκε στην cloud rap σκηνή, άλλο ένα διαδικτυακό μικροείδος, και στα κομμάτια του είχε ονειρικούς και μελαγχολικούς στίχους που μιλούσαν για την στενόχωρη εφηβεία του.

Το εφηβικό άγχος μπορεί να φαντάζει λίγο ρομαντικό ως θέμα, αλλά το emo rap έχει να κάνει περισσότερο με μια γενικότερη ανηδονία και απογοήτευση προς καθετί.

Ντυμένο με ωραίους ήχους και πιασάρικα ρεφρέν έτσι όπως εξυμνεί συνέχεια επιφανειακά ακραία συναισθήματα, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον πολιτικό ακτιβισμό των Lamar, Run The Jewels και Jay-Z.


Οι εκπρόσωποί του, εκτός από τους αυτοκαταστροφικούς στίχους, μοιράζονται κι άλλα πράγματα. Τρέφουν ιδιαίτερη αδυναμία στο Χanax και το Percocet – o Future το εξυμνεί στο «Molly Percocet». Είναι κατανοητό ότι ο εθισμός τους σε αυτά ίσως είναι η βασική αιτία των προβλημάτων τους.

Έχουν όλοι τατουάζ στο πρόσωπο (από καρδούλες μέχρι λέξεις) και βάφουν τα μαλλιά τους με περίεργα χρώματα για να ξεχωρίζουν και να φαίνονται μοναδικοί.

Είναι φανατικοί των άνιμε. Σαμπλάρουν συχνά σάουντρακ από γιαπωνέζικα καρτούν στα instrumental κομμάτια τους αλλά και εικόνες στα βίντεό τους. Τους αρέσει, τέλος, να μουρμουρίζουν τους στίχους στα κομμάτια τους.

 

Future - Mask Off (Molly Percocet)


Η πρώτη μου επαφή με το «XO Tour Llif3» ήταν αρνητική. Έφταιγε και το βίντεο που έμοιαζε με ταινία τρόμου και με αποθάρρυνε. Όταν το άκουσα, υπό άλλες συνθήκες, ήταν σχεδόν απίθανο να μη μου κολλήσει για μέρες το ρεφρέν. Ακούγεται περισσότερο ποπ παρά trap. Ιντριγκάρει ακόμη και από αυτή την άποψη.


Από τη μία, είναι ενδιαφέρον που το mainstream κοινό αγκαλιάζει ένα είδος του χιπ-χοπ που άλλες εποχές θα αντιμετώπιζε με αποστροφή. Σε ένα τόσο ματσό είδος, το να μιλάει ένας ράπερ για ψυχικές ασθένειες και να ακούγεται αδύναμος θεωρούνταν ταμπού για πολλά χρόνια. Είναι όμως ακριβώς έτσι;


Εκεί που το emo rap προβληματίζει αρκετά είναι σε περιπτώσεις όπως αυτή του XXXΤentacion. Αν και είναι μόλις 20 χρονών, έχει ήδη κάνει φυλακή για ένοπλη ληστεία, ενώ πρόσφατα κατηγορήθηκε ότι προσπάθησε να στραγγαλίσει την έγκυο φιλενάδα του.

Τίποτε από αυτά δεν τον εμπόδισε να ανέβει στο Νο 2 των τσαρτ τον Σεπτέμβριο.


Στο YouTube τα νέα του κομμάτια κάνουν εκατομμύρια views σε λίγες μόνο ώρες. Δεν ξέρω αν αυτό οφείλεται στο ότι το «Sad» είναι πραγματικά ένα όμορφο κομμάτι ή στο ότι το στερεότυπο του μαύρου οργισμένου εγκληματία πουλάει ακόμη.


Στο άλλο άκρο, κατηγορούν τον 21 Savage ότι δεν είναι αρκετά αυθεντικός όταν ραπάρει ότι πνίγει τον πόνο του στα λεφτά, παρά το γεγονός ότι έζησε τα παιδικά του χρόνια μέσα στη φτώχεια και στην εξαθλίωση.


Αυτό όμως που πρέπει να προκαλεί ανησυχία και ταυτόχρονα λύπη είναι πώς κάθε προσπάθεια του Lil Peep να μοιραστεί το πρόβλημά του στα social media χάθηκε στο πολυάσχολο feed της ημέρας. Ήταν μόνο 21 χρονών.

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
O ξαφνικός θάνατος του Lil Peep τον περασμένο Νοέμβριο από υπερβολική δόση ηρεμιστικών περιέπλεξε την κατάσταση.
Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ