Η απολύμανση του ''Άξιον Εστί'' με τον Γιώργο Νταλάρα στο Ηρώδειο

Η απολύμανση του ''Άξιον Εστί'' με τον Γιώργο Νταλάρα στο Ηρώδειο Facebook Twitter
0

Η απολύμανση του ''Άξιον Εστί'' με τον Γιώργο Νταλάρα στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Το χειροκρότημα του κοινού ανάγκασε στο τέλος τον πεπειραμένο μαέστρο Λουκά Καρυτινό και τους Νταλάρα, Πλατανιά, Σακελλαρίου να κατέβουν από τη σκηνή και να πλησιάσουν τον Μίκη Θεοδωράκη στη θέση του για τους συγκινητικούς εναγκαλισμούς. Φωτο: Τhomas Daskalakis

 

Η συναυλία με ''Το Άξιον Εστί'' του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού την περασμένη Τρίτη είχε μεγάλη σημασία: Κατ' αρχάς, έλαβε χώρα μόλις δύο 24ωρα μετά τη διαβόητη Συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και δανειστών στις Βρυξέλλες. Λογικό, επομένως, που αμέσως μετά το τραγούδι ''Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ'', το παρατεταμένο χειροκρότημα του κόσμου οδήγησε σε ένα μικρό διάλειμμα εν μέσω του έργου, ωθώντας τον ίδιο τον Μίκη Θεοδωράκη να σηκωθεί από το καροτσάκι, με το οποίο προσήλθε στη συναυλία, προκειμένου να χαιρετίσει το πλήθος. Τα μάτια δάκρυσαν στο άκουσμα των στίχων ''Μη παρακαλώ σας, μη τη λησμονάτε τη χώρα μου'' και δεν πρόκειται για απλό σχήμα λόγου.

Έπειτα, ''Το Άξιον Εστί'' φέτος συμπληρώνει 51 χρόνια ζωής (γράφτηκε νωρίτερα, αλλά δισκογραφήθηκε το 1964), παραμένοντας ένα μνημειώδες έργο της ελληνικής λόγιας, αλλά και λαϊκής μουσικής. Διόλου τυχαίο που ενώ στο πρώτο μέρος αποδόθηκε η ''Πρώτη Συμφωνία'' (1954) του Θεοδωράκη από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο δεύτερο μέρος, με ''Το Άξιον Εστί'', την εμφάνιση τους έκαναν επί σκηνής και τα δύο μπουζούκια. Ο ωραιότερος τρόπος για να εορταστούν και τα 90 χρόνια του μεγαλύτερου εν ζωή Έλληνα μουσικοσυνθέτη, του ανθρώπου που δόξασε παγκοσμίως την Ελλάδα του 20ου αι. και που ακόμη με τις επιστολές του παίρνει θέση στα πολιτικά πράγματα του τόπου.

Ο Γιώργος Νταλάρας όντας ευφυής ως καλλιτέχνης, αλλά και ''ψημένος'' με το συγκεκριμένο έργο, ευτυχώς δεν εμπλούτισε την ερμηνεία του με ανούσια χαμόγελα και φωνητική επιδειξιομανία.

Το χθεσινό ''Άξιον Εστί'' στο Ηρώδειο, παρουσία του Μίκη, της Ιουλίτας Ηλιοπούλου, του Μάνου Ελευθερίου, της Αλίκης Καγιαλόγλου και άλλων σημαντικών καλλιτεχνών, κατά τη γνώμη μου...απολύμανε το λαϊκό ορατόριο μετά από το φιάσκο της παράστασης του Σάκη Ρουβά, που κανείς μάλλον δεν θέλει να θυμάται. Όχι ότι κινδυνεύει ένα τόσο σπουδαίο έργο από διαφορετικές προσεγγίσεις και εκτελέσεις μέσα στα χρόνια. Προσωπικά, ανήκα σ'αυτούς που ούτε και η δισκογραφημένη κιόλας εκτέλεση με τον Γιάννη Κότσιρα τούς είχε αρέσει. Ακόμη δε μπορώ να ξεχάσω το κάπως ενοχλητικό χαμόγελο του Κότσιρα την ώρα που τραγουδούσε ''Μη παρακαλώ σας, μη τη λησμονάτε τη χώρα μου''. Ίσως ήταν και άλλες οι συνθήκες τότε, στις αρχές του 2000, που παρουσιαζόταν επισήμως στον ίδιο χώρο. Σήμερα, ωστόσο, βάσει των όσων δραματικών εξελίσσονται για την τύχη της χώρας μας, η εκτέλεση του με τον Σάκη Ρουβά στο ρόλο του λαϊκού τραγουδιστή απέδειξε αν μη τι άλλο κάτι τραγικά αυτονόητο: Πόσο πάτο έχουμε πιάσει πια σε κάθε επίπεδο...

Η απολύμανση του ''Άξιον Εστί'' με τον Γιώργο Νταλάρα στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Φωτο: Τhomas Daskalakis

 

Ο Γιώργος Νταλάρας, απ' την άλλη, όντας ευφυής ως καλλιτέχνης, αλλά και ''ψημένος'' με το συγκεκριμένο έργο, ευτυχώς δεν εμπλούτισε την ερμηνεία του με ανούσια χαμόγελα και φωνητική επιδειξιομανία. Λιτός και δωρικός ερμήνευσε ''Ένα το χελιδόνι'', ''Της αγάπης αίματα'', ''Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ'' και ''Ανοίγω το στόμα'' με απόλυτη συνείδηση του βάρους των στίχων του Οδυσσέα Ελύτη. Το κοινό το κατάλαβε αυτό, τουλάχιστον στην παρούσα ιστορική φάση, γι'αυτό και τον αποθέωσε! Ο συναισθηματισμός χτύπησε κόκκινο, η λαϊκή περηφάνια όλων τονώθηκε και η παρουσία του Μίκη στο αρχαίο θέατρο έδωσε την εντύπωση της πατρικής φιγούρας που είναι εκεί για να φυλάει το λαό, το Έθνος, το Γένος - κατά πώς θά'λεγε και ο Νίκος Κούνδουρος - από το όποιο Κακό! Σπάνιες στιγμές! Υπ' όψιν, ''Το Άξιον Εστί'' έχει δισκογραφηθεί δύο φορές με ερμηνευτή τον Νταλάρα, η μία από το Ηρώδειο το 1988 και η άλλη από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2006.

Εξαιρετικοί και οι Δημήτρης Πλατανιάς - Άκης Σακελλαρίου στους ρόλους του βαρύτονου τραγουδιστή - ψάλτη και του αφηγητή αντιστοίχως. Ο πρώτος, με περγαμηνές από την Εθνική Λυρική Σκηνή έως το Κόβεντ Γκάρντεν, κατέθεσε μία νέα ιστορικής σημασίας ερμηνεία ειδικά στο κομμάτι ''Ναοί στο σχήμα τ'Ουρανού'', αλλά και στο εξόδιο ''Το Δοξαστικόν'' με τη σύμπραξη τεσσάρων χορωδιακών συνόλων. Όσο για τον Άκη Σακελλαρίου, χρωματίζοντας τις λέξεις του Ελύτη, δεν μιμήθηκε τον γίγαντα Μάνο Κατράκη της α΄εκτέλεσης. Λιγότερο επιβλητικός ή και πομπώδης, κατάφερε να δώσει ένα ολότελα δικό του ρεσιτάλ ερμηνείας.

Το χειροκρότημα του κοινού ανάγκασε στο τέλος τον πεπειραμένο μαέστρο Λουκά Καρυτινό και τους Νταλάρα, Πλατανιά, Σακελλαρίου να κατέβουν από τη σκηνή και να πλησιάσουν τον Μίκη Θεοδωράκη στη θέση του για τους συγκινητικούς εναγκαλισμούς. Σήκωνε και με το παραπάνω ακόμη μία φορά ''Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ'' με τον κόσμο όρθιο να σιγοντάρει τον Νταλάρα. Τα βλέμματα όλων στραμμένα στον Θεοδωράκη! Έχει μεγαλώσει πολύ ο Μίκης, δυσκολεύεται ακόμη και για τις πιο απλές κινήσεις, αλλά είναι ευτύχημα που τον έχουμε ακόμη ανάμεσα μας να παρακολουθεί τις συναυλίες των έργων του και να μας χαιρετάει με τη χαρά μικρού παιδιού.

Έχω παρακολουθήσει πολλές φορές ''Το Άξιον Εστί'' ζωντανά, με τον Νταλάρα, τον Μητσιά, τον Κότσιρα και τη Φαραντούρη σε μεμονωμένα κομμάτια. Η συναυλία όμως του Ηρωδείου της 14ης Ιουλίου 2015 ανάδειξε την αγέραστη και αγέρωχη υπόσταση του έργου, καθώς και τον λόγο του Ελύτη που όσα χρόνια κι αν περάσουν θα εκφράζει τον δύσμοιρο αυτό τόπο της Μεσογείου: Και των αρχαίων Κυβερνητών τα έργα πληρώνοντας η Χτίσις, θα φρίξει. Ταραχή θα πέσει στον Άδη και το σανίδωμα θα υποχωρήσει από την πίεση τη μεγάλη του Ήλιου. Αλλά πριν, ιδού θα στενάξουν οι Νέοι και το αίμα τους αναίτια θα γεράσει...Πόσο, μα πόσο μπροστά είναι τελικά οι ποιητές του κόσμου όλου!

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ