Bruno: Πώς από μια ταινία της Disney δημιουργήθηκε το πρώτο μεγάλο χιτ του 2022

Πρέπει να μιλήσουμε για τον Bruno Facebook Twitter
Το «We don’t talk about Bruno» που ακούγεται στο φιλμ Encanto σπάει κάθε ρεκόρ και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού και τίποτα δεν φαίνεται ικανό να το ρίξει από την κορυφή, τουλάχιστον σύντομα.
0

ΚANEIΣ ΔΕΝ ΠΕΡΙΜΕΝΕ ότι το 2022 ένα τραγούδι από μια ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney θα κυριαρχούσε στα αμερικανικά και βρετανικά τσαρτ για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το «We don’t talk about Bruno» που ακούγεται στο φιλμ Encanto σπάει κάθε ρεκόρ και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού και τίποτα δεν φαίνεται ικανό να το ρίξει από την κορυφή, τουλάχιστον σύντομα. Στη Βρετανία, μάλιστα, δεν είχε ξανασυμβεί να ανέβει τόσο ψηλά ένα κομμάτι από παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων.

Και δεν είναι μόνο το συγκεκριμένο που κάνει αυτά τα τεράστια νούμερα, όλα τα τραγούδια του φιλμ φιγουράρουν σε υψηλές θέσεις, ενώ το σάουντρακ κατάφερε να αφήσει πίσω του πολυσυζητημένα άλμπουμ όπως το «30» της Adele που είχε σίγουρη την πρωτιά μετά από τόση προώθηση. Τελικά αρκέστηκε στις δεύτερες θέσεις. 

Παρά τον φαινομενικά ανάλαφρο τόνο του, κρύβει ένα σοβαρό μήνυμα. Μιλάει για ένα θέμα-ταμπού που βιώνουν οι περισσότερες οικογένειες, γι’ αυτά τα παρεξηγημένα μέλη στους κόλπους μιας οικογένειας που ξαφνικά γίνονται θέμα κουτσομπολιού επειδή δεν ταιριάζουν με τους υπόλοιπους ή αντιμετωπίζουν προβλήματα, έτσι τα απομακρύνουν – πιθανόν εξαιτίας της ψυχικής τους υγείας.

Η διεθνής επιτυχία του «Bruno» είναι ένα από αυτά τα αξιοπερίεργα των τσαρτ που δημιουργούν απορίες σε όποιον τα παρακολουθεί. Η ταινία κυκλοφόρησε πέρσι τον Νοέμβριο. Η υπόθεση του Encanto αφορά μια σπιρτόζα έφηβη, τη Mirabel Madrigal, που ζει σε μια μικρή κοινότητα στην Κολομβία μαζί με τη μαγική οικογένειά της – είναι η μόνη που δεν έχει κάποια ξεχωριστή ικανότητα.

Ο Bruno του τραγουδιού είναι ο απόκληρος θείος της, του οποίου η προφητική δύναμη τρόμαξε τόσο και τους συγγενείς του και τους κατοίκους της κοινότητας που αναγκάστηκαν να τον απομακρύνουν από τους κόλπους της, απομονώνοντάς τον. Στο κομμάτι ακούγονται όλες οι περίεργες ιστορίες και το κουτσομπολιό που τον ακολουθεί. 

Και αυτό είναι που κάνει την επιτυχία του τόσο ιδιάζουσα. Δεν πρόκειται για ένα σόλο κομμάτι από την ηρωίδα ή τον ήρωα της ταινίας, ούτε καν για μια συναισθηματική μπαλάντα από αυτές που συνηθίζει η Disney αλλά για ένα πολυφωνικό τραγούδι στον ρυθμό της σάλσα με κεντρικό θέμα έναν μεσήλικο άντρα. 

717
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Ούτε ο δημιουργός του, ο ηθοποιός και συνθέτης Lin-Manuel Miranda που έχει καταγωγή από το Πουέρτο Ρίκο και το Μεξικό, πίστευε ότι το συγκεκριμένο τραγούδι θα δημιουργούσε τόσο ντόρο.

Όταν έπρεπε να στείλουν ένα κομμάτι αντιπροσωπευτικό της ταινίας για τις υποψηφιότητες των φετινών Όσκαρ, μαζί με το στούντιο αποφάσισαν να στειλουν το «Dos Oruguitas». Έτσι, ο «Bruno», παρά την τεράστια επιτυχία του, δεν θα έχει τη δυνατότητα να βραβευτεί εκεί. Είναι η δεύτερη φορά που ο Miranda συνθέτει μουσική για την Disney. Είχε γράψει τα τραγούδια για την ταινία Moana τo 2016.

Ο «Bruno» γεννήθηκε στο λεπτό. Κατά τη διάρκεια της εβδομαδιαίας βιντεοκλήσης, οι σκηνοθέτες της ταινίας ζήτησαν από τον Miranda να συνθέσει κάτι ρυθμικό και χορευτικό για να ανεβάσει την ενέργεια στο μέσον της ταινίας. Εκείνος τους έπαιξε αμέσως στο πιάνο τις τρεις πρώτες συγχορδίες του τραγουδιού. 

Εκ πρώτης όψεως, αν και η επιτυχία του φαίνεται απρόσμενη, τελικά δεν πρέπει να προκαλεί και τόσο μεγάλη εντύπωση – το αντίθετο. Οφείλεται σε έναν συνδυασμό στοιχείων και τάσεων που εμφανίζονται τελευταία στην ποπ κουλτούρα.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι πρόκειται για ένα παιδικό τραγούδι από μια δημοφιλή ταινία κινουμένων σχεδίων. Ή ότι είναι αυτό που ονομάζεται novelty song και υπήρχε από παλιά στα τσαρτ, κοινώς κολλητικό χαζοτράγουδο, ή και ότι μπορεί να γίνει meme, κάτι που είναι must στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή. Το μυστικό της επιτυχίας του όμως είναι πιο σύνθετη υπόθεση.

Πρέπει να μιλήσουμε για τον Bruno Facebook Twitter
Το «Bruno» ξεπέρασε μέχρι και το «Let it go» του Frozen το 2014, που θεωρήθηκε φαινόμενο την τελευταία δεκαετία. 

Η Disney είναι αυτήν τη στιγμή το μεγαλύτερο στούντιο στον κόσμο. Λίγο πριν χτυπήσει η πανδημία αγόρασε τα δικαιώματα της Marvel και του Star Wars, των πιο εμπορικών franchises της σύγχρονης εποχής και βρίσκεται πίσω από τις έντεκα από τις δεκαπέντε ταινίες που έκαναν τα περισσότερα streams το 2021.Δεν υπήρχε περίπτωση να κάνει κάτι ανάλογο και στη μουσική. 

Πριν από το «Bruno», το μοναδικό τραγούδι από παιδική ταινία του στούντιο που είχε καταφέρει να πάει στο Νο 1 του Hot100 ήταν το «A whole new world» από τον Aladdin το 1993. Το «Bruno» ξεπέρασε μέχρι και το «Let it go» του Frozen το 2014, που θεωρήθηκε φαινόμενο την τελευταία δεκαετία.

Εν μέρει, σε αυτό βοήθησε και το TikTok. Το κομμάτι έγινε πρώτα viral εκεί, κι αυτό είναι κάτι που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις σημερινές επιτυχίες. «Έχει θεατρικότητα, ιδιαιτερότητα, χιούμορ, έκπληξη και σε προσκαλεί να κάνεις roleplay», εν ολίγοις όλα όσα λατρεύουν στην κινέζικη πλατφόρμα, όπως γράφουν στο «Atlantic».

Επιπλέον, παρά τον φαινομενικά ανάλαφρο τόνο του, κρύβει ένα σοβαρό μήνυμα. Μιλάει για ένα θέμα-ταμπού που βιώνουν οι περισσότερες οικογένειες, γι’ αυτά τα παρεξηγημένα μέλη στους κόλπους τους που ξαφνικά γίνονται θέμα κουτσομπολιού επειδή δεν ταιριάζουν με τους υπόλοιπους ή αντιμετωπίζουν προβλήματα, έτσι τα απομακρύνουν – πιθανόν εξαιτίας της ψυχικής τους υγείας. Ο ακροατής ταυτίζεται αυτόματα. 

Δεν θα γινόταν, επίσης, τόσο σαρωτικό χιτ αν δεν υπήρχαν και τα λάτιν στοιχεία στον ρυθμό του. Ίσως να μην απασχολούσε τόσο πολύ κόσμο έξι χρόνια πριν από την εμφάνιση του «Despacito», δήλωσε η πρόεδρος του Billboard, Leila Cobo. Το «We don’t talk about Bruno» είχε την τύχη να βγει μια εποχή που η κυριαρχία της latin pop στα τσαρτ της Δύσης είναι πλέον αδιαμφισβήτητη. 

Τέλος, κανείς δεν πρέπει να ξεχνάει ότι βρισκόμαστε στην εποχή του streaming, όπου κάθε παιδί μπορεί να το βάζει να παίζει ασταμάτητα μέσα από το Spotify και τις ανάλογες μουσικές πλατφόρμες, κάτι που δεν μπορούσε να κάνει παλιότερα. Για τους ενήλικους μπορεί να ακούγεται σαν μαρτύριο, αλλά ελάχιστη σημασία έχει για τα πεντάχρονα, από τη στιγμή που θα τους κολλήσει κάτι. Και πού ξέρει κανείς, αυτό μπορεί να συμβεί και σε κάποιον μεγαλύτερο. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM