Η ομάδα του Εθνικού Μουσείου στο Ρίο ντε Τζανέιρο προσπαθεί να το αναγεννήσει από τις στάχτες του

Η ομάδα του Εθνικού Μουσείου στο Ρίο ντε Τζανέιρο προσπαθεί να το αναγεννήσει από τις στάχτες του Facebook Twitter
Η θέα του Εθνικού Μουσείου Ρίο ντε Τζανέιρο από ψηλά, στις 3 Σεπτεμβρίου 2018, μια μέρα μετά από μια καταστροφική πυρκαγιά.
0

Όσοι δούλευαν κάποτε στο Εθνικό Μουσείο του Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας ελπίζουν ότι ένας νέος θεσμός μπορεί ν' αναγεννηθεί από την τέφρα της καταστροφικής πυρκαγιάς.

Από τη στιγμή που οι φλόγες κατάπιαν το Εθνικό Μουσείο καταστρέφοντας το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής των 20 εκ αντικειμένων που στέγαζε στους χώρους του, η ζωή του 35χρονου αρχαιολόγου Μουρίλο Μπάστος γύρισε ανάποδα.

Ο 35χρονος εργαζόταν σε ένα γραφείο μέσα στο αποικιακό ανάκτορο που κάποτε ήταν το σπίτι της πορτογαλικής βασιλικής οικογένειας. Τώρα, περιφέρεται στο κατακαμένο εσωτερικό του προσπαθώντας να βρει οτιδήποτε έχει επιβιώσει από την πυρκαγιά.

Η ομάδα του Εθνικού Μουσείου στο Ρίο ντε Τζανέιρο προσπαθεί να το αναγεννήσει από τις στάχτες του Facebook Twitter
EPA


«Είχαμε συνηθίσει να δουλεύουμε με κλιματισμό, τώρα βρισκόμαστε σε ένα εργοτάξιο», είπε, καθαρίζοντας τις σκονισμένες μπότες του κατά τη διάρκεια του διαλείμματος του έξω από το περιφραγμένο περίβολο του μουσείου. Οι εξωτερικοί τοίχοι του μουσείου στέκονται ακόμα, αλλά τρεις από τους εσωτερικούς του ορόφους κατέρρευσαν.


Η πυρκαγιά τον Σεπτέμβριο ήταν μια αδιανόητη τραγωδία για ακαδημαϊκούς όπως ο Μπάστος. Πολλοί από αυτούς ξεκίνησαν να εργάζονται στο μουσείο ως ασκούμενοι και η πίκρα που πήραν βλέποντας το μουσείο να παραδίδεται στις φλόγες ήταν ανείπωτη.

Ωστόσο, κάποιοι βρήκαν νέο νόημα στο έργο διάσωσης, γιορτάζοντας κάθε ένα από τα 1.500 ευρήματα που κατάφεραν μέχρι τώρα να διασώσουν ανεξάρτητα από το πόσο μαυρισμένα ή κατεστραμμένα είναι. Ελπίζουν ότι το νέο Εθνικό Μουσείο θ' αναγεννηθεί από τις στάχτες του.

Η ομάδα του Εθνικού Μουσείου στο Ρίο ντε Τζανέιρο προσπαθεί να το αναγεννήσει από τις στάχτες του Facebook Twitter
EPA

Μια σπουδαία στιγμή ήταν η ανακάλυψη της «Λουζίας» - το 11.500 ετών κρανίο της «πρώτης γυναίκας της Βραζιλίας» που θεωρήθηκε ότι χάθηκε στη φωτιά αλλά στη συνέχεια διασώθηκε με θραύσματα από τα υπολείμματα ενός μεταλλικού ντουλαπιού. «Ήταν μια συμβολική στιγμή», δήλωσε η ιστορικός Ρεγγίνα Ντάντας. 


Έξι ημέρες την εβδομάδα, η ομάδα διάσωσης των 60 ατόμων χτενίζει λεπτομερώς τα ερείπια. Τα ευρήματά τους μεταφέρονται σε μια περιοχή ελέγχου, εξετάζονται από ειδικούς και αποθηκεύονται σε δοχεία.

Η αρχαιολόγος Κλαούντια Ροντρίγκες-Καρβάλχο, συντονίστρια της ομάδας και πρώην διευθύντρια του μουσείου, δήλωσε ότι μέχρι το Φεβρουάριο το κτίριο θα είναι αρκετά ασφαλές ώστε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες σωστών ανασκαφών.


«Ποτέ δεν ήθελα να συμβεί αυτό, να είμαι εδώ, κάνοντας αυτό, αλλά εφόσον συνέβη, δεν μπορώ να φανταστώ ότι είμαι οπουδήποτε αλλού», είπε. Για δεκαετίες, οι διευθυντές  παρακαλούσαν για κονδύλια προκειμένου να προστατεύσουν το μουσείο με τα ξύλινα δάπεδα.

Η ομάδα του Εθνικού Μουσείου στο Ρίο ντε Τζανέιρο προσπαθεί να το αναγεννήσει από τις στάχτες του Facebook Twitter
Guardian - Ένας ερευνητής κρατά ένα αμέθυστο ο οποίος μετατράπηκε σε πέτρα κιτρίνης λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που προκλήθηκαν από την πυρκαγιά.

Τον Ιούνιο, με την επέτειο των 200 χρόνων του μουσείου η τράπεζα ανάπτυξης της κυβέρνησης της Βραζιλίας συμφώνησε να χορηγήσει με 5.6εκ. δολάρια για εργασίες αποκατάστασης. Αλλά η οικονομική βοήθεια δεν έφτασε πριν από την πυρκαγιά.


«Νιώθω ηττημένη. Είχα εργαστεί σκληρά για να αποτραπεί αυτό το κακό» είπε η πρώην διευθύντρια.


Το 2017, ο προϋπολογισμός του μουσείου ήταν μόλις 203.000 δολάρια για τη φροντίδα της πιο πολύτιμης συλλογής ιστορικών, βιολογικών και ανθρωπολογικών αντικειμένων της Βραζιλίας. Δύο χρόνια νωρίτερα, το Ρίο ξόδεψε 54 εκατομμύρια δολάρια σε ένα λαμπερό Μουσείο του Μέλλοντος – του οποίου οι εκθέσεις είναι ψηφιακές.

Η ομάδα του Εθνικού Μουσείου στο Ρίο ντε Τζανέιρο προσπαθεί να το αναγεννήσει από τις στάχτες του Facebook Twitter
Guardian - «Το μουσείο είναι ζωντανό», λέει ο Μπάστο. «Η διάσωση αποδίδει. Επαναφέρουμε τα πράγματα».


Πολλές συλλογές από την ανθρωπολογία, εθνογραφία, παλαιοντολογία, γεωλογία, και όχι μόνο, που στεγάζονταν στο παλάτι καταστράφηκαν ολοσχερώς, Οι συλλογές βοτάνων, ασπονδύλων και σπονδυλωτών που φυλάσσονταν σε ξεχωριστά παραρτήματα, επιβίωσαν. Στοιχεία από πετρώματα, μέταλλο και πορσελάνη είχαν περισσότερες πιθανότητες να αντισταθούν στην έντονη ζέστη.

Η αστυνομία εξακολουθεί να διερευνά τα αίτια της πυρκαγιάς, και ο σημερινός διευθυντής του μουσείου, Αλεξάντερ Κέλερ, δήλωσε ότι γνώριζε πολύ καλά τον κίνδυνο πυρκαγιάς όταν ανέλαβε καθήκοντα τον Φεβρουάριο. Ωστόσο κι εκείνος δεν κατάφερε να εγκαταστήσει εγκαίρως ένα σύστημα ασφαλείας.

Γνωρίζαμε ότι δεν είχαμε την απαραίτητη προστασία», είπε. «Πόρτες πυρασφάλειας, σύστημα κατάσβεσης, τέτοια πράγματα. Αλλά σε ένα διατηρητέο κτίριο, με ένα πολύ ιδιαίτερο αρχείο, δεν μπορεί να κάνει κανείς ό,τι θέλει».

Για τον Κέλλερ κορυφαία προτεραιότητα είναι το άνοιγμα του μουσείου να προσεγγίσει περισσότερους Βραζιλιάνους.
Λιγότερα από 200.000 άτομα επισκέφθηκαν το μουσείο το 2017. Αντίστοιχα, κατά του πρώτους οκτώ μήνες λειτουργίας του, το Μουσείο του Μέλλοντος προσέλκυσε ένα εκατομμύριο επισκέπτες.


«Ένα μουσείο που δεν μιλάει στην κοινωνία καταδικάζεται σε εξαφάνιση», είπε χαρακτηριστικά ο Κέλλερ.

Με πληροφορίες από Guardian

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.