Tρεις ιστορίες του κομίστα Γιάννη Καλαϊτζή, που πέθανε χθες στα 71 του Facebook Twitter

Tρεις ιστορίες του κομίστα Γιάννη Καλαϊτζή, που πέθανε χθες στα 71 του

0

 

 

Tρεις ιστορίες

του κομίστα Γιάννη Καλαϊτζή,

που πέθανε χθες

στα 71 του

Σκληρή κριτική με χιούμορ που γδέρνει από έναν από τους λαμπρότερους σκιτσογράφους μας

Από τον Φώντα Τρούσα

Η πολιτικοκοινωνική σάτιρα του Γιάννη Καλαϊτζή υπήρξε από τις πιο ουσιαστικές στη χώρα τα τελευταία 50 χρόνια. Τούτο καταγράφεται (και αποδεικνύεται) ήδη από το πρώτο μισό του '60, όταν η Πανσπουδαστική (η δεκαπενθήμερη σπουδαστική επιθεώρηση) και οι Δρόμοι της Ειρήνης φιλοξένησαν τα πρώτα σκίτσα του. Αργότερα ήταν το Αντί, η Αυγή, η Ελευθεροτυπία φυσικά, το Ντέφι, ο Σχολιαστής, η Βαβέλ, η Γαλέρα (η οποία ήταν δικό του δημιούργημα), εσχάτως η Εφημερίδα των Συντακτών και διάφορα άλλα έντυπα ενδιαμέσως, που σχετίζονταν πάντα με την αριστερά ή τον εναλλακτικό (όπως τον αποκαλούμε) Τύπο.

Το βιογραφικό που ακολουθεί το είχε συντάξει, πάντα με χιούμορ και τόλμη, ο ίδιος (gianniskalaitzis.gr):

«Μεγάλωσα στο καφενείο του πατέρα μου στην Κοκκινιά. Πάνω στα τραπέζια κυκλοφορούσαν δυο-τρεις εφημερίδες. Γελοιογραφικά σκίτσα κάνω από μωρό. Ήμουν παρατηρητικό και κακό και το 'δειχνα. Το περιβάλλον μου ένοιωσε την απειλή. Χάριν εξευμενισμού μου διέθεσε μια αποδοχή διαρκείας. Το να επιδοθώ στην πολιτική σάτιρα ήταν αυτονόητο. Ήμασταν αριστεροί, το κράτος μας έκανε και ρατσιστές.

Η δεξιά, η εξουσία, οι αρχές ήταν έξω από την κοινωνία μας, ήταν το ξένο, το άλλο. Μου την είχε στημένη στο νηπιαγωγείο. Κατανάγκαζαν εμένα το σκιτσογράφο να πλέκω καλαθάκια και να κεντάω με μπρισίμι μηλαράκια σε χαρτόνι. Για να με σπάσουν. Δε μίλησα. Καταδικάστηκα σε δωδεκαετή εκπαίδευση. Μου 'ριξαν κι έναν χρόνο επιπλέον ως μη συνεργάσιμο. Δραπέτευσα πριν εκτίσω την ποινή.

Ακολούθησε ο κατήφορος. Από τα χαμαιτυπεία της Αριστεράς στα καταγώγια των Καλών Τεχνών. Έμαθα κινηματογράφο στους κινηματογράφους, θέατρο στο θέατρο, μουσική την νύχτα και εικόνες στο πεζοδρόμιο. Πανσπουδαστική, Δρόμοι της Ειρήνης, Αυγή.

Ακολουθεί μια χούντα που επί 40 χρόνια παραμένει 7 ετών. Σκιτσάρω αγωνιώντας να κατανοήσω το προηγούμενο. Αντί, Ελευθεροτυπία, Σχολιαστής, Ντέφι, Βαβέλ, ΔΗΩ και Τσιγγάνικη Ορχήστρα, Το Μαύρο Είδωλο της Αφροδίτης, Τυφών, Γιαταλεφτά Νοέμβρη, 2000 στα 4. Γαλέρα στους πέρα κάμπους».

Από τρία τεύχη του περιοδικού Ντέφι (το 6, το 12 και το 14 – και τα τρία από τη δεκαετία του '80) σκανάρω τρεις ιστορίες του Γιάννη Καλαϊτζή. Εις μνήμην...

Tρεις ιστορίες του κομίστα Γιάννη Καλαϊτζή, που πέθανε χθες στα 71 του Facebook Twitter
Η πολιτικοκοινωνική σάτιρα του Γιάννη Καλαϊτζή υπήρξε από τις πιο ουσιαστικές στη χώρα τα τελευταία 50 χρόνια. Τούτο καταγράφεται (και αποδεικνύεται) ήδη από το πρώτο μισό του '60, όταν η Πανσπουδαστική (η δεκαπενθήμερη σπουδαστική επιθεώρηση) και οι Δρόμοι της Ειρήνης φιλοξένησαν τα πρώτα σκίτσα του. Αργότερα ήταν το Αντί, η Αυγή, η Ελευθεροτυπία φυσικά, το Ντέφι, ο Σχολιαστής, η Βαβέλ, η Γαλέρα (η οποία ήταν δικό του δημιούργημα), εσχάτως η Εφημερίδα των Συντακτών και διάφορα άλλα έντυπα ενδιαμέσως, που σχετίζονταν πάντα με την αριστερά ή τον εναλλακτικό (όπως τον αποκαλούμε) Τύπο. Το βιογραφικό που ακολουθεί το είχε συντάξει, πάντα με χιούμορ και τόλμη, ο ίδιος (gianniskalaitzis.gr): «Μεγάλωσα στο καφενείο του πατέρα μου στην Κοκκινιά. Πάνω στα τραπέζια κυκλοφορούσαν δυο-τρεις εφημερίδες. Γελοιογραφικά σκίτσα κάνω από μωρό. Ήμουν παρατηρητικό και κακό και το 'δειχνα. Το περιβάλλον μου ένοιωσε την απειλή. Χάριν εξευμενισμού μου διέθεσε μια αποδοχή διαρκείας. Το να επιδοθώ στην πολιτική σάτιρα ήταν αυτονόητο. Ήμασταν αριστεροί, το κράτος μας έκανε και ρατσιστές.Η δεξιά, η εξουσία, οι αρχές ήταν έξω από την κοινωνία μας, ήταν το ξένο, το άλλο. Μου την είχε στημένη στο νηπιαγωγείο. Κατανάγκαζαν εμένα το σκιτσογράφο να πλέκω καλαθάκια και να κεντάω με μπρισίμι μηλαράκια σε χαρτόνι. Για να με σπάσουν. Δε μίλησα. Καταδικάστηκα σε δωδεκαετή εκπαίδευση. Μου 'ριξαν κι έναν χρόνο επιπλέον ως μη συνεργάσιμο. Δραπέτευσα πριν εκτίσω την ποινή.Ακολούθησε ο κατήφορος. Από τα χαμαιτυπεία της Αριστεράς στα καταγώγια των Καλών Τεχνών. Έμαθα κινηματογράφο στους κινηματογράφους, θέατρο στο θέατρο, μουσική την νύχτα και εικόνες στο πεζοδρόμιο. Πανσπουδαστική, Δρόμοι της Ειρήνης, Αυγή.Ακολουθεί μια χούντα που επί 40 χρόνια παραμένει 7 ετών. Σκιτσάρω αγωνιώντας να κατανοήσω το προηγούμενο. Αντί, Ελευθεροτυπία, Σχολιαστής, Ντέφι, Βαβέλ, ΔΗΩ και Τσιγγάνικη Ορχήστρα, Το Μαύρο Είδωλο της Αφροδίτης, Τυφών, Γιαταλεφτά Νοέμβρη, 2000 στα 4. Γαλέρα στους πέρα κάμπους». Από τρία τεύχη του περιοδικού Ντέφι (το 6, το 12 και το 14 – και τα τρία από τη δεκαετία του '80) σκανάρω τρεις ιστορίες του Γιάννη Καλαϊτζή. Εις μνήμην...
Εικαστικά
0

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Nique: Η Ελληνίδα που μπλέκει τους Simpsons και τη Χιονάτη με το graffiti και τη street art

Nique: Η Ελληνίδα που μπλέκει τους Simpsons με τη street art

«Θεωρώ ότι το graffiti λειτουργεί ως μια μορφή ψυχοθεραπείας». Η Nique μιλάει στη LiFO για το graffiti και τη street art και εξηγεί πώς καταφέρνει να απεικονίσει αγαπημένους ήρωες από καρτούν σε πιο ενήλικες στιγμές, έτσι όπως δεν τους έχουμε ξαναδεί.
STREET ART
Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Η Στέγη ανοίγει το φετινό της ρεπερτόριο με το βλέμμα (ξανά) στραμμένο προς το μέλλον, συνεργαζόμενη με τον προβοκάτορα Ελληνογάλλο σκηνοθέτη στο πρότζεκτ «GENER8ION», με τρεις μικρού μήκους ταινίες του που θα κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα με τη μορφή βίντεο εγκαταστάσεων σε τρεις διαφορετικούς χώρους.
ΟΘΟΝΕΣ
H Nέα Υόρκη του Έντουαρντ Χόπερ

H Nέα Υόρκη του Έντουαρντ Χόπερ

Τα θεμελιώδη για την τέχνη του αστικά μοτίβα εμπνευσμένα από τη Νέα Υόρκη - θέατρα, εστιατόρια, γραφεία, με τους κατοίκους της πόλης, μόνους, μελαγχολικούς, αποξενωμένους, πρωταγωνιστούν στη μεγάλη αναδρομική του στο Whitney Museum of American Art.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ο Πάνος Κουτρουμπούσης στην αγκαλιά του Κρισγιαούρτι»: Τι θα δούμε στην πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Πάνο Κουτρουμπούση

Η πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Πάνο Κουτρουμπούση είναι γεγονός

Η Κέιτ Κουτρουμπούση και ο Χριστόφορος Μαρίνος μιλούν για μια έκθεση φτιαγμένη από 500 κομμάτια που ξεδιπλώνουν το πολύπτυχο ενός ανένταχτου καλλιτέχνη, αυθεντικού drifter και αιώνια έφηβου συγγραφέα και εικαστικού.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
John Craxton (1922-2009): Ερωτευμένος με την Ελλάδα

John Craxton: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Βρετανού ζωγράφου στο Μουσείο Μπενάκη

Ερωτευμένος με την Ελλάδα! Αυτό ήταν ο John Craxton και ο τίτλος της έκθεσης έργων του στο Μουσείο Μπενάκη «Μια ελληνική ψυχή» αποτυπώνει ακριβώς την προσωπικότητα ενός ανθρώπου που αγάπησε έναν τόπο, σχεδόν εμμονικά.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ