Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
«Αν μπορέσεις να ενεργοποιήσεις τη συμμετοχή των αναγνωστών στην ερμηνευτική διαδικασία μιας εικόνας, έχεις περισσότερες πιθανότητες να τους προσφέρεις μια σημαντική εμπειρία»
0

Έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου, ενώ τα εξώφυλλά του για τις εκδόσεις Penguin είναι γραφιστικά έργα τέχνης. Το 2009 είχα μιλήσει με τον David Pearson για την έντυπη LIFO για τη δημιουργική φαντασία και την τέχνη του να κρίνεις ένα βιβλίο από το εξώφυλλό του. Η συνέντευξη ψηφιοποιείται για πρώτη φορά. 

 

—Ένα καινούριο βιβλίο προσγειώνεται στο γραφείο σας. Πώς ξεκινάτε;

Κατ’ αρχάς ψάχνω πάντα πολύ τα τυπογραφικά στοιχεία, τις γραμματοσειρές κλπ. Είμαι πολύ τυχερός που το στούντιό μου είναι σχεδόν δίπλα σε μια από τις σημαντικότερες βιβλιοθήκες τυπογραφικών πηγών (http://stbride.org) και ευτυχώς δεν τους πειράζει που τους ενοχλώ κάθε λίγο και λιγάκι… Επίσης μ’ αρέσει να χρησιμοποιώ το συμβολισμό και την αφαίρεση στη δουλειά μου. Νομίζω ότι είναι πολύ πιο ερεθιστικό για τους αναγνώστες ένα εξώφυλλο που υπονοεί τα περιεχόμενα του βιβλίου αφήνοντας τη φαντασία να συμπληρώσει τα κενά. Αν μπορέσεις να ενεργοποιήσεις τη συμμετοχή των αναγνωστών στην ερμηνευτική διαδικασία μιας εικόνας, έχεις περισσότερες πιθανότητες να τους προσφέρεις μια σημαντική εμπειρία.

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
O Ντέιβιντ Πίρσον σε διάλεξή του, παρουσιάζει το εντυπωσιακό εξώφυλλο που σχεδίασε για το Treasure Island του Robert Louis Stevenson

Περιμένατε να γίνετε τόσο περιζήτητος;

Ποτέ δεν περιμένεις να γίνεις πετυχημένος, νομίζω, - απλώς προσπαθείς να ικανοποιείς πάντα τα υψηλά στάνταρ που ο ίδιος έβαλες στον εαυτό σου. Αν η δουλειά γίνει εμπορική επιτυχία, τότε τέλεια! Όμως αυτό δεν ήταν ποτέ αυτοσκοπός για μένα - στο κάτω-κάτω το ντιζάιν, είναι μια βιομηχανία παροχής υπηρεσιών.

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
«Νομίζω ότι είναι πολύ πιο ερεθιστικό για τους αναγνώστες ένα εξώφυλλο που υπονοεί τα περιεχόμενα του βιβλίου αφήνοντας τη φαντασία να συμπληρώσει τα κενά»

Κατά πόσο σας αντιπροσωπεύει το τελικό προϊόν; Και, επίσης, κάνω λάθος αν πω πως πολλά εξώφυλλά σας θα στέκονταν άνετα στους τοίχους μιας γκαλερί;

Είστε πολύ καλός που το λέτε αυτό, καθώς υπονοείτε ότι η δουλειά μου έχει, αν μη τι άλλο, ακεραιότητα. Η πικρή αλήθεια είναι όμως ότι δεν υπάρχει και πολύς χώρος για ακεραιότητα στη σύγχρονη εκδοτική βιομηχανία – ούτε για τέχνη. Οι πελάτες μπαίνουν συχνά στον πειρασμό να κάνουν μικροαλλαγές στα σχέδιά μου (είτε για να νιώσουν ότι η ιδέα ανήκει και σ’ αυτούς είτε από καλοπροαίρετη διαίσθηση του τι θέλει το κοινό). Αν αυτό δεν συμβεί σε κάποιο εξώφυλλο νιώθω πραγματικά πολύ τυχερός!…

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter

Συνεχίζετε τη συνεργασία με την Penguin αλλά πλέον έχετε και τη δική σας εταιρία, το δικό σας στούντιο…

Υπάρχουν διάφορα αρνητικά στο να δουλεύω μόνος μου. Δεν έχω πια λόγο στο τι θα εγκριθεί τελικά απ’ τους πελάτες. Η δουλειά μου πρέπει πλέον να μιλάει από μόνη της και εγώ δεν μπορώ να κάνω τίποτα, δεν μπορώ να επηρεάσω κανέναν. Όπως καταλαβαίνετε όμως, τώρα πια νιώθω πολύ πιο ήρεμος… Κι επίσης να πω ότι απολαμβάνω πολύ την διαχείριση κάθε μικροπράγματος στην εταιρία μου, απ’ τα λογιστικά μέχρι την καθαριότητα του γραφείου!

  

Όταν ένας εκδότης έρχεται στο στούντιό σας απαιτεί συνήθως κάτι συγκεκριμένο ή θέλει κυρίως να αξιοποιήσει τη φαντασία σας;

Μάλλον το δεύτερο. Ο σχεδιασμός βιβλίων είναι μια υπέροχη δουλειά γιατί ασχολείσαι με κάθε παραμικρή λεπτομέρεια – άρα έχεις μεγάλη δημιουργική ελευθερία. Απ’ την άλλη πάντα μου άρεσε το κομμάτι της επίλυσης προβλημάτων. Το να δουλεύω δηλαδή έχοντας καθορισμένα όρια (και συγκεκριμένες απαιτήσεις). Νιώθω πολύ πιο δημιουργικός όταν η χρωματική παλέτα μου είναι περιορισμένη, είτε απ’ τον πελάτη είτε από εμένα.

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter

Διαβάζετε τα βιβλία πριν σχεδιάσετε την έκδοσή τους;

Ναι, φυσικά. Ακόμα και όταν δεν ξέρω τη γλώσσα (πχ. Γαλλικά) ζητάω πάντα τη βοήθεια κάποιου καλού μεταφραστή για να αποκωδικοποιήσω το κείμενο. Αυτό είναι πάντα ανέλπιστα διασκεδαστικό, γίνεται μια συζήτηση δημιουργική για το βιβλίο, την τέχνη και την εικόνα - μια συζήτηση που συνήθως απουσιάζει από την εκδοτική βιομηχανία.

Τι είδους βιβλία σας αρέσει να σχεδιάζετε; Και, ποια είναι τα πιο δύσκολα;

Τα αγαπημένα μου είναι αυτά που μπορώ να τα προσεγγίσω με σαφήνεια, αυτά που μου δίνουν αμέσως συγκεκριμένες ιδέες για το πώς θα μπορούσε να είναι το εξώφυλλο. Όσο για τα πιο δύσκολα… Αυτά είναι σίγουρα τα βιβλία συγγραφέων που βρίσκονται εν ζωή – ειδικά των διάσημων συγγραφέων!

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter

Αν κάποτε τα χειροπιαστά βιβλία εξαφανιστούν και τη θέση τους πάρουν τα e-books, τι θ’ απογίνουν τα εξώφυλλα;

Δεν θέλω να το σκέφτομαι και δεν πιστεύω καν ότι τα e-books θα αντικαταστήσουν τελείως τα χειροπιαστά βιβλία. Πιστεύω ότι σε κάποια στιγμή και τα δύο είδη απλώς θα συνυπάρχουν (ή τουλάχιστον το ελπίζω!).

 

 

 

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: The Urban Issue / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR