Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ;

Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ; Facebook Twitter
Τα γυρίσματα της Τροίας στη Μάλτα.
0

Είναι γνωστό πια ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που μεγάλες διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές -ακόμα και με αρχαιοελληνική θεματογραφία-, που ενώ θα μπορούσαν να είχαν γυριστεί στην Ελλάδα και να συνεισφέρουν στην οικονομία, διάφοροι παράγοντες, συνήθως γραφειοκρατικοί αλλά όχι μόνο, απέτρεψαν το εγχείρημα και προτιμήθηκαν άλλες χώρες. Ο «Ηρακλής» λόγου χάρη, γυρίστηκε στην Ουγγαρία και η «Τροία» στη Μάλτα και το Μαρόκο. Επίσης στα Βαλκάνια, τόσο η Βουλγαρία όσο και η Ρουμανία εκτός των άλλων διευκολύνσεων, παρέχουν και σημαντική κινηματογραφική υποδομή με υπερμεγέθη στούντιο. Οπότε, η προοπτική γυρισμάτων στην Ελλάδα θα ενίσχυε εκτός των άλλων και την εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή με την ανάπτυξη υποδομών και τη μεταφορά τεχνογνωσίας.

Πολύ σημαντική επίδραση μπορεί να έχει μια εμπορικά επιτυχημένη ξένη παραγωγή στην προσέλκυση τουριστών. Σαν παράδειγμα ανέφερε τις ταινίες «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» και «Lara Croft: Tomb Raider» οι οποίες οδήγησαν σε στατιστικά σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Κεφαλλονιά και στις Κυκλάδες αντίστοιχα.


Η πολιτική μας ηγεσία αποδεικνύεται σταθερά αρνητική παρόλο τα οικονομικά και τουριστικά οφέλη που θα μπορούσε να αποφέρει ο κινηματογράφος στη χώρα. Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου θέλοντας να κάνει μια προσπάθεια στο να αλλάξει αυτή η αποτρεπτική στάση της πολιτείας και να αρχίσει η χώρα να προσελκύει παραγωγούς και κινηματογραφιστές από το εξωτερικό, ανέθεσε στο Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) να εκπονήσει μία μελέτη από την οικονομική οπτική. Η μελέτη αυτή χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Ωνάση και παρουσιάστηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με τον τίτλο «Παραγωγή Κινηματογραφικών Ταινιών στην Ελλάδα: Επιδράσεις στην Οικονομία». Είναι και η πρώτη στο είδος της που αφορά στην ανάδειξη του κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών προϊόντων γενικότερα σε παράγοντες οικονομικής ανάπτυξης.

 

Ο πρόεδρος της ΕΑΚ, κος Βασίλης Κατσούφης μίλησε για μία ολοκληρωμένη αποτύπωση των επιδράσεων που έχει ως τώρα η οπτικοακουστική παραγωγή στην εθνική οικονομία, και την ανάγκη να προβληθούν οι δυνατότητες του κινηματογράφου ως όχημα οικονομικής ανάπτυξης, κάτι το οποίο συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Κάλεσε τα αρμόδια Υπουργεία, τους φορείς και την τοπική αυτοδιοίκηση, να συνεργαστούν, ώστε να συγκροτηθεί ένα ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο για τον κινηματογράφο, που θα περιλαμβάνει τρόπους ενίσχυσης της εθνικής κινηματογραφικής παραγωγής, κίνητρα για επενδύσεις στον οπτικοακουστικό τομέα και το σχέδιο για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα που εκτός από μέσο τουριστικής προβολής, μπορεί να ενδυναμώσει την εθνική παραγωγή δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που διαθέτουμε.

 

Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ; Facebook Twitter
Σκηνή στην Ακρόπολη από την ταινία "Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου".


Από την πλευρά του Ιδρύματος Ωνάση, η κα Αφροδίτη Παναγιωτάκου επιβεβαίωσε την απόφαση του Ιδρύματος να υποστηρίξει το ελληνικό σινεμά και τους Έλληνες δημιουργούς. Ως εκ τούτου εκτός από τις υποτροφίες για μεταπτυχιακές σπουδές που προσφέρει από το 1978, αναφέρθηκε στη συνεργασία με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου τα τελευταία τρία χρόνια και τόνισε την ανάγκη των συνεργασιών τόσο στο πλαίσιο του ιδιωτικού τομέα, όσο και με τους υπάρχοντες κρατικούς φορείς. Επισήμανε ότι η μελέτη θα βοηθήσει ώστε να προκύψει μία στοιχειοθετημένη χαρτογράφηση του κινηματογραφικού τοπίου, να προσδιοριστεί η συνεισφορά του κλάδου παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών στην ελληνική οικονομία και να αναλυθούν τα εμπόδια που υπάρχουν στην προσέλκυση διεθνών παραγωγών. Συμπλήρωσε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας θα αποτελέσουν βασικά στοιχεία προς ανάλυση, ώστε το Ίδρυμα Ωνάση να αναπτύξει τον στρατηγικό του σχεδιασμό για την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφίας.


Ο κος Άγγελος Τσακανίκας, Επίκουρος Καθηγητής ΕΜΠ και Επιστημονικός Σύμβουλος στο ΙΟΒΕ, ο οποίος ηγήθηκε της ομάδας που εκπόνησε τη μελέτη, αναφέρθηκε στο αυξημένο διεθνώς ενδιαφέρον για το ευρύτερο οικοσύστημα των δημιουργικών βιομηχανιών, και παρουσίασε τα βασικά πορίσματα. Σύμφωνα με αυτά, η παραγωγή 20 ελληνικών ταινιών ετησίως με ένα μέσο προϋπολογισμό της τάξης των 450.000 ευρώ οδηγεί σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 14,2 εκατομμύρια ευρώ στηρίζοντας 272 θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας. Αν συνυπολογιστεί η συνεισφορά του ευρύτερου κλάδου συναφών δραστηριοτήτων, όπως είναι η παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων και διαφημιστικών σποτ και γενικά του συνόλου των δραστηριοτήτων του οπτικοακουστικού τομέα, τότε αυτή ανέρχεται σε 686 εκατομμύρια Ευρώ. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική επίδραση εκτιμάται ότι ξεπερνά τις 12 χιλιάδες θέσεις εργασίας.


Όσον αφορά τις διεθνείς παραγωγές εκτιμάται ότι το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να αυξηθεί κατά 39 εκατομμύρια ευρώ ως αποτέλεσμα δαπάνης ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ για τα γυρίσματα μιας σχετικά μεγάλης, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, ξένης παραγωγής στην Ελλάδα. Σε όρους απασχόλησης, μία τέτοια μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει πάνω από 755 θέσεις εργασίας. Όπως πολύ σημαντική επίδραση μπορεί να έχει μια εμπορικά επιτυχημένη ξένη παραγωγή στην προσέλκυση τουριστών. Σαν παράδειγμα ανέφερε τις ταινίες «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» και «Lara Croft: Tomb Raider» οι οποίες οδήγησαν σε στατιστικά σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Κεφαλλονιά και στις Κυκλάδες αντίστοιχα. Όλως περιέργως δεν είχε επαρκή στοιχεία για την αύξηση του τουρισμού στη Σκόπελο από την ταινία «Mama Mia».

Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ; Facebook Twitter
Στα γυρίσματα του Μamma Mia στη Σκόπελο.


Στην εκτενή αυτή μελέτη των 64 σελίδων που το κοινό που παραβρέθηκε άκουσε μόνο ένα γενικότερο πλαίσιο, συμπεριλαμβάνονται και συγκεκριμένες προτάσεις για τους τρόπους προσέλκυσης διεθνών παραγωγών όπως:

  • Η λήψη μέτρων που ήδη έχουν στοιχειοθετηθεί από την υφιστάμενη νομοθεσία όπως είναι η επιστροφή του ειδικού φόρου στους παραγωγούς από τα εισιτήρια των κινηματογραφικών ταινιών.
  • Ο ρόλος ενός γραφείου εξυπηρέτησης (FilmCommission) που θα λειτουργεί συντονιστικά και θα διευκολύνει τους ενδιαφερόμενους. Αναφέρθηκε σε άλλες χώρες όπου μία παραγωγή μπορεί να αποταθεί σε περισσότερα από ένα γραφείο, σε κάποιες περιπτώσεις όπως της Ισπανίας, και σε περισσότερα σε διαφορετικές πόλεις υποστηρίζοντας το τοπικό συμφέρον. Στην Ελλάδα το ένα και μοναδικό γραφείο υπολειτουργεί.
  • Η ύπαρξη αρχείου φωτογραφικού υλικού, ειδικές μελέτες, εκδόσεις, στατιστικά και πληροφοριών για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση των ξένων κινηματογραφιστών.
  • Η δυνατότητα και απλοποίηση έκδοσης αδειών λήψης σκηνών, ενιαίο κοστολόγιο, μείωση της γραφειοκρατίας και βελτίωση αρμοδιοτήτων που θα μπορούσαν να διευκολύνουν τον προσδιορισμό του κόστους παραγωγής για τα γυρίσματα, μειώνοντας την αβεβαιότητα που αντιμετωπίζει μια κινηματογραφική παραγωγή.

 

Ακολούθησε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση με τοποθετήσεις και ερωτήσεις από παράγοντες του χώρου και σκηνοθέτες της παλιότερης αλλά και της νεότερης γενιάς. Παρόλο που εκφράστηκαν κάποιες διαφωνίες στη προσέγγιση του θέματος καθώς τα περισσότερα στοιχεία που παρουσιάστηκαν τους ήταν ήδη γνωστά, η πλειοψηφία συμφώνησε ότι η εκπόνηση της μελέτης είναι μία καλή πρωτοβουλία προς τη σωστή κατεύθυνση. Ελπίζοντας ότι σε μία εποχή που η Ελλάδα έχει ανάγκη σοβαρών επενδύσεων, η κινηματογραφική παραγωγή μπορεί να συνεισφέρει παντοιοτρόπως κι ότι η πολιτεία θα καταλάβει την επιτακτική ανάγκη να λυθούν όλα τα προβλήματα που μέχρι τώρα το αποτρέπουν.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ