Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ;

Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ; Facebook Twitter
Τα γυρίσματα της Τροίας στη Μάλτα.
0

Είναι γνωστό πια ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που μεγάλες διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές -ακόμα και με αρχαιοελληνική θεματογραφία-, που ενώ θα μπορούσαν να είχαν γυριστεί στην Ελλάδα και να συνεισφέρουν στην οικονομία, διάφοροι παράγοντες, συνήθως γραφειοκρατικοί αλλά όχι μόνο, απέτρεψαν το εγχείρημα και προτιμήθηκαν άλλες χώρες. Ο «Ηρακλής» λόγου χάρη, γυρίστηκε στην Ουγγαρία και η «Τροία» στη Μάλτα και το Μαρόκο. Επίσης στα Βαλκάνια, τόσο η Βουλγαρία όσο και η Ρουμανία εκτός των άλλων διευκολύνσεων, παρέχουν και σημαντική κινηματογραφική υποδομή με υπερμεγέθη στούντιο. Οπότε, η προοπτική γυρισμάτων στην Ελλάδα θα ενίσχυε εκτός των άλλων και την εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή με την ανάπτυξη υποδομών και τη μεταφορά τεχνογνωσίας.

Πολύ σημαντική επίδραση μπορεί να έχει μια εμπορικά επιτυχημένη ξένη παραγωγή στην προσέλκυση τουριστών. Σαν παράδειγμα ανέφερε τις ταινίες «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» και «Lara Croft: Tomb Raider» οι οποίες οδήγησαν σε στατιστικά σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Κεφαλλονιά και στις Κυκλάδες αντίστοιχα.


Η πολιτική μας ηγεσία αποδεικνύεται σταθερά αρνητική παρόλο τα οικονομικά και τουριστικά οφέλη που θα μπορούσε να αποφέρει ο κινηματογράφος στη χώρα. Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου θέλοντας να κάνει μια προσπάθεια στο να αλλάξει αυτή η αποτρεπτική στάση της πολιτείας και να αρχίσει η χώρα να προσελκύει παραγωγούς και κινηματογραφιστές από το εξωτερικό, ανέθεσε στο Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) να εκπονήσει μία μελέτη από την οικονομική οπτική. Η μελέτη αυτή χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Ωνάση και παρουσιάστηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με τον τίτλο «Παραγωγή Κινηματογραφικών Ταινιών στην Ελλάδα: Επιδράσεις στην Οικονομία». Είναι και η πρώτη στο είδος της που αφορά στην ανάδειξη του κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών προϊόντων γενικότερα σε παράγοντες οικονομικής ανάπτυξης.

 

Ο πρόεδρος της ΕΑΚ, κος Βασίλης Κατσούφης μίλησε για μία ολοκληρωμένη αποτύπωση των επιδράσεων που έχει ως τώρα η οπτικοακουστική παραγωγή στην εθνική οικονομία, και την ανάγκη να προβληθούν οι δυνατότητες του κινηματογράφου ως όχημα οικονομικής ανάπτυξης, κάτι το οποίο συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Κάλεσε τα αρμόδια Υπουργεία, τους φορείς και την τοπική αυτοδιοίκηση, να συνεργαστούν, ώστε να συγκροτηθεί ένα ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο για τον κινηματογράφο, που θα περιλαμβάνει τρόπους ενίσχυσης της εθνικής κινηματογραφικής παραγωγής, κίνητρα για επενδύσεις στον οπτικοακουστικό τομέα και το σχέδιο για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα που εκτός από μέσο τουριστικής προβολής, μπορεί να ενδυναμώσει την εθνική παραγωγή δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που διαθέτουμε.

 

Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ; Facebook Twitter
Σκηνή στην Ακρόπολη από την ταινία "Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου".


Από την πλευρά του Ιδρύματος Ωνάση, η κα Αφροδίτη Παναγιωτάκου επιβεβαίωσε την απόφαση του Ιδρύματος να υποστηρίξει το ελληνικό σινεμά και τους Έλληνες δημιουργούς. Ως εκ τούτου εκτός από τις υποτροφίες για μεταπτυχιακές σπουδές που προσφέρει από το 1978, αναφέρθηκε στη συνεργασία με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου τα τελευταία τρία χρόνια και τόνισε την ανάγκη των συνεργασιών τόσο στο πλαίσιο του ιδιωτικού τομέα, όσο και με τους υπάρχοντες κρατικούς φορείς. Επισήμανε ότι η μελέτη θα βοηθήσει ώστε να προκύψει μία στοιχειοθετημένη χαρτογράφηση του κινηματογραφικού τοπίου, να προσδιοριστεί η συνεισφορά του κλάδου παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών στην ελληνική οικονομία και να αναλυθούν τα εμπόδια που υπάρχουν στην προσέλκυση διεθνών παραγωγών. Συμπλήρωσε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας θα αποτελέσουν βασικά στοιχεία προς ανάλυση, ώστε το Ίδρυμα Ωνάση να αναπτύξει τον στρατηγικό του σχεδιασμό για την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφίας.


Ο κος Άγγελος Τσακανίκας, Επίκουρος Καθηγητής ΕΜΠ και Επιστημονικός Σύμβουλος στο ΙΟΒΕ, ο οποίος ηγήθηκε της ομάδας που εκπόνησε τη μελέτη, αναφέρθηκε στο αυξημένο διεθνώς ενδιαφέρον για το ευρύτερο οικοσύστημα των δημιουργικών βιομηχανιών, και παρουσίασε τα βασικά πορίσματα. Σύμφωνα με αυτά, η παραγωγή 20 ελληνικών ταινιών ετησίως με ένα μέσο προϋπολογισμό της τάξης των 450.000 ευρώ οδηγεί σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 14,2 εκατομμύρια ευρώ στηρίζοντας 272 θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας. Αν συνυπολογιστεί η συνεισφορά του ευρύτερου κλάδου συναφών δραστηριοτήτων, όπως είναι η παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων και διαφημιστικών σποτ και γενικά του συνόλου των δραστηριοτήτων του οπτικοακουστικού τομέα, τότε αυτή ανέρχεται σε 686 εκατομμύρια Ευρώ. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική επίδραση εκτιμάται ότι ξεπερνά τις 12 χιλιάδες θέσεις εργασίας.


Όσον αφορά τις διεθνείς παραγωγές εκτιμάται ότι το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να αυξηθεί κατά 39 εκατομμύρια ευρώ ως αποτέλεσμα δαπάνης ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ για τα γυρίσματα μιας σχετικά μεγάλης, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, ξένης παραγωγής στην Ελλάδα. Σε όρους απασχόλησης, μία τέτοια μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει πάνω από 755 θέσεις εργασίας. Όπως πολύ σημαντική επίδραση μπορεί να έχει μια εμπορικά επιτυχημένη ξένη παραγωγή στην προσέλκυση τουριστών. Σαν παράδειγμα ανέφερε τις ταινίες «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» και «Lara Croft: Tomb Raider» οι οποίες οδήγησαν σε στατιστικά σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Κεφαλλονιά και στις Κυκλάδες αντίστοιχα. Όλως περιέργως δεν είχε επαρκή στοιχεία για την αύξηση του τουρισμού στη Σκόπελο από την ταινία «Mama Mia».

Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ; Facebook Twitter
Στα γυρίσματα του Μamma Mia στη Σκόπελο.


Στην εκτενή αυτή μελέτη των 64 σελίδων που το κοινό που παραβρέθηκε άκουσε μόνο ένα γενικότερο πλαίσιο, συμπεριλαμβάνονται και συγκεκριμένες προτάσεις για τους τρόπους προσέλκυσης διεθνών παραγωγών όπως:

  • Η λήψη μέτρων που ήδη έχουν στοιχειοθετηθεί από την υφιστάμενη νομοθεσία όπως είναι η επιστροφή του ειδικού φόρου στους παραγωγούς από τα εισιτήρια των κινηματογραφικών ταινιών.
  • Ο ρόλος ενός γραφείου εξυπηρέτησης (FilmCommission) που θα λειτουργεί συντονιστικά και θα διευκολύνει τους ενδιαφερόμενους. Αναφέρθηκε σε άλλες χώρες όπου μία παραγωγή μπορεί να αποταθεί σε περισσότερα από ένα γραφείο, σε κάποιες περιπτώσεις όπως της Ισπανίας, και σε περισσότερα σε διαφορετικές πόλεις υποστηρίζοντας το τοπικό συμφέρον. Στην Ελλάδα το ένα και μοναδικό γραφείο υπολειτουργεί.
  • Η ύπαρξη αρχείου φωτογραφικού υλικού, ειδικές μελέτες, εκδόσεις, στατιστικά και πληροφοριών για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση των ξένων κινηματογραφιστών.
  • Η δυνατότητα και απλοποίηση έκδοσης αδειών λήψης σκηνών, ενιαίο κοστολόγιο, μείωση της γραφειοκρατίας και βελτίωση αρμοδιοτήτων που θα μπορούσαν να διευκολύνουν τον προσδιορισμό του κόστους παραγωγής για τα γυρίσματα, μειώνοντας την αβεβαιότητα που αντιμετωπίζει μια κινηματογραφική παραγωγή.

 

Ακολούθησε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση με τοποθετήσεις και ερωτήσεις από παράγοντες του χώρου και σκηνοθέτες της παλιότερης αλλά και της νεότερης γενιάς. Παρόλο που εκφράστηκαν κάποιες διαφωνίες στη προσέγγιση του θέματος καθώς τα περισσότερα στοιχεία που παρουσιάστηκαν τους ήταν ήδη γνωστά, η πλειοψηφία συμφώνησε ότι η εκπόνηση της μελέτης είναι μία καλή πρωτοβουλία προς τη σωστή κατεύθυνση. Ελπίζοντας ότι σε μία εποχή που η Ελλάδα έχει ανάγκη σοβαρών επενδύσεων, η κινηματογραφική παραγωγή μπορεί να συνεισφέρει παντοιοτρόπως κι ότι η πολιτεία θα καταλάβει την επιτακτική ανάγκη να λυθούν όλα τα προβλήματα που μέχρι τώρα το αποτρέπουν.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ