Πόσο τρόμο προκαλεί τελικά η νέα γενιά ταινιών τρόμου;

Πόσο τρόμο προκαλεί τελικά η νέα γενιά ταινιών τρόμου; Facebook Twitter
Αν και δεν πλασαρίστηκε με λάθος τρόπο, ο τίτλος της και το τρέιλερ σε προετοίμαζαν για μια ακόμα ταινία με ζόμπι. Όσοι περίμεναν όμως περίμεναν κάτι τέτοιο απογοητεύτηκαν.
0

To «It comes at night», που στα ελληνικά κυκλοφορεί με τον τίτλο «Έρχεται τη νύχτα», είναι μια μικρή, ανεξάρτητη ταινία που έγραψε και σκηνοθέτησε ο 28χρονος Trey Edward Shults. Η υπόθεση αφορά μια αδιευκρίνιστη ασθένεια που μαστίζει την ανθρωπότητα. Στο επίκεντρό της βρίσκεται μια οικογένεια που, για να γλιτώσει από τον λοιμό, κλείνεται μέσα σε ένα σπίτι στο δάσος, ώσπου μια άλλη οικογένεια διαταράσσει την απομόνωσή της, ζητώντας της καταφύγιο.


Είναι η δεύτερη ταινία του Shults μετά το «Krisha», το εντυπωσιακό ντεμπούτο του πριν από δύο χρόνια. Και οι δύο αφορούν οικογένειες των οποίων η ισορροπία απειλείται: στο «Krisha» από την επιστροφή μιας αλκοολικής μητέρας που προσπαθεί να συμφιλιωθεί με τον αποξενωμένο γιο της, τον οποίο μεγαλώνει η αδερφή της, και στη «Νύχτα» από μια ασθένεια που μετατρέπει τους ανθρώπους σε τέρατα. Και αν η πρώτη ταινία είναι ξεκάθαρα ένα κοινωνικό δράμα, η δεύτερη, εκ πρώτης όψεως, μοιάζει με μια κλασική ταινία τρόμου − έλα όμως που τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι.


Με το «Έρχεται τη νύχτα» ο νεαρός Τεξανός δημιουργός, άθελά του, κατέληξε να κάνει μία από τις πιο αμφιλεγόμενες ταινίες του καλοκαιριού, που δίχασε κοινό και κριτικούς. Οι κριτικοί την αγάπησαν, οι Αμερικανοί θεατές όμως είχαν αντίθετη άποψη και την «έθαψαν».

«Έχω συμπεριλάβει πολλούς από τους φόβους μου σε αυτή την ταινία και αν ο φόβος έχει να κάνει με τον τρόμο, τότε είναι μια ταινία τρόμου, αλλά όχι με τη συνηθισμένη έννοια. Ξέρω ότι το τίτλος παραπέμπει σε ταινία με τέρατα, αλλά αφορά τη θεματική της περισσότερο και δεν είναι κυριολεκτικός.»


Όμως το ίδιο συνέβη πρόσφατα και με μια άλλη πολυσυζητημένη ταινία, το «Witch». Παρά τη μετέπειτα γενική αποδοχή, στις πρώτες προβολές του το φιλμ αντιμετωπίστηκε με επιφυλακτικότητα από το κοινό. Η ιστορία μιας οικογένειας του 17ου αιώνα στα δάση της Νεας Αγγλίας, που τρομοκρατείται από την παρουσία μιας μάγισσας κι ενός μαύρου τράγου, αν και τίγκα στο σατανιστικό υπονοούμενο, δεν σε τρομάζει τόσο πολύ, περισσότερο σε ενοχλεί.

Πόσο τρόμο προκαλεί τελικά η νέα γενιά ταινιών τρόμου; Facebook Twitter
O Trey Edward Shults στα γυρίσματα της ταινίας.

Στην περίπτωση του Shults, η ταινία μπέρδεψε. Αν και δεν πλασαρίστηκε με λάθος τρόπο, ο τίτλος της και το τρέιλερ σε προετοίμαζαν για μια ακόμα ταινία με ζόμπι. Όσοι περίμεναν όμως περίμεναν κάτι τέτοιο απογοητεύτηκαν. Αυτή η σύγχυση του κοινού, ωστόσο, έφερε στην επιφάνεια ένα φαινόμενο που παρατηρείται πολύ έντονα στον κινηματογράφο του φανταστικού τελευταία, δηλαδή μια σειρά από fusion ταινίες που πειραματίζονται με τη συγκεκριμένη φόρμα και μολονότι θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν τρόμου, βρίσκονται κάπου ανάμεσα. Εμφανίζονται περισσότερο ως φιλμ του δημιουργού (auteur) που άνετα τα βάζεις στην κατηγορία του τρόμου επειδή πραγματεύονται θεματικές του συγκεκριμένου είδους, όπως το «Personal Shopper», όπου μια κοπέλα πιστεύει ότι στοιχειώνεται από το φάντασμα του δίδυμου αδερφού της, ή το «Neon Demon», που έχει να κάνει με μοντέλα-βρικόλακες ή σατανιστές στο Λος Άντζελες, το «Bad Batch», μια ιστορία αγάπης με κανίβαλους, ή το «A ghost story», όπου βλέπουμε τον κόσμο από την πλευρά του φαντάσματος που υποδύεται ο Κέισι Άφλεκ, φορώντας στην κυριολεξία ένα σεντόνι. Τα παραδείγματα ολοένα αυξάνονται.

Δεν έχουν ανακαλύψει τον τροχό, βέβαια, όλοι αυτοί οι δημιουργοί. Παρόμοιες ταινίες που επαναπροσδιόριζαν το σινεμά του τρόμου γινόντουσαν πάντοτε, αν θυμηθεί κανείς την τριλογία του Πολάνσκι («Αποστροφή», «Ο Ένοικος», «Το μωρό της Ρόζμαρι») ή το «Don't look now»του Nίκολας Ρεγκ. Τις αναφέρει και ως βασικές του επιρροές ο Shults. Σε αυτές τις ταινίες ο τρόμος είναι τελείως υπαρξιακός –ξεχάστε το gore−, είναι πιο προσωπικές δουλειές, με ιδιαίτερη σκηνοθετική ματιά και, το κυριότερο, ανεξάρτητες παραγωγές στην πλειονότητά τους. Δεν έχουν να κάνουν καθόλου με τα μεγάλα slasher φιλμ που φιγουράρουν στα multiplex. Βάσει αυτής της παρατήρησης ο αρθρογράφος της «Guardian» Steve Rose τις βάφτισε «post-horror».


«Οι ταινίες τρόμου είναι το πιο εμπορικό είδος στη βιομηχανία του κινηματογράφου και τελευταία γνωρίζει τεράστια άνθηση. Φέτος, ήταν η καλύτερη χρονιά για τέτοιου είδους φιλμ, όπως το "Get Out" (που έβγαλε 252 εκατομμύρια δολάρια διεθνώς, ενώ η δημιουργία του στοίχισε μόνο 4,5) και το "Split" του M. Nάιτ Σιάμαλαν (έκανε 277 εκατομμύρια δολάρια και έγινε μόνο με 9)», γράφει. «Έτσι δημιουργήθηκε μια αγορά για ταινίες τέτοιου είδους, με χαμηλό προϋπολογισμό και μαζική απήχηση. Πρόκειται για παραλλαγές ήδη εδραιωμένων θεματικών, όπως τα στοιχειωμένα σπίτια, οι δαιμονισμένοι, τα ζόμπι και οι ψυχοπαθείς δολοφόνοι. Όμως αυτή είναι η αγορά κόντρα στην οποία πηγαίνει το post-horror».

Τι το ήθελε όμως κι αυτός να μιλήσει για νέο ρεύμα; Έπεσαν να τον φάνε που χρησιμοποίησε αυτό τον όρο και τον κατηγόρησαν ότι, γενικά, λέει βλακείες. Πρώτοι και καλύτεροι οι παραγωγοί της ταινίας και το στούντιο που χρηματοδότησε το «A ghost story». To στούντιο Α24, μετά το άρθρο στην «Guardian», έβγαλε στο Τwitter την εξής ανακοίνωση: «Το "Ghost Story" δεν είναι μια ταινία τρόμου ούτε post-horror. Είναι μια ιστορία αγάπης που μιλάει για τον χρόνο και για το μέγεθος της ύπαρξής μας».

Το A24 κρύβεται πίσω και από το «Έρχεται τη νύχτα», αλλά ο Shults δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για τους χαρακτηρισμούς που αποδίδουν στην ταινία του: «Δεν ήθελα να κάνω μια ταινία τρόμου ακριβώς. Ξεκίνησα να κάνω κάτι προσωπικό κι έτσι μου βγήκε. Έχω συμπεριλάβει πολλούς από τους φόβους μου σε αυτή την ταινία και αν ο φόβος έχει να κάνει με τον τρόμο, τότε είναι μια ταινία τρόμου, αλλά όχι με τη συνηθισμένη έννοια. Ξέρω ότι το τίτλος παραπέμπει σε ταινία με τέρατα, αλλά αφορά τη θεματική της περισσότερο και δεν είναι κυριολεκτικός» λέει.

 
Ο Shults, με το «Έρχεται τη νύχτα», μιλάει για τα προσωπικά του άγχη αλλά και για την ταραχώδη σχέση που είχε με τον πατέρα του, που ήταν χρόνια εθισμένος σε ουσίες και πέθανε λίγο πριν ο 28χρονος γράψει το σενάριο της ταινίας του. Ενώ πέθαινε, ζήτησε από τον γιο του να τον συγχωρέσει. «Ο θάνατος είναι το άγνωστο. Δεν ξέρουμε τι θα γίνει και αυτό πάντοτε είναι το πιο τρομακτικό συναίσθημα απ' όλα. Το ίδιο συμβαίνει και με τις τύψεις όμως, με τον τρόπο που ζεις, τις αποφάσεις που παίρνεις. Είναι κάτι που με τρομάζει συνεχώς». Παράτησε τις σπουδές του στον τομέα των επιχειρήσεων όταν ο Τέρενς Μάλικ τον προσέλαβε να δουλέψει στην ταινία του «Tree of Life». Αυτή του η απόφαση τον έφερε σε ρήξη με τους γονείς του. «Δεν ξέρω αν το γνωρίζει, αλλά μου άλλαξε τη ζωή. Με επηρέασε ως προς το πόσο ανορθόδοξος μπορείς να γίνεις, σκεπτόμενος διαφορετικά και ανακαλύπτοντας τον σωστό για σένα τρόπο να κάνεις μια ταινία».

 

Το «Έρχεται τη νύχτα» βγαίνει αυτή την εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ