«Palmer»: Η συγκινητική σχέση ενός πρώην φυλακισμένου με ένα οκτάχρονο αγόρι που δεν μοιάζει με τ’ άλλα

«Palmer»: Η συγκινητική σχέση ενός πρώην φυλακισμένου με ένα οκτάχρονο αγόρι που δεν μοιάζει με τ’ άλλα Facebook Twitter
Στον φερώνυμο ρόλο ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, μία από τις συμπαθέστερες περσόνες στην αμερικανική show business, δείχνει την ευγένεια και τις προθέσεις του.
0



Η ΝΕΑ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΦΙΣΕΡ ΣΤΙΒΕΝΣ,
του σκηνοθέτη και ηθοποιού που, ως παραγωγός, βραβεύτηκε με Όσκαρ για το ντοκιμαντέρ «The Cove» του Λούι Ψυχογιού, χρησιμοποιεί τον Πάλμερ του τίτλου, ένα πρώην αστέρι του αμερικανικού ποδοσφαίρου, που, εξαιτίας μιας αυτοκαταστροφικής κίνησής του, μπήκε φυλακή και επέστρεψε μετά από πολλά χρόνια στη γενέτειρά του, αλλά ουσιαστικά μιλά για τον Σαμ, τον οκτάχρονο γείτονά του, που φιλοξενεί, καθώς η μητέρα του έχει εξαφανιστεί, εγκαταλείποντάς τον στη μοίρα και στην ελεήμονα καρδιά της Βίβιαν Πάλμερ.

Η γιαγιά του πρωταγωνιστή υποδέχεται τον άσωτο, ήπιων τρόπων εγγονό της ως καλή χριστιανή, σε ένα περιβάλλον όπου η θρησκεία και το football συνεχίζουν να μονοπωλούν το ενδιαφέρον των κατοίκων, με μοναδική απόδραση το εμβληματικά ξεχασμένο μπαρ με το μπιλιάρδο και τα βαρετά μπάρμπεκιου της συντηρητικής κοινότητας.

Γεμάτος απωθημένα για μια ποινή που φορτώθηκε γιατί δεν κατέδωσε τους φίλους του την άτυχη βραδιά της σύλληψής του, στο όριο να θρυμματίσει την αναστολή του με έκρηξη οργής, αν και αυτήν τη φορά μόνο αν βρει βαρύνουσα αφορμή, ο (Έντι) Πάλμερ βρίσκεται εγκλωβισμένος σε μια δυσάρεστη έλλειψη επιλογών.

Οι σκηνές όπου ο Τίμπερλεϊκ εκδηλώνει σιωπηλή αμηχανία, καθώς δεν καταλαβαίνει γιατί αποτελεί πατρικό πρότυπο σε ένα άγνωστο αγόρι, αλλά μέσα του ξέρει πως οφείλει να το προστατεύσει γιατί δεν φταίει σε τίποτε, είναι οι καλύτερές του. 

Δεν έχει χρήματα, προσλαμβάνεται με το ζόρι ως βοηθός επιστάτη στο τοπικό σχολείο και, όταν πεθαίνει ξαφνικά η γιαγιά του, δεν έχει άλλη λύση από το να φιλοξενήσει στο σπίτι τον μικρό.

Η μητέρα του Σαμ, η Σέλι (Τζούνο Τεμπλ), είναι ναρκομανής και απρόβλεπτη. Μένει με τον γιο της σε ένα τροχόσπιτο ακριβώς απέναντι από την οικία των Πάλμερ. Έχει ακολουθήσει έναν άνδρα χωρίς να ειδοποιήσει κανέναν κι έτσι το αγνώστου πατρός παιδί μένει ξεκρέμαστο, ένα ορφανό που δείχνει να εμπιστεύεται ενστικτωδώς τον όψιμο, απρόθυμο κηδεμόνα του.

Ποιο είναι το πρόβλημα; Ο Σαμ κάνει παρέα με κορίτσια, παίζει με κούκλες, παρακολουθεί φανατικά τη σειρά κινουμένων σχεδίων «Ιπτάμενες Πριγκίπισσες» στην τηλεόραση ‒ είναι εμφανώς θηλυπρεπής, όπως θα χαρακτηριζόταν σε παλιούς, σαφώς πιο αναίσθητους καιρούς, και μάλιστα σε μια μικρή πόλη όπου τέτοιου είδους συμπεριφορά οδηγεί απαρέγκλιτα σε βίαιο εξοστρακισμό.

«Palmer»: Η συγκινητική σχέση ενός πρώην φυλακισμένου με ένα οκτάχρονο αγόρι που δεν μοιάζει με τ’ άλλα Facebook Twitter
Ο Πάλμερ ταυτίζεται πλαγίως με τον Σαμ και βαθμηδόν ξεδιπλώνει την ψυχή ενός εγκαταλελειμμένου αγοριού.

Το πρωτότυπο σενάριο της Σέριλ Γκεριέρο φέρνει στο προσκήνιο ένα αγόρι που, εκτός από τη διαφορετικότητά του, σβήνει πολλά κλισέ γύρω από τους συνομηλίκους του που έχουμε δει μέχρι τώρα στο σινεμά. Ο Σαμ του πρωτάρη Ράιντερ Άλεν δεν εκλιπαρεί συμπάθεια, δεν προκαλεί χαμόγελα για τις σκανταλιές και τις εξυπνάδες του, δεν εκβιάζει το κλάμα ως παθών. Δεν είναι ο γιος του Champ, ο ηρωικός Χάρι Πότερ, ο φίλος του E.T., ο απρόσεκτος βενιαμίν μιας μεγάλης οικογένειας, όπως ο Κέβιν στο «Μόνος στο σπίτι», ή μέλος μιας παρέας στο στυλ του «Stand by me».

Πολύ έξυπνα, η ταινία τον τοποθετεί στην προεφηβική ηλικία, πριν από την κλασική, ποικιλότροπη θύελλα που φέρνει το coming of age, και ακριβώς πριν ένα αγόρι πονηρευτεί. Με οξυμένη συναισθηματική νοημοσύνη, ώστε να καταλαβαίνει πως οι προτιμήσεις του δεν τυγχάνουν γενικής αποδοχής, και αντίληψη για το πώς τον κοιτάζουν οι άνδρες και οι γιοι τους (δεν εξαιρείται από το επαναλαμβανόμενο bullying), κάνει τη ζωή του, διασκεδάζει ακόμη και σε ένα στάδιο, χαζεύοντας τις μαζορέτες και κοπιάροντας τις κινήσεις του, ενώ τα βλέμματα της συντριπτικά αρσενικής εξέδρας είναι στραμμένα στους αθλητές και στη διακύμανση του σκορ, και προχωρά ακάθεκτος, σαν να μην ιδρώνει από τη γνώμη των άλλων.

Είναι αντίθετος από τις προδιαγραφές, αλλά επ' ουδενί δεν φέρεται ως freak, ούτε βέβαια αισθάνεται να υπολείπεται, αξιοποιώντας ακόμη και το ελάχιστο που του προσφέρεται, έναν καναπέ για τον ύπνο του ή λίγο παιχνίδι στο σπίτι της συμμαθήτριάς του. Διαθέτει προσωπικότητα μπροστά από τα χρόνια του: χωρίς να συμπεριφέρεται ως μικρομέγαλο, έχει μετατρέψει την επίθεση που διαισθάνεται σε στωική άμυνα, γιατί ο χαρακτήρας του, κόντρα στις αντιξοότητες, παραμένει θετικός και χαρωπός.

Ο Φίσερ Στίβενς μεγεθύνει το ρόλο της μητέρας, παρά τη μικρή διάρκεια που κατέχει στην ταινία, και υπερβάλλει μελοδραματικά όσο πλησιάζει ο επίλογος του «Palmer», μειώνοντας σημαντικά τις οξυδερκείς παρατηρήσεις που ψύχραιμα και ευαίσθητα πέτυχε στο μεγαλύτερο μέρος του έργου.

Στον φερώνυμο ρόλο ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, μία από τις συμπαθέστερες περσόνες στην αμερικανική show business, δείχνει την ευγένεια και τις προθέσεις του. Επιλέγοντας να επιστρέψει μπροστά από τις κάμερες μετά το ευχάριστο, ανώδυνο φωνητικό του διάλειμμα στους «Ευχούληδες», με τη σταδιακή αγκίστρωση ενός παραβατικού, περιθωριοποιημένου, και ως έναν βαθμό παρεξηγημένου νέου άνδρα, που είδε τα όνειρα του να γκρεμίζονται και την αξιοπρέπειά του να συντρίβεται εν μια νυκτί, σε ένα αγόρι με το οποίο δεν έχει κανένα σημείο επαφής, στρέφει τον προβολέα στην ειδική περίπτωση του παιδιού που αναλαμβάνει, κλείνοντας το μάτι στη δημόσια ενηλικίωσή του, ως child actor που έγινε ποπ είδωλο και στη συνέχεια διεθνώς αναγνωρισμένος μουσικός, αλλά και ηθοποιός με έμφυτη χάρη, αν και δεν έχει αφοσιωθεί στην υποκριτική όσο έδειχνε να υπόσχεται.

Ο Πάλμερ ταυτίζεται πλαγίως με τον Σαμ και βαθμηδόν ξεδιπλώνει την ψυχή ενός εγκαταλελειμμένου αγοριού. Οι σκηνές όπου ο Τίμπερλεϊκ εκδηλώνει σιωπηλή αμηχανία, καθώς δεν καταλαβαίνει γιατί αποτελεί πατρικό πρότυπο σε ένα άγνωστο αγόρι, αλλά μέσα του ξέρει πως οφείλει να το προστατεύσει γιατί δεν φταίει σε τίποτε, είναι οι καλύτερές του.

Η ταινία του Στίβενς δεν κρίνει και παρουσιάζει ένα παλιό, οικουμενικό θέμα με εκσυγχρονισμένους όρους, αντιγυρίζοντας το πρόβλημα στη θυμωμένη μούρη όσων το κουβαλούν ακόμη.

 

Το Palmer θα προβάλλεται στην Apple Tv + από τις 29 Ιανουαρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

7 ξεχωριστές τηλεοπτικές σειρές που εμφανίστηκαν το 2020 για να μας σώσουν

Ανασκόπηση 2020 / 7 ξεχωριστές τηλεοπτικές σειρές που εμφανίστηκαν το 2020 για να μας σώσουν

Κάποιες εξαιρετικές τηλεοπτικές σειρές ποικίλων ειδών που προβλήθηκαν μέσα στο παραλυτικό χάος του 2020 και έκαναν τη χρονιά αυτή λίγο πιο ευχάριστη, ενδιαφέρουσα και συναρπαστική.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ