Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος στη Βενετία: Μπράϊαν ντε Πάλμα και Τζάνις Τζόπλιν

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος στη Βενετία: Μπράϊαν ντε Πάλμα και Τζάνις Τζόπλιν Facebook Twitter
1
Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος στη Βενετία: Μπράϊαν ντε Πάλμα και Τζάνις Τζόπλιν Facebook Twitter
Janis Joplin

Εδώ και πολλά χρόνια, μια ταινία για τη ζωή της μέγιστης Τζάνις Τζόπλιν βρίσκεται πάντα στα σκαριά, με γνωστές ηθοποιούς να ζαχαρώνουν τον πονεμένο ρόλο, αλλά το επικείμενο φιλμ κολλάει πάντα στα δικαιώματα της μουσικής, που, για άγνωστους λόγους δεν παραχωρούνται- ήδη από το 1979, θυμόμαστε το The Rose με την Μπετ Μίντλερ, μια βιογραφική παραλλαγή με άλλο όνομα, και δυστυχώς, άλλα τραγούδια.


Το Janis της Έϊμι Μπεργκ είναι αυτό που λέμε οριστικό (definitive) ντοκιμαντέρ γύρω από τη ζωή της ροκ-μπλουζ τραγουδίστριας, πιάνοντας το νήμα της ζωής της από την άχαρη παιδική και εφηβική ηλικία, το αμήχανο ξεκίνημα και τα πρώτα βήματα, μέχρι τη δόξα, τα άπειρα σκαμπανεβάσματα και τη μοιραία δόση που στοίχισε τη ζωή και μια ελπιδοφόρα συνέχεια. Μιλάνε γι' αυτήν οι πάντες, από τα αδέλφια και τους στενούς συνεργάτες που ζουν ακόμη, κυρίως τα μέλη των Bog Brother and the Holding Company, μέχρι τους μουσικούς φίλους της και τον Ντικ Κάβετ, τον παρουσιαστή ενός από τα καλύτερα talk shows που έχει βγάλει ποτέ η αμερικανική τηλεόραση στα τέλη των 60ς -δείτε τις συνεντεύξεις του με θρύλους όπως τον Όρσον Γουέλς, τον Μπράντο, τον Μίτσαμ, τον Γρούτσο Μαρξ, την Μπετ Ντέϊβις και την Κάθριν Χέμπορν, στην πρώτη της εμφάνιση στην τηλεόραση, σε μια εποχή που οι κουβέντες είχαν επίπεδο και διαρκούσαν περίπου μία ώρα! Η ταινία περιέχει φωτογραφικό υλικό, συναυλιακές εμφανίσεις, σκηνές από ηχογραφήσεις, ηχητικά αποκόμματα, επιστολές, ενθυμήματα και αποσπάσματα από όλες τις συνεντεύξεις της, καλύπτοντας πλήρως τη διαδρομή αλλά και τις προθέσεις της.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος στη Βενετία: Μπράϊαν ντε Πάλμα και Τζάνις Τζόπλιν Facebook Twitter
Η δημιουργός του Janis, Έϊμι Μπεργκ στη Βενετία

Το Janis της Έϊμι Μπεργκ είναι αυτό που λέμε οριστικό (definitive) ντοκιμαντέρ γύρω από τη ζωή της ροκ-μπλουζ τραγουδίστριας, πιάνοντας το νήμα της ζωής της από την άχαρη παιδική και εφηβική ηλικία, το αμήχανο ξεκίνημα και τα πρώτα βήματα, μέχρι τη δόξα, τα άπειρα σκαμπανεβάσματα και τη μοιραία δόση που στοίχισε τη ζωή και μια ελπιδοφόρα συνέχεια. Μιλάνε γι' αυτήν οι πάντες

Το πρόσωπο που αποκαλύπτεται πίσω από τις πληροφορίες δεν είναι έκπληξη: Η Τζάνις Τζόπλιν επιζητούσε επίμονα και απελπισμένα την αγάπη και την αποδοχή, έχοντας πληρώσει πικρά το τίμημα της εμφάνισής της στο παζάρι της ομορφιάς. Χαρακτηριστική είναι η ποζάτη αλλά κατά βάθος αγωνιώδης στάση της όταν επέστρεψε στη κωμόπολη όπου μεγάλωσε, στο Τέξας, για ένα σχολικό reunion, κάνοντας δηλώσεις και υπογράφοντας αυτόγραφα στους ανθρώπους που λίγα χρόνια πριν την απέρριπταν, έχοντας μάλιστα γράψει στην τοπική εφημερίδα, για κάζο, "Τζάνις, ο ασχημότερος άνδρας της χρονιάς!". Ακούγντας για πολλοστή φορά τις σώψυχες, αδάμαστες ερμηνείες της, το δυσάρεστο αίσθημα της πρόωρης απώλειας έρχεται στην επιφάνεια, μαζί με μια συγκρατημένη νοσταλγία για μιά εποχή σίγουρα βεβαρυμένη με ουσίες, αλλά ανοιχτή σε προκλήσεις και εξέλιξη στη μουσική.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος στη Βενετία: Μπράϊαν ντε Πάλμα και Τζάνις Τζόπλιν Facebook Twitter
Oι Νόα Μπάουμπακ και Τζέϊκ Πάλτροου, με τον μέντορα και είδωλό τους, τον Αμερικανό σκηνοθέτη Μπράϊαν ντε Πάλμα


Το ντοκιμαντέρ De Palma προέκυψε από μεγάλες συζητήσεις ανάμεσα στους σκηνοθέτες Νόα Μπάουμπακ και Τζέϊκ Πάλτροου, με τον μέντορα και είδωλο τους, τον Αμερικανό σκηνοθέτη Μπράϊαν ντε Πάλμα. Ουσιαστικά, η ταινία είναι ένα κοντινό, σταθερό πλάνο στον βετεράνο σκηνοθέτη, που περιγράφει τη ζωή και την καριέρα του ταινία προς ταινία, με ενδιάμεσες παρεμβολές κάποιων φωτογραφικών ενσταντανέ και χορταστικών αποσπασμάτων από όλα τα φιλμ του. Το δίωρο κύλησε σα νεράκι (μάννα για τους σινεφίλ), και η προσωπική κατάθεση του για άγνωστες στιγμές ήταν πολλές φορές κατατοπιστικότατες, πάντα ειλικρινείς και συχνότατα εξαιρετικά αστείες, όπως για παράδειγμα την υστερική αντίδραση του σπουδαίο συνθέτη Μπέρναρντ Χέρμαν όταν άκουσε τη μουσική του από το Δεσμώτη του Ιλίγγου ως προσωρινό χαλί για το Sisters που κλήθηκε να επενδύσει και τελικά δέχτηκε να το κάνει, την έντονη δυσφορία του Σον Κόνερι να πυροβοληθεί για πρώτη φορά στην καριέρα του στους Αδιάφθορους, το απαίσιο πορτοκαλί μακιγιάζ που έβαζε στο πρόσωπο του ο αρνητικός στη συνεργασία Κλιφ Ρόμπερτσον στα γυρίσματα του Obsession, τα παρακάλια για να δεχτεί αν παίξει ο δύσπιστος Ρόμπερτ ντε Νίρο, την συμβουλή του Στίβεν Σπίλμπεργκ για την τοποθέτηση της κάμερας στο Σημαδεμένο, και άλλα πολλά. Όπως λέει με παράπονο ο Ντε Πάλμα, ενώ πολλοί κόπτονται για το στιλ του Χίτσκοκ και την κληρονομιά του σασπένς στη νεότερη γενιά, εκείνος ήταν ο μόνος που εφάρμοσε τις πρακτικές κινηματογράφησης, και το πλήρωσε με κριτικές που καταδίκασαν τις ομοιότητες και τους έντονους δανεισμούς.

Ωστόσο, ο Ντε Πάλμα, ο οποίος είναι ο μόνος από την παρέα των μουσάτων που ξεκίνησαν από τα τέλη των 60ς και ανέτρεψαν άρδην του σκηνικό του αμερικανικού σινεμά στην επόμενη δεκαετία (μιλάμε φυσικά για τους Κόπολα, Σκορσέζε, Λούκας, που ήταν έμπρακτα φίλοι και συνεργάτες εκείνα τα χρόνια, ανταλάσσοντας μέχρι και ηθοποιούς από τα κάστινγκ τους) που δεν έφτασε καν στις υποψηφιότητες των Όσκαρ. Κι αυτό γιατί, παρά την οπερετική κλίμακα κάποιων από τις ταινίες του, η καρδιά του χτυπούσε πάντα στον ευτελή, για τους σοβαροφανείς, παλμό ενός b-movie, όπως τα πρώτα που ξεπέταγε σε μερικές εβδομάδες για ελάχιστα χρήματα. Και είναι επίσης ο μόνος που όταν φορτώθηκε με τεράστιες και δαπανηρές αποτυχίες, επέστρεψε στο είδος που γνωρίζει καλά, κάνοντας πλήρη κύκλο από το πρώτο του σουξέ, την Κάρι, μέχρι τα πρόσφατα φτηνά θρίλερ του. Έχοντας κουραστεί από τα τελευταία του ανδραγαθήματα, που μάλιστα είχα δει εδώ στη Βενετία, όπως το Retracted και το Passion με τη Νούμι Ραπάς, η αλήθεια είναι πως έιχα απωθήσει τον Ντε Πάλμα και το έργο του συνολικά, και χάζευα την γοργή παρέλαση της φιλμογραφίας του στο νοτκιμαντέρ σα να ήταν ένας παλιός, πολύ παλιός κινηματογραφιστής, που είχα ξεχάσει πως ζει και δουλεύει ακόμη. Έτσι είδα με χαρά ανάλογη του ήρωα από το Σινεμά ο Παράδεισος στην τελική σκηνή, τα πλάνα από την Υπόθεση Καρλίτο, τις Απώλειες Πολέμου, τους Αδιάφθορους, μαζί με τις πολύπλοκες steadicam διαδρομές που σκαρφίστηκε και εκτέλεσε με μοιρογνωμόνιο- μαζί με το απίστευτα κακό Raising Cain και το εξωγήινα βαρετό Mission to Mars, που και στοίχημα να έβαζα, θα το έχανα, καθώς νόμιζα πως δεν είχε γυριστεί ποτέ.

Η ανάσταση εκ νεκρών του Ντε Πάλμα μετά από τα κάζο του είναι κάτι που παραδέχεται αφοπλιστικά όποτε έρχεται η ώρα να σχολιάσει, και πώς θα μπορούσε να μην το παραδεχτεί άλλωστε. Η πικρή αυτό-συνειδητοποίηση έρχεται προς το φινάλε, όταν επαναλαμβάνει δυο φορές πως ένας σκηνοθέτης βρίσκεται στη φυσική, άρα και επαγγελματική ακμή του στα 30, στα 40 και τα 50 του χρόνια, ξεκάθαρα δηλώνοντας πως οι καλές στιγμές του ανήκουν στο παρελθόν. Όπως και νάχει, ο Μπράϊαν ντε Πάλμα τιμήθηκε εδώ με το Χρυσό Λέοντα για το έργο του και στις 11 Σεπτεμβρίου, έκλεισε αισίως τα 75 του χρόνια. Χρόνια πολλά, και πιστεύω πως δεν έχει πει την τελευταία του λέξη, πολύ απλά γιατί το genre που θαυμάζει και υπηρετεί δεν είναι ο Τιτανικός και το Μπεν Χουρ...

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Αυτό με τα μουσικά δικαιώματα είναι ο μεγαλύτερος σκόπελος για κάθε δημιουργό μουσικού ντοκιμαντέρ. Πριν από μία δεκαετία γυρίζονταν σωρηδόν εκατοντάδες ντοκιμαντέρ για μυθικά ροκ συγκροτήματα (Queen, Led Zeppelin, Chicago κλπ.) που δεν περιείχαν κανένα κομμάτι τους παρά κάτι άσχετα ηλεκτρικά instrumentals ως ''χαλιά'' στην αφήγηση. Τα ντοκιμαντέρ αυτά πηγαιναν κατ'ευθείαν στην αγορά του DVD, παρ' ότι κάποια είχαν κινηματογραφικές αρετές. Μακάρι το ντοκιμαντέρ για τη Janis Joplin να περιέχει τις αυθεντικές ηχογραφήσεις της. Ανυπομονώ να το δω! Ευχαριστούμε!