Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε στις Κάννες την πολυσυζητημένη Carol με την Κέιτ Μπλάνσετ

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε στις Κάννες την πολυσυζητημένη Carol με την Κέιτ Μπλάνσετ Facebook Twitter
0

Με τους Άδωξους Μπάσταρδους και το Τζάνγκο, ο Κουέντιν Ταραντίνο θέλησε να ξαναγράψει την Ιστορία μέσα από το Σινεμά, με τον ναζισμό και την δουλεία να διορθώνονται με οργιαστικούς, έντονα ψυχαγωγικούς αναχρονισμούς σοβαρότατων προθέσεων. Με το "Μακριά από τον Παράδεισο" και τώρα με το "Κάρολ", ο Τοντ Χέϊνς κάνει το αντίθετο: ξαναγράφει το Σινεμά μέσα από την Ιστορία που λογοκρίθηκε ή αποσιωπήθηκε.

 Τι εννοώ: Ο Χέϊνς καταπιάνεται εκ νέου με ένα δράμα τοποθετημένο στηις ΗΠΑ της δεκαετίας του '50, όχι σε ένα προαστειακό περιβάλλον, αλλά στην καρδιά της Νέας Υόρκης με ηρωίδες την αστή Κάρολ Ερντ, μητέρα μιας κόρης που υπεραγαπά αλλά σε διάσταση και ψυχρότητα με έναν σύζυγο που την αγαπά ακόμη, και τη νεότερη της Τερέζ Μπέλιβετ, που εργάζεται σε πολυκατάστημα και ονειρεύεται να γίνει φωτογράφος. Η Κάρολ έχει παρελθόν στις ομοφυλοφιλικές σχέσεις, ενώ η Τερέζ είναι διστακτική και άβγαλτη. Η έλξη τους είναι ακαραιαία, το πλησίασμα τους αργό και ρομαντικό, παρά τα προβλήματα που η Κάρολ αντιμετωπίζει με τον σύζυγο που την εκβιάζει απειλώντας να της πάρει για πάντα το παιδί τους, καθώς δεν την έχει ξεπεράσει, ενώ γνωρίζει τις σεξουαλικές τάσεις της.

O Τοντ Χέϊνς πέτυχε να γυρίσει ένα Brokeback Mountain πόλης, για τον πολύ κόσμο, χωρίς να διαφανεί ατζέντα και ακτιβιστική διάθεση στην εξαιρετικά σχεδιασμένη, λίγο απόμακρη ταινία του.

Όπως και το Far from Heaven, το Carol θα μπορούσε να έχει γυριστεί στην εποχή του. Να βγει στα κεντρικά σινεμά, τα περιποιημένα. Να το δουν κυρίες (και κύριοι) που θα πήγαιναν σε ένα θεατρικό του Νόελ Κάουαρντ, Ή, γιατί όχι, θα έβρεχαν τα πόδια τους σε μια πρωτοπορία, για να έχουν να λένε. Σε μια ουτοπική εκδοχή της κοινωνίας των γονιών μας, ίσως...

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε στις Κάννες την πολυσυζητημένη Carol με την Κέιτ Μπλάνσετ Facebook Twitter
Η Κέϊτ Μπλάνσετ κάνει θαύματα, έχοντας περάσει στη σφαίρα του αλάθητου, ενώ η Ρούνι Μάρα, ένα άγραφο χαρτί που περιμένει έναυσμα, αντιγυρίζει την φιλοφρόνηση και μεταμορφώνεται ξανά.

Το δράμα του 2002 με την Τζουλιάν Μουρ μοιάζει με ένα στιλιζαρισμένο μελό του Ντάγκλας Σερλ, μπολιασμένο από την τόλμη του Ράϊνερ Βέρνερ Φασμπίντερ, ενώ το Carol, πάντα με διευθυντή φωτογραφίας τον σπουδαίο Εντ Λάκμαν και την Σάντι Πάουελ στα κοστούμια, θυμίζει θεματικά τη Σύντομη Συνάντηση του Ντέϊβιντ Λιν και εικαστικά, μια έγχρωμη εκδοχή του Μια Θέση στον Ήλιο του Τζορτζ Στίβενς, αν και ο χαρακτήρας του βραδυφλεγούς, τρυφερού κοινωνικού δράματος που επιδιώκει ο Τοντ Χέϊνς δεν προδίδεται από τις επιρροές που αι ο ίδιος επιδιώκει. Το αποτέλεσμα είναι ένα φιλμ που θα μπορούσε να είχει προβληθεί τη χρονιά που έγραψε η Πατρίσια Χάϊσμιθ το μυθιστόρημα The Price of Salt, πάνω στο οποίο βασίστηκε η ταινία, δηλαδή το 1952, αλλά κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατον, καθώς ο κώδικας της εποχής θα το είχε απαγορεύσει πάραυτα- περίπου μια δεκαετία αργότερα, ο Γουίλιαμ Γουάϊλερ κιότεψε στη λεπτή μεταφορά του Children's Hour, με τη Σίρλεϊ Μακλέϊν να έχει να το λέει για το νερωμένο, απογοητευτικό φινάλε που θόλωνε τα πραγματικά κίνητρα ανάμεσα σε αυτήν και την Όντρεϊ Χέμπορν- συμπτωματικά, η Ρούνι Μάρα μοιάζει πολύ με τη νεαρή Χέμπορν στην ταινία ως Τερέζ.

Μια ταινία με ανοιχτά λεσβιακό θέμα ήταν ταμπού τότε, αλλά θεωρείται ελαφρύ σκάνδαλο ακόμη και στις μέρες μας. Η Ζωή της Αντέλ άνοιξε τον δρόμο με την καταξίωση και τον Φοίνικα, αλλά το Carol πάει ένα βήμα παραπέρα, καθώς έχει την δις Οσκαρούχο Κέϊτ Μπλάνσετ στον επώνυμο ρόλο, και τις δηλώσεις της περί σχέσεων της με γυναίκες κατά το παρελθόν, ένα δυνατό όπλο προώθησης και ταυτόχρονα ένα ακόμη λιθαράκι στην τάση του Χόλιγουντ να προσκαλεί σεξουαλικές αποκαλύψεις- όσο πιό διάσημος, τόσο το καλύτερο. Κι ενώ στην Ελλάδα οι καλλιτεχνικοί ρεπόρτερ μόλις πρόσφατα προβιβάστηκαν από την προ δεκαετίας ερώτηση-κόλαφο "έχεις κάνει stand up;" στο "έχεις περάσει κατάθλιψη;" και εσχάτως στο "έχεις υποστεί bullying;" (που είναι και λίγο πιό χρήσιμα για τον κόσμο, αν και εξαρτάται από το πόσο χρήσιμος είναι η ηθοποιός που απαντά σε τέτοιες ερωτήσεις...), στο Χόλιγουντ η πολιτική ορθότητα, ειδικά μετά την απόφαση του Μπάρακ Ομπάμα να αναγνωρίσει τους γάμους μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών, επιτάσσει την ανοιχτή παραδοχή, έναντι της κομψής υπεκφυγής, ή της μιλιταριστικής λογικής του don't ask, don't tell.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε στις Κάννες την πολυσυζητημένη Carol με την Κέιτ Μπλάνσετ Facebook Twitter
Οι χαρακτήρες των ανδρών είναι, ηθελημένα πιστεύω, εχθρικοί και ανολοκλήρωτοι, ενώ οι γυναίκες στο Carol μαγεύουν...

Ο λόγος, βεβαίως, εκτός από την προσωπική ανάγκη του καθενός να βγει στον κόσμο και να πει πώς αισθάνεται, όπως αντίστοιχα οι straight αυτοραψωδούνται άφοβα σε δημόσια θέα, δεν είναι άλλος από την βοήθεια προς τα νέα παιδιά, το κουράγιο που θα πάρουν αν ακούσουν κάποια σαν την Κέϊτ Μπλάνσετ να παραδέχεται πως όντως είχε σχέσεις με γυναίκες- αν και τώρα στις Κάννες, παίζει με την κυριολεξία και τα μπερδεύει σε συνάρτηση με τις αρχικές δηλώσεις της στο Vanity Fair. Νομίζω πως τέτοιες δηλώσεις έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο όταν γίνονται εντός περιεχομένου, εντός αντικειμένου, εντός επικαιρότητας. Στην εξαιρετική σάτιρα In and Out που έγραψε ο Πολ Ράντνικ το 1997, οι straight μαθητές του gay Κέβιν Κλάϊν σηκώθηκαν όρθιοι για να τον υπερασπιστούν, φωνάζοντας, ψευδώς αλλά συμβολικώς πειστικά, πως είναι κι εκείνοι ομοφυλόφιλοι, κοπιάροντας την σκηνή κατατεθέν από τον κλασσικό Σπάρτακο.

Με τρία (τουλάχιστον) παιδιά, έναν σύζυγο, βραβεία και κύρος που την φέρνει σε Streep-εια θέση απυρόβλητου, η Μπλάνσετ θα μπορούσε κάλλιστα νε πει ψέματα πως είναι αμφιφυλόφιλη, μόνο και μόνο για να βοηθήσει την κοινωνία- και την ταινία της φυσικά. Η Μπλάνσετ, ακόμη κι αν μετάνιωσε λίγο και έσπευσε να ακριβολογήσει ίσως για να φροντίσει την υστεροφημία της, δεν έχει να χάσει τίποτε: ούτε την αποδοχή, ούτε τον ύπνο της. Δυσκολότερα είναι τα πράγματα για όσους δε νιώθουν έτοιμοι να αποκαλυφθούν, καθώς έχουν κάθε δικαίωμα να κρατήσουν την σεξουαλική τους ταυτότητα για ίδια χρήση. Κάτι τέτοιο, δυστυχώς για εκείνους που πιστεύουν ειλικρινά, πως ο πραγματικός έρωτας δεν διαφημίζεται σαν τις οδοντόκρεμες και τα απορρυπαντικά, δεν ισχύει στην φιλότιμη και συστηματική προσπάθεια της gay κοινότητας να δημιουργήσει πρότυπα και παραδείγματα. Στην Ευρώπη, αδυνατούμε να εκτιμήσουμε την πίεση που ασκείται. Και δεν αναφέρομαι μόνο στην Ελλάδα με τις ανύπαρκτες δομές αλληλλεγγύης και τον καλπάζοντα λεβέντικο ρατσισμό, αλλά και στη Γαλλία, όπου η Αντέλ Ενέλ έγινε η πρώτη σημαντική ηθοποιός της γενιάς της που δήλωσε πως είναι λεσβία.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε στις Κάννες την πολυσυζητημένη Carol με την Κέιτ Μπλάνσετ Facebook Twitter
Κέιτ Μπλάνσετ. Τοντ Χέϊνς και Ρούνι Μάρα στις Κάννες. Φωτο: EPA

"Ζούμε σε βαθιά συντηρητικούς καιρούς" δήλωσε χθες η Μπλάνσετ, διαμαρτυρόμενη για την ανάγκη να δηλώσει κάτι σχετικό με την ομοφυλοφιλία, αλλά νομίζω πως γνωρίζει καλά (έχοντας ενσαρκώσει ατελείς, εκτός από τις πολύ δυναμικές γυναίκες της καριέρας της) πως το outing και κυρίως το αυτο-outing έχει καταστεί απαραίτητο λόγω των πολλαπλών φονταμενταλιστικών και ακροδεξιών δυνάμεων που αντιμάχονται την ελευθερία της επιλογής. Το σαφώς λιγότερο κακό (αν και όχι εντελώς καλό) είναι να αισθάνεσαι πως, θες δεν θες, οφείλεις να δηλώσεις τι σόϊ σάρκα σου αρέσει. Ωμά, και πολιτικά. Κι αν ξεχάσεις να το πεις, κάνεις το παγώνι ή δεν βιαστείς, και έχεις κάνει το λάθος να γίνεις γνωστός στην Αμερική, θα έρθει δέμα στο κατώφλι, οργανωμένα και πιεστικά, ένα βήμα πριν τον εκβιασμό. Και τότε πρέπει να διαλέξεις κάτι ωραίο, ανάλογα με το στιλ, το χιούμορ ή το βάσανο. Η Έλεν Πέϊτζ της ταινίας Τζούνο μίλησε εκτεταμένα για το πόσο καταπιεσμένη ήταν, ενώ ο Άντερσον Κούπερ του CNN εξέδωσε μια τηλεγραφική ανακοίνωση για το πόσο ευτυχισμένος και συνειδητοποιημένος ένιωθε πάντα με τον εαυτό του.

Αντίθετα από τον συνάδελφο του, συμπατριώτη, επίσης gay KAI από την πόλη Πόρτλαντ, Γκας Βαν Σαντ, ο Τοντ Χέϊνς πέτυχε να γυρίσει ένα Brokeback Mountain πόλης, για τον πολύ κόσμο, χωρίς να διαφανεί ατζέντα και ακτιβιστική διάθεση στην εξαιρετικά σχεδιασμένη, λίγο απόμακρη ταινία του. Οι χαρακτήρες των ανδρών είναι, ηθελημένα πιστεύω, εχθρικοί και ανολοκλήρωτοι, ενώ οι γυναίκες στο Carol μαγεύουν: Η Κέϊτ Μπλάνσετ κάνει θαύματα, έχοντας περάσει στη σφαίρα του αλάθητου, ενώ η Ρούνι Μάρα, ένα άγραφο χαρτί που περιμένει έναυσμα, αντιγυρίζει την φιλοφρόνηση και μεταμορφώνεται ξανά. Ανάμεσα τους, δημιουργείται ένας σπάνιος μαγνητισμός, σε μια ταινία με γούστο και στόφα. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ